tips voor goed op je kont zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:35

RT--> RUI

naomi_mickey

Berichten: 583
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Noord Holland, Heemstede.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:32

Hier had ik ook last van,

Ik heb mezelf aangeleerd, Hakken naar beneden, en ontspannen.. Maar dat helpt volgensmij niet bij iedereen,
Probeer anders met de beweging mee te gaan..

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 16:25

ik kom net bij shadow en chanel weg :D en ik heb even zonder zadel op chanel gereden en ik merk als je dat doet dan MOET je wel op je kont zitten anders gaat je kruis pijn doen :Y)

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:49

Fijn dat het je heeft geholpen, als je dat vaker even oefent zul je snel verschil merken!

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:39

ik ga vandaag weer zonder zadel rijden op napoleon:D

Bananenboom

Berichten: 35
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:41

Dat had ik vroeger ook heel vaak!
Tot dat ik een paar keer western had gereden bij een vriendin en toen wist ik pas echt wat goed zitten was.

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:39

mijn instructrice had gisteren iets ontdekt ze zag dat mijn rug een beetje sheef was ofzo... daarom heb ik ook moeite met mijn ene hak uitdrukken en daarom dus ook met op mijn kont te zitten :(:) (als jullie het snappen) weten julie hier dan iets tegen??

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:30

Bedoelt ze dat je rug/wervelkolom scheef gevormd is? Dan zou ik via je huisarts een verwijsbrief vragen voor een chiropractor of manueel therapeut. Wellicht dat die je recht of rechter kan maken.
Als ze bedoelt dat je houding verkeerd is/scheef zit/teveel op een kant leunt, tja, dat moet je met veel oefenen en een goede instructrice veranderen...
Vrijwel ieder mens (en ieder paard trouwens) is van nature in meer of mindere mate scheef omdat je een voorkeurskant hebt. Dit is een houding die je levenslang hebt aangeleerd en is heel moeilijk te veranderen. Kost tijd en bewustwording - een goede instructrice kan je hiermee helpen.

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:55

jamieblont schreef:
mijn instructrice had gisteren iets ontdekt ze zag dat mijn rug een beetje sheef was ofzo... daarom heb ik ook moeite met mijn ene hak uitdrukken en daarom dus ook met op mijn kont te zitten :(:) (als jullie het snappen) weten julie hier dan iets tegen??

Heb ik ook. Ik zit te veel op mijn linkerbil, daardoor is het moeilijk om mijn rechtervoet goed te houden. Nu ik het weet let ik er steeds op dat ik meer op rechts "leun", daarbij is het handig als er iemand af en toe mee kijkt. Pas als ik voor mijn gevoel overdreven naar rechts hang zit ik goed. Mijn paard maakt me er ook op attent als ik scheef zit: hij tölt niet fatsoenlijk als ik niet recht zit :P

TTRS

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-07-09

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:46

Ik zou je als tip geven, heel overdreven je schouders naar achteren plaatsen en veel doorzitten :)

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:03

YamaDeva schreef:
Bedoelt ze dat je rug/wervelkolom scheef gevormd is? Dan zou ik via je huisarts een verwijsbrief vragen voor een chiropractor of manueel therapeut. Wellicht dat die je recht of rechter kan maken.


ja dit bedoelt ze ja !

nicolailover
Berichten: 301
Geregistreerd: 25-09-08

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:12

heb ik ook ik ga om de 1,5 maand naar ostiopatie (of hoe je het ook schrijft) na een paar keer is je ruggewervel al een stuk beter

Junkieee

Berichten: 166
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: rotterdam

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:59

misschien komt het omdat je paard sterk is, dat heb ik ook een beetje doordat mijn verzorgpaard zo sterk is en in de teugels hangt ga ik vanzelf naar voren zitten. wat ook kan helpen is zonder beugels rijden dan ga je meestal vanzelf meer op je kont zitten om in evenwicht te blijven.

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:01

briefje van 50 euro onder je kont leggen ;)

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:29

jamieblont schreef:
ja dit bedoelt ze ja !

Bij mij heeft de manueel een minimale afwijking in de onderrug recht kunnen zetten (ziektekostenverzekering heeft het trouwens vergoed).
Als jouw afwijking te groot is, zou je ook nog kunnen kijken naar Centered Riding, daar heb je speciale instructrices en clinics voor. Deze rijmethode is ontwikkeld door Sally Swift, een vrouw met scoliose (kromme ruggegraat); om deze "handicap" te overwinnen en toch in harmonie goed te kunnen paardrijden heeft zij een heel eigen manier van rijden bedacht, die zowel scheve als rechte mensen heel veel positiefs heeft gebracht. Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel veel goeds over gehoord...

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:02

YamaDeva schreef:
jamieblont schreef:
ja dit bedoelt ze ja !

Bij mij heeft de manueel een minimale afwijking in de onderrug recht kunnen zetten (ziektekostenverzekering heeft het trouwens vergoed).
Als jouw afwijking te groot is, zou je ook nog kunnen kijken naar Centered Riding, daar heb je speciale instructrices en clinics voor. Deze rijmethode is ontwikkeld door Sally Swift, een vrouw met scoliose (kromme ruggegraat); om deze "handicap" te overwinnen en toch in harmonie goed te kunnen paardrijden heeft zij een heel eigen manier van rijden bedacht, die zowel scheve als rechte mensen heel veel positiefs heeft gebracht. Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel veel goeds over gehoord...


ik ga het voorstellen! :D

Liiez
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:41

Oefenen, concentratie..

nicolailover
Berichten: 301
Geregistreerd: 25-09-08

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:34

ik wist niet dat er een speciale rijmethode was voor mensen met scoliose ik rij altijd al met scoliose vaak last van mijn rug ga eens kijken of ik er wat van kan vinden

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:13

Het is niet alleen voor mensen met scoliose hoor, ook rechte mensen schijnen er veel baat bij te hebben :D .
Het is ontwikkeld door een vrouw die het had en daar rijtechnisch "tegenaanliep" zeg maar. Noodgedwongen is zij creatief aan het denken/doen geslagen en daar is Centered Riding uit voortgekomen...

wups81

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: lent bij nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:10

ja vaak lijkt het aan het zadel te liggen als je geen goed zadel hebt kunnen je klachten na een tijd verergeren

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:14

wups81 schreef:
ja vaak lijkt het aan het zadel te liggen als je geen goed zadel hebt kunnen je klachten na een tijd verergeren



dat zou indd ook nog wel eens kunnen kloppen maar niet bij mij :+ alhoewel ik het niet bij Napoleon heb 8)7 volgens zijn baasje :+

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:09

Veel trainen zonder beugels wil ook wel werken, maar dan moet je een redelijk braaf paard hebben. Doordat je geen beugels hebt, druk je je hak meer uit, waardoor je veelal rechterop gaat zitten.

amgela
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-03-09

Re: tips voor goed op je kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:56

eens zonderbeugels rijden wil ook wel helpen. zo voel je de gangen van je paard beter waardoor je eigenlijk wel gedwongen word goed te zitten.

Lavitabella

Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:04

wij deden dan als mensen het niet konden een bierviltje er onder %)
het hielp wel ged want dan moest je er aan denken dat je daar op moest blijven zitten.
als je goed blijft denken komt het wel goed :D
vraag anders een keer aan degene die je les geeft wat je fout doet en of ze je wil helpen!

TeSSa_NiKimA

Berichten: 101
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:21

Hallo,

Niet klemmen maar gewoon goed je hakken uitdrukken en rug hol maken (<---doet 1ste x pijn)
:P :P
Groetjes