Leren laarzen oprekken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Leren laarzen oprekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:03

Ik hoop dat ik het hier goed heb gezet, en anders graag temmen! ;)

Ik heb van iemand het aanbod gekregen om voor een zeer aantrekkelijk prijsje haar Petrie laarzen over te nemen.
Deze passen perfect, tot de laatste 4 á 5 cm van de rits. Want op dat kleine stukje krijg ik de rits niet dicht!
Voor de rest zitten ze heerlijk en nu vroeg ik me af:

Is het mogelijk om je laarzen te laten oprekken als er een rits in zit aan de achterkant?
En zo ja, tot hoeveel cm kan je leren laarzen laten oprekken? het zou om 0.5 cm gaan ongeveer...
En in welke prijsklasse moet ik ongeveer gaan denken?

Mocht Bokt het antwoord niet weten dan ga ik informatie vragen bij een schoenmaker, maar als ik nu al weet dat het echt niet kan dan hoef ik daar niet meer achteraan ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:42

Ik heb hetzelfde probleem en hoop ook dat iemand wat weet.

Ellendig is dat hè? Ik krijg dat laatste stukje met heel veel moeite dicht, maar dan heb ik wel het gevoel dat mijn benen afgeknepen worden. Ook ben ik steeds bang dat ik dat lipje van de rits eraf trekt.

Snippergroen

Re: Leren laarzen oprekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:39

Ja dat laatste ken ik! Ik denk dat als ik het echt graag wil ik ze wel dichtkrijg. Maar ik ben bang dat als ik ze dan dicht heb, mijn ritsen het dan begeven...
Dus ik hoop dat iemand het weet! :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:52

Ik ga in elk geval woensdag met mijn laarzen naar de schoenmaker.
Ik laat je wel weten wat hij ervan vindt :D

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:55

Mocht je meer weten over kosten e.d. dan hoor ik het graag van je... heb hetzelfde probleem :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:06

Dat kan, maar dan rekken ze meteen de hele schacht op.
Enkel het bovenste stukje kan niet (heb mijn laarzen een tijdje geleden ook laten oprekken).
Je zou evt kunnen gaan denken over een spie of een stukje elastiek in je laars ;) .
Je schoenmaker zou er meer over kunnen vertellen :) .

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:06

Dan doe ik hier woensdag wel verslag :D

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:11

oow ik ben ook wel benieuwd.. ik heb ok leren laarzen alleen zonder rits. en ze zitten best strak en dan ook net of mn kuit wordt afgeknepen :\

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:48

Ik ga morgen hierzo naar de schoenmaker Innepin , dus ik zal ook wel even verslag doen! :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:24

Ik ben naar de schoenmaker hier in de buurt geweest maar die had geen schachten leest dus die kon niets voor mij doen. Eerst naar huis gegaan en Petrie gebeld of het überhaupt mogelijk was dat we de laarzen op konden rekken ( Petrie Cambridge), volgens hen was het wel mogelijk maar zat er een risico aan vanwege de rits. Daarna naar Ooteman gereden hier op de markt en samen met de man die bij de kraam stond overlegt en besloten er een stukje elastiek in te zetten aan de binnenkant van de laars zodat je het als je op je paard zit niet ziet en dan op een plek dat hij geen last heeft van de gebruiksslijtage. Ik mag ze over 2 weken weer ophalen dus ik ben benieuwd!

Hopen dat het bij jou lukt Innepin! :)

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:27

Ik heb vandaag zelf mijn leren laarzen opgerekt. Ik heb ze tot aan de schacht volgedaan met heet water, even in laten weken, water eruit gedaan. Toen van die grote vuilniszakken om me voet heen, laarzen aangedaan en gewacht totdat ze afgekoeld waren ( uurtje ongeveer). Toen weer uitgedaan en ik kan ze nu zonder moeite aandoen. Het leer is mooi gebleven en is op precies de juiste plaats breder geworden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:31

Ook slim Julita! Maar heb je dan wel blijvend resultaat? Trekken ze dan niet weer terug op een gegeven moment?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:35

ik zou het niet proberen, met rits gaat vaak mis! Er komt zoveel kracht op de ritsen te staan door het oprekken. Ik zou gewoon even een klein stukje elastiek tussen de rits en de schacht laten zetten, kost waarschijnlijk nog geen 5 euro, en hoef je ook niet de hele schacht et laten oprekken wat ook nog eens gevaarlijk is voor je ritsen!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:37

Heb ze laten rekken dat hielp niet echt.. Maar er zit nu een klein stukje elastiek achter op de laars.. (dus rits en elastiek er net langs.. Zie je niets van. laarzen zitten als gegoten...)

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:51

Negerzoen schreef:
Ook slim Julita! Maar heb je dan wel blijvend resultaat? Trekken ze dan niet weer terug op een gegeven moment?

Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Ik heb ze net weer aangedaan en ze gaan nu gewoon aan zoals ze aan moeten gaan.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:02

Ben benieuwd wat de schoenmaker hier mij gaat voorstellen

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:37

btw, oprekken scheelt meestal max 0,5 cm in de omtrek! In het begin kan het een centimeter schelen, maar ze trekken altijd weer iets terug!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:15

ik heb zelf ook laarzen gehad die te strak zaten. die heb ik toen kletsnat gespoten met lederstretch ( verkrijgbaar bij de schoenmaker) en dat ging heel goed. maar het was dan ook maar een beetje dat gerekt moest worden.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:31

Ik ben vanmiddag bij de schoenmaker geweest. Hij vond mijn laarzen prachtig :o :D :D

Alleen zo prachtig dat hij het niet aandurfde om er wat aan te doen. Hij raadde mij aan om naar van Rijs te gaan in Zevenhuizen, dat is een tuigmakerij.
Die ga ik dan morgen eerst maar eens opbellen, kijken wat ze zeggen.

Wordt vervolgd!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:41

is ook veel werk voordat het eindelijk is gebeurd!!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:10

Antoiinette schreef:
oow ik ben ook wel benieuwd.. ik heb ok leren laarzen alleen zonder rits. en ze zitten best strak en dan ook net of mn kuit wordt afgeknepen :\

nou ik heb petrie's zonder rits, had ze van de week aan en moest mee op een koets helemaal netjes aangekleed en wel, na een kleine 10 minuten is iemand anders andere laarzen komen brengen omdat heel mijn voet gevoelloos werden en ging tintelen.. maar ben bang dat als ik er een rits in laat zetten hij heel snel kapot gaat en het is behoorlijk prijzig heb ik gehoord, en uitrekken dat mijn laars kapot gaat of te veel uitgerekt word.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:15

ik kreeg mijn petries met rits halverwege ook niet meer dicht ben naar de ruiter winkel gegaan die voor een 10tje konden oprekken mijn kuit gemeten en ze zitten nu goed, alleen als ze buiten staan in de kou krijg ik ze niet dicht als ik ze binnen naast de verwarming zet weer wel, er is mij wel verteld dat ze weer terug gaan naar orginele maat als ze nat worden.. tot nu toe geniet ik al 4 jaar van mijn petrie's haha.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:29

je kunt er denk ik elastiek in laten zetten

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:32

Bokkers, dit topic is uit 2009..

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:15

ik heb ook het probleem alleen gaat het bij mij om 3/4 cm....dusssss het is best veel maar ik moet ze elke ochtend middag avond ze een half uurtje aan doen......