Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:41

Heel veel succes Iboya!!!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:42

Iboya, goed dat je er wat aan gaat doen d.m.v. het zwemmen, hopelijk vliegen de kilotjes er snel af en kan je binnenkort starten met paardrijden, veel succes!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:45

Ga eerst rustig aan lekker sporten, zwemmen, wandelen, stukje hardlopen? Dan vliegen die kilo's er zo af.. En heb je ook wat conditie om paard te rijden Lachen

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:55

Het maakt niet uit wat voor type het paard is, ik persoonlijk vind(zonder mensen te kwetsen) dat 90 kilo wel het maximum is. Het is een eer dat je op een paard mag rijden, en dat moet je niet misbruiken. 110 kilo is te zwaar. Wat dacht je van een dieet, om de overtollige kilootjes eraf te trainen en dan te gaan rijden? Bloos

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:59

TS heeft al gemeld dat ze voorlopig niet gaat rijden...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:02

Allereerst wil ik Iboya complimenteren met het feit dat ze überhaupt nadenkt over haar gewicht alvorens ze op een paard stapt. Super!!

Desalniettemin, ben ik van mening dat er een absolute grens zit aan het gewicht wat een paard kan dragen. En voor het ene paard zal die grens hoger liggen dan bij een ander paard maar ik blijf er bij dat IK persoonlijk 110 kg teveel vind. Ik heb een vierkante, robuuste knul maar die had toch wel degelijk moeite met het gewicht van iemand van meer dan 100 kg en dit was enkel en alleen stappen.

Al zette ze vroeger een olifant op een paard en bezweek die niet direct, dat wil niet zeggen dat dat GOED is. Dat vind ik zo'n kulargument. Denk je dat die paarden pijnvrij de 25 haalden? En al zou dat betekenen dat half Nederland dan niet meer kan paardrijden? Tja, dat is dan maar zo (nu worden er vast heel veel mensen boos Bloos ). Je moet denken aan het belang van het paard en niet aan jezelf. Sinds wanneer geeft de wetenschap de doorslag niet meer? Er zijn niet voor niets onderzoeken naar gedaan, slaan we al die adviezen dan simpelweg maar in de wind omdat ons eigen plezieer belangrijker is? En of het overgewicht dan veroorzaakt wordt door overmatig eten of een stofwisselingsziekte of wat dan ook, dat maakt dan kein flaus aus. Niet banketstaaf bedoeld, maar het effect blijft hetzelfde...

Hebben jullie ooit het skelet van een paard wel eens in het echt gezien? Dan zie je namelijk pas hoe fragiel dat eigenlijk is en wat een belasting het oplevert om precies op het zwakste punt te gaan zitten.

Ik ben het er mee eens dat een ruiter van 90 kg die mooi meebeweegt met het paard minder zal hinderen dan een ruiter van 70 kg die alleen maar zit te bonken.

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij met zijn paard doet maar ik heb wel een gewichtsgrens voor mijn paard.

Iboya, heel veel succes en idd misschien kun je een verzorgpaard vinden en daar in 1e instantie mee gaan mennen/wandelen etc?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:46

Halloow! KWPNérs worden ook gebruikt bij springen, en ff sirrieus hoor, die springruiters van in de 30 (ik zag dr eentje die was zelfs 60 jaar!!) Die wegen echt niet minder dan 80 kilo hoor, dat is echt niet gezond anders hoor!!!!

Voor een volwassen iemand!! Maar ze hebben heus wel goede paarden die dat aankunnne hoor, mij mamma is ook best fors en voor haar was het ook geen enkel probleem om te paardrijden op de manege bij ons in de buurt! Er waren zelfs MEER dan genoeg paarden waar ze op kon rijden!

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:01

Ik vind het ook erg knap van Iboyo dat ze 1st denkt aan het paard voor ze er meteen opstapt.
Ik hoop voor haar dat de kilo'tjes er zo afvliegen!
90kg vind ik een net gewicht om op een groot paard te rijden!

Veel succes!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:11

Als de norm 20% van het lichaamsgerwicht is, lijkt het me niet zo'n probleem om een wat forser paard te rijden. Overigens ben ik in hele korte tijd door het rijden al zo'n 20 kilo kwijtgeraakt en zit nu op een ideaal gewicht (89 kilo bij 1.92) Ik merk wel dat het rijden daardoor wel een stuk soepeler wordt.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:39

ken een meisje 90 kl die rijd M2 springt Z op een paardje (Kwpn) van 1.62 en geloof me dat beestje heeft echt geen rugklachten!
het licht maar net aan het paard

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:46

ik vind dit zo in en in triest, dat er mensen hier durven te schrijven, val maar af. Ten eerste is het voor mensen met overgewicht totaal geen pretje. En dan die k*t opmerkingen die mensen hier gewoon effe neer zetten. Je kwetst iemand zo enorm. Tuurlijk zijn er oplossingen, maar niet voor iedereen. Wacht maar tot je zelf eens overgewicht heb. Dan piep je heel anders. En als ze nu eens rustig opzoek gaat naar een geschikte manege met de juiste paarden of paard. Nou ga lekker rijden, ga genieten. Dan ene uurtje in de week, kan zo,n geschikt paard prima aan. Het is maar net wat voor paard je te pakken heb.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:56

Ik geloof als ik de reacties zo lees, dat juist de mensen met overgewicht roepen dat een paard heel wat kan hebben. Bloos
Ik snap dat het vervelend is als je overgewicht hebt, maar wees dan zo eerlijk en ga er niet opzitten, maar leer je paard voor de koets lopen of zoiets...Ik vind zo'n 90 kilo toch wel echt de grens...een paard kan niet laten merken dat hij de ruiter te zwaar vind en ik vind dat je het paard hiervoor in bescherming moet nemen...
Ik wil niemand kwetsen maar een tijdje geleden zag ik op HAW een stevige tante op een haflinger. Ded haflinger kon volgens haar prima uit de voeten met het gewicht. Toch vind ik het echt niet kunnen, ik zou het in sommige gevallen bijna dierenmishandeling noemen...

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:32

nou als een paard echt pijn heeft door het gewicht merk je dat heel snel aan het gedrag, Bokke stijgeren bijten etc. sommige paarden kunnen het inderdaad niet hebben! maar er zijn genoeg paarden die het wel kunnen hebben!
en indd voor sommige mensen is menne een prima oplossing!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:02

Oud topic.