Allereerst wil ik Iboya complimenteren met het feit dat ze überhaupt nadenkt over haar gewicht alvorens ze op een paard stapt. Super!!
Desalniettemin, ben ik van mening dat er een absolute grens zit aan het gewicht wat een paard kan dragen. En voor het ene paard zal die grens hoger liggen dan bij een ander paard maar ik blijf er bij dat IK persoonlijk 110 kg teveel vind. Ik heb een vierkante, robuuste knul maar die had toch wel degelijk moeite met het gewicht van iemand van meer dan 100 kg en dit was enkel en alleen stappen.
Al zette ze vroeger een olifant op een paard en bezweek die niet direct, dat wil niet zeggen dat dat GOED is. Dat vind ik zo'n kulargument. Denk je dat die paarden pijnvrij de 25 haalden? En al zou dat betekenen dat half Nederland dan niet meer kan paardrijden? Tja, dat is dan maar zo (nu worden er vast heel veel mensen boos
). Je moet denken aan het belang van het paard en niet aan jezelf. Sinds wanneer geeft de wetenschap de doorslag niet meer? Er zijn niet voor niets onderzoeken naar gedaan, slaan we al die adviezen dan simpelweg maar in de wind omdat ons eigen plezieer belangrijker is? En of het overgewicht dan veroorzaakt wordt door overmatig eten of een stofwisselingsziekte of wat dan ook, dat maakt dan kein flaus aus. Niet banketstaaf bedoeld, maar het effect blijft hetzelfde...
Hebben jullie ooit het skelet van een paard wel eens in het echt gezien? Dan zie je namelijk pas hoe fragiel dat eigenlijk is en wat een belasting het oplevert om precies op het zwakste punt te gaan zitten.
Ik ben het er mee eens dat een ruiter van 90 kg die mooi meebeweegt met het paard minder zal hinderen dan een ruiter van 70 kg die alleen maar zit te bonken.
Iedereen moet zelf weten wat hij of zij met zijn paard doet maar ik heb wel een gewichtsgrens voor mijn paard.
Iboya, heel veel succes en idd misschien kun je een verzorgpaard vinden en daar in 1e instantie mee gaan mennen/wandelen etc?