Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:23

@Bandida;
De grond is górtdroog en heb de schedel afgespoeld en met een schuurspons wat opgefrist.

@Malenka:
Wat ´dit´?
De schedel niets, die is ergens op pagina 5 of zo een keer gepasseerd en dit is de opvolging.
Geeft ook aan waarom ik een zwaard wil voor op nachtritten :P

De scythen alles: dat was een ruitervolk en hun stijl wordt vrij helder toegelicht lijkt me. Heb je de link naar de recreatie van de prinses gemist?
De tattoos zijn daar een integraal aspect van.
Misschien niet jouw stijl, maar wel die van hen.

Malenka

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:44

Huertecilla,
Ik bedoelde inderdaad de schedel (en deels de tatoeages). Eerder heb je mensen er op gewezen dat zij zich niet bezig hielden met het onderwerp van het topic. Ik vroeg me af of dit er wel bij zou horen want ik zag de link niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 08:22

Terug (of vooruit) naar de 17de eeuw, naar Marie-Anoinette; de oostenrijkse prinses die in spreidzit paardreed.
Ze reed graag jachten en had een eigen degen en vuursteenslotgeweer te paard. Die staan ergens op het web, maar ik heb geen idee van de link.
Waarschijnlijk had ze helpers die de boel organiseerden dus geen tijd nodig, maar ze hád wel een prachtig zakhorloge waar ze mee hád kunnen paardrijden. Je zou dus zelfs een horloge is stijl kunnen dragen ;)

http://professionalwatches.com/assets_c ... 5-4163.jpg

Je kan er zelfs in stijl mee op trekking want kompas/klok als zakhorloge dateert van de 18de eeuw.

Hier een site met accessoires in stijl http://www.2ebgc.nl/Koopwaer.htm

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:45

Het setje is onderweg. We zijn benieuwd.

Voor zoon lichtblauw met zilverbruin

Afbeelding

Voor madame bruin met zilverlichtblauw

Afbeelding

Mevrouw Suzie Hemphill maakt door de sterke euro aantrekkelijk geprijsd van vroeg tot laat renaissance jurken, doublets, jassen, hele setjes op verzoek op maat en verkoopt op ebay onder de naam ´royalcoffers´.
Vierdelig renaissance kostuum voor 125$ bijvoorbeeld http://image.inkfrog.com/pix/ROYALCOFFE ... cely_1.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 09:20

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:14

op marktplaats staat nu een Chileens zadel super mooi vind het alleen wat duur

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:58

Dat is wel een heel mooi zadel ja. Hij lijkt me ook heerlijk zitten. Op wat voor een manier is die opgebouwd?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:04

ziet er inderdaad mooi uit, en comfortabel maar ik weet ook niet precies hoe het zit.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:09

geen idee heb op google gezocht kan er geen info over vinden

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:14

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:20

nee, absoluut niet :D
http://www.marktplaats.nl en zoek op 'chileens zadel', dan zie je hem zo ;)

het ziet er een heerlijk zadel uit :j

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:30

wat vind je van de prijs?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:46

Het ziet er keurig uit en het lijkt ook mooie kwaliteit. Dat kun je echter niet geheel beoordelen vanaf een foto natuurlijk. Maar wat dat betreft vind ik het best een aardige prijs. Maarja, ik weet echt helemaal niets van deze zadels natuurlijk dus ik weet niet wat normaal is. Aan de andere kant is er waarschijnlijk niet veel markt voor en is het misschien wat te hoog gegrepen. Dat laatste zie je wel als het langer te koop staat.

RobinRijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:52

Gave outfit!

Ieder creert zijn eigen stijl lijkt mij zo :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 01:28

Het Chileense zadel is een heel specifiek type gaucho-zadel wat ook in Argentinië gebruikt wordt.

Het is zonder houten boom gemaakt en hoort samen met de onderlegger en twee singels die erbij zijn.
Het is bedoeld voor het type criollo.
Het wordt gebruikt bij het werken met vee in 'beperkte' ruimtes zoals bij het scheiden van het vee op de rancho.
Het zit héél stevig en is vriendelijk voor de paardenrug, maar niet voor volslanke ruiters en moét vaardig doorzittend (dus niet op de beugels staande!!) gereden worden.

Het is een erg goed en goed gemaakt en in Europa zéér ongewoon zadel.

In het spaans is er wel informatie over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:26

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:29

Is dit doorzitten vanwege het feit dat er geen boom in zit en de drukverdeling dan?
Eigenlijk zoals een boomlooszadel nu ook?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:12

KDS schreef:
Is dit doorzitten vanwege het feit dat er geen boom in zit en de drukverdeling dan?
Eigenlijk zoals een boomlooszadel nu ook?

Er zit wel een soort houten paneel als gewichtsverdeler in, maar inderdaad is het beter om niet op de beigels te gaan staan vanwege een betere gewichtsverdeling onder je zitvlak.
Het zadel is vanwege de diepe zit en geometrie ongeschikt voor op de beugels staande ´licht´rijden; de beugelophanging zit vrij ver voorwaards. Het is ook vrijwel onvermijdelijk dat dan aan de teugels gehangen wordt. Dit zadel is voor indirecte teugel.
Het zadel is een fauteuil. Ga zitten en blijf zitten. Is net als alle zuid amerikaanse zadels en stoelt op de vanuit spanje overgekomen rijstijl; ´a-la-brida´.

Aan de luxere optomingen, -stijgbeugels, - sporen kan je dat héél duidelijk zien. Die lijken zó uit de 16de eeuw te komen.
Voorbeeldje van het chileense marktplaats: http://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA ... bronce-_JM
Een el-cheapo reproductie van 16de eeuwse zondagse stijgbeugels.

Hier een zondags mooirijdt-bit wat zo weinig onvriendelijke is als een bit maar kan komen; http://www.mercadolibre.com.ar/jm/img?s ... 15.jpg&v=O

Wordt met heel losse teugel gereden en het paard zoekt zélf een bijna verticale hoofdhouding zonder dat daarvoor een notenkrakter op de kaakranden steunend in het verhemelte getrokken hoeft te worden.
Het hoofdstel heeft er eigenlijk ook geen neusriem bij nodig; ´vrij´ aan de bakstukken hangend is voldoende.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:46

Misschien moeten we nog eens een zadel-topic starten, ik zoek er twee. Twee niet-sport zadels :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:07

Bandida schreef:
Misschien moeten we nog eens een zadel-topic starten, ik zoek er twee. Twee niet-sport zadels :D

...voor type paard waar je de zuid amerikaanse (en spaanse) zadels zó op kan mikken. Poncho, stro-hoed en afhankelijk van de stijl ga je gaucho of huaso ;)
Hier een typische huaso op een corralera zadel, compleet met dé typsche houten stijgbeugels http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -Huaso.jpg

De sterke euro maakt de chileense peso héél goedkoop.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:37

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:

...voor type paard waar je de zuid amerikaanse (en spaanse) zadels zó op kan mikken. Poncho, stro-hoed en afhankelijk van de stijl ga je gaucho of huaso ;)
Hier een typische huaso op een corralera zadel, compleet met dé typsche houten stijgbeugels http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -Huaso.jpg

De sterke euro maakt de chileense peso héél goedkoop.

ja leuk zo'n zadel topic :p als er 1 in zal ik zker kijken.
Ik heb ook 2 zadels doma vaquera en portugees zadel heb nu de smaak te pakken en wil me graag verdiepen in verschillende soorten zadel KOOP GEKTE :P

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:17

wil me al jaren compleet inlezen in alle soorten zadels, maar mijn paard past er dus vrij weinig vanwege en rare rugbouw die op dit moment ook aan verandering onderhevig is omdat ze steeds beter de rug gaat gebruiken en kan gebruiken...
Maar ik vindt het zelf altijd lastig, en een dure hobby ook trouwens :$
Ben me nu aan het richten op tuig maken, eens kijken naar verschillende hoofdstellen en de voors en tegens. Je moet wat in je schaarse vrije tijd (terwijl ik zoveel mogelijk zonder hoofdstel doe... beetje maf eigenlijk als je er over nadenkt)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 12:09

KDS schreef:
en een dure hobby ook trouwens :$

Dat is op dit topic een standaard opmerking bij alles :?

Net bij zádels is het bovendien volledig incorrect. Goede zadels houden in de regel hun waarde. Een zadel wat je nu gebruikt koopt verkoop je over een paar jaar weer voor hetzelfde.

Zadels zijn verder geen sluitpost, maar vervullen doordat ze de interface zijn tussen ruiter en paard een sleutelrol. Het moet bij gebruiksdoel/rijstijl aansluiten en de maatvoering van paardenrug en ruiterkont hebben.
Dit goed invullen is cruciaal voor de kwaliteit van het rijden = waardevol.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:45

ik weet dat het het waard is, maar soms moet je gewoon nog even sparen voor je de waarde op kunt hoesten.

Ben ook zeer blij met het zadel wat ik nu heb, wat heerlijk past, prima zit en geweldig rijdt...

Ik regel alles ook onder het mom "vind ik het het waard", iets kan duur zijn, maar het waard zijn... alleen dan nog evne het geld ophoesten. Dus begrijp me neit verkeerd, ik laat het er niet voor; ik moet er alleen soms wat meer voor doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:00