Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DientjeChico

Re: Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:33

Ik ben een angstige ruiter (iets te vaak te hard gevallen....) en heb me rot zitten verzinnen hoe ik mezelf wat meer veiligheid kon bieden en me daardoor zekerder ging voelen. Toen kwam ik op Horse Event in Deurne het airbagvest van Hit-Air tegen. Ik heb het daar gepast en uitgeprobeerd. Omdat het best prijzig was heb ik er goed en lang over nagedacht om er een aan te schaffen en heb dus alles wat er over te vinden is gelezen en uitgezocht. Ik heb uiteindelijk op Paard 2008 een airbagvest aangeschaft en ben er super super blij mee. Hopelijk kan ik jullie wat verder op weg helpen met de vragen. Allereerst zijn er 2 soorten, een airbagvest (zwart) en een airparka (oranje). Het airbagvest van Hit-Air (zwart) is degene die ik heb. Dit vest kan gebruikt worden voor ruiters en menners. Het bestaat uit een bodywarmer gevuld met opblaasbare luchtkussens (airbagsysteem) + een rugprotector + CO2-patroon + een spiraalsnoer. Het bijgeleverde spiraalsnoer bevestig je aan de ringetjes voor aan je zadel (waar bijvoorbeeld een bokriempje aan kan). Het airbagvest wordt over de kleding gedragen. Het vest is soepel en je merkt niet dat je het aan hebt. Niet het gevoel beklemd te zijn zoals bij een strakke bodyprotector. Bij een val wordt het spiraalsnoer losgetrokken van je airbagvest en wordt het gaspatroon geactiveerd waardoor het vest zich binnen ongeveer een halve seconde opblaast. Als het zich vult voel je direct een grote stevige ballon om je heen sluiten. Bovendien wordt dan ook de nek ingesloten door de nekrol die er dan uitkomt en je stuitje is beschermd door het beschermkussen dat er dan ook uitkomt. Mijn eerste valervaring heb ik 3 weken geleden opgedaan. Eerste zonnetje, zondagochtend, dus.. naar buiten. Jippie Jahee! Bokkerdebokbok en eraf gegooid. Maar moet zeggen, op een blauw plek om mijn bovenbeen na, ben ik zacht op de grond terecht gekomen en wat voor mij misschien het allerbelangrijkste is, ik was niet bang om er weer op te klimmen. Het werkte super! Na een val is het vest opnieuw te gebruiken en je kunt het zelfs in de wasmachine wassen (als je echt in de modder gedoken bent is dat wel zo handig). Wat ik ook een groot voordeel vond is dat het Hit-Air airbagvest in 9 verschillende maten te krijgen is. Dus van maatje super super slank tot eeuhh... super super groot (damesmaat 50/52). Ik laat hier natuurlijk even in het midden welke maat ik gekozen heb. Op de website van Hit-Air (www.hit-air.info) staat een matentabel dus je kunt dit heel makkelijk terugvinden.
Ook over de keuring kan ik jullie wat meer vertellen. Het Hit-Air airbagvest heeft het CE-kwaliteitslabel (is getest bij TNO en goedgekeurd door TNO). De norm EN13158 (beta) is niet van toepassing omdat dit een norm is voor harde vesten en deze heeft dus geen betrekking op een soepel airbagvest. De airbagvesten van Hit-Air hebben als eerste doel de ruiter te beschermen in geval van een val of het uitwerpen uit het zadel. Zij zijn dus gecertificeerd om de schok te breken, om de hals en het stuitje te beschermen en het bovenlijf in zijn geheel te verstevigen. Je moet dus duidelijk onderscheid maken tussen de 2 soorten bescherming en deze kiezen die het beste past bij de beoefende activiteit. In Nederland zijn bijna 800.000 paardensporters. Het grootste gedeelte hiervan (82%) rijdt in recreatief verband. Slechts 3% van de paardensporters rijdt alleen in wedstrijdverband en zal helaas de keuze moeten maken voor een stijf en niet prettig zittende bodyprotector die voldoet aan de norm EN13158. De rest van de mensen heeft gelukkig wel de keuze om en veilig en lekker zitten te combineren. Hopelijk hebben jullie ook wat aan mijn uitzoekwerk.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik me super veilig voel en weer met plezier op mijn paard stap. Wat mij betreft een aanrader!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:48

Ik zou geloof ik helemaal gek worden als ineens mn vest opzou blazen,
ik denk dat ik daar hysterischer van word dan als ik een keer hard val met een 'niet fijn zittende' bodyprotector die óok mn val breekt..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:02

DientjeChico: Dus eigenlijk komt het erop neer dat deze bodywarmer jou meer zelfvertrouwen geeft. Maar hoe gaat het als je bijvoorbeeld vergeet jezelf los te koppelen en je stapt van het paard af?

Edit: Ik heb het al gelezen op de site, klinkt allemaal erg positief maar het is wel een enorme uitgave hoor Bloos!

sarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:07

ik wil wel is weten hoe dat eruit ziet maar het lijkt me niet lekker ziten of wel? Haha! Tong uitsteken

DientjeChico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:43

Mistral, mijn airbagvest van Hit-Air geeft mij onwijs veel meer zelfvertrouwen. Ennuu.. ik ben niet de enige die dat merkt! Chico weet niet wat hem overkomt. Ik merk dat ik hem nu veel meer durf aan te pakken en ben echt anders gaan rijden. Maar wat voor mij vooral erg belangrijk is, is dat ik weer echt plezier heb met rijden en er naar uit kijk om Chico op te zadelen in plaats van er tegenop te zien. Ik spreek natuurlijk alleen uit eigen ervaring maar voor mij geldt echt dat er een andere wereld voor me open gegaan is. Kan dan ook niet wachten tot het echt lekker weer gaat worden en ik weer kan gaan genieten van een fijne bosrit in het zonnetje.
Rebecca + Mistral: Zolang je rijdt en je valt niet, is er niets aan de hand en activeert de airbag niet. Ook als je vergeet jezelf los te koppelen is er eigenlijk niets aan de hand. Er is namelijk een valkracht (van ca. 25 kg) voor nodig om de airbag te activeren. Als je dus gewoon op een rustige manier afstijgt (zoals je denk ik normaal ook altijd doet?) is er niets aan de hand. Het is mij de eerste keer dat ik mijn airbagvest aanhad overkomen en je voelt natuurlijk direct dat je dan nog vast zit. Ik kon me daarna gewoon losmaken. Als je van je paard af zou springen of heel bruusk zou doen dan activeert hij wel omdat je dan een valkracht-effect krijgt. Ik ben zelf al 1x echt gevallen en toen werkte het perfect, binnen een halve seconde was mijn vest gevuld. Maar dat gaat zo ontzettend snel, dat heb je echt bijna niet in de gaten.

Sarif: ik weet niet of je vraag betrekking heeft op mijn airbagvest. Maar als dat zo is kan ik je wel zeggen dat een airbagvest echt super fijn zit. Het is een soepel vest dat als een handschoen om je bovenlichaam past. Het voelt en draagt ook echt als een normale bodywarmer. Ik merk nog geen eens dat ik hem aan heb. Misschien kun je een betere indruk krijgen als je op de website kijkt: www.hit-air.info

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:53

Mij lijkt het wel een handig ding alleen zo duur.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:56

mij gaat het ook vooral om de veiligheid en het draagcomfort ik ben laatst met mijn bodyprotector aan van een paard gevallen maar omdat ik ongelukkig op mijn nek kwam te landen heb ik 1,5 maand niet kunnen rijden en nu 3 maanden later heb ik nog steeds dagelijks last. Met een airbagvest is mijn nek wel beschermd en was het misschien niet zo afgelopen.
Er komt ook nog eens bij dat ik een bodyprotector niet lekker vind zitten ik heb echt een goede die voor mij is aangemeten door iemand dier er verstand van heeft dus het is de goede maat maar ik blijf het een onding vinden. het zit gewoon niet lekker en ik kan bijvoorbeeld geen equestrian Yoga meer beoefenen dit doe ik altijd tijdens het instappen en met een bodyprotector kan dat niet. Met een airbag-vest zou dat wel moeten kunnen.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:18

Zelf rijd ik met een bodyprotector en heb zeker wel een goed passende, daar zijn we lang genoeg voor bezig geweest tijdens de aanschaf. Toch blijf ik het een plankerig geheel vinden en de onderkant wil ook nog wel eensop het zadel stuiteren. Als ik nu lees hoe het met de airbagvesten gaat ben ik denk ik wel zo enthousiast dat ik er zeker 1 wil gaan aanschaffen maar eerst nog even de info lezen in paard en sport, mijn zusje vertelde dat er een reportage over instaat maar het blad ligt al dagen ongeopend op de tafel (veel en eel te druk) maar nu duik ik er toch maar in, safety first! daar kan geen geld tegenover staan en zeker geen bezuiniging!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:20

staroo schreef:
Zelf rijd ik met een bodyprotector en heb zeker wel een goed passende, daar zijn we lang genoeg voor bezig geweest tijdens de aanschaf. Toch blijf ik het een plankerig geheel vinden en de onderkant wil ook nog wel eensop het zadel stuiteren. Als ik nu lees hoe het met de airbagvesten gaat ben ik denk ik wel zo enthousiast dat ik er zeker 1 wil gaan aanschaffen maar eerst nog even de info lezen in paard en sport, mijn zusje vertelde dat er een reportage over instaat maar het blad ligt al dagen ongeopend op de tafel (veel en eel te druk) maar nu duik ik er toch maar in, safety first! daar kan geen geld tegenover staan en zeker geen bezuiniging!

De nieuwe paard en sport?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:09

Nou daar kan ik dus niks vinden, ga haar morgen wel bellen of ze verschaft verkeerde info of ze bedoelt een ander blad, ik ga er achter aan!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 07:28

Ik heb ook eenmet lucht gevulde bodyprotector.De laatste niewe van waldhausen.
Voordeel is dat deze niet met een kabeltje vasthangt,en niet opblaast het moment je walt,maar gewoon tevoren op gepomt is en niet dikker is dan een gewone protector.
Ik ken de airparka,maar deze kon ik niet gebruiken omdat het probleem met jonge paarden is dat je eerst moet zitten voordat je hem kunt aankoppelen,en als ze eens een bok doen voor je tegoeizit helpt deze niets .
De nieuwe air swing bodyprotector dus wel.
Hij is nog maar op enkele plaatsen te krijgen en kost 197 euro.

in mijn link vind je meer uitleg erover [RUI] Eindelijk de perfecte bodyprotector gevonden!!!!

hij zit echt super zacht,en je voelt je niet zo bekneld als met een gewone bodyprotector

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:02

@ Mistral

Zo het duurde even maar ik heb het gevonden! Bij de PaardenSport zat een extra tijdschrift: Ros van mei/juni 2008 op pagina 64 staat een onderwerp over de airbag, maar Savath heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt want 197 euro t/o bijna 400 euro dat maakt wel wat verschil, dus ik ga zeker op de site kijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:46

Een paar jaar geleden had dit voor mij kunnen helpen Nagelbijten / Gniffelen Ik lees even mee met de voor en nadelen Lachen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:44

@DientjeChico: is het ook handig in de winter?
Want in de winter doe ik altijd zo'n dikke winterjas van Mountain Horse aan op buitenrit, maar daar gaat zo'n airbag vest toch niet meer over?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:40

de vest die ik heb kan je op of onder kledij aantrekken
en je kan ze in de breedte heel goed aanpassen tot 10 cm aan elke kant,dus zo dik zal je jas ook niet zijn,en de protector is dan ook zo dik weer niet.
de airparka die moet bovenaan gedragen worden de air protector van swing kan op het lichaam ,kledij en boven de jas gedragen worden,zoals je zelf wil.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:20

Hmm misschien is dit idd wel een goede optie 350 euro is tenslotte wel een enorm bedrag

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:47

als je op mijn onderschrift kijket zie de vest met foto's

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:59

savath schreef:
de vest die ik heb kan je op of onder kledij aantrekken
en je kan ze in de breedte heel goed aanpassen tot 10 cm aan elke kant,dus zo dik zal je jas ook niet zijn,en de protector is dan ook zo dik weer niet.
de airparka die moet bovenaan gedragen worden de air protector van swing kan op het lichaam ,kledij en boven de jas gedragen worden,zoals je zelf wil.

Ja, da's wel het voordeel van een bodyprotector , maar da's toch niets voor mij.
Ben meer voor de airparka te vinden Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:10

savath schreef:
als je op mijn onderschrift kijket zie de vest met foto's

Heb jij toevallig ook foto's van jezelf hiermee?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 06:54

Ik heb denk ik buiten een keer een hoofdfoto nog nooit een foto van mij openbaar geplaatst.
Ben niet foto geniek en wat verlegen voor mijn figuur.
Ik heb er nog geen van mij gemaakt ook niet met de air swing.
sorry

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 06:59

Ik heb het vest gisteren ook gezien/gevoeld. Vond het erg zwaar aanvoelen maar als je het aan hebt schijnt het gewicht wel mee te vallen.
Het is een hele mooie uitvinding maar ik vind het wel heel veel geld!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:06

Tsja, je eigen leven is je toch wel wat waard denk ik.
Het is echt geen zwaar ding, en heel veilig.
En bij wedstrijden kan je het onder je jasje/blouse aan doen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:09

Ik vind het een belachelijke uitvinding. Kom op zeg wat een onzin! Vallen en opstaan hoort erbij hoor! Zo heb ik het altijd geleerd. En de prijs van dat ding. Voor de gewone man toch niet te betalen?
Nee niks voor mij!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:29

We kunnen natuurlijk ook allemaal weer terug naar de middeleeuwen: allemaal weer in een harnas te paard! Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:30

Jezzi schreef:
Tsja, je eigen leven is je toch wel wat waard denk ik.
Het is echt geen zwaar ding, en heel veilig.
En bij wedstrijden kan je het onder je jasje/blouse aan doen

En als je dan valt...ben je net de hulk die uit een bloesje scheurt.... Haha!
Dat heb ik altijd al eens willen voelen....grijns...