Steeds kapotte billen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diva

Re: Steeds kapotte billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:46

Je hebt ook rijbroeken met een inzet zoals bij fietsbroeken. Worden vnl gebruikt door enduranceruiters. www.equestriannomads.nl verkoopt ze.

Ik heb daarvoor ook wel met een boxer van Gonzo Soft gereden (kijk even op de divoza site). Daar zit ook zo'n wielren kruis in.
Dat zat ook goed en geen schuurplekken.

En anders een zadelbontje. Maar ik zou dan wel voor een van lamsvel gaan want die synthetische zijn niet echt wat.

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:54

Hoi, dat probleem ken ik ook maar al te goed.

Ik rij alleen nog maar met een RTS-rijbroek met bentex zitvlak.

Alle andere rijbroeken daar rij ik mij op door.
Heb eerst met een siliconen dekje op het zadel gereden tot alles weer geheeld was. Te koop in de ruitersportzaak,helaas niet goedkoop.

Wanneer het echt ernstig was een wielrenbroekje onder mijn rijbroek met een zeemleren inzet.

Verder altijd een katoenen rijbroek en een string.
Misschien ook iets voor jou.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:56

Ik kan echt niet met een string rijden. Dan ligt m'n hele bilspleet open
Het beste zijn die lekkere hoge katoenen onderbroeken.

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:23

Ik had er vroeger ook last van, en wat bij mij hielp was een klein beetje vaseline op m'n billen smeren. Klinkt (en voelde ook) vies, maar t was bij mij de enige manier om geen bloedende blaren te krijgen. Nu ik een Daaleman zadel heb heb ik sowieso nergens last meer van.

Jacqueline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:54

Baal Baal Zit vandaag ook niet zo lekker op een stoel.......................

palmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:06

Met laurierzalf kun je de huid wat harder maken en doordat het vettig is zul je ook minder snel doorrijden. Is de huid toch stuk dan is gewoon koud water het beste om zo snel mogelijk te herstellen. Koude douche erop of met je achterste in een emmer koud water. Een schapenvachtje op je zadel is natuurlijk wel zo prettig!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:12

Ja ik zou echt met een gelpad of bontje op je zadel gaan rijden!!!
Hoe vaker het opengaat hoe meer last je ervan krijg.
Ik rijd tegenwoordig met de slips van H&M snoopy, en dat gaat echt perfect. Tip koop de goede maat, want als je een te grote an heb gaat die beetje bobbelen in je broek.
Daarnaast als je eenmaal een goede rijbroek heb gevonden, waar soms ook de oorzaak kan liggen. Ik rijd nu met een Eurostar broek met van die insteek-zakken (Karin en een andere) en een pikeur broek.
Dat gaat goed. Voor het helen, help vaak zinkzalf erop smeren.

Tja zou toch ook eens goed naar je houding laten kijken, want toch ligt daar ook vaak het probleem.

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:17

Bij hunkenmöller of hema zo'n corrigerende slip kopen: werkt prima!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:19

Ik heb er ook last van gehad, maar dan vooral mijn liezen, omdat mijn zadel wat te groot voor me is. Ik heb ook een zadelbontje gekocht, maar dan wel zo'n goede van echt lamsvel. Zo'n synthetisch nepding gaat volgens mij alleen maar broeien en daardoor wordt het nog erger.

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:37

Probeer eens huidfix. Te koop in de betere ruitersportzaken en speciaal onwikkeld tegen doorrijden.
Geloof me het helpt...potten zijn er al doorheen gesmeerd

Myke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:10

Probeer eens op de gevoelige delen om uierzalf te smeren. Goedkoop en het beschermt je gevoelige huid op edele delen. Toen ik nog op de manegeles reed of op trektocht was, had ik regelmatig last van pijnlijke doorrijplekken. Ik heb zelfs nog met tape om mijn *ahum* gereden (net onder je billen zal maar zeggen). Dat was het ook niet. Belangrijk is goed ondergoed dat strak tegen je lichaam plakt als het ware (waardoor geen plooien kunnen ontstaan en dit kan geen wrijving geven op de huid). Naadloos en fietswielrennersbroekje werkt ook prima.

Wat mij mij uiteindelijk het beste heeft geholpen is een goed zittende rijbroek die niet flubbert. Kijk eens op paardenshop.nl of www.atorka.nl voor jodphurbroeken. Voor diverse maten geschikt en een geschikt model. Sinds ik die draag, nooit meer last gehad. Niet op een ijslanderzadel noch op een groot paard met 'houten' zadel.

Succes, ben benieuwd welke tip je helpt.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:09

Alwiene schreef:
Er bestaat ook speciaal paardrijondergoed, niet goedkoop volgens mij, maar voor jou misschien wel een uitkomst.

Heej das een idee voor mijn moeder, zal het gelijk overleggen

Maar is een gelpad geen oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:33

VSW --> RUI.

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:36

een gelpad voor over je zadel. Zit goddelijk..naar mijn mening

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:03

Klinkt mss raar, maar mijn tip: neem geen rijbroek met kunstleren zitting.

Een stoffen zitting glijdt in het zadel. een kunstleren zitting is stroef. Ga je dan toch glijden, dan glijd je binnenin je rijbroek en dan krijgt je huid het zwaar te verduren.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:55

vaseline voor het rijden en zinken na het rijden. Ikheb er ook altijd weer last van na de winterperiode waarin ik minder rij.
Vreder corrigerende slips helpen ook haha. Maar dan wel katoenen anders gaat het broeien.

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:02

ligt het niet aan je zadel?

Ik reed namenlijk een hengstje voor iemand en op dat zadel kreeg ik ook altijd van die afgeschaafde vlekjes op de rand van waar je kont overgaat in je bovenbeen
En elke x weer als ik op dat zadel reed (1x in de week ) ging het weer kapot..
terwijl ik er bij mijn eigen zadel geen last van heb dus... ligt het daar toch echt aan t zadel..

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:26

Het kan ook goed aan je rijbroek liggen. Ik had met de goedkopere Eurostars de knieholtes kapot, met name in de zomer met warm weer. Je billen zijn natuurlijk erg vervelend. Idd speciaal ondergoed (wielrenondergoed is wrsch wat goedkoper als het speciale voor ruiters), evt een bontje. Moet vast wel goedkomen met jouw billen!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:29

Ik heb gisteren met een oude broek gereden die een beetje dun geworden is. Nooit meer. Heb aan de binnenkant van m'n knieen en bovenbenen schaafplekken doordat het is gaan schuren

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:36

Ik heb ook vroeger last gehad van mn kont, dat kwam echt alleen door het zadel, was een keihard dressuurzadel, na een half uur had ik al zadelpijn.
Maar nu met mn barefoot zadel nooit meer last van gehad, ik kan makkelijk ritten maken van een paar uur. Ook broeken maken bij mij geen verschil, ik rijd nu met een simpele spijkerbroek, zelfs ooit gereden met een gat in de broek op mn kont, nooit problemen mee gehad. Dus ik denk dat het echt door het zadel of misschien het paard komt.
Misschien idd een gel-bontje voor over het zadel?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:44

Ik had vroeger ook altijd last van een zere kont. Voor het rijden smeerde ik er altijd een dikke laag uierzalf op en dan had ik er geen last meer van.
succes ermee

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:46

Babytalk!! (van da poeder van zwitsal ) voor het rijden erop smeren. en gladde broeken, dus die niet iets te los zitten, er mogen geen plooien komen (in ieder geval zo min mogelijk)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:41

Toen ik een weekend ging 'touren' (tochten van 5 tot 7 uur) heb ik naadloze strings gekocht van een hele dunne, zachte stof. Supergoed spul! 'T was alleen een beetje jammer dat mijn rijbroek nat was geworden; daardoor was gekreukt op mijn bil dus met resultaat dat ik alsnog een plek had...

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:17

Ik heb daar stage gelopen op de 3 linden 't is vlakbij mijn dorp

hakon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:59

Heb altijd een fietsonderbroek aan. Zit heerlijk en heb nergens meer last van!