Welke bescherming voor kind bij springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 11:03

Over een paar maanden wordt mijn dochter 11 jaar. Ze is met paarden en paardrijden opgegroeid en steeds gefascineerd geweest door jumping. Mijn antwoord daarop is steeds geweest dat ze eerst maar eens de basis moet leren en dat we dan verder kijken. Intussen heeft ze vlijtig geoefend, haar eerste buitenritjes gemaakt en zowel haar instructrice als ik zijn van mening dat ze goed genoeg kan rijden om in de beginners-springlessen op de manege mee te gaan rijden. Dus heb ik haar beloofd dat ze voor haar verjaardag een springlessen abbonement krijgt.

Helaas kan de pony waar ze nu op rijdt (privéstal) niet mee naar de springles. Ik loop dus tegen twee dingen aan: ten eerste zal ze op een manegepony moeten en die durven helaas wel eens flink ondeugend zijn tijdens het springen. Ten tweede ben zelf ik helemaal geen springruiter. Heb met mijn pony wel eens een huppeltje over een omgevallen boompje gemaakt maar nooit springles gehad of er geinteresseerd in geweest. Sterker nog, ik ben er wat bang voor en vind het ook erg spannend om het mijn dochter te laten doen. Ik ben best wel bang voor ongelukken. :o

Voor mijn eigen gemoedsrust zou het dus niet slecht zijn als ze beschermende kleding zou dragen. Een cap, uiteraard, die draagt ze sowieso altijd bij het paardrijden. En passende rijlaarzen.
De vraag voor mij blijft: bodyprotector wel of niet? Waarom? En indien ja: welke? Zelf heb ik de indruk dat zo'n bodyprotector je behoorlijk in je bewegingen beperkt, wat de veiligheid ook weer niet ten goede komt. Ik dacht eerder aan een rugprotector, zo eentje met schubben. Iemand die daar ervaring mee heeft?

En hoe zit het met de stijgbeugels? Thuis rijdt ze met korfjes, maar om die nu telkens aan de beugelriemen van de manegeponys te gaan doen... Ik heb geloof ik wel eens gehoord van zo'n opzet-korfjes die je aan gewone beugels kan vastmaken. Kent iemand die? Werkt dat? En kan je met korfjes überhaupt goed springen of stoort dat?

irkvanrossum

Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:25

ik heb zelf een bodyprotector voor het gewoon rijden niet ideaal met springen vind ik het toch wel prettig het hinderd mij dan ook niet persee met het springen ik heb er een met schubben. verder lijken die korfjes me vervelend met springen misschien iets om met de toekomstinge instructeur te overleggen?

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:29

ik zelf spring ook met bodyprotector gaat prima, vanaf dat ik begon met springen gebruik ik dat ding (ook niet altijd, maar vaak wel)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:40

Een bodyprotector hoeft zeker geen probleem te zijn, kies er dan wel een met van die blokjes want die vormen zich veel beter!

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:45

Hier ook altijd een bodyprotector met springen voor mijn dochters. Met blokjes inderdaad, niet zo'n platte plank. Laatst lag oudste eraf, viel bovenop de balken en had de afdrukken vande lepels op haar bodyprotector staan. Liever daar dan op haar ribben!

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:50

Een goed zittende bodyprotector kan zeker met springen wel fijn zijn. En verder laat haar lekker genieten! Uit je post krijg ik het gevoel dat je het enger vind als je dochter :D Probeer er niet te veel met de gevaren bezig te zijn anders heb je kans dat je dochter het ook eng gaat vinden.

Op de manege weten ze ook vast wat ze doen ;) Alvast veel plezier voor je dochter!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:53

Een goede bodyprotector zit met springen niet in de weg. Op de ponywedstrijden zie je er tegenwoordig heel veel kinderen mee rijden. Zelf heb ik er ook een, die ik ook echt alleen met springen draag.

Ze hoeven niet perse blokjes te hebben, airowear bijvoorbeeld heeft ook geen blokjes, maar zit wel goed. Zat bij mij beter dan de racesafe (met blokjes).

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:56

Ik wilde net géén met blokjes. Ik heb ook een airowear gehad, zoals hierboven vermeld. Heerlijk ding! Paste perfect om mijn lichaam, nooit last van gehad.

Tip: ga naar een goede winkel en laat je begeleiden in het passen van een body protector. ;)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:59

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Snap dat je als moeder nogal druk kan maken. Maar ik denk dat de beste bescherming, zitlessen en valtraining zijn O:) Paardrijden is vallen en opstaan, toch?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:32

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik dan toch maar ga uitkijken naar een goede bodyprotector die ze fijn vindt zitten; blijkbaar bestaan die dus wel.

antje_vip: Je hebt uiteraard helemaal gelijk. Ik laat ze dus echt wel naar de springles gaan, ondanks mijn angsten. En zitles heeft ze al heel lang. Komt dus vast allemaal goed. Maar spannend blijf ik het desondanks wel vinden. ;)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:41

soesita schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik dan toch maar ga uitkijken naar een goede bodyprotector die ze fijn vindt zitten; blijkbaar bestaan die dus wel.

antje_vip: Je hebt uiteraard helemaal gelijk. Ik laat ze dus echt wel naar de springles gaan, ondanks mijn angsten. En zitles heeft ze al heel lang. Komt dus vast allemaal goed. Maar spannend blijf ik het desondanks wel vinden. ;)


Mijn moeder kwam niet eens meer kijken bij de springlessen :+
Zelf altijd zonder gereden, maar overweeg af en toe toch om er eens een aan te schaffen voor dit soort gelegenheden. Vind het gewoon een prettig idee. Bij springen zit een miscommunicatie tussen paard en ruiter toch in een groter hoekje ;)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:44

Ikzelf heb beugels met elastiek. Als je valt blijft je voet niet hangen in de beugels.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:41

Goed van je dat je hebt gewacht met de springlessen voor je dochter. Ik zie vaker jonge kinderen springen die niet eens fatsoenlijk in balans kunnen zitten tijdens een gewone les. En balans is toch wel echt een vereiste met spring les :j

Hoe zit het tijdens de normale lessen met de beugels? Raakt ze de beugel regelmatig kwijt of schiet ze soms iets met haar voet naar voren (dat de beugel op het midden van de voet zit in plaats van bij de tenen). Zo ja, zou ik voor beugels met korfjes gaan (persoonlijk vind ik het niet fijn rijden) of beugels met elastieken (merk ik niks van tijdens het rijden).

Ik rijd tijdens de springlessen (niet zo spannend hoor, ongeveer 1 meter) met een cap, bodyprotector en gewone beugels. Maar het scheelt natuurlijk ook dat ik grotere voeten heb dan jou dochter (neem ik dan aan haha *D ), dan schiet je minder makkelijk met je voet door de beugel.

Qua pony is het wel lastig.. Want die 'echte' manegepony's zijn ook mijn ergste nachtmerrie.
Mag ik vragen waarom de pony niet meekan met de springlessen?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:19

Tuigje: Ja, dat denk ik toch ook wel, dat het risico op miscommunicatie en ongevallen bij springlessen (en in het bijzondere bij springlessen op manegeponys) gewoon groter is dan bij dressuurlessen.

Iris965: Dat systeem met elastiek ken ik ook wel. Maar het lijkt me niet realistisch om er telkens eigen beugels aan te moeten hangen bij een manegepony. Daarom dacht ik eerder aan zo'n korfje om er aan te binden.

Mirjam1202: Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee. Ik ben het helemaal met je eens dat een goede basis (balans, reactie, zitten, sturen,...) een vereiste is als je wil gaan springen. Die basis heeft ze intussen al goed voor elkaar, al valt er uiteraard nog een heleboel bij te leren en te verbeteren.

Haar beugels zitten in de normale lessen stabiel aan haar voeten. Ze raakt ze onder normale omstandigheden (stap, draf, galop) niet meer kwijt. Alleen bij een bokje gebeuren er wel eens rare dingen, wat me dan weer doet denken dat er tijdens het springen dan ook wel eens wat mis kan gaan.

De bedoeling is dat ze op de huidige pony bij de huidige instructrice ook gaat blijven lessen (1x per week privéles), eventueel ook wel eens een sprongetje omdat de pony dat ook wel kan en graag doet. Daarnaast zou ze dus op de manege op een manegepony in de groepsles mee gaan springen, zo vaak als het budget het zal toelaten. ;)
De pony waar ze nu op rijdt staat op de privéstal waar mijn eigen pony ook staat. Ze mag hem rijden en met hem lessen, maar hij is dus niet van ons. De manege is helaas niet op paardrij afstand van onze privéstal en ik heb geen trailer of passend rijbewijs.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:07

soesita schreef:
Tuigje: Ja, dat denk ik toch ook wel, dat het risico op miscommunicatie en ongevallen bij springlessen (en in het bijzondere bij springlessen op manegeponys) gewoon groter is dan bij dressuurlessen.

Iris965: Dat systeem met elastiek ken ik ook wel. Maar het lijkt me niet realistisch om er telkens eigen beugels aan te moeten hangen bij een manegepony. Daarom dacht ik eerder aan zo'n korfje om er aan te binden.

Mirjam1202: Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee. Ik ben het helemaal met je eens dat een goede basis (balans, reactie, zitten, sturen,...) een vereiste is als je wil gaan springen. Die basis heeft ze intussen al goed voor elkaar, al valt er uiteraard nog een heleboel bij te leren en te verbeteren.

Haar beugels zitten in de normale lessen stabiel aan haar voeten. Ze raakt ze onder normale omstandigheden (stap, draf, galop) niet meer kwijt. Alleen bij een bokje gebeuren er wel eens rare dingen, wat me dan weer doet denken dat er tijdens het springen dan ook wel eens wat mis kan gaan.

De bedoeling is dat ze op de huidige pony bij de huidige instructrice ook gaat blijven lessen (1x per week privéles), eventueel ook wel eens een sprongetje omdat de pony dat ook wel kan en graag doet. Daarnaast zou ze dus op de manege op een manegepony in de groepsles mee gaan springen, zo vaak als het budget het zal toelaten. ;)
De pony waar ze nu op rijdt staat op de privéstal waar mijn eigen pony ook staat. Ze mag hem rijden en met hem lessen, maar hij is dus niet van ons. De manege is helaas niet op paardrij afstand van onze privéstal en ik heb geen trailer of passend rijbewijs.


Lastig lastig.. Is het mogelijk om iemand te laten komen voor een springles op haar 'eigen' pony? Dit is natuurlijk een stuk duurder, maar misschien is er iemand op stal die regelmatig springt? Vaak willen zij wel bijverdienen en hebben hartstikke veel ervaring (alleen geen diploma voor) en vinden het hartstikke leuk. Mij lijkt dit wel een goede optie, zij kunnen vaak prima les geven aan een beginnend ruitertje, het is natuurlijk nog geen echte springsport haha

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 13:59

Mirjam1202 schreef:
Lastig lastig.. Is het mogelijk om iemand te laten komen voor een springles op haar 'eigen' pony? Dit is natuurlijk een stuk duurder, maar misschien is er iemand op stal die regelmatig springt? Vaak willen zij wel bijverdienen en hebben hartstikke veel ervaring (alleen geen diploma voor) en vinden het hartstikke leuk. Mij lijkt dit wel een goede optie, zij kunnen vaak prima les geven aan een beginnend ruitertje, het is natuurlijk nog geen echte springsport haha


Helaas is ook dat geen optie. -O- De meeste ruiters bij ons op stal hebben oude (20+) paarden en pony's, waarmee voornamelijk recreatief gereden wordt. We hebben weinig springmateriaal, geen goede bakbodems voor het springen en geen ervaren springruiters.
De bewuste pony waar mijn dochter op rijdt is ook alweer 24 jaar. 8-) Die is best nog pittig en maakt nog wel eens graag een afsluitend sprongetje aan het einde van een les, maar een hele springles is gewoon wat veel.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:15

Ik raad je een goede cap aan, body protector, handschoenen, goede laarzen.
Ik las dat je beugels wisselen veel werk vind en dat je korfjes overweegt. Dit raad is je af. Ten eerste omdat korfjes aandoen veel en veel meer werk is dan beugels wisselen. Ten tweede is het met springen wel eens nodig om de voeten iets verder in de beugels te doen dan dat het korfje toelaat. Ik zou dan liever zelf veiligheids-beugels en een set beugelriemen kopen. Dat wisselt sneller, je weet zeker dat je kwalitatief goede beugelriemen hebt, die niet op knappen staan. De tijd dat je kwijt bent met wisselen, win je weer omdat je nooit beugels op maat hoeft te maken. Je weet immers van je eigen beugel riemen welk gaatje je nodig hebt.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:34

rien10: ja, dat zijn precies de dingen die ik uit de reacties hier mee heb genomen en zo ga ik het doen. :j Nog even checken bij de manege of dat met de beugels en beugelriemen toegelaten is, maar ik weet niet wat ze er uiteindelijk op tegen zouden hebben.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:38

Ervaring leert dat ouders het altijd spannend vinden. Mij vader kwam kijken bij een crosstraining en ik geloof dat hij in een uurtje een paar jaar ouder is geworden :')
En ik ben 33 :P

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:58

Fijn Soesita. Succes ermee.
Ja Qimm Zo is het maar net. Mijn dochter gaat a.s. zondag onder de man op wedstrijd (dressuur) en ik MAG niet eens mee. Breng teveel zenuwen op de pony over. Dochter is 17, start in het M. Kent de pony door en door want ze heeft hem zelf opgeleid, dus ze kan het wel. Maar ik he..... het blijft toch je kind. Ook als is ze intussen handiger dan haar moeder.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:58

Fijn Soesita. Succes ermee. (Ik heb het vroeger ook zo gedaan. Met wat overleg mag er veel is mijn ervaring).

Ja Qimm Zo is het maar net. Mijn dochter gaat a.s. zondag onder de man op wedstrijd (dressuur) en ik MAG niet eens mee. Breng teveel zenuwen op de pony over. Dochter is 17, start in het M. Kent de pony door en door want ze heeft hem zelf opgeleid, dus ze kan het wel. Maar ik he..... het blijft toch je kind. Ook als is ze intussen handiger dan haar moeder.

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Welke bescherming voor kind bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:36

cap! body protector. veiligheids beugels.

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:16

Ik had zelf een redelijk grote bodyprotector die ik helemaal niet fijn vond zitten, maar zie vaak mensen rijden met alleen rug/buik bescherming (mijne was echt tot aan mn stuitje) zou voor zo een gaan. Beste lijkt me om naar een winkel te gaan en daar te passen, en evt online te bestellen als dat makkelijker is, maar niet uitgaan van een goede maat, maar echt passen. Op veel manege's is het ok verplicht! Ook zou ik haar niet met dingen aan de beugels laten rijden, als ze hierdoor haar beugel verliest tijdens de sprong zijn d gevolgen groter denk ik.. Verlies je snel evenwicht en heb je groter risico dan wanneer haar voet er te ver in gaat.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:11

soesita schreef:
Mirjam1202 schreef:
Lastig lastig.. Is het mogelijk om iemand te laten komen voor een springles op haar 'eigen' pony? Dit is natuurlijk een stuk duurder, maar misschien is er iemand op stal die regelmatig springt? Vaak willen zij wel bijverdienen en hebben hartstikke veel ervaring (alleen geen diploma voor) en vinden het hartstikke leuk. Mij lijkt dit wel een goede optie, zij kunnen vaak prima les geven aan een beginnend ruitertje, het is natuurlijk nog geen echte springsport haha


Helaas is ook dat geen optie. -O- De meeste ruiters bij ons op stal hebben oude (20+) paarden en pony's, waarmee voornamelijk recreatief gereden wordt. We hebben weinig springmateriaal, geen goede bakbodems voor het springen en geen ervaren springruiters.
De bewuste pony waar mijn dochter op rijdt is ook alweer 24 jaar. 8-) Die is best nog pittig en maakt nog wel eens graag een afsluitend sprongetje aan het einde van een les, maar een hele springles is gewoon wat veel.


Jammer... Ik dacht toch echt dat ik de oplossing had :')
Ik zou dan toch gewoon voor de springles op de manege gaan..

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:29

soesita schreef:
rien10: ja, dat zijn precies de dingen die ik uit de reacties hier mee heb genomen en zo ga ik het doen. :j Nog even checken bij de manege of dat met de beugels en beugelriemen toegelaten is, maar ik weet niet wat ze er uiteindelijk op tegen zouden hebben.


Op heel veel manege's worden al veiligheidsstijgbeugels gebruikt (met elastiekjes). Check ook even of de haak waar de beugelriemen aan hangen makkelijk open gaat, zo niet zet 'm dan zelf open.
Verder inderdaad goede cap, degelijke laarzen en eventueel een goed passende bodyprotector (die moet je echt passen en je goed laten adviseren, en niet even zelf online bestellen).