Als ik leren rijlaarzen neem kan ik dan beter:
- rundleder of kalfsleder?
Rundsleer is steviger en minder krasgevoelig, maar veel moeilijker om in te lopen/in te rijden.
Kalfsleer is dunner, zachter en mooier maar ook gevoeliger voor slijtage, makkelijker in te lopen/rijden.
Meeste ruiters hebben rundsleer als trainingslaars en kalfsleer als wedstrijdlaars.
Als je een klein budget hebt, op je leren laarzen je stallen uitmest en in buitenbakjes baggert zou ik rundsleer adviseren. Wil je gelijk mooie soepele laarzen waar je super zuinig op gaat zijn en heb je het geld ervoor: kalfsleer.
- met of zonder coating?
Zonder coating. Ik lees zo ontzettend veel op Bokt over afgebladderde coatings...
- gelijmd of niet gelijmd?
Lijmen houdt minder lang dan stikken. Afhankelijk van je budget dus.
- rubbere zool of van een ander materiaal?
Ik kies zelf voor een leren zool en laat daar na aanschaf een extra rubberen zool onder zetten. Zo slijt het leer niet zo hard en met van tijd tot tijd je rubberen zool vervangen zit je ook niet met laarzen zonder zool.
- met of zonder rits?
Een rits is veel gemakkelijker met aan- en uittrekken. Het kost wel wat meer, maar ik vind het een zinvolle uitgave als je weer eens met opgezwollen wedstrijdpoten in een vacuumgetrokken laars zit zonder rits

(Ook graag de reden erbij

.)
Welke merken en de types van die merken kunnen jullie me aanraden en waarom?
Mijn mening:
Ik heb met Cavallo heel slechte ervaringen (tot drie keer toe) maar er zijn mensen die er erg blij mee zijn. Ik heb te smalle enkels vs te dikke kuiten voor Cavallo.
Petrie is een fijn merk, maar laat het model met coating gerust staan. De rundsleren modellen blijven wel erg lang stug met inlopen/inrijden.
Konigs zijn fantastisch, maar wel voor de mensen met een wat riantere beurs.
DeNiro's vind ik prachtige laarzen om te zien, maar geen gebruikerservaring ermee.
Derby's zijn soepel en makkelijk in te lopen maar ik vind ze persoonlijk spuuglelijk.
Dan kun je nog laarzen op maat laten maken, zoals Lipica enzo, dat is denk ik voor een kleine beurs een interessante optie. Ik hoor er wisselende verhalen over, maar het merendeel is positief. Het blijft wel een laars voor mensen met minder budget.
Groetjes van Irene