Leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Irene11_

Leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:54

Hallo Doei! ,
Aangezien ik leren rijlaarzen wil gaan aanschaffen hier wat vragen erover:

Welke ruitersportzaken in Zuid-Holland hebben een groot, goed en redelijk nieuw assortiment aan leren rijlaarzen?

Als ik leren rijlaarzen neem kan ik dan beter:
- rundleder of kalfsleder?
- met of zonder coating?
- gelijmd of niet gelijmd?
- rubbere zool of van een ander materiaal?
- met of zonder rits?
(Ook graag de reden erbij Knipoog .)

Welke merken en de types van die merken kunnen jullie me aanraden en waarom?

Groetjes van Irene

Anoniem

Re: Leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:58

Ik zou rundleder kiezen, zonder coating, met gelijmd of niet gelijmd bedoel je de zool?
Ik zou niet gelijmd doen, maar gestikt, en een rubber zool.
Een rits is voor iedereen anders, wat je zelf het mooist/makkelijkst vind Lachen
Ik kan je Cavallo's aanraden, hele fijne laarzen zeker voor je eerste paar.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:11

Grote ruitersport zaak: Divoza
Leer is persoonlijk, ik weet niet precies welke ik heb, geloof kalfsleer. Rundleer is wat steviger? (Shoot me if I'm wrong Clown) Ik vind met rits fijner. Makkelijk aan- en uittrekken en scheelt een beetje met inzakken.
Cavallo's zijn heel fijn Ja. Ik heb de Junior (goedkope variant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:18

Renee__ schreef:
Grote ruitersport zaak: Divoza
Leer is persoonlijk, ik weet niet precies welke ik heb, geloof kalfsleer. Rundleer is wat steviger? (Shoot me if I'm wrong Clown) Ik vind met rits fijner. Makkelijk aan- en uittrekken en scheelt een beetje met inzakken.
Cavallo's zijn heel fijn Ja. Ik heb de Junior (goedkope variant)

De Cavallo Junior is nog weer van een ander soort leer, ik heb de Junior Jump voor het springen.
Het is wel net zo zacht als kalfsleer. Rundleer is idd wat steviger.

Edit: Volgens mij zijn de Juniors van Veneto leer Knipoog

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:21

Dank jullie! Pling

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:35

Ligt er ook aan wat je uit te geven hebt. Coating, rundleer en plakzool zijn goedkoper dan een laars zonder coating kalfsleer en gestikte zool.

Hou er bij het uitkiezen rekening mee dat bepaalde laarzen er lang over doen voor ze ingelopen zijn. Anderen zakken sneller in. Een aanrader zijn laarzenspanners.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:23

_Irene11_ schreef:
Als ik leren rijlaarzen neem kan ik dan beter:
- rundleder of kalfsleder?
Rundsleer is steviger en minder krasgevoelig, maar veel moeilijker om in te lopen/in te rijden.
Kalfsleer is dunner, zachter en mooier maar ook gevoeliger voor slijtage, makkelijker in te lopen/rijden.
Meeste ruiters hebben rundsleer als trainingslaars en kalfsleer als wedstrijdlaars.
Als je een klein budget hebt, op je leren laarzen je stallen uitmest en in buitenbakjes baggert zou ik rundsleer adviseren. Wil je gelijk mooie soepele laarzen waar je super zuinig op gaat zijn en heb je het geld ervoor: kalfsleer.

- met of zonder coating?
Zonder coating. Ik lees zo ontzettend veel op Bokt over afgebladderde coatings...

- gelijmd of niet gelijmd?
Lijmen houdt minder lang dan stikken. Afhankelijk van je budget dus.

- rubbere zool of van een ander materiaal?
Ik kies zelf voor een leren zool en laat daar na aanschaf een extra rubberen zool onder zetten. Zo slijt het leer niet zo hard en met van tijd tot tijd je rubberen zool vervangen zit je ook niet met laarzen zonder zool.

- met of zonder rits?
Een rits is veel gemakkelijker met aan- en uittrekken. Het kost wel wat meer, maar ik vind het een zinvolle uitgave als je weer eens met opgezwollen wedstrijdpoten in een vacuumgetrokken laars zit zonder rits Knipoog

(Ook graag de reden erbij Knipoog .)

Welke merken en de types van die merken kunnen jullie me aanraden en waarom?
Mijn mening:
Ik heb met Cavallo heel slechte ervaringen (tot drie keer toe) maar er zijn mensen die er erg blij mee zijn. Ik heb te smalle enkels vs te dikke kuiten voor Cavallo.
Petrie is een fijn merk, maar laat het model met coating gerust staan. De rundsleren modellen blijven wel erg lang stug met inlopen/inrijden.
Konigs zijn fantastisch, maar wel voor de mensen met een wat riantere beurs.
DeNiro's vind ik prachtige laarzen om te zien, maar geen gebruikerservaring ermee.
Derby's zijn soepel en makkelijk in te lopen maar ik vind ze persoonlijk spuuglelijk.
Dan kun je nog laarzen op maat laten maken, zoals Lipica enzo, dat is denk ik voor een kleine beurs een interessante optie. Ik hoor er wisselende verhalen over, maar het merendeel is positief. Het blijft wel een laars voor mensen met minder budget.

Groetjes van Irene

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:12

Dank je wel Urielle! Pling

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:22

@ Urielle: Je bent mijn bovenste vraag vergeten; Welke ruitersportzaken in Zuid-Holland hebben een groot, goed en redelijk nieuw assortiment aan leren rijlaarzen? Schijnheilig

Maar de Petrie Anky's zijn van kalfsleder, maar die vind ik erg mooi. Kan ik die dan beter niet nemen. En in hoeverre is er prijsverschil tussen kalfsleder en rundleder? Bijv. 100 euro of 50 euro?

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:22

Niemand verder? Scheve mond

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:24

Van Rijs heeft volgens mij ook een breed assortiment aan rijlaarzen.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:25

Oke. Waar ligt dat? In welke plaats?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:26

In Zevenhuizen Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:26

Divoza, Sta-Rho, Hyporama, Mr Ed, Horsemopolitan zijn ruitersportzaken in ZH met keus.

Vind zelf de rundslederen Petrie zonder coating een fijne laars, doe er al 8 jaar mee Lachen Edit: heb er wel pas ritsen in laten zetten, vacuum trekkende laarze is een benauwde ervaring. Het volgende paar wordt zeker met rits!
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 30-07-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:27

Ohh oke dank je! Pling

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:29

Marieke_K schreef:
Divoza, Sta-Rho, Hyporama, Mr Ed, Horsemopolitan zijn ruitersportzaken in ZH met keus.

Vind zelf de rundslederen Petrie zonder coating een fijne laars, doe er al 8 jaar mee Lachen

Welke van die winkels heeft denk je het grootste en beste assortiment. Zelf ben ik al naar Divoza geweest Knipoog .
Welk type laars is dat dan van Petrie?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:13

__Jesper schreef:
De Cavallo Junior is nog weer van een ander soort leer, ik heb de Junior Jump voor het springen.
Het is wel net zo zacht als kalfsleer. Rundleer is idd wat steviger.

Edit: Volgens mij zijn de Juniors van Veneto leer Knipoog

Ik heb ook Cavallo Junior Jump. Maar ik heb na een jaar (altijd op tijd gepoetst meteen uit naar het rijden etc...) een nieuwe rits er in moeten zetten.
Rits vind ik wel fijn, maar als ik laarzen zal kopen zal ik met een rits er voor doen. Geen polo laarzen maar, er schuin voor.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:17

_Irene11_ schreef:
@ Urielle: Je bent mijn bovenste vraag vergeten; Welke ruitersportzaken in Zuid-Holland hebben een groot, goed en redelijk nieuw assortiment aan leren rijlaarzen? Schijnheilig

Maar de Petrie Anky's zijn van kalfsleder, maar die vind ik erg mooi. Kan ik die dan beter niet nemen. En in hoeverre is er prijsverschil tussen kalfsleder en rundleder? Bijv. 100 euro of 50 euro?

Ik heb ook de Petrie Anky, maar die is gewoon van rundleder hoor volgens mij Lachen Dus ze zijn wel te verkrijgen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:34

_Irene11_ schreef:
Marieke_K schreef:

Vind zelf de rundslederen Petrie zonder coating een fijne laars, doe er al 8 jaar mee Lachen

Welke van die winkels heeft denk je het grootste en beste assortiment. Zelf ben ik al naar Divoza geweest Knipoog .
Welk type laars is dat dan van Petrie?

Ik denk dat MR ed, Hyporama en Divoza de meeste keus hebben. Ik heb deze http://divoza.com/shop/a.visit/4890a5e3 ... a8c064077f bij Hyporama gekocht toendertijd.

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:45

heeft iemand een idee waar je lipica's laarzen in belgië kan kopen? ik ben van brugge(west-vlaanderen)

ik heb de vraag gesteld op de site van de lipica's rijlaarzen, zij hebben mij teruggemaild dat de enige winkel in belgië "Q Advance" zou zijn.. heeft iemand een idee waar dat is?

alvast bedankt .. Lachen

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 10:37

Zijn de Petrie Anky's duurder als je rundleder neemt of goedkoper?

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:41

Hoi,

Ik heb net ariat's gekocht bij Divoza. Deze hebben een rubbere zool met gel erin. Zitten heerlijk. Ik had mazzel want ze waren afgeprijst van 550 euro naar 350. Suc6 met laarzen kopen Knipoog

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:26

Ik lees net ook iets over een gelijmde en een gestikte zool. Wat is het verschil daartussen?
De Petrie Standard zijn gestikt en de Petrie Anky gelijmd, maar ik vind de Anky toch echt mooier.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:43

mij is vaak verteld dat je beter zonder rits kunt nemen want dan heb je geen kans dat de rits stuk gaat en ik zelf heb het nadeel dat in het begin je hak een klein beetje langs de rits gaat en er dan blaren kunnen komen (nu geen last meer van)

En er wordt wel eens gezegd dat bij petrie de kuit net zo groot is kwa omvang als de bovenkant en dat die dan heel raar gaan zitten (op het oog)

Ik denk wel dat je het beste op maat kunt laten maken met de perfecte pasvorm dat lijkt mooier vaak.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:27

Niemand verder? Scheve mond