Leren rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:39

Hallo Bokkers!

Leuk dat jullie mijn topic hebben geopend, ik hoop dat jullie mij met een paar vragen kunnen helpen!
Ik begin de laatste tijd te twijfelen over leren rijlaarzen.
Na bijna 9 jaar paardrijden heel wat laarzen, chaps, schoenen etc verder, en zeker wetend dat ik chronisch besmet ben met het paardenvirus, vind ik het wel tijd voor leren laarzen.
Vooral de laatste tijd omdat ik niet zo van mijn beenhouding gecharmeerd ben. Het is een stuk beter geworden, door les en omdat ik inmiddels niet meer met chaps rijd, maar ik had ongelooflijk last van één klapperbeen. Om het zo maar te noemen. Dat ben kon ik gewoon NIET stilhouden. Het zat 'm dan vooral in een beweeglijke enkel, daarom zie ik mogelijk leren laarzen als een uitkomst.
Bovendien rij ik minimaal 3 keer in de week paard, en niet meer op een manege. Dus zouden leren laarzen toch wel de moeite waard zijn, dacht ik.
Hier tegenover staat dus dat ik ontzettend tegen het inlopen op zie, en als de dood ben dat ik een verkeerd model koop.
Ik heb het een en ander over de Petrie Perfect gelezen, en door de coatinglaag begreep ik dat ze snel lelijk worden, bovendien waren ze nogal stug hoorde ik? Omdat mijn budget niet de pan uit rijst, wil ik ook niet keidure laarzen gaan kopen.
Ik wil er ongeveer €250,- aan spenderen, of ik moet al een laars tegen komen die wat duurder is, maar waar ik helemaal gek op ben.
Mijn kanshebbers waren uit de Divoza-catalogus de Petrie Glasgow en de Hampshire, maar kijk ik op de Petrie-site, zijn dit typische springlaarzen.
Hoe zit dit, mag je ermee op dressuurwedstrijden verschijnen? En belangrijker, wat is het verschil tussen dressuur- en springlaarzen, of zit dit in het uiterlijk? Een andere kanshebber is de Cavallo Grandprix, boven mijn budget, maar het schijnt lekker soepel leer te zijn. Iemand ervaring?
Daarnaast nog de Cavallo Talent & Winner, alleen heb ik geen idee wat die laarzen kosten en ervaringen ermee heb ik ook niet gelezen.
Ik heb ook met broeken een probleem, ik heb ontzettend lange benen. Mijn lengtemaat van broeken is 36" dat is gelijk aan een lengte van 90 cm! Als ik dan mijn kuit vanaf mijn hak aan de buitenkant opmeet, is dat maar een centimeter of 50. Wat voor maat is dit, hoorde dat het een vrij normale maat is? En hebben andere lange mensen ook problemen met hun rijlaarzen, daar bedoel ik mee dat ze ver inzakken en een gedeelte van de kuit laten zien, aangezien ik dit absoluut niet charmant vind.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen! Alle hulp is welkom.

Groetjes, Janine!

Judje

Re: Leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:00

Veel info over de types laarzen, die je aangeeft, heb ik niet.

Wel heb ik zelf ook lengtemaat 36 met broeken (met een beetje geluk zijn lange 34ers ook goed), maar dat is geen enkel probleem.
Mijn rijlaarzen (in combinatie met kuit- en voetmaten) 2 cm hoger dan standaard er was. Ik heb hier 50 euro extra voor betaald (boven de standaardprijs).

Over 'keidure' laarzen: dit zijn meestal laarzen van kalfsleder. Kalfsleder is zeg maar satijn in vergelijking met rundleder, waar de meeste laarzen van gemaakt worden. Kalfsleder is veel duurder, maar gaat minder lang mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 09:31

Dus ik hoef geen keidure laarzen te nemen, want die gaan toch niet zolang mee als ik graag zou willen. Ik wil ook nog een beetje vrijheid hebben met mijn laarzen, ook gewoon in de stal kunnen dragen, niet tijdens het uitmesten, maar gewoon met het poetsen etc. Ik wil er mijn paard ook op uit het weiland kunnen halen.
Twee centimeter hoger dan standaard? Wat voor hoogtemaat heb je dan? Want als ik de petriematen bekeek op internet zou ik toch zeggen dat er niets aan de hand is voor mijn benen. Als ik de maten al goed begrijp..
En wat voor laarzen heb jij dan Judje?

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:58

Ik heb de Petrie Perfect, ik vind het geen fijne laarzen. Heb ze nu denk ik zo'n 4 jaar en er is al een nieuwe hak en zool onder gezet. Ze zijn verder wel goed ingelopen en ingezakt, maar ik heb geen fijn contact met het paard. Ik voel gewoon niet dat ik zelf been geef, mijn paarden lopen ook niet lekker als ik die dingen aan heb. Ik krijg de pijp van de laars zegmaar gewoon niet soepel, heel vervelend! Dus ik zit nu ook te denken aan het kopen van nieuwe laarzen, maar vraag me nu ook af wat echt een aanrader is. Ik wil een laars waarmee je wel voelt als je been geeft, die lekker zit en ook nog redelijk lang mee gaat. De Petrie Perfects gaan wel lang mee, maar zitten dus voor geen meter. Rij nu ook op wedstrijd met mijn chaps...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:08

Ik ben en blijf voorstander van Soubirac. Degene die ik heb gaan ondertussen al zeven jaar mee (enkel nieuwe rits, doordat mijn benen te dik geworden zijn), geen inloopproblemen gehad, ik loop ermee op wedstrijd in de modder, in de stal,... Geen idee wat voor leer het is, maar aan de binnenkant van je been (waarmee je dus contact hebt met je paard) is de laars van een soepeler soort leer.

Maar om te weten wat voor jou goed is: naar één of andere grote paardenwinkel gaan, en passen, passen, passen. Als je dan een merk gevonden hebt dat je goed zit, kan je nog eens op bokt vragen naar ervaringen Lachen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:38

Ik heb zelf verschillende merken laarzen gehad. Tot nu toe vind ik persoonlijk de lipica´s het lekkerst zitten. Er is een groot topic over :LIPICA laarzen... waar maken en hoe duur?
Ik weet niet waar je in de buurt woont . Je kan bijv bij Huet een afspraak maken om laarzen aan te laten meten. Hij verkoopt verschillende merken en dan weet je precies wat lekker zit en wat niet. Hij heeft ook een website rijlaarzen.nl

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:43

Ik sluit me aan bij grauwman. Je wordt bij van Huet echt super geholpen. Ik heb vorige week mijn derde paar bij hem besteld. Het eerste paar heb ikzelf niet goed onderhouden en waren na een jaar of 3 echt op. Het tweede paar van Lipica ziet er nog super uit na 7 jaar.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:45

Je kan ook gewoon mooie 2dehands laarzen nemen. Die zijn al ingelopen en een stuk goedkoper. Ik heb nu derby's, met kalfsleer en dus erg soepel, voor nog geen €150. Zo goed als nieuw. En ja, ik ben er onwijs blij mee!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:48

Sisco4life schreef:
Je kan ook gewoon mooie 2dehands laarzen nemen. Die zijn al ingelopen en een stuk goedkoper. Ik heb nu derby's, met kalfsleer en dus erg soepel, voor nog geen €150. Zo goed als nieuw. En ja, ik ben er onwijs blij mee!

Heel handige oplossing, maar dan moet je maar net een beetje gangbare maten hebben. Ik zelf heb dat dus niet en sweer bij lederen chaps. Alleen in mijn maat dus nergens te krijgen. Bij Lipica kun je deze op maat laten maken. Kosten: 80 euro.
Laatst bijgewerkt door Lous op 27-05-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:50

Ik heb ook lipica's en ze zitten bij mij ook echt fijn.. Ik heb ze nu 2.5 jaar en aan de binnenkant beginnen ze te slijten. Maar ik heb ze dan ook 5 x in de week aan..

megg14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:06

ik heb van die mountain horse laarzen met rits, je mag er mee starten enzo en zijn heerlijk in het gebruik ik vind ze erg fijn! ze zijn rond de 200 euro en ik had ze aan een paar keer inlopen en ze liepen heerlijk.. ik heb ze nog steeds trouwens Lachen verdere info over leren laarzen kan ik jeook niet geven omdat dit mijn eerste paar is.. Tong uitsteken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:09

Ik denk niet dat ik mijn ouders zo ver krijg om naar Huet te rijden, ik woon namelijk in het noorden.. Nagelbijten / Gniffelen
Tweedehands was eerst ook een optie voor mij, maar omdat ik nogal lang ben, kan ik niet echt mooie laarzen meer vinden.

Ik heb ben erg benieuwd hou duur de Soubirac zijn, welk model je hebt en wat ze kosten, tantjeuh..

Ik wil binnenkort wel even weer naar de Divoza, die zit 10 minuten bij mij vandaan. Maar moet ik eerst mijn moeder zover krijgen dat ze meewil, ze vind er niets aan om naar de Divoza te gaan.. Nagelbijten / Gniffelen

Leren chaps schijnen inderdaad heel erg fijn te zijn, maar omdat ik heel erg zit met een beweeglijk been, wat vanuit de enkel komt, zijn chaps niet echt de oplossing voor mij. Bovendien heb ik lange benen, en de standaardchaps zakken altijd af door mijn dunne kuiten.

Die Lipica's klinken wel goed, waar zit de meest noordelijke zaak? Ach Suprice, na 2,5 jaar mogen ze aan de binnenkant ook slijten Nagelbijten / Gniffelen Zeker als je ze 5 keer in de week draagt.

Ik heb gisteren de Mountain Horse van een vriendin gebruikt, je hebt veel contact met het paard. Maar ze had het meest elegante stel, voor mij nog net iets te lomp.. Nagelbijten / Gniffelen

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:14

Ik heb de Petrie Hamshire. Zowel met springen als dressuur aan.
Maar volgens mij maakt dat niks uit of het een springlaars is ofniet. Ik ben er wel tevreden mee, alleen de binnenkant zit al wel zo'n groot rondje door de slijtage en mss de coating?! Verder heb ik er geen problemen mee, en heb nu 1x de hak moeten vervangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:40

Er zit toch geen coating op die laars? Dacht dat dat alleen bij de Perfect was?
Is dat rondje slijtage niet van je singel? Als je een dressuurzadel heb iig..
Wat kost het om de hak te laten vervangen? Of kan je die ook gewoon zelf weer aanplakken met houtlijm?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:47

hak was versleten met lopen, hij viel er niet af ofzo. Dat was 15 euro.
Op de hampshire zit dacht ik wel een coating, maar dat wist ik niet maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. Vind het een fijne laars voor eerste leren laars Lachen
Maar ik weet wel dat mijn evt volgende laars een De niro wordt, maar die zijn ook wel weer een stukkie duurder Clown

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:49

Lipica zit alleen in Geertruidenberg, daar zit namelijk de fabriek. Geertruidenberg ligt in Noord-Brabant, dus dan moet je je ouders wel heeeeel lief aankijken Knipoog .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:52

15 euro is niet veel.
En versleten na hoeveel tijd?
Als er een coating op zit, wordt dat 'm dus niet.. Nagelbijten / Gniffelen

Lous: Mag ik nog wel hard oefenen met lief kijken ROFL

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:53

Heb ze vanaf vorig jaar januari dus 1.5 jaar.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:57

Janine1990 schreef:
Ik heb ben erg benieuwd hou duur de Soubirac zijn, welk model je hebt en wat ze kosten, tantjeuh..

Ik denk dat het model 'Dauphine' is, met rits en veters. Ik heb ze toen nog in Belgische franken gekocht voor 12.000BEF, wat ongeveer een 300€ is. Ik heb ze wel met korting gekocht, geen idee hoeveel..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:40

Ik heb de Petrie Anky Grand Prix (kalfleer dus, maar alleen voor wedstrijden).
Ik heb hoogtemaat 52. Ze zijn ERG hoog, omdat ik te laag uitgezakte laarzen niet mooi vind heb ik extra hoge aangeschaft en hakjes van Divoza er in, zodat ze passen totdat ze zijn ingezakt. Daarna kan ik de hakjes er uit halen en zijn mijn laarzen niet te laag na het inzakken.
Welke hoogtematen standaard zijn heeft niet alleen te maken met de hoogtemaat, maar is in verhouding tot de voet- en kuitmaat. De standaard hoogste van voetmaat 6 is lager dan bij mijn voetmaat, 7.5. Daarbij heb ik kuitmaat 39.

Ohja, toen ik mijn laarzen kocht ben ik naar Houten gegaan. Hier zit een hele grote paardenwinkel op een industrieterrein (weet echt de naam niet meer) en hier hebben ze MEGA veel laarzen. Hier heb ik dan ook verschillende merken en modellen en maten gepast. Daarna ben ik naar de plaatselijke ruitersportzaak gegaan, heb ik mijn benen opnieuw laten opmeten (dat moet je altijd laten doen, anders heb je niks te zeggen mocht de maat toch niet goed zijn!) en ze daar besteld, zodat ik niet terug hoefde naar Houten.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:12

Ik woon ook dicht bij de Divoza in Leek en heb mijn laarzen daar ook weg. Het is wel duidelijk dat je je goed hebt georiënteerd op de verschillende merken en modellen! Ik heb ook lange benen (ook spijkerbroekenmaat 36 lengte) en heb rijlaarzen van 50 cm, achteraf zou ik ze wel iets langer hebben gekocht. Nu ze ongeveer een cm ingezakt zijn is hij eigenlijk net te kort.
Ik heb het trouwens over de Cavallo Talent. Fijne laars, kan er alles mee doen en ze zijn na 2 jaar nog steeds prachtig. Kunnen ook goed tegen water als je ze goed onderhoudt.

En die springlaarzen mogen wel voor dressuur, zolang ze maar niet met een bruine jachtkap zijn. Voor dressuur mag je namelijk alleen maar donkerblauwe of zwarte laarzen hebben. Veter/ritsen maken niet uit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:15

Dressuurlaarzen hebben een zgn. dressuurboog die je been optisch langer doen lijken, springlaarzen zijn overal even hoog. Maar uiteraard mag je met zwarte springlaarzen ook in de dressuur starten!

Zelf heb ik Rectiligne met rits, heerlijk soepel leer en van inlopen heb ik geen last gehad. Daarbij waren ze toch een stuk goedkoper dan de echt grote merken (maar dat is een paar jaar geleden). Kijk anders eens op www.rijlaarzen.nl voor plenty mogelijkheden, o.a. 199 euro voor maatwerk!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:22

Ik heb de Rectiligne Maryland!
Echt een onwijs fijne laars! Geen last met inlopen, blijven erg mooi.
Ik heb met veter en rits, en je hebt erg veel contact met je paard! Ik heb ook petri's gehad, maar 10x gedragen omdat ik het VRESELIJK vond! Veelste stug, al helemaal met springen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:24

zowel de perfect als de hampsire als de glasgow hebben een coating laag.

marloezzke @ [RUI] Welke (Petrie) laarzen?

zie dit toppic voor een mooi overzicht van petrie.

Cavallo Talent is ook van leer met een coating.
de winner is van rundleer

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:32

ik heb de petrie anky's, inlopen/ rijden duurt wel lang maar ze gaan steeds beter zitten Tong uitsteken