Casco new master, gevaarlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Casco new master, gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 14:53

Ik heb nu van twee mensen gehoord dat de casco new master niet veilig is. Het klepje zou bij een val op je gezicht afbreken en als een stuk glas in je gezicht snijden.
De eerste reactie kreeg ik van iemand die ik tegen kwam op een endurance wedstrijd, zij had een flink litteken op haar voorhoofd, van het klepje van de new master.
De tweede reactie kreeg ik van iemand op bokt, die vertelde hetzelfde als die eerste vrouw.

Zijn hier meer gevallen over bekend? Heb je het zelf meegemaakt of ken je iemand?
Ik heb deze cap pas een paar maanden, hij was niet goedkoop. Maar een flink litteken op m'n hoofd zit ik niet op te wachten.
Volgens mij kan het klepje er ook af, maar ik ben bang dat het dan helemaal geen gezicht is en een klepje zou toch een functie hebben (als hij tenminste niet afbreekt)

Hilli

Re: Casco new master, gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:54

Ik heb ook zo'n cap, dus even een 'stipje' om dit topic te kunnen volgen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:11

Ik snap dit niet. De NEN-norm betekent toch dat de cap aan de veiligheidseisen voldoet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:15

Dat dacht ik ook.
Maar die vrouw die ik sprak had toch echt duidelijk een groot litteken op haar hoofd dta volgens haar door de helm kwam.
Ze waarschuwde me daarvoor. Zoiets zou ze toch niet verzinnen.

Ik vind de klep er eerlijk gezegt ook wel breekbaar uitzien

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:42

Daardoor heb ik dus mijn bedenkingen bij en cap met zown harde klep. Niet van deze verhalen, maar vind het uberhaupt al een beetje bedenkelijk, ook als je valt, dat het niet meegeeft dat je nek een optater krijgt bijvoorbeeld, of daardoor schuin wegvalt, en je alsnog een deel op je hoofd terecht komt.
Geef mij maar een cap met zachte klep ( wat allicht ook rare dingen kan veroorzaken )

heb dit trouwens nog nooit echt gehoord, eng idee wel idd!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:45

Och, dat soort verhalen neem ik nooit zo serieus! Ik weet niet wat er precies gebeurd is tenslotte.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:46

Ik heb het nu dus al van twee afzonderlijke mensen gehoord.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:58

Je hebt gelijk. Dat plastic capje onder je kin is een hele tijd verboden geweest omdat hier ongelukken mee gebeurden. Dit is mij verteld door een erkende paardenkenner. Het is heel gevaarlijk als je zo'n splinter in je kin krijgt. Of in je ogen..dan ben je hartstikke blind...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:00

???
we hebben het over de klep; niet over het capje onder je kin.
Trouwens een goedgekeurde cap heeft geen capje onder de kin.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:24

Ik ben de vriendin van de persoon die je in Zelhem gezien hebt (vermoed ik zo). Het geval waarover het gaat is dus waarscheinlijk hetzelfde geval.

Voor de nieuwschierigen onder ons.... Ze viel van haar paard, haar paard tikte de klep aan met zijn hoef, waardoor de klep brak en haar gezicht open sneed! Ze heeft iets van 15 of 16 hechtingen gehad. De snee gaat vanaf haar bovenste ooglid over haar voorhoofd. De snee was flink diep, het onderliggende spierweefsel was doorgesneden.

Dit is een dame die altijd haar cap draagt (als er iemand af en toe dom is dan ben ik dat Bloos ) Maar je kan begrijpen dat ik zeer verbaasd was dat haar dit overkwam. Ze zit overigens af en toe op bokt, ik zal haar attenderen op dit topic, misschien wil ze er nog wel wat over kwijt....

Maar ze is dus, na dit gebeuren, hevig opzoek gegaan naar info over testen van caps. En zo zijn er caps die met 'hakken over de sloot' de norm halen en caps die ruim aan de norm voldoen. En daar blijkt een flink verschil in te zitten. De dure Pikeur helms voldoen maar net, terwijl de 15 euries cap van de Aldi, ruim voldoet.

Tuurlijk is het geval van mijn vriendin een kans van 1 op zoveel, maar ze loopt nu wel mooi met een flink litteken (dat overigens wel aardig heelt nu), maar het komt wel mooi door die cap.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:28

Esperanza schreef:
Maar ze is dus, na dit gebeuren, hevig opzoek gegaan naar info over testen van caps. En zo zijn er caps die met 'hakken over de sloot' de norm halen en caps die ruim aan de norm voldoen. En daar blijkt een flink verschil in te zitten. De dure Pikeur helms voldoen maar net, terwijl de 15 euries cap van de Aldi, ruim voldoet.

Als ze alle info bij elkaar heeft, is dat wel zeer interessant om te publiceren!

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:23

Hoi, mens met litteken meldt zich!

Esperanza heeft mijn hele verhaal al verteld hier, dus heb weinig toe te voegen eigenlijk.
Helmpje zit op zich heerlijk maar het plastic (gekleurde deel) is niet echt sterk. Hoorde van Reg dat Kiwi er ook al een aantal vakkundig om zeep geholpen had.

Ik ben bij de val tussen de benen van mijn paard geraakt waardoor de helm dus kapot is gegaan. Geen idee wat er was gebeurd als ik m niet op had. En ook natuurlijk geen idee hoe een willekeurige andere helm eruit had gezien....

Gr Jorunn

brammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:31

Ik had er ook zo eentje mijn paard stijgerde een keer en ik klapte met mijn hoofd tegen zijn hals klepje stuk!
De cap zelf vind ik erg lekker zitten alleen erg jammer van het klepje!

groetjes nena

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:41

toen ik mijn cap kocht, zeiden ze in de winkel al dat er een nieuwer model op de markt kwam, waar dat klepje dus op zo;n manier afbreekt of zoiets dat het geen ongelukken kan veroorzaken... Nu kan ik even niet zo snel opzoeken wat voor soort cap ik heb, weet alleen dat het een casco is. Maar er wordt dus aan gewerkt Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:54

Ik kan me ook voorstellen dat als het klepje afbreekt de randen heel scherp zijn. Het is keihard, vrij dun plastic.

Wat ik me dus afvraag. Is het verstandig om een andere helm te kopen of moet ik het risico maar nemen dat mij dit niet gebeurd.
M'n gevoel zegt het eerste, maar m'n portemonee het laatste Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:00

Ik zou toch het eerste doen, een andere kopen. Mocht het je overkomen, dan heb je er denk ik zo veel spijt van! Beter het zekere dan het onzekere. Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:08

prebalia schreef:
Hoi, mens met litteken meldt zich!

Esperanza heeft mijn hele verhaal al verteld hier, dus heb weinig toe te voegen eigenlijk.
Helmpje zit op zich heerlijk maar het plastic (gekleurde deel) is niet echt sterk. Hoorde van Reg dat Kiwi er ook al een aantal vakkundig om zeep geholpen had.

Ik ben bij de val tussen de benen van mijn paard geraakt waardoor de helm dus kapot is gegaan. Geen idee wat er was gebeurd als ik m niet op had. En ook natuurlijk geen idee hoe een willekeurige andere helm eruit had gezien....

Gr Jorunn

Mooi, hebben we nu het verhaal uit de eerste hand!
Zoals ik dit lees, heb je dus niet de idee dat dit door specifiek deze cap kwam. (zo kwam dat in de eerste post nl. wel over) Het is natuurlijk niet zo, dat een cap overal tegen bestand is. (ik draag trouwens ook trouw altijd mijn cap).
Overigens vind ik dat verhaal van de testresultaten erg interessant, dus als je daar een link van hebt, houd ik mij aanbevolen!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:29

Dit verhaal zullen veel ruiters die zonder cap rijden wel weer gaan gebruiken om als extra reden op te voeren waarom ze zonder cap rijden. Misschien is het voor een enkeling zelfs wel een reden om de cap accuut in de hoek te gooien.

Natuurlijk is het vervelend om met een ontsierend litteken in je gezicht te moeten rondlopen.
Maar een litteken op je voorhoofd is altijd nog vele malen beter dan een ernstige hersenbeschadiging. Met litteken kun je gewoon blijven leven zoals je altijd al deed tenzij je fotomodel was. Maar zonder cap had je kans te moeten stoppen met school of baan en paardrijden omdat je hersens niet meer normaal functioneren. Nou dan toch maar liever een litteken.
Maar als je dit kan voorkomen door een ander merk cap te dragen is dat natuurlijk nog beter.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 07:07

Een helm zet ik hoe dan ook op. Maar dan wil ik er wel een die ook echt aan alle kanten veilig is.
Ik heb nog een HH pro plus liggen, alleen is die zo warm

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:44

Prebalia, wanneer heb je de Casco new Master aangeschafd? Ik heb er ook zo eentje, maar volgens mij is het klepje een beetje flexibel. Toch?

(ik ben in elk geval blij met een helm op m'n kop, ik heb al 2 keer zeer veel aan zo'n ding te danken gehad namelijk)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:33

Dit is ook geen verhaal tegen de cap. Bij de val raakte het paard haar cap, kun je nagaan wat er was gebeurt als ze geen cap op had gehad?

Alleen ik dacht (net als iedereen waarschijnlijk) dat als een cap aan de norm voldoet dat ie goed is. Maar dat blijkt dus niet zo. En ik wil geen valse zekerheid, ik doe niet voor niets mijn cap op...

Het punt is (denk ik) dat de cap een losse klep heeft, die dus makkelijker afbreekt. Zoals Lenneke dus ook al zegt, de klep is dun en van hard plastic. En dus scherp als het afbreekt. Mijn Casco, een ´gewone´ heeft een klep er aan en is uit een stuk. Die breekt er lang niet zo snel af lijkt me.

Over het onderzoek dat Jorunn gevonden heeft:
Jorunn heeft wat mailtjes rondgestuurd naar fabrikanten, met vragen over de kwaliteit.
En mijn broek zakt gewoon af van de reactie van een fabrikant als Pikeur die het ondezoek afdoet als een ´simpele fiesthelemen test´. Het lijkt mij toch dat een cap daar helemaal makkelijk aan moet kunnen voldoen. Maar goed. Voor Pikeur was het feit dat veel intrnationale springruiters hun caps droegen een maatstaf voor hun kwaliteit. Nou voor mij niet.

Jorunn heeft het onderzoek in een Pfd, kan dat hier ook neer gezet worden?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:35

Ik ben er wel benieuwd naar. Mocht het niet hier mogen, dan mag het vast wel via PB.

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:37

@Hilli: ik had de helm 1,5 jaar geleden op Equitana gekocht. Vond m heerlijk zitten en leuk oranje. Klepje is inderdaad flexibel maar er zijn natuurlijk grenzen. Als er een paard overheen wandelt, vindt ook een flexibel klepje dat niet heel fijn...

Ik blijf nog steeds trouw met helm rijden. Heb nu mijn oude casco youngster weer op. Is saai zwart maar kwam wel ok uit de test.
Test is in pdf maar ik heb geen idee hoe ik dat op Bokt moet neerzetten.

En de reactie van Pikeur was uitermate lachwekkend: bijna iedereen op Eurosport rijdt met GPA, dus is ie wel goed! Hihi, alsof dat een goed argument is om ff 350 euries uit te geven! Echt sneu...

@beantsje: de casco kan ik echt niet de schuld geven van dit gebeuren. Je kunt nooit weten wat er met een andere of geen helm was gebeurd. Tis alleen dat ie wel erg stuk is door de val en dat mij dat toch te denken gaf.

Gr Jor

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:41

prebalia schreef:
Ik blijf nog steeds trouw met helm rijden. Heb nu mijn oude casco youngster weer op. Is saai zwart maar kwam wel ok uit de test.
Test is in pdf maar ik heb geen idee hoe ik dat op Bokt moet neerzetten.

Mag ik 'm via de mail?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:44

Dat doen volgens mij heel veel caps, ook dat je je neus breekt ofzo..