Dressuurstang vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:00

Ik zie zoveel dressuurstangen,, dat ik me afvraag WELKE werking ze nu hebben (pure nieuwgierigheid)

Je hebt ze van 16mm dik tot 19mm dik

Hoge tongboog lage tot geen tongboog

Scharen van 5cm tot 7cm

Hier 2 voorbeelden :
Welke heeft nu WELKE inwerking...

Afbeelding
Deze bijvoorbeeld : welke werking heeft deze??
En welke werking heeft deze nu met 7cm scharen???




Afbeelding
En deze,, welke inwerking heeft die??

En dezelfde met 5cm scharen???

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:10

volgens mij is het zo; hoe langer de scharen hoe sterker de hefboomwerking en dus hoe scherper het bit.
Hoe de inwerking van de tongbogen is weet ik niet precies hoe dat verschilt.
Dikte is net als normale bitten; net wat je paard fijn vind, een dunner bitje voor een kleiner mondje of scherpere inwerking.
Laatst bijgewerkt door Casca op 10-09-08 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:11

ik kan iig antwoord geven over de scharen. Haha!

Hoe langer de scharen, hoe groter de hefboomwerking en dus scherper. Voor de andere antwoorden blijf ik zelf ook even meelezen Lachen

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:18

Ik heb even gegoogeld en vond DIT over de sprenger dressuurstangen :


Bij een stangoptoming hoort een onderlegtrens. Enkel of dubbelgebroken, minimaal 10 mm dik.
Breedte moet minimaal ½ tot 1 cm breder zijn als de stang. Daar de onderleg trens eerst in de mond komt, en dus het verst achterin de mond ligt, daar waar de mond ook breder is, is het logisch dat de onderleg trens ½ cm breder is dan de stang.
De tweede reden is, is dat men links en rechts iets meer ruimte nodig heeft om de onderlegtrens correct te kunnen laten werken/functioneren. De onderleg trens werkt net zo als een watertrens, alleen op teugelhulp.
De stang, die uit 1 stuk bestaat, krijgt zijn werking door de hefboomwerking. Deze ontstaat door de vaste scharen die variërend in lengte kunnen zijn, 5, 7 of 9 cm.

Korte scharen hebben een geringere hefboom werking. Langere scharen verhogen de inwerkende kracht, maar de langere weg vertraagt de inwerking.

De zijdelen van de stang dienen in een bepaalde verhouding te zijn. Het onderste deel van de zijdelen wordt onderboom ofwel schaar genoemd, het deel wat boven het mondstuk uitkomt, noemt men bovenboom. De verhouding tussen boven- en onderboom is 1:1,5 of 1:2. De onderboom ofwel schaar lengte kan variëren tussen 5 en 10 cm.

Bij een ophouding van de teugel werkt het mondstuk van de stang via de onderboom/schaar in op de tong en lagen van het paard. De bovenboom zorgt voor de knevelwerking op de nek.

De ruiter werkt met zijn ophoudingen via de onderlegtrens in, in de mond van het paard, de stang wordt slechts als aanvulling gebruikt. De ruiter moet voldoende kundig zijn om beide teugels onafhankelijk van elkaar te gebruiken en bewerken.

Naast de optoming zijn ook de verschillende tongvrijheden in de mondstukken van de stangen voor velen een hekel punt. Zoals inmiddels bekend is in de paardenmond niet veel ruimte. Minder ruimte dan voorheen gedacht werd. Vooral het gehemelte is veel vlakker dan voorheen verondersteld werd. Als de ruiter een stang met hoge tongvrijheid gebruikt en een teugelhulp geeft, kan de hoge tongvrijheid in het gehemelte draaien en ontstaat er druk in het gehemelte. De stang draait om zijn eigen as. In combinatie met een strakke kinketting, ontstaat er enorm veel druk in het gehemelte van de paardenmond.

Tevens kan hierdoor de hoge tongvrijheid in de mond schieten waardoor de tong niet meer als “kussen” voor de onderkaakbotten kan dienen.

Sprenger heeft in het programma een anatomisch gevormde dressuurstang opgenomen, KK Conrad stang. Deze stang werkt door zijn anatomische vormgeving geheel anders. Het mondstuk is voorzien een “hoek”, die geheel anatomisch naar de vorm van de paardenmond vormgegeven is. Tevens is het mondstuk 45 graden naar voren geneigd. Bij een teugelhulp draait ook deze stang om zijn eigen as. De tongvrijheid beweegt zich niet richting het gehemelte maar draait zich naar beneden naar de tong. Zo ontstaat er een druk op de tong en niet in het gehemelte.

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:14

Dus:

hoe korter de scharen hoe zachter
hoe dikker hoe zachter
hoe minder tongvrijheid, hoe zachter voor het gehemelte
De bovenste stang is dus zachter voor de mond van het paard. Vork

en de onderlegtrens moet groter zijn dan de stang en wordt eigenlijk meer gebruikt dan de stang, de stang is meer een aanvulling op de onderlegtrens...

Iedereen mee eens?? Clown

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:50

dikker is niet perse zachter.
het verschilt echt per paardemond.

weet iemand trouwens wat het betekend als een stang pompwerking heeft?

Dacodaco
Berichten: 94
Geregistreerd: 27-05-07

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:40

Pompwerking? Hmmm,zoeken we op! Over dikte wordt altijd gezegd zachter, maar het paard heeft al een onderlegtrens in en dan ook nog een stang erbij is al best veel, mijn ervaring is dat een dunner stangetje dan juist vriendelijker is.

Dacodaco
Berichten: 94
Geregistreerd: 27-05-07

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:49

Wat ik er van begrijp (wiki bokt) is pompwerking de speling (van boven naar beneden) die het bit (stang) heeft op de hefbomen waar het aan vast zit.

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:53

Dacodaco schreef:
Pompwerking? Hmmm,zoeken we op! Over dikte wordt altijd gezegd zachter, maar het paard heeft al een onderlegtrens in en dan ook nog een stang erbij is al best veel, mijn ervaring is dat een dunner stangetje dan juist vriendelijker is.


Dat is ook wat mijn paardentandarts zegt idd. Als je paard een klein mondje heeft, kun je beter voor wat dunnere bitten kiezen, omdat het simpelweg niet past die dikke bitten, niets zachts aan als dat het geval is. Ik lees hier even mee. Lachen

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:23

Mijn grote e-pony gaat het waarschijnlijk tot de Z schoppen (toch nog, op bejaarde leeftijd) en ik wil dan met stand en trens gaan rijden (zoals stond geschreven, de fijne extra seintjes die je met de verschillende bitten kunt geven). Hij is dus heel klein (voor stang en trens) maar is altijd vrij heftig bij scherpe bitten. Ik heb nu een standaard bustrensje, enkelgebroken, redelijk dik.

Dus dan wordt het voor mij dus waarschijnlijk een niet al te dikke stang met weinig tongvrijheid met een dubbelgebroken onderlegtrens...
Als ik alles zo lees Tong uitsteken

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Dressuurstang vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:40

Ik heb mij eens heeel goed laten informeren in diverse zaken..

Ook heb ik even nagevraagd aan mijn instructeur over het HOE en WAT ! Knipoog

Men zegt allen het volgende :



16mm ,,lage tongboog ( hoe MEER tongboog hoe pijnlijker in gehemelte vanwege weinig ruimte)

Hoe dikker het bit hoe voller de mond..paard heeft NIET veel ruimte en al helemaal niet voor dikke dressuurstang + ook nog eens een onderlegtrens..
Paard heeft hier hinder van en pijn,, kan zijn mond niet meer sluiten en zal constant druk ondervinden op lagen en gehemelte.. Huilen

5 cm scharen werken zachter in en de hefboomwerking is sneller..(snellere reactie)

7cm scharen werken iets pittiger in,, MAAR de hefboomwerking duurt langer ..

Dus dat moet je per paard aankijken waar hij/zij het fijnste op reageerd !

Paardenmond heeft weinig ruimte,,
Uit onderzoek blijkt dat vele paarden FIJNER lopen op minder in het mondje..

combinatie 16mm dressuurstang + 13mm onderlegtrens is meer dan genoeg ..

Dressuurstang moet op maat gekocht worden zodat het EXACT tegen de wangen aanrust van het paard,,,
Onderlegtrens wordt een halve tot hele maat groter genomen..