Wat is een stevige waterdichte winterdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat is een stevige waterdichte winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:44

Hallo allemaal,'

van de winter wil ik onze 3 jarige hafliger een deken op doen zodat hij niet te dik in de haren komt.
Nu ben ik mee aan het orienteren op dekens, maar welke is nu betaalbaar en kan tegen een stootje?
Hij staat in een kudde van 3 tot 5 en ja paarden onder elkaar spelen nog wel eens dus hij moet niet bij ieder plukje gaan scheuren.
Verder moet hij waterdicht zijn en ook als staldeken te gebruiken zijn en niet te duur Bloos

Wanneer is de beste tijd om de deken op te doen, bij welke temperaturen?

Kom maar op,

groetjes Loes

morelia

Re: Wat is een stevige waterdichte winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:18

Ik raad je dan een bucas deken aan ( irish turnout light ) die zijn zeer sterk, waterdicht en hebben een vulling van bv 50 gram wat goed bij een haflinger past, op die manier krijgen ze het niet te warm op stal en zijn ze buiten goed beschermd tegen regen en wind. Die van mij gaat al jaren mee.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:19

die van QHP. Dikke winterdeken en waterdicht, in 1, dus je zit niet te kloten met een regendeken erover heen oid.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:35

horseware en dan bv de rambo serie.
super dekens.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:46

ok ik zal me eens in die merken op het net gaan verdiepen.

maar wat is het maximum voor vulling voor een deken voor een haflinger dan?
blijven ze met 50 gram vulling wel mooi in de vacht, lijkt zo weinig?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:52

Mijn haf begint met een 0 grams. Ze staan nu bij ons al buiten met een deken.

Ik heb nu de dekens van Pagony ze krijgt hier geen kale borst van en zijn goed waterdicht.
Ik wil heel graag de bucas big neck hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:53

Mijn hafje stond vorig jaar onder 300 gram, kreeg wel gewoon haar, dit jaar krijgt ze weer 300 gram op en als het gaat vriezen wat meer denk ik.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:54

ik heb ook een rambo deken, waterdicht én ademend (heb ik me laten vertellen) kost helaas wel wat, maar dan heb je ook wat.
ik heb ook een niet eens zo heel dikke deken, maar dan een dun fleecedekentje voor eronder als het echt koud wordt. Maar ze blijft zelfs met die dunne deken super in haar vacht en ik kan je vertellen, ze heeft al heel wat dekens gesloopt maar deze ziet er nog super uit! Je hoeft dus op zich helemaal niet zo'n dikke te kopen, want als je er dan evt een fleece deken ofzo onder doet, die heb je voor zeg 20, 30 euro, en ben je klaar voor de hele winter (dat is mijn ervaring) nou is ze wel een paardje dat makkelijk goed in de vacht zit, dat moet ik er wel nog even bijzeggen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:55

morelia schreef:
Ik raad je dan een bucas deken aan ( irish turnout light ) die zijn zeer sterk, waterdicht en hebben een vulling van bv 50 gram wat goed bij een haflinger past, op die manier krijgen ze het niet te warm op stal en zijn ze buiten goed beschermd tegen regen en wind. Die van mij gaat al jaren mee.

de bucas dekens zijn idd heel sterk, maar heb je een paardje met een (naar verhouding) flinke boeg. Wordt hij toch te krap.
Ik zou dan voor de rambo gaan.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:57

Dus de rambo dekens hebben meer ruimte bij de schouder?
Ik heb er nog een van BR maar die is voor veels te krap.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:59

ik heb even gesnuffeld maar ik moet zeggen dat ik de bucas en de horseware erg duur vind Bloos ik moet het allemaal van me eigen centjes doen en met een eigen huis en een kindje, tja, word te krap, er moeten toch ook wel betaalbare zijn?

ik zal eens naar die van pagonie kijken.

als ik nou gewoon voor een 300 gram deken ga en dan als t echt gaat vriezen een fleece deken eronder, dan zou het toch goed moeten zijn, of is het veel te warm om te beginnen met een 300 gram en kan ik dus bijvoorbeeld beter een lichtere voering kopen en dan een lichte staldeken tegen die tijd eronder doen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:03

Ik heb een pagony gold voor mijn haflinger en ben er super tevreden over, jammer genoeg wordt deze niet meer verkocht in de winkel. Deze heeft een halve hals waardoor de manen niet worden afgeschuurd, dat vind ik altijd erg zonde, zeker als ze mooie lange manen hebben.
HH dekens bevallen me ook prima, pas wel op met de maten want die vallen erg groot.

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:03

Ik gebruik de afgelopen 2 jaar wheater beeta dekens, hebben een super pasvorm ben er heel tevreden mee.
Zijn goed stevig en super waterdicht, zijn verschillende diktes en modelen van te krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:05

Ik kan je toch ook echt een Horseware deken aanraden.
Ze zijn idd aan de prijs, maar daarintegen gaan ze wel jaren mee!!
En dan zou je ook nog kunnen kijken naar een 2e hands.. als je nieuw te duur vind..

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:05

Pre ik zou toch voor de duurdere deken gaan.
Ik weet dat het even een investering is. Ik moet het ook doen van eigen centjes maar uiteindelijk betaald het zich terug doordat je er een langere tijd mee doet.

Ik gebruik mijn Bucas Al in one van 250ram nu al 3 jaar voor mijn fries. Ik ga dit jaar van hetzelfde merk er een dikkere deken kopen ivm scheren. Ze hebben tegenwoordig ook dekens voor paarden met een breedere nek (bucas big nek) (friezen, fjorden, haflingers en tinkers) Alleen wel in maar 1 kleur (blauw) maar als je voor kwaliteit wil maakt dat niks uit.

Ik heb een pagoni gehad maar die was na een fixe regen bui doorweekt. tja misschien heb ik net pech gehad.

ter informatie mijn paarden staan in een loopstal aan huis en kunnen dus buiten en binnen wanneer ze willen. Ze staan dus ook wel eens in fikse regenbuien en nog steeds droog onder de bucas.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 18-08-08 15:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:07

Ik heb zelf een Bucas, en die is echt aan te raden! Valt alleen voor mijn paard bij de borst vrij groot, maar dat hoeft natuurlijk bij die van jou niet zo te zijn. Echt een deken die zijn geld waard is!

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:08

een harry's horse en hij is heel sterk en is goed tegen de regen.
Gewoon een keer per jaar laten wassen en waterdicht maken en hij is weer net zo goed als toenje hem kocht.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:08

Ik heb nu een bucas liggen met een extra passtukje maar ik vind het toch niet heel mooi aan sluiten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:10

ja ik ben nu aan het informeren voor een amigo turnout medium deken van horsewear, hier kan ik dan eventueel een staldeken onder doen bij stevige vorst.

maar de hh dekens zijn dus ook aan te raden?
hij zal namelijk wel veel buiten staan, ook in de winter.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:11

ik heb toch wel dezelfde ervaring met mijn dekens van goedkopere merken die al wel meerdere jaren meegaan. Deze gaan lekken bij de naden en als het echt heel hard regent haal je je paarden nat binnen. Daarbij komt door de minder goede pasvorm ook regen bij de achterhand naar binnen etc. Het is inderdaad veel geld, maar voor mij geen andere meer. Mijn Rambo heeft onder de buik 3 kruissingels en gaat een stukje onder de buik door. Ook daar dus weinig nattigheid.
Ik weet nog wel toen ik de deken voor het eerst ging passen, toen legde ik de deken op en wilde hem er zo weer aftrekken, omdat ik dat bij alle andere dekens ook altijd zo deed, maar deze bleef gewoon om de kont heen hangen. (Dat zal ook per paard verschillen natuurlijk maar voor haar is deze echt op maat gemaakt zo ongeveer) en ze blijven superdroog, zonder te zweten! Bovendien hoor ik zoveel mensen erover praten dat deze dekens zo lang meegaan.
Ik heb overigens ook een aantal Bucas dekens en ook deze dekens zitten erg mooi en zijn lekker droog en warm. (Deze heb ik gekregen van de paardendrogist nadat mijn stallen en toebehoren waren afgebrand en een goede vriendin van mij -uppojono- heeft toen geregeld dat ik 3 van die superdekens van hun heb gekregen) maar dat even terzijde Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:13

HH is ook prima, goed waterdicht en stevig, maar ook de Pagony is
prima waterdicht en stevig. Gebruik beide merken en heb ze al meerdere
jaren Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:14

dus de hh en de pagony gaan niet lekken bij een flinke bui en zijn dus geschikte dekens voor een haf die veel buiten staat?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:14

Ik had de HH Thor 2, en heb nu een Horseware Amigo light.
Persoonlijk vind ik de HH niet slecht, maar ik zweer nu toch echt bij de Horseware.
Pasvorm is gewoon echt goed..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:15

pre schreef:
dus de hh en de pagony gaan niet lekken bij een flinke bui en zijn dus geschikte dekens voor een haf die veel buiten staat?

Paarden staan bij ons ook overdag hele dag buiten en zijn niet nat
als het de hele dag regent Lachen

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:16

Je zou ook een Rhino deken kunnen kopen. De 200 grams heeft een halve hals dus dan regent het ook niet naar binnen. De Rhino dekens bevallen mij heel goed!