Zadel voor brede stevige koudbloed in de groei .welke?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Zadel voor brede stevige koudbloed in de groei .welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 09:20

Ik twijfelde of ik het hier moest plaatsen, zat ook te denken aan tinkers, aangezien Timo waarschijnlijk een x tinker is.

Ik heb momenteel een wintec dressuur op timo ( een 4 jarige die momenteel een paar maandjes onder het zadel is.)
Ik merk dat zijn rug wat gevoelig is/word dus wil graag een (nieuw) ander zadel op maar gemaakt.

Timo heeft momenteel last van overgewicht en staat op dieet, ook is hij natuurlijk nog in de groei.
Hij is rond gebouwd met geen schoft en een korte rug.

welk merk dressuur zadel raden jullie mij aan? graag een die op termijn nog voldoende aan te passen is omdat ik verwacht dat hij nog wel het een en ander aan gewicht gaat verliezen Haha!
Verder welke zadelmaker? graag 1 die aan huis komt omgeving noord brabant/ over de grens bij belgie.

er zit een klein beetje spoed achter aangezien meneer moet bewegen om af te vallen en we daar dus ook een passend zadel voor nodig hebben, de wintec ligt nu dus in de kast.

Ik heb nog niet gekeken welke boom er in de wintec ligt dus ik ga kijken of ik hem kan verbreden, alhoewel het probleem juist aan de achterkant ligt dat het zadel licht kiept.

brendalevita

Re: Zadel voor brede stevige koudbloed in de groei .welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:25

Ik heb een koudbloed ijslanderzadel,omndat ik voor kennissen hun fjord niks passends kon vinden.
Deze ligt als een huis,het is een vhz maar ziet en zit al een dressuurzadel.
Succes!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 09:36

Een ijslanderzadel heb ik niet bij nagedacht, slimme tip ivm korte rug. Dankje!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:42

een boomloos dressuurzadel, die blijft passen als je paard veranderd van bouw

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:50

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:55

Als ik je wat mag aanraden:

http://www.tweespan.com/

Heb ik mijn nieuwe zadel ook vandaan.
Zit als gegoten, zowel voor Marije als voor mij!
Ze komen aan huis met een auto vol zadels.
Je geeft van tevoren aan wat je zoekt en daar wordt de keus
aan zadels op aangepast. Ik vond de service erg goed!
succes met zoeken.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:04

als het zadel kiept zou ik er nog eens goed naar laten kijken. mischien is het wel op te lossen dor de wintec voor breder te maken en achter waar mogelijk netjes bij te vullen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:07

Mijn tinker x iets heeft een kieffer wien zadel. Ligt vooralsnog prima, ze is ermee ingereden, en het ligt nu een jaar later nog goed.
Voordeel: ze zijn tweedehands niet te duur, maar de kwaliteit is gewoon prima. De boom van kiefferzadels kunnen ook goed aangepast worden mocht dat nodig worden op den duur. Ik geloof dat in mijn profiel een foto staat van Jo met kiefferzadel (kan niet nazien want bok via een aparte link en kan geen foto's zien). Daar ligt er een bontje onder, maar dat is eigenlijk niet nodig.

EDIT: ik zie nu dat die foto er niet staat. Kan ik voor het idee nog wel even regelen maar moet vanaf huis.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:23

iedereen bedankt voor de reactie's.

Ik ga alle linkjes even bekijken.

Wat betreft opvullen: ik ga vanavond kijken wat voor boom er nu in de wintec zit en misschien kan dit zadel tijdelijk aangepast worden.

Zijn jullie paarden na aanpassen van het zadel nog erg veranderd qua bouw? en was dit makkelijk aan te passen in het zadel?

Ik vermoed dat mijn mannetje toch zeker zo'n 100 kilo minimaal qua gewicht nog moet verliezen dus het zadel moet makkelijk weer aan te passen zijn Clown

het gaat dus over Timo alias bolle billy Haha!
Afbeelding

@risky: Timo zit heerlijk zonder zadel dus boomloos hoeft voor mij niet zonodig. we hebben op hem de BF nevada gehad en ik vond deze niet echt stabiel liggen op hem omdat hij nogal rond is.
dus we zoeken een boomzadel

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:35

Even via mijnalbum omdat die op het werk wel werkt en photobucket niet:
Afbeelding

Geen charmante foto, maar dan heb je een beetje een indruk van het soort paard onder het zadel.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:37

Wij hebben een flinke tinkerdame. Voorheen had zij ook een wintec maar tegenwoordig hebben wij een Anky zadel voor haar. Ligt perfect en zit heerlijk..
De Euroriding was trouwens ook een optie maar daarin werd je meer in een houding gezet dus de keuze was voor ons makkelijk..
Ieder paard is anders natuurlijk dus t beste is gewoon om een goede zadelmaker te laten komen en in overleg met hem een goed zadel aan te schaffen..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:43

Ik heb een barefoot london! Niet te vergelijken met andere boomloze zadels omdat deze echt zit als een dressuurzadel. Ik zweer erbij en wil niets anders meer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:46

@jellie zo en zo komt er een goede zadelmaker. maar ik wil me eerst verdiepen in de verschillende soorten zadels voor kortere ruggetjes Lachen

@maanling: toevallig ook een bonte Knipoog Timo is een stuk ronder als ik het zo mag vergelijken. Waarom heb je een bontje eronder of is het voor de sier Knipoog

@ciara: heb je niet dat het zadel makkelijk glijd ivm ronde rug.
Ik wil met de tijd graag gaan starten met Timo hoe doe je dat bij de london gewoon een wit shabrak over de speciale pad? (sorry als ik een 'blonde ' vraag stel Bloos )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:55

Ik heb voor mijn tinker alleen maar barefoots gehad, heerlijk Ja Toen ik hem kreeg was hij vrij smal, en ik kreeg er een dressuur-boomzadel bij. Dat paste na een paar maanden al niet meer. En wat ben ik blij dat ik toen een barefoot heb gekocht, want hij is nog zeker 3 boommaten breder geworden, dat had me veel geld gekost als ik 4x een nieuw zadel had moeten kopen Nagelbijten / Gniffelen
De nevada die jij had, was die nieuw? Nieuwe barefoots moeten namelijk nog naar het paard vormen, en glijden in het begin inderdaad best wel, maar later niet meer. Mijn zadel ligt als een huis Lachen En inderdaad, de london ligt nog steviger. Eventueel kun je ook een ander merk proberen, zoals startrekk dressuur (buitenzinnig.nl), ook die verandert mee met de rug van het paard, en hoef je alleen de pommel te veranderen als hij echt breder of smaller wordt Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:01

je hebt ook witte pads erbij!

Rohan ben ik nu aan het inrijden en die heeft gewoon GEEN schoft. Maar ik merk juist dat dit zadel wel goed blijft liggen itt mijn JC die er zo af gleed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:08

timokyana schreef:
@jellie zo en zo komt er een goede zadelmaker. maar ik wil me eerst verdiepen in de verschillende soorten zadels voor kortere ruggetjes Lachen

@maanling: toevallig ook een bonte Knipoog Timo is een stuk ronder als ik het zo mag vergelijken. Waarom heb je een bontje eronder of is het voor de sier Knipoog

@ciara: heb je niet dat het zadel makkelijk glijd ivm ronde rug.
Ik wil met de tijd graag gaan starten met Timo hoe doe je dat bij de london gewoon een wit shabrak over de speciale pad? (sorry als ik een 'blonde ' vraag stel Bloos )

Hoi,

Nee, bontje is niet voor de sier, maar ook niet omdat het zadel niet goed past. De zadelmaker gaf aan dat een van de twee kussens harder was als het andere, ze zou daar geen last van moeten krijgen en hij vond het niet de moeite waard om het zadel open te maken. Daarom heb ik er een bontje onder gelegd om het allemaal iets zachter te maken.

Inmiddels rij ik weer zonder bontje want ze heeft geen last van het hardere kussen en zonder bontje ligt het zadel ook prima.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:09

timokyana schreef:
Ik heb nog niet gekeken welke boom er in de wintec ligt dus ik ga kijken of ik hem kan verbreden, alhoewel het probleem juist aan de achterkant ligt dat het zadel licht kiept.

Mijn paard is ook erg breed, ik had hetzelfde probleem met een Bates dressuurzadel, de leren luxe versie van Wintec zeg maar, maar hoe breed of smal ik het zadel maakte, het bleef kiepen.

Ik heb nu tijdelijk een KN met wijde boom, die ligt redelijk goed, maar ik ben er niet zo kapot van en vind het kussenkanaal niet breed genoeg. Als ze in 'sport-conditie' is ga ik kijken voor een Massimo dressuurzadel of misschien zelfs een Massimo Trail, ik heb me al laten voorlichten en iemand laten kijken. Het extra voordeel is dat ze een aantal boommaten te verbreden/versmallen zijn als je paard veranderd, breed kussenkanaal en de prijs is voor een nieuwe ook allerzins redelijk, rond de 1050€. Ik hoor verder ook veel positieve ervaringen met de massimo's voor paarden met brede (platte) ruggen.

Maar je Wintec verbreden gaat denk ik niet veel uitmaken, dat deed die van mij ook niet en ik heb 4! maten geprobeerd en het bleef kiepen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:09

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:12

dankjewel voor de uitleg. Lachen

De Bf die ik had was inderdaad nieuw.
Mmm.. keuze word steeds moeilijker. Ik zal me is wat verder inlezen over de london. Lachen

iemand hier ervaring met de massimo trail/ dressuur op een korte rug?
andere merken zijn ook nog steeds welkom Knipoog

edit: lees net bovenstaande reactie. Haha!
Ook een goede optie dus de massimo (?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:17

pb annelot eens, volgens mij heeft die voor ryon een massimo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:20

Over de barefoot, misschien kun je eens een testzadel bestellen Lachen Das gratis, hoef je alleen de verzendkosten te betalen. Dat zijn gebruikte zadels, zijn al wat ingereden, dus die liggen al wat steviger. En dan kun je zelf testen of ie lekker zit, en of ie mooi op je paard ligt.
Als ie mooi past dan is zo'n zadel echt ideaal omdat ie gewoon meegroeit Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:21

Daar heb ik ook al vaak aan gedacht, een boomloos zadel... maar ik zit toch een beetje in m'n maag met de drukverdeling...

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:51

met dat nieuwe VPS systeem onder de barefoot hoef je je echt geen zorgen meer te maken over drukverdeling (vps systeem + mijn dubbele inlages zijn bijna net zo dik als de kussens onder mijn dressuurzadel

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:26

Zowel Passier als Stübben als Massimo hebben een stalen stuk in de kamer, waardoor deze smaller of breder gemaakt kan worden. Kieffer is gemaakt van kunststof en daar kan het niet mee....in Zevenhuizen zit een goede zadelmaker/verkoper, van Rijs of van Rijssen.....misschien kan je daar wat mee

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:38

Uh, jouw Kiefferverhaal klopt niet hoor. Een van de grote voordelen van Kieffer is JUIST dat je de boom kunt aanpassen.