Kun je met een dressuur zadel ook af en toe springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Kun je met een dressuur zadel ook af en toe springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:01

Het paard wat ik graag wil gaan kopen heeft een dressuurzadel erbij.
Ik wil zelf graag een combi gaan doen van dressuur en springen.
Is het dan niet beter om een veelzijdigheidszadel aan te schaffen?
Het gaat om een uur in de twee weken.

x

NatassJa

Re: Kun je met een dressuur zadel ook af en toe springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:05

Kan gewoon hoor, al zal het voor jezelf misschien niet altijd even comfortabel zijn Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:08

En als je spring wedstrijden gaat rijden dan denk ik dat je er een opmerking over kan krijgen. Maar zolang het maar 1 uur per 2 weken is, gewoon lekker je geld in je zak houden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:11

Springen met een dressuurzadel vind ik persoonlijk erg ongemakkelijk aangezien je beugels aanzienlijk korter moeten dan met een dressuurzadel lekker zit. Als je van plan bent om regelmatig te springen zou ik een vzh zadel kopen. Maar wat wil je verder doen met ht paard? Zijn er wedstrijdambities, wil je ook buiten rijden (je zit steviger met een vzh zadel)? Als het budget het toe laat kan je misschien ook het dressuurzadel kopen en evt. een springzadel/vzh zadel?
En misschien lukt het uiteindelijk niet goed met springen (om wat voor reden dan ook) en zit je met een vzh zadel terwijl je liever een dressuurzadel had gehad. Ik zou op een rijtje zetten wat je wil met het paard, wat het paard kan en dan kijken welk zadel daarvoor geschikt is. Succes!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:18

Ik wil graag proberen zowel dressuur als springwedstrijden te gaan rijden.
Ik hoorde op stal dat het mss ook een mogelijkheid is om te ruilen van
zadel bij zo'n man die met zadels langs de stallen komt...
Volgens mij heb ik toch liever een vz zadel...

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:07

MandyR schreef:
En als je spring wedstrijden gaat rijden dan denk ik dat je er een opmerking over kan krijgen. Maar zolang het maar 1 uur per 2 weken is, gewoon lekker je geld in je zak houden.

Een vriendin van mij springt wedstrijden met een dressuurzadel, ze zeggen er niks over.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:51

Je kan met een dressuurzadel net zo goed springen als met een springzadel springen. Het is de vraag of je het fijn vindt, ze zijn er niet om ontworpen en zitten, vind ik, dan ook zwaar belabberd bij het springen.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:16

Ik denk dat ik het even een tijdje aanzie en daarna beslis of ik het vind gaan of niet...

xx

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:20

Ik heb zolang ik mijn pony heb..
gesprongen met een dressuur zadel...
(wel een redelijk vlak dressuurzadel.. waar je op.. zit.. niet in....)
Ik spring niet zo hoog.. doorgaans 80 cm.. met af en
toe 1 m.. (geen parcoursen)

Heb nu net ontdekt dat wij (mijn bolle en ik) crossen
leuk vinden, en gaan nu... een dressuur zadel.. inruilen
voor een veelzijdigheid.... Haha!

Maar nogmaals.. heb me al die jaren prima vermaakt op mijn
dressuur zadel..

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:41

Zou je heel veel bij moeten betalen voor een vz zadel?
Wat er nu bij het paard zit is een heel goed dressuurzadel...
Ik hoop dat ik het kan omruilen zonder al teveel bij te betalen!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:42

ik zou eerst het paard kopen mét zadel, dan kun je vooruit, en dan kijken op je gemak! naar een goed passend vzh zadel...springen kan prima met een dressuurzadel hoor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:45

Ik zou het ook zo doen, zoals EmptyWords zegt. Voorlopig kan je wel springen met dat dressuurzadel. Ik doe het met het mijne ook en eigenlijk zit dat nog vrij goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:46

wat je ook kan doen is een fijn dressuurzadel kopen en eventueel op marktplaats een
wintec veelzijdigheidszadel erbij kopen, die zijn niet zo duur en regelmatig (vaak) zie je ze zo goed als nieuw.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:47

ehm misschien kun je je zadel beter eerst verkopen en dan een vzh ophalen, anders moet je meestal vrij veel inleveren....

op de bekende handelssites willen ze wel voor een goed zadel goed betalen, met inruilen zie je er meestal weinig van terug

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:48

Als commentaar op Moonfish: Nee, dat doe je beter niet. Je moet gewoon via een goede zadelmaker of winkel met een goede passervice een nieuw zadel kopen (of tweedehands, maakt niet uit). Niet gokken op een Wintec, want die past ook lang niet altijd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:49

Ik zou eerst dit zadel proberen. Als het niet bevalt kan je altijd nog over. Voor hetzelfde spring straks vrij weinig en bevalt dat in dit zadel ook goed.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:54

Áls ik spring, dan doe ik dat met het dressuur zadel,omdat ik niet anders heb Knipoog
Ik had een jaar geleden ofzo een topic met spring foto's op bokt gezet, en toen zei iemand dat t gevaarlijk was, omdat de boom dan kan breken..

Het lijkt mij zelf sterk, maar ik dacht, ik plaatst het toch maar even Knipoog

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:58

Tieneke schreef:
Als commentaar op Moonfish: Nee, dat doe je beter niet. Je moet gewoon via een goede zadelmaker of winkel met een goede passervice een nieuw zadel kopen (of tweedehands, maakt niet uit). Niet gokken op een Wintec, want die past ook lang niet altijd.

een winteczadel heeft over het algemeen verwisselbare bomen, en heb je een paard of pony met een niet te gekke rug zou je het kunnen proberen of zoiets goed ligt toch. das niet anders dan bij een winkel....instructie mee dubbelchecken etc.

ik heb ook nog een wintecje liggen een heerlijk zadeltje met die geweldige suede op de zit lol blijf je lekker stevig op zitten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:11

Tieneke schreef:

ik heb nooit gezegt dat wintec altijd past.
en het is met élk zadel zo dat je er iemand met verstand naar moet laten kijken of het past.
en niet de eerste de beste die wel denkt te kunnen zien hoe een zadel hoort te liggen.
(ik dacht dat hoef ik er niet bij te zetten want dat snappen mensen wel.. maar nee.)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:15

Waarom zou ze dan zomaar van op internet een zadel kopen? Ik gok dat ze zelf geen zadelmaker is? Waarom dan niet beter iemand van een zadelmakerij laten komen met een aantal zadels en die gewoon passen? Veel beter, gemakkelijk en uiteindelijk zelfs goedkoper.
Shadowprince, niemand hoeft me uit te leggen hoe Wintec werkt. Ik heb het zelf ook gehad op mijn paard. De boom (of ja, kopijzer) was goed, zadel leek verder ook goed te liggen. Nu ja, na een paar maanden had mijn paard wel drukkingen van hier tot in Tokio. Wintec wordt te veel verheerlijkt. Nieuw zadel voor een goede prijs? Neem een Wintec, kan je bijna altijd wel passend maken!

Een Wintec past net zo snel wel of niet als eender welk ander merk van zadel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:32

en over het passen ik noem maar een voorbeeld hoe het mogelijk zou zijn, stel je laat je eigen zadel controleren of het nog wel goed ligt door een zadelmaker meteen kan die dan kijken of het past of niet.

tenminste als ik de situatie zou hebben dat ik alleen een dressuurzadel zou hebben zou het een optie zijn.
past het niet? jammer dan verkoop je hem weer net zo makkelijk.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:34

Tieneke schreef:
Waarom zou ze dan zomaar van op internet een zadel kopen? Ik gok dat ze zelf geen zadelmaker is? Waarom dan niet beter iemand van een zadelmakerij laten komen met een aantal zadels en die gewoon passen? Veel beter, gemakkelijk en uiteindelijk zelfs goedkoper.
Shadowprince, niemand hoeft me uit te leggen hoe Wintec werkt. Ik heb het zelf ook gehad op mijn paard. De boom (of ja, kopijzer) was goed, zadel leek verder ook goed te liggen. Nu ja, na een paar maanden had mijn paard wel drukkingen van hier tot in Tokio. Wintec wordt te veel verheerlijkt. Nieuw zadel voor een goede prijs? Neem een Wintec, kan je bijna altijd wel passend maken!

Een Wintec past net zo snel wel of niet als eender welk ander merk van zadel.

dat zei ik niet, gus lees eens goed Bloos

ik verheerlijk hem niet, en drukkingen kun je met elk niet passend zadel krijgen.

wat ik nog meer zei is iemand laten kijken die er verstand van heeft, of het goed zit ja of nee.

dat hoeft niet per se iemand van een zadelmakerij zijn zoals jij zegt. er zijn veel meer mensen die er verstand van hebben, en waar je je niet blauw hoeft te betalen.....

als je net een nieuw zadel hebt, zou ik ook elke keer even controlleren of ze na het rijden niet met de rug trekt ondanks alles.... Bloos

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:36

ook komt er nog bij dat sommigen van zadelmakerijen ook maar kunnen aanklooien, dus tja

heb wel vaker meegemaakt dat een zadel ergens bij een zadelmakerij weg kwam en dat ook dat niet goed lag terwijl ze dit hadden gepast

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:37

Kijk eerst of het paard echt iets voor je is, voor je hele plannen maakt.

Ik ben geen fan van springen met een dressuurzadel. Maar door de bouw van het zadel belemmer je het paard in de sprong. Dus ik vraag me af waarom je dan niet ff wat geld opzij zet voor een goedkoop spring of vzh zadel..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:56

Shadowprince, jij zei dat niet, maar Moongish gaf wel de suggestie om "op Marktplaats een Wintecje bij te kopen". Bij mijn weten komt MP niet passen op je paard Knipoog De TS is bij mijn weten geen zadelmaker en dan moet ze maar net iemand in de buurt hebben die er ook echt iets vanaf weet. Niet iemand die enkel zegt de kennis te hebben.