wie kent deze bitloze optoming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

wie kent deze bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:38

Ongeveer zeven jaar geleden zocht ik een bitloze optoming voor mijn tinker en trof onderstaande neusriem aan bij een paardenwinkel. Er lag er maar eentje, in de bak met resten. Het leek mij wel een bruikbare neusriem waarbij de inwerking niet te sterk was en geen schuurplekken op de neus ontstonden. De inwerking is natuurlijk aan te passen, afhangelijk aan welke ring je de teugels hangt. Aan de bovenste ring, lijkt de inwerking voor mij heel zacht (misschien net iets meer dan een halster) Maar ook bij de tweede en derde lijkt het lang niet vergelijkbaar met een hackamore omdat de riempjes van de neusriem verschuiven als je de teugel gebruikt en dus veel minder hefboomwerking heeft. Volgens mij tenminste. Ik heb er destijds mijn tinker mee gereden en dat ging goed.
Omdat we dezelfde neusriem nu ook voor een draver willen gebruiken, wil ik toch heel graag jullie mening...
(meer weten altijd meer dan één)
Ik heb de optoming verder nooit meer ergens gezien.

Wie kent deze optoming?
Wat denken jullie over de inwerking?

Ben erg benieuwd.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: wie kent deze bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:50

Dat heb ik nog nooit gezien! Het lijkt een hackamore-type vanwege de kinketting en toch een (lichte) hefboomwerking. Lijkt mij tenminste dat er wel sprake is van hefboomwerking, die ringen lijken ook wel op de ringen van een Pessoa-bit en die heeft ook een hefboomwerking.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die het precies weten!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:07

Het lijkt mij ook een hackamore optoming maar welke zou ik echt niet weten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:13

Ik heb hem wel eens ooit gezien bij een vage kennis, die reed er ook mee.. Maar ik heb verder geen idee? Had ze ook nog nooit eerder gezien..

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:45

Het is een soort hackamore optoming. in zulke aparte uitvoeringen heb je ze ook van Marylot (de riempjes zijn dan kunststof)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:42

hmm ik heb net bij marylot gegoocheld, maar kan deze versie daar niet vinden. Alleen die met de scharen. Niet met ringen.
Weet je iets over de werking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:47

Ik zie in je profiel dat je in Zweden woont, het je het ook daar gekocht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:55

Als je goed kijkt zie je dat de optoming zoals hij nu vast zit helemaal geen hefboomwerking heeft (hooruit bij de kinriem die je iets naar achteren trekt), zelfs niet in de laatste ring Knipoog
Wil je een hefboomwerking, dan zul je het neusstukje aan de middelste ring moeten vastmaken, (volgens mij het beste samen met een tweede kinriem), en de kinketting en bakstukken aan de bovenste ring inderdaad, en de teugels aan de onderste ring. Dan heb je een lichte hefboomwerking. Inderdaad minder dan een hackamore.
Lijkt me beste een fijne optoming. Maar dan moet je hem eigenlijk wel zo gebruiken als ik hierboven heb beschreven, zo niet dan lijkt me dat de scharen gaan draaien als je de teugels in een lager gaatje doen, of valt dat mee?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:59

Volgens mij is het gewoon een zelf in elkaar geknutselt ding. Hackemore vs pessoabit.

En idd zo als hij nu zit, is er geen hefboomwerking. Mij lijkt hij erg fijn, eens kijken of hij ergens te vinden is Knipoog

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:03

geluksvogel schreef:
Volgens mij is het gewoon een zelf in elkaar geknutselt ding.

Dat wilde ik net zeggen, zo te zien is hij door iemand zelf gelast.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:04

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:08

Ja maar dit is wel duidelijk een hefboomwerking, bij deze van de TS hoeft dat dus niet Knipoog Dat maakt die van de TS intersanter Tong uitsteken

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:36

geluksvogel schreef:
Ja maar dit is wel duidelijk een hefboomwerking, bij deze van de TS hoeft dat dus niet Knipoog Dat maakt die van de TS intersanter Tong uitsteken

Als je de teugel in de middelste of onderste ring doet bij de foto van de TS heb je al een hefboom. Je hebt alleen geen hefboom als je de teugel ook in de bovenste ring doet, en dat lijkt me krap omdat daar ook de kinriem al aan zit.

Maargoed, ik wilde alleen aangeven (nav janineskolla) dat er van marylot inderdaad dergelijke ontwerpen bestaan. Door de positie van de teugelbevestiging te wijzigen, kan je de inwerking verzachten of verscherpen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:41

ik schat in dat de hefboomwerking gering is, omdat de neusriem los aan de ring zit; de neusriem kan rondom glijen zeg maar.

Zelfs als je het 'bit' (de hefboom) helemaal zou kantelen, draait de bovenste ring gewoon door de neusriem heen.

Bij een hackamore (en ook bij de flowerhackamore) is de hoek tussen neusriem en hefboom vast. Dat veroorzaakt de hefboomwerking.

volgens mij is dit dus een zachte optoming, zelfs als je de teugel aan de onderste ring maakt.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 02-07-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:42

Nee hoor Merens, voor een hefboomwerking heb je twee armen nodig. Als het middenpunt, het draaipunt, aan het uiteinde zit, zoals bij de foto van de TS, heb je maar één arm, en dus geen hefboomwerking Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:03

Kleine tekening, voor de mensen die het even voor zich moeten zien:
Afbeelding
Bij de eerste optoming draaien de ringen iets rond bij het aannemen van de teugels, maar verder geen hefboomwerking, hooguit van riempjes die in elkaar blijven steken..
Tweede plaatje: Neusdeel verplaatst naar de middelste ring. Nu zie je dat, bij aannemen van de teugel, druk komt op het neusdeel, en deze krijgt de tegenwerking van de kinketting, en er komt een klein beetje druk op het bakstuk. Mond wordt dus bij elkaar gedrukt, net zoals bij een hackamore en de 'bloemhackamore' hierboven.

Om te voorkomen dat de ringen naar boven klappen bij het loslaten van de teugels zou je eigenlijk een tweede kinriem aan de middelste ring moeten vastmaken, die goed aansluit, zoals op het rechter plaatje. De kinketting zou je dan losser moeten laten, en dient alleen voor de tegenwerking van het neusdeel.
Dan heb je de beste inwerking en meest stabielen ligging voor deze optoming volgens mij.
Gebruik je de hefboomwerking niet, dan zou ik de drie ringen vervangen door één ring, die andere zitten dan alleen in de weg..

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:34

In mijn beleving is het toch wel scherper als je het in het onderste ringetje doet, dan in de bovenste (omdat de draai ooit gestopt wordt door de andere riempjes en de verbinding naar de andere ring), maar misschien is dat een gevoel.
En ik snap jouw uitleg ook.

Maargoed, gaan jullie lekker verder over de hefboom Haha! want ik kwam alleen langs om te melden dat een hackamore met ringenconstructie inderdaad bestaat van Marylot (zoals iemand in het topic zei, maar een ander kon het niet vinden-staat ook (nog)niet op de marylot site), alleen een ander model dan van de TS. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:14

Thanx allemaal voor het meedenken.
Ik woon idd in zweden, maar pas 3 jaar en kocht dat ding bij een paardenzaak in nederland. Gewoon in verpakking, dus volgens mij niet zelf geknutseld. Die van marylot kon ik niet vinden. Maar leuk om te zien.

verder geeft vooral mystic tinker een superuitleg. Ik heb heb uitgeprobeerd , en vond ook dat er geen sprake was van een hefboomwerking. De riempjes gingen idd gewoon schuiven, ook als de teugel in de onderste ring zat. Heel zacht en aardig voor het paard, maar ik zag dus ook het nut van drie ringen niet in. Maar MT geeft aan dat hij anders moet zitten en daar vind ik veel logica in, dus ik ga de riempjes eens veranderen om te kijken hoe hij dan werkt. Uiteraard niet met rijden.... dan
zie ik niet wat het doet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 09:04

ff anders vastgemaakt. Volgens mij zit het zo een stuk beter. Moet het alleen nog een keer bij het paard omdoen, kijken hoe het dan zit. INwerking is volgens mij prettig. Iets inwerking, maar niet scherp. Precies wat de bedoeling is.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:34

Zo te zien is hij een keer zelf gelast want erg netjes zien de naden er niet uit Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:02

Shyla25 schreef:
Zo te zien is hij een keer zelf gelast want erg netjes zien de naden er niet uit Knipoog

Ik heb hem gekocht in een paardensportzaak, in verpakking. Maar er stond verder geen info op en hij lag in de koopjeshoek....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:03

liljebo schreef:
ff anders vastgemaakt. Volgens mij zit het zo een stuk beter. Moet het alleen nog een keer bij het paard omdoen, kijken hoe het dan zit. INwerking is volgens mij prettig. Iets inwerking, maar niet scherp. Precies wat de bedoeling is.

Hmmm werkte toch niet. Vastgemaakt zoals geadviseerd met kinriem in bovenste ring en neusriem in tweede, maar daardoor gingen de ringen naar voren staan. Richting neusriem dus. Heb nu de kinriem ook in de tweede ring vastgemaakt. Zal eens kijken hoe het dan zit. Wel een heel avontuur zo Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 07:42

Het is een zelfgemaakte hackamore. Dat ding op de neus is het bontje van een gewone hack. Het kinriempje past niet bij de rest.
En die 3 ringen? Die zijn zelf in elkaar gesoldeerd of gelast. Kijk maar naar de afwerking. Zo heb ik een keer gezien dat iemand zelf van een watertrens een pessoabit gemaakt heeft.

Overigens, door nu 3 ringen te hebben kun je varieren in de lengte van de schaar en de hefboom. Door de bovenste ring te gebruiken heb je geen hefboomwerking. Dus wel slim bedacht om het zelf in elkaar te zetten op deze manier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:08

liljebo schreef:
liljebo schreef:

Hmmm werkte toch niet. Vastgemaakt zoals geadviseerd met kinriem in bovenste ring en neusriem in tweede, maar daardoor gingen de ringen naar voren staan. Richting neusriem dus. Heb nu de kinriem ook in de tweede ring vastgemaakt. Zal eens kijken hoe het dan zit. Wel een heel avontuur zo Clown

Je hebt eigenlijk twee kinriempjes nodig Tong uitsteken
Eentje in de middelste ring (net zoals het neusstukje, die zorgt ervoor dat hij inderdaad niet omhoog klapt zoals bij jou), en een tweede in de laatste ring (waar het bakstuk vast zit), die moet losjes zitten, zorgt ervoor dat je de hefboomwerking krijgt Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:01

ow ok... De kinriem is er overigens idd later pas bij gekocht.