Springen, Martingaal of Thiedeman-teugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Springen, Martingaal of Thiedeman-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 16:47

Met springen gooit mijn pony haar hoofd altijd in de lucht waardoor ik geen contact meer heb.
Erg lastig, nou zie je vaak bij springen dat ruiters hulpteugels gebruiken om contact te blijven houden.
Nou vroeg ik me af, wat is nou beter met springen,
Martingaal of Thiedeman-teugel?

Ik heb internet al gebruikt om informatie te zoeken.

Een martingaal moet beletten dat een paard zijn hoofd te ver omhoog brengt, waardoor de ruiter geen contact meer met het paard heeft. Zolang het hoofd goed geplaatst is, mag de martingaal niet inwerken.

Een Thiedeman-teugel schakeld automatisch in als het hoofd van het paard te hoog geheven is of de hals te lang gestrekt is. Bij een juiste houding van het paard is de teugel buiten gebruik.

Bron: http://www.geocities.com/gornellie/Hulpteugels.html

Iemand..? Lachen

Eddie

Re: Springen -> Martingaal of Thiedeman-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:53

pff, had eens de zoekfunctie gebruikt?

maar toch: een tiedeman gebruik je nooit om te springen, een martingaal belet het paard niet zijn hoofd vooruit te steken op de sprong mits de ruiter de hand meegeeft. De anatomie van het paard is al niet gemaakt om te springen en als ze dit dna toch doen hebben ze hun nek en hoofd nodig voor evenwicht.
Een tiedeman is stroever in meegeven en is beperkt op 20 cm van het bit, dit zorgt ervoor dat dit helemaal niet egschikt is voor te springen; erger nog, als je ermee springt,je hebt een harde hand, en je paard geeft een verdonderde trek vooruit met zijn hoofd oop de sprong kun je hem helemaal vastzetten in zn rug: tiedeman is gemaakt voor paarden die er ineens vandoorgaan buitne of in d episte met hun hoofd vooruit enzo, martingaakl is vooral om te springen

L_ola

Re: Springen -> Martingaal of Thiedeman-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:14

Eddie schreef:
pff, had eens de zoekfunctie gebruikt?

maar toch: een tiedeman gebruik je nooit om te springen, een martingaal belet het paard niet zijn hoofd vooruit te steken op de sprong mits de ruiter de hand meegeeft. De anatomie van het paard is al niet gemaakt om te springen en als ze dit dna toch doen hebben ze hun nek en hoofd nodig voor evenwicht.
Een tiedeman is stroever in meegeven en is beperkt op 20 cm van het bit, dit zorgt ervoor dat dit helemaal niet egschikt is voor te springen; erger nog, als je ermee springt,je hebt een harde hand, en je paard geeft een verdonderde trek vooruit met zijn hoofd oop de sprong kun je hem helemaal vastzetten in zn rug: tiedeman is gemaakt voor paarden die er ineens vandoorgaan buitne of in d episte met hun hoofd vooruit enzo, martingaakl is vooral om te springen

Ik had gezocht. Knipoog

Bedankt.

Mizora

Re: Springen, Martingaal of Thiedeman-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:39

Het was uitgelegt in het topic martingaal of thiedeman.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:20

Tevens mag een theideman-teugen ook nooit op wedstrijd. Verder vind ik met hulpteugels rijden onnodig en raad ik meer lessen nemen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:21

idd...ga goede les halen...

Verder als je dan toch iets er aan gaat hangen, dan kan alleen de martingaal.
Zet hem niet te strak, want dat is voor veel mensen te verleidelijk

thiedemann mag idd niet.