ander bit of hulpmidel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

ander bit of hulpmidel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:28

oke heb dus even een vraagje ga dadelijk naar de ruitershop ( mm alweer:P verslaving)
en vraag daar natuurlijk ook allerlei info maar wil ook jullie mening,

wat is het probleem:

heb een welshje van nu ong 19 jaartjes oud,
ze heeft nu bijna 2 jaar geleden een blessure gehad dat ruim alles bij mekaar ook 2 jaar heeft geduurd,
als ik haar nu dus loslaat in de galop en dat ze dus versnelling erin gooit raakt ze weer kreupel,
kan wel rustig springen en rustig galopje etc dit gaat prima en durf dus de versnelling niet meer,
dit omdat ik dit twee keer heb geprobeert waardoor ze ook weer twee keer kreupel is geworden,
dus dat zit er voor haar jammer genoeg niet meer in.

maar nu word ze weer lekker vrolijk krijgt meer conditie etc, en ze wil rennen, ze wil weg en probleem is dat ik haar echt terug moet trekken anders is ze weg, en door dit bit kan ze ook makkelijk doorheen rijden dat houdt haar niet makkelijk meer tegen, en wat het is ik heb al het zwaarste bit erin zitten ( wat ik dus niet leuk vind) en wil iets anders proberen omdat ze hier ook bijna niet op reageert, maar wat zal ik doen een gewone bustrens erin en dan maar een martingaal aan, of hebben jullie nog andere suggesties ik hoor het graag Haha!
er ligt nu een liverpoolstang in met ketting

sorry voor het lange verhaal,

en verhalen als richt je paard dan af, ik zou zeggen kom een keer rijden weet je gelijk hoe ze is, is niet de makkelijkste en ze gehoorzaamt prima echt waar maar houdt gewoon veel van crossen wat we vroeger dan ook veel deden maar helaas niet meer mogelijk is,

ze word ook van te voren losgegooid dus dat is ook geen oplossing

Afbeelding
dit ligt er nu dus in, alleen waar de teugel in moet is nog maar 1 vakje van over de rest is daar weggehaald.

Judje

Re: ander bit of hulpmidel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:04

Sorry, maar ondanks dat je geen berichten wilt in deze trand: leer je paard leren luisteren op je zit!
Een NOG scherper bit zou er alleen maar voor zorgen dat je paard nog harder wordt in de mond en dus nog minder luisterd.

Een martingaal zou alleen kunnen werken, wanneer je paard ook daadwerkelijk zijn hoofd hoog in de lucht gooit wanneer hij weg wilt, anders heeft het geen zin. Een martingaal is er puur om ervoor te zorgen dat het bit op de lagen blijft inwerken wanneer het paard te hoog komt met zijn hoofd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:45

zoals ik al eerder zei ,, in je eerste stuk van je reactie , kom zelf een keer rijden zou ik zeggen.. en heb les alles gehad maar is eenmaal gewoon een pony die voorwaarts wil, en vraag ook niet om een zwaarder bit JUIST Niet, dat staat er ook Knipoog

en weet van martingaal dat is voor hoofd omhoog maar heeft het mischien verder ook geen werking om hem eerder terug te krijgen, want hoor van sommige dat dit ook wel daarin een werking kan hebben.

mischien iemand nog suggesties voor ander hulpmiddel wat miss kan helpen,

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:49

er is niets mis met een stang hoor! Zolang je er maar niet continu aan hangt. Ik heb ook een liverpool erin hangen, en ik kan mijn pony met 2 vingers rijden. Dit in tegenstelling met als ik er een gewoon gebroken bit inheb. Dat is misschien "vriendelijker", maar als je daar continu aan loopt te trekken dan heb ik toch liever een stang waar je niet aankomt. Die stang is er alleen voor als ie een keer hem wegwil. Je hebt dan meteen een rem. Als je hem verder niet gebruikt, is er niks mis mee.
Natuurlijk moet je ook gaan oefenen om hem terug te krijgen op je zit, dat is belangrijk, maar liever een stang waar je niet aan trekt dan een gewoon bit waar je de hele tijd aan moet trekken..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:56

daarom zit er dus ook een stang in met ander bit moest ik constant terug nemen en constant die mond open Boos!

en dan wou ik gewoon niet meer ze had daar last van vond het rijden dan ook niet leuk ( wat ik ook snap )

en sinds die liver erin hangt is ze makkelijk, maar mevr word na 2 jaar weer lekker enthousiast wat juist goed is daar niet van,

maar ze is kreupel geweest en dit recht in haar pezen en ze mag dus niet meer, ze heeft het zo weer

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:47

hmm... dit is heel herkenbaar, alleen is mijn ijslander nooit kreupel geweest. Hij is net zo als jou welsh, altijd hard willen, er vandoor willen om lekker te crossen!

Dit is niet op te lossen door meer op je zit te gaan rijden, daar zal ze lak aan hebben, zeker omdat ze al wat ouder is. Als ze lekker jong was zou het een ander verhaal zijn.

Ik rijd nu met een dubbelgebroken watertrens met tongboog en een lage neusriem die vrij strak zit. (geen frontriem en keelriem). Dit bevalt me prima, hij doet het er goed op, maar ja, dat wegloperige zal je houden, daar moet je niet met scherpere bitten of hulpmiddelen een eind aan willen maken, zo bederf je het plezier voor je paard.

Probeer gewoon op het moment dat ze er vandoor wil een volte te rijden, of laat haar een "moeilijke" dressuurmatige oeffening doen (wijken maar NOOIT achterwaarts, daar worden ze nog voorwaartser van). Je moet het aantrekkelijk maken om bij je te blijven, als ze leergierig is, doe dan nieuwe dingen op het moment dat ze te loperig wordt naar je zin.

Ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:39

heb jemischien een foto van je bit,
en ik doe vaak buitenrijden en als we dressuur rijden is het idd wijken, appuyeren, traver etc ze beheert het allemaal,

en ben blij om te horen dat ik niet het enige met zo'n paardje ben, en idd ze zal weg willen blijven gaan maar wil iets meer grip hebben want kreupel worden is zo gebeurt.

was ze dit nog nooit geweest had ik haar ook gewoon met gebroken bitje gereden dan zou ik er laks aan hebben al zou ze weg crossen,, dit vonden wel altijd heerlijk maarjah helaas,

hier een foto van haar met haar bitje in

Afbeelding
foto is vandaag gemaakt, dus recent,

zou graag foto van jou bit eens willen zien

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:31

Ik zal straks een foto voor je maken. Misschien is het trouwens meter met zo'n paardje om met een lage neusriem te rijden, dan blijft je bit lekkerder en stiller liggen en je hebt net ff wat meer te vertellen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 08:50

maar lage neusriem bij dit bit gaat togh niet echt.
wil haar ook niet opsluiten in het bit namelijk,
dat lijkt me ook niet echt vriendelijk ze moet nog wel vrij daarin kunnen zijn.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:35

ik heb ook zo'n scheurmonster... (new forest van 14) Heb er wel eens een pessoabit in gelegt maar dat fok ik hem alleen maar meer mee op. Nu gewoon dubbel gebroken argentaanbitje. Wat bij hem een beetje helpt is er een elasthiek op gooien. Hij word daar lekker rustig en ontspannen van en is daardoor een stuk minder vervelend. Dus mischien is zoiets een optie?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:42

Ik ben het met Judje eens. Een groter of scherper bit is niet de oplossing, op z'n best is het een tijdelijke oplossing.

Heb je echt alles geprobeerd? Je kunt ook van voor af aan beginnen, koop bijvoorbeeld een parelli pakket. Daar staan tal van oplossingen in waarbij je geen bit nodig hebt.

Er zijn genoeg paarden die zogenaamd zelfs met bit niet te houden zijn en die later makkelijk bitloos kunnen worden gereden. Je moet er alleen veel (grond)werk in steken. Boxtel is voor mij niet echt om de hoek, maar ik wil best geloven dat ik je paard niet zou houden als ik er nu met een halster op zou stappen.

Dat zou ik ook niet doen, zo'n paard moet met grondwerk rustiger worden gemaakt, dat gaat niet in één dag, daar is tijd voor nodig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 23:14

denk niet dat het iets uithaald van parelli ik heb zelf dar niet het gedult voor en zonder bit no way
er hoeft maar iets te gebeuren en weg is hij, kun je zeggen grondwerk er goed in maar is en blijft een vluchtdier, en is ze weg .. is ze ok gelijk kreupel en dat wil ik juist vermijden.

wil gerust geloven dat het kan werken, maar moet dus worden uitgeprobeerd maar stel dat ze het niet pikt en eruit naait wat dan, weer jaren kreupel Boos!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:14

mijn mening is, waar de rijkunst ophoudt, gaat de divozagids open..

een paard rij je op je zit, en met behulp van je benen, en niet door aan de teugels te sjorren. Er is maar 1 manier, en dat is die manier. En nou kun je het daar wel niet mee eens zijn, maar toch is het zo.

Dus zou ik toch (weer) les gaan nemen. En je schrijft dat je denkt dat parreli en grondwerk niets zal uithalen, omdat jij er het geduld niet voor hebt, tja, dan kom je er nooit natuurlijk. Je hebt paarden die alles snel snappen, en paarden die er wat langer over doen, en ja, dan heb je geduld nodig.
Heb je dan wel doorgezet met het oefenen op het terugrijden op zit? Of heb je daar ook gen geduld voor?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:40

karev schreef:
Heb je dan wel doorgezet met het oefenen op het terugrijden op zit? Of heb je daar ook gen geduld voor?

moet ik daar nog echt antwoord op geven even voor de duidelijkheid,
dit paardje is nu bijna 11 jaar in mijn bezig,
heb alles meegemaakt ze is totaal niet 1 van de makkelijkste,

en ik heb het allang eerder doorgezet meerdere malen, maarjah niet ieder paardje is hetzelfde en dus niet ieder paardje reageert hierop,
en ik trek niet aan me teugels tenminste probeer ik te vermijden vandaar dat ik een alternatief wil zoeken waardoor ze beter reageerd,

en vergeet niet ze heeft blessure gehad dus kun je wel zeggen geduld dit en dat, maar 1 sprong weg en mevr staat weer jaartje op de wei, met veel pijn.
duss nee dat schiet niet op vraag gewoon om hulp mensen met ervaring met BITTEN OF HULPTEUGELS, en niet wat ik nog meer zou kunnen doen, die dingen zijn allang eens uitgeprobeerd,

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:41

en geloof me parelli heb ik het geduld niet voor maar geloof me, me paardje al helemaal niet,

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:54

ik kan alleen maar zeggen dat ik het jammer vindt, alla jij zal je paard het beste kenne, maar jij hebt ook dan al 11 jaar niet doorgezet, en daardoor is ie zoals ie nu is. En als ie van 1 verkeerde beweging al kreupel wordt, dan vraag ik me af waarom je er dan op rijdt? kan toch altijd gebeuren, ook in stap oid, ze hoeven maar te schrikken, en je gaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:58

neej je moet goed lezen als hij er uit peerd en dus de rengalop in gaat dan is het afgelopen, en aangezien ze dit dus heel snel doet, en heb 11 jaar lang doorgezet en ook nu nog steeds zal ik nooit opgeven,

dus vind het een beetje k*t reactie dat je dat zegt ik heb NOOIT OPgegeven en nee daardoor is ze nu niet hoe ze nu is,
me meisje was zo al voordat IK haar had,

en tjah zit ook in het ras he zo heet, en je kan er dus makkelijk op rijden springen lukt ook met mate,.

en ik weet dat ze maar hoeven te schrikken maarjah er zit niet voor niks zo'n bit in he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:01

Ik heb een ponytje gereden die blééf rennen. Was geen rust in te krijgen. Ben er een keer na 20 rondjes geraced te hebben afgesprongen omdat ze niet meer terug kwam. Ze had het zo geleerd, en wist niet beter. Ik las dat jij vroeger met je pony ook veel crosste, denk dat daar het probleem zit. Ze is het gewent. Die pony waar ik het over had kon ik overigens wél gewoon met een stalhalster en zonder zadel rijden, dat ging veel en veel rustiger. En dan heb ik nog een pony gereden die weg bleef rennen, wist ook niet beter. Ook bij haar ging het met een stalhalstertje veel lekkerder. Als je echt niet bitloos durft moet je het niet doen, maar proberen kan geen kwaad. Laat die teugels lekker losser (met contact, dat wel) en ga lekker ontspannen rijden. Wil ze wegrennen (als jij je pony goed kent moet je dat aanvoelen en haar voor kunnen zijn), ga achterover zitten en zeg langzaam 'Hoooo' en neem íets druk op je teugels. Het duurt langer voor je haar terug hebt de eerste tijd op die manier, dus gedult heb je wel even nodig, maar als het werkt kun jij een stuk fijner gaan rijden met haar! Én laat ten alle tijden je benen eraf, alleen als ze inzakt even een klein beetje been. Ik zeg niet dat het per definitie bij alle paarden werkt, maar het is de moeite van het proberen zeker waard imo.

Edit: Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik het wel willen proberen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-08 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:03

ja precies, en daarom hang je er maar een liverpool stang in...

en wat als ie daar niet meer op reageerd dan? hang je een mes in zijn mond. Wat ik je probeer duidelijk te maken, is dat je aan de gang kan blijven op die manier, en je vervolgens een nog scherper bit of een ander hulpmiddel moet nemen, en dat gaat dan een tijdje goed, en dan?? dan loopt ie daar doorheen, en dan moet je NOG iets scherpers gaan gebruiken, dus zo blijf je bezig. Maar je moet het helemaal zelf weten wat je gaat doen, vindt het alleen jammer dat het op deze manier moet worden opgelost.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:03

StalNollie schreef:
en geloof me parelli heb ik het geduld niet voor maar geloof me, me paardje al helemaal niet,

Dan zou ik stoppen met rijden en de pony lekker de wei opgooien.
Als je fout wil zijn pak een slof en trek die aan, totaal verkeerd en zo mag je een slof asoluut niet gebruiken maar er zijn mensen die dat dus doen, met als gevolg weer kreupel. Laat zo'n pony lekker genieten van de wei, en ga af en toe lekker met hem wandelen.

En als jij geen gedult kan opleveren zal jou paard/pony dat ook niet doen, maar als jij echt wat wil berijken zal je toch gedult moeten opbrengen, dan word je pony ook rustiger.
Zonder gedult kom je nergens.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:05

oOoKellyoOo schreef:
StalNollie schreef:

Dan zou ik stoppen met rijden en de pony lekker de wei opgooien.
Als je fout wil zijn pak een slof en trek die aan, totaal verkeerd en zo mag je een slof asoluut niet gebruiken maar er zijn mensen die dat dus doen, met als gevolg weer kreupel. Laat zo'n pony lekker genieten van de wei, en ga af en toe lekker met hem wandelen.

En als jij geen gedult kan opleveren zal jou paard/pony dat ook niet doen, maar als jij echt wat wil berijken zal je toch gedult moeten opbrengen, dan word je pony ook rustiger.
Zonder gedult kom je nergens.

AMEN

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:08

geloof me dat me pony minder gedult heeft dan mijn, Knipoog

en mensen lees is goed ben juist bezig om iets vriendelijkers te zoeken ??????

ik wil juist niet meeer met dit bit rijden en andere alternatieven proberen juist wat minder zwaar is ????

dus voordat je commentaar gaat geven dat het zeiilig is of wat dan ook.. eerst graag goed lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:08

Heb je mijn post goed doorgelezen, en ga je er wat mee doen? Lachen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:13

heej juul dat had ik inderdaad en had er op gereageerd maar is niks aangekomen denk.. mmm raar..

maar nog eens in het kort daarop,
wat je vertelde van wat losser en hooo en het aanvoelen dit gaat allemaal prima maar juist door dit bit krijg ik als ze bijv schrikt met 1 kneepje terug. heb ik er een ander bit inliggen dan is het niet 1 kneepje en rijd ik haar mond echt meer open. en zonder te schrikken wil ze ook weg.( natuurlijk niet constant)

maar juist daarom ligt dit bit erin dat ik haar niet openrijd en dat ze met 1 kneepje terug is waardoor ze geen kans krijgt op kreupheid,

maar mensen wat een reacties ik wil alleen het beste en daarom vraag ik om advies JUIST om haar anders te rijden met een minder zwaar bit.. dus reacties als zielig of gooi er een mes in als het nie tmeer lukt vind ik een beetje raar.. wil juist een vriendelijker bit gebruiken

bijv: een gewone bustrens met eeen martingaal . dus vandaar vraag ik om advies mensen die dit kennen of hebben meegemaakt en die mischien een tip daarover hebbe ??

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:14

toch jammer dat boxtel niet in de buurt is, was graag even komen rijden.

want ik vind het toch wel raar dat mijn hete donder wel op zit reageert, bitloos en zelfs hoofdstelloos te rijden is en daarbij rustiger dan met bit. als ik het zo lees zit er een ongeduldig standje op een ongeduldig standje en tja dan krijg je vuurwerk.

persoonlijk zou ik er geen zwaarder bit in hangen, maar investeren in reactie op je zit en stem. maar goed ik zou gaan oefenen in het terugkomen op je stem, geloof me die van mij houd ook van racen, zeker op strand, maar zodra ik hoooooo zeg komt ze terug, ook vanuit rengalop en aan een lang teugeltje.

als je dus echt vriendelijker wil, hang er een dubbel gebroken bustrens in , lage neusriem en ga op je zit en stem rijden.