Myler bit, goed voor een pony die hard in z'n mond is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSpet_Sylx

Myler bit, goed voor een pony die hard in z'n mond is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:56

Mijn pony is nogal hard in haar mond, ik kan haar daarom ook nog niet zo goed houden. Ik heb van andere gehoord dat ik dan misschien met een myler bit moet gaan rijden. Maar ik weet niet zo goed wat een Myler bit inhoud. Ook loopt ze altijd met haar hoofd de lucht in en wil alles zien. Dus misschien is ze daarmee ook makkelijker nageeflijk, maar dat weet ik niet? Dus graag hulp! is een Myler bit een optie??
gr. Amy

EngeltjeS

Re: Myler bit, goed voor een pony die hard in z'n mond is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:57

Heb je les? zoja, wat zegt je instructeur hoe je het moet oplossen dan?

ik heb er geen ervaring mee met zo'n bit

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:59

EngeltjeS schreef:
Heb je les? zoja, wat zegt je instructeur hoe je het moet oplossen dan?

Ja ik heb les, maar mijn instructrische zegt dat ik (of iemand anders) haar goed moet doorvragen maar dat is voor mij nogal lastig omdat ze zo hard in haar mond is.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:00

vragen om een andere optie Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:01

Mijn Tinker heeft een harde mond, en bij haar helpt een Myler wel, zo ontspant ze beter.

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 11:02

EngeltjeS schreef:
vragen om een andere optie Knipoog

Ja,, zal ik ook nog eens doen maar ik vroeg me af wat jullie er van vonden en of jullie wat meer van een Myler bit afwisten Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:18

Citaat:
Ik heb een goedkopere versie van het myler bit lvl 1, namelijk een billy allen. Je heb zoveel verschillende bitten van myler, van welk bit wil je precies info?

Mijn pony verdraagt geen gebroken bitjes, maar dit vind hij heerlijk, het is ook gemaakt van sweet iron zodat hij er lekker op gaat sabbelen. Ik rijd hem er momenteel ook mee in, en moet zeggen dat het zalig gaat!. het is een een recht bitje , met een rolletje in het midden, de 2kanten bewegen individueel van elkaar, dus als je met 1 kant "bezig"bent ligt de andere kant stil in de mond.
Het rolletje zorgt er voor dat ze gestimuleerd worden om met het bit te spelen en makkelijker nageefelijk gaan lopen.

Even ,mijn antwoord uit topic met dezelfde vraag Knipoog

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 11:21

PinkyBubble schreef:
Citaat:
Het rolletje zorgt er voor dat ze gestimuleerd worden om met het bit te spelen en makkelijker nageefelijk gaan lopen.

maar zijn ze dan ook wat makkelijker in hun mond?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:29

mijn ervaring is dat een ander bit altijd maar tijdelijk werkt...zodra het dier er aan gewend is onttrekt het zich toch wel weer aan de hulpen. Knipoog

advies:
leer terug rijden op je zit!
zorg dus voor echt goede instructie,leer loslaten aan de voorkant en overgangen maken puur op je zit.
duurt wel even maar je hebt wel resultaat.

dat omhoog lopen met het hoofd is wegdrukken van de rug,maak veel overgangen, terugrijden op je zit dus en niet laat je paard jouw hand opzoeken en niet andersom

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:30

dat een paard hard in de mond is ligt meer aan de ruiter. ken je het principe van 4 fases met druk geven? dat zou je hetzelfde kunnen doen met het bit in. eerst zagjes druk geven, dan steeds iets harder, en zodra hij reageert los laten. dan wordt ie als t goed is vanzelf sneller met zijn reactie. je kan er wel steeds een scherper bit in hangen, maar hij zal steeds harder worden in zijn mond...

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:11

ikenindi schreef:
dat een paard hard in de mond is ligt meer aan de ruiter. ken je het principe van 4 fases met druk geven? dat zou je hetzelfde kunnen doen met het bit in. eerst zagjes druk geven, dan steeds iets harder, en zodra hij reageert los laten. dan wordt ie als t goed is vanzelf sneller met zijn reactie. je kan er wel steeds een scherper bit in hangen, maar hij zal steeds harder worden in zijn mond...

Ja, dat klopt meestal wel maar ik heb de pony nog niet zo lang en daarvoor heeft ze geloof ik ook een tijdje stilgestaan. dus ik weet niet of het vorige adresje waar ze stond hard in haar hand was. maar ik ken het principe van 4 fases niet, ik zal het gaan proberen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:32

Een myler bit is een vriendelijk bit, dus kwaad kan het niet, maar het zou je probleem niet oplossen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:46

xSpet_Sylx schreef:
Citaat:

maar zijn ze dan ook wat makkelijker in hun mond?

Als jij je hand gewoon rustig houd zoals het hoord, en niet trekt en weet ik alemaal wel niet zal je pony ook vanzelf zachter in de mond worden Knipoog zoals er al eerder gezegt is, ligt een harde paardenmond geheel aan de ruiter, Dus word eens plaats van wat harder, wat zachter, je zal zien dat ze zelf dan ook toe gaat geven. Mensen gaan alleen maar harder lope trekken omdat hun paard "hard in de mond is"maar zo maak je hem juist harder, Messchien ooit aan gedacht dat het paard niet echt hard in haar mond is maar het gewoon doet als verzet? (spreekt uit ervaring met verzorgpaard) Met mijn eigen paard beni k gelijk met myler begonnen, en hij is nog even zacht als voor ik begon in zijn mond, gewoonwego mdat ik ook zacht in mijn handen ben, Dat ze gaan wennen aan het bit en het maar "eventjes"werkt vind ikzelf onzin, he is echt maar net hoe jij zelf er mee omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:01

Zomaar 'een' (Myler) bit gaan proberen, heeft niet veel zin.
Belangrijk is om eerst de mond van de pony te kennen en daar je bit op aan te passen. Kijk naar de tong (dik, gemiddeld, breed, smal), de mondspleet (kort, lang of gemiddeld), de onderkaak (smal, diep of gemiddeld), de wangslijmvliezen (zijn deze wel/niet overmatig), het rooster (laag of gemiddeld), de tanden en kiezen etc etc. Een bit passen is maatwerk!

Met het hoofd omhoog lopen geeft je pony aan dat hij pijn heeft. Dit kan door het bit (en/of ruiterhanden) komen, maar ook een niet-passend zadel kan daar een oorzaak van zijn.
Laat ook eens een goede zadelmaker/passer komen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:55

hej amy Tong uitsteken
ik had hetzelfde topic ook al aangemaakt, had met de zoek functie niet gezien dat jij er ook al een topic over had gemaakt Knipoog
wat sommige mensen zeggen, door harde ruiterhanden.
dat klopt inderdaad, maar amy heeft zeer zeker geen harde handen.
ze heeft deze pony nog niet zo lang, en voor ze hem kocht heeft ze er ook op gereden en daar liep die voor zo ver ik weet toch heel makelijk, ook op je hand toch?

misschien dat het idd aan je zadel ligt..
hij was zonderzadel toen ook niet zo hard toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:10

Ik heb ook vroeger op de ouderwetse manier les gehad:
Pony niet nageeflijk? De druk opvoeren en net zolang drijven en trekken totdat de pony 'nageeflijk' oogde. En ik zeg oogde, omdat je pony dan niet echt nageeflijk is, maar toont alsof dat zo is.
Tegenwoordig lopen er ook mildere/ betere instructrices rond, en ik zou iemand zoeken die focussed vanuit rijden op de zit, en van daaruit verder. Centered Riding instructrice bijv.

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:01

33Bonita33 schreef:
misschien dat het idd aan je zadel ligt..
hij was zonderzadel toen ook niet zo hard toch?

nou ik denk niet dat het aan het zadel ligt Tong uitsteken zoals je pas zag:p met die stang dee die het zo! ik denk dat het gewoon wat streekjes zijn om de baas over mij te kunne spelen.
xx

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:11

Citaat:
nou ik denk niet dat het aan het zadel ligt Tong uitsteken zoals je pas zag:p met die stang dee die het zo! ik denk dat het gewoon wat streekjes zijn om de baas over mij te kunne spelen.
xx

idd, bij nader in zien, en uitvindingen. (waar door ik nu met een gebroken arm rond loop) denk ook ik dat het gewoonweg streken zijn, om er onder uit te kunnen komen. klets dus, van hem Tong uitsteken

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:39

De friezen bij ons rijden ook me myler bit en mijn haflinger krijgt er ook een waarschijnlijk Haha!
Myler bit is een vriendlijk bit er zit een rolletje in en stukje koper daar gaat je pony lekker van lopen Haha! ik zal het nemen!!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:39

ik heb ook een myler bitje,
dit omdat mijn haflinger heel weinig ruimte in der mond heeft, en omdat myler bitjes dun zijn maar niet heel scherp inwerken heb ik ook voor een myler gekozen. en ik moet zeggen ze loopt er niet verkeerd op, gewoon lekker ontspannen.

(weetje dat je myler bitten ook kunt uitproberen? ga naar een ruiter shop bij je in de buurt waar ze myler bitten verkopen en vraag of er een mogelijkheid is om ze uit te proberen. meestal kan je hem 10 werkdagen gebruiken en als hij bevalt dan hou je hem en zo niet moet je geloof ik 20 % van het bedrag zelf betalen en krijg je de rest terug.)