Opvullen wintec MET cair systeem?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viktorien

Opvullen wintec MET cair systeem?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:32

Ik heb al vaak de zoekfunctie gebruikt maar kon niet vinden wat ik zocht.

Ik heb een jong paard waar ik bezig ben met inrijden. Ik had al een wintec met cair systeem dus die wil ik ook graag gebruiken (aangezien zijn schouders nog wel breder worden).
Nou heb ik de goede boommaat gevonden, maar heb ik het idee dat de kussens te zacht zijn en dat hij hierdoor iets achter over kiept. Verder zit er een lichte glooiing in die verdwijnt als er druk op het zadel komt.
Kan ik er lucht bij laten pompen. Geen idee hoe dat gaat. (Ik woon in Utrecht, dus als iemand een zadelmaker weet die wintec doet, graag PM)
Andere opties zijn nieuwe lucht/cair panelen er in laten zetten of met wol laten vullen.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij wat tips geven?

Eddie

Re: Opvullen wintec MET cair systeem?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:34

je kunt onder de luchtkussens vulling laten bijsteken zoals ze in een gewoon zadel zouden doen, ik had eens oortgelijk probleem

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:03

Nee, je kan er geen lucht bij pompen, en niet alle zadels steken erbij, omdat dit veel lastiger en minder mooi gaat als bij een wolgevuld zadel. [HAR] Cair systeem
[HAR] Cair System
Zijn topics over Cair.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:19

Mijn wintec is extra wol bij gezet Lachen (ook cair uiteraard)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:21

Volgens mij kan je die niet laten bijvullen hoor.. Toen wij het springzadel kochten werd ons verteld dat dat niet mogelijk was..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:38

Niet iedereen doet het, omdat het niet goed werkt meestal.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:52

MissPromiss schreef:

Dit zegt genoeg toch ? Laat er alleen wel een degelijke zadelmaker naar kijken en pak geen zadelmaker waar je je twijfels bij hebt. Probeer Drunensruiterhuis, van Triest of Arie de Boer ? Vraag of hun dit voor jou zouden willen doen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:19

MissPromiss schreef:

Misschien een blonde vraag. Maar in een wintec cair zit toch lucht (air) en die kan je toch niet met wol op laten vullen Blond

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem als de TS. Mijn wintec pro dressuur cair kiept ook achterover...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:22

Er zitten twee foamkussentjes in. Bekijk de eerder gegeven links van mij maar eens.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:26

Ik heb de links nu wel gelezen Clown

Als ik het goed begrijpt kunnen ze de wintec cair alleen opvullen, door het cairsysteem/luchtkussentjes er uit te halen en te vervangen door wol. Zouden ze het zadel aan de achterkant daarmee wel 3 a 4 cm kunnen verhogen denken jullie? En zou dat prijzig zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:11

Nee, het kan altijd, maar wordt bijna nooit mooi. Ze kunnen waarschijnlijk de kussens achter wel wat ophogen, maar op een keer is de rek in de kussens op, is de boommaat wel goed als hij zoveel wipt? Vaak klopt daar al iets niet. Aan 50 euro zit je al snel, als je iemand vind die wil bijvullen, anders eerder 150 euro.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:16

Nog even voor de duidelijkheid.
cair is een afgesloten plastic omhulsel met een foam erin. hier zit ook lucht in dat er niet uit kan. vandaar dat ze het een luchtkussen noemen. het is niet mogelijk om het luchtkussen op te pompen of leeg te laten lopen.
dat kan alleen met het flair systeem.( zal ik niet verder uitleggen,topics genoeg hierover op bokt)
het is mogelijk om tussen de kussens en de zitting het cair systeem op te vullen met wol ,hiermee is het zadel (beperkt) aan te passen.
een andere optie is het cair te verwijderen en er een volledige wol vulling in te zetten.
dat geeft meer mogelijkheden om aan te passen.
dat er bedrijven zijn die zeggen dat het niet op te vullen is, zeggen dit alleen maar omdat ze het zelf niet kunnen doen Ach gut

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:35

Mizora schreef:
Nee, het kan altijd, maar wordt bijna nooit mooi. Ze kunnen waarschijnlijk de kussens achter wel wat ophogen, maar op een keer is de rek in de kussens op, is de boommaat wel goed als hij zoveel wipt? Vaak klopt daar al iets niet. Aan 50 euro zit je al snel, als je iemand vind die wil bijvullen, anders eerder 150 euro.

De boommaat is helaas wel goed. Een krappere boom zit sowieso dus te strak bij haar schoft, maar dan gaat het zadel aan de voorkant iets omhoog. Het klappert dan wel ietsje minder achter, maar gaat daarentegen naar meer achterovergekanteld liggen. En je glijdt nu al bijna het zadel van achter af...

Inmiddels het ik begrepen het niet kan om een zadel ruim 3 cm aan de achterkant op te vullen. De rek in de kussens is dan inderdaad op..

Ik vrees dat ik voor mijn paard weer een ander zadel moet...en dit zadel is net nieuw en zit heerlijk Verdrietig

@Zadelboer: bedankt voor je pb terug! Pling