Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:26

Gister kwam de nieuwsflits van de NVBP binnen en daar stond dit in:

Citaat:
De afgelopen maanden heeft de NVBP zich ingezet om in Nederland een onderzoek te bewerkstelligen naar de invloed van het bit in de paardenmond.
Er is door ons contact gelegd met Patricia de Cocq van de HAS Den Bosch (en tijdelijk werkzaam bij het Mc Phail Equine Performance Center van Hilary Clayton), Lotte Rijksen van de HAS Den Bosch en NHB Deurne, Cees van Bladel van Stichting Sport & Technology en Mark Timmerman van NHB Deurne en Helicon.
Op zich is er wel belangstelling om een dergelijk onderzoek uit te voeren, maar er komt nogal wat bij kijken, zoals onderzoeksmodellen om de antwoorden te vinden, onderzoekers die de expertise hebben voor een dergelijk onderzoek en niet te vergeten: de financiering ervan.
Al met al is één en ander (nog) niet van de grond gekomen.

Maar........!

Ondertussen heeft eind vorig jaar een wetenschappelijk experiment over de tongdruk van het bit plaatsgevonden, bij en door het Forensisch Medisch Onderzoeksbureau in St. Peterburg.
De NVBP heeft de hand weten te leggen op een zeer interessante en schokkende publicatie van Alexander en Lydia Nevzorov over dit wetenschappelijk experiment.
Er zijn secties verricht op diverse dressuurpaarden en van die secties zijn foto's gemaakt. Er is geresearchd met een paardenhoofd van kunststof, waaraan allerlei sensoren zaten verbonden om de druk van het bit te meten. Er is onderzoek gedaan met een enkele dressuurstang, zonder onderlegtrens. Er is met meetapparatuur gekeken naar de krachten die vrijkwamen via normale ophoudingen en fikse rukken. De uitkomsten zijn schrikbarend.
Het onderzoek is ook gepubliceerd in Cavallo (een Duits tijdschrift) en ook in MenSport, die eerdaags bij de MenSport-abonnees in de brievenbus ligt.
Het persoonlijke verslag van Alexander en Lydia Nevzorov dat gepubliceerd werd in Amerika op http://www.horsesforlife.com hebben we vertaald en als artikel op onze website http://www.bitloos.nl geplaatst.

De webpagina heeft de titel "St. Petersburg Study" en is te vinden op "Artikelen van de NVBP".
De rechtstreekse link is http://www.bitloos.nl/petersburg.htm

Lees, kijk (en huiver) en zegt het voort...!


Eerst even wachten tot je ontbijt gezakt is en dan pas gaan lezen. Echt je maag draait zich om.

Nooit nooit nooit meer een bit in mijn paarden.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-03-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:28

bij die van mij iser gelukkig nog nooit 1 in geweest;)

btw, kom jou vanochtend wel vaak tegen zeg;)

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:29

De link doet het niet bij mij.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:29

trouwens, die laatste link doet t bij mij niet? bitloos.nl wel gewoon. waar moet ik dan klikken?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:30

haha tegelijk met mooney:P

Nylah

Berichten: 140
Geregistreerd: 08-03-07

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:33

Mmm ben erg geïnteresseert. Ik wacht tot dat de link is aangepast, weet anders niet waar ik moet zoeken

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:35

De laatste link van bitloos.nl doet het bij mij ook niet.

_bloempje01_

Berichten: 1410
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:35

ik ben ook erg benieuwd naar de link...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:37

Ga naar http://www.bitloos.nl.
Dan naar het kopje 'Artikelen van de NVBP' bovenaan in het menu. Kies de eerste, 'St. Petersburg Study' en dan ben je bij het artikel.

Directe link doet het niet. Lachen Edit: nu wel weer Lachen
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-03-08 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:38

ik heb de link aangepast Knipoog er stond een puntje teveel achter Clown

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:39

gevonden! men gaat naar: http://www.bitloos.nl klikt op `artikelen van de nvbp` en dan bovenaan staan ze!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:39

ikenindi schreef:
gevonden! men gaat naar: http://www.bitloos.nl klikt op `artikelen van de nvbp` en dan bovenaan staan ze!


Dat had ik al gepost maar de link doet het alweer Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:40

haha, en ik dacht ik heb het zelf gevonden wat ben ik knap, maar zie dat r al iemand mij voor was;) raar. ik kreeg niet te zien dat er al berichten voor mij gepost waren...

Arabesk schreef:
ik heb de link aangepast Knipoog er stond een puntje teveel achter Clown

ook met dat puntje er af deed ie t bij mij niet... :s

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:46

Ben ik blij dat ik net een maand geleden op bitloos ben overgestapt Lachen

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:49

Gelukkig is het hoofd van mijn paard niet van kunstof en rijden de meeste mensen niet met een dressuurstang zonder onderlegtrens.
Wat zijn de resultaten bij het gebruik van een "normaal" bit?

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:50

Pfffff. Heb het 'vertaalde' artikel gelezen. Of eerlijker, ik heb het gescand. Een (vertaald) artikel dat bol staat van de spelfouten en waarin continu vanuit de 'ik-vorm' wordt gepraat, daar word ik niet warm of koud van.
Sterker: de hele wetenschappelijke relevantie/betrouwbaarheid staat hierdoor voor mij op de helling.

In mijn ogen is het artikel niet vertaald. Ten dele wel (onderzoeksdetails en overgenomen afbeeldingen) ga ik vanuit. Echter, een vertaler vertaalt letterlijk en geeft niet een eigen mening! Komt nog bij dat dat jullie van http://www.bitloos.nl nou niet bepaald onbevooroordeeld zijn.

Kortom: Beeeeeeeeeeeeetje jammer van een artikel/onderzoek wat op het eerste oog zeer interessant leek.

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:52

Ik vind het niet een erg duidelijk artikel. Lachen
Niet qua methoden, resultaten en exacte meetwaardes en wat dat dan betekent. Ik wacht de officiele publicatie nog even af. Het is wel een interessant onderzoek, maar de titel zegt dat dit stukje een 'persoonlijk verslag' is. Dat heeft niet zo'n wetenschappelijke waarde, omdat nu niet duidelijk is hoe objectief of selectief dit stukje is. Lachen

Het begint nog enigszins objectief: "Hoewel u het met ons oneens kunt zijn over de mate van pijn die door het paard gevoeld kan worden, moeten we ons wel bewust zijn van de verbazingwekkende hoeveelheid druk die gemeten werd in deze test over de druk van het bit." Daar kan ik nog mee uit de voeten.

Maar de conclusie die vervolgens wordt getrokken spreekt van: "De verrichte proeven/testen bevatten cijfers die gemakkelijk om te zetten zijn in fysiologische gewaarwordingen. Deze verschaffen een ondubbelzinnig bewijs dat de pijn in de mond intenser, scherper, meer "hypnotisch" is dan zelfs de pijn van de wegrottende oorspeekselklier en de afbrokkelende wervels. Daarom "gehoorzaamt" het paard." Dat is wel even wat anders! Hoe worden die 'cijfers' omgezet naar 'gevoelde pijn' als eerst wordt gezegd dat daarover getwist kan worden?

Wordt dat onderzoek ook nog gepubliceerd op deze site? Of moet ik dan een MenSport ergens vandaar gaan halen (welk nummer)?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:53

luxje schreef:
Gelukkig is het hoofd van mijn paard niet van kunstof en rijden de meeste mensen niet met een dressuurstang zonder onderlegtrens.
Wat zijn de resultaten bij het gebruik van een "normaal" bit?


of je paard nu van kunstof is of niet, ik neem aan dat de foto`s en praktijkervaring toch echt van echte paarden zijn;)

en wat is een normaal bit? wie weet kun je ze mailen om die vraag te stellen? altijd interessant hoe `jouw` (en dat bedoel ik voor iedereen op zich) bit er uit komt en welk bit erger is dan de ander. ik ben alleen bang dat bitloos.nl (net als ik) tegen elk bit is...

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:55

elanor schreef:
Ik vind het niet een erg duidelijk artikel. Lachen
Niet qua methoden, resultaten en exacte meetwaardes en wat dat dan betekent. Ik wacht de officiele publicatie nog even af. Het is wel een interessant onderzoek, maar de titel zegt dat dit stukje een 'persoonlijk verslag' is. Dat heeft niet zo'n wetenschappelijke waarde, omdat nu niet duidelijk is hoe objectief of selectief dit stukje is. Lachen

Het begint nog enigszins objectief: "Hoewel u het met ons oneens kunt zijn over de mate van pijn die door het paard gevoeld kan worden, moeten we ons wel bewust zijn van de verbazingwekkende hoeveelheid druk die gemeten werd in deze test over de druk van het bit." Daar kan ik nog mee uit de voeten.

Maar de conclusie die vervolgens wordt getrokken spreekt van: "De verrichte proeven/testen bevatten cijfers die gemakkelijk om te zetten zijn in fysiologische gewaarwordingen. Deze verschaffen een ondubbelzinnig bewijs dat de pijn in de mond intenser, scherper, meer "hypnotisch" is dan zelfs de pijn van de wegrottende oorspeekselklier en de afbrokkelende wervels. Daarom "gehoorzaamt" het paard." Dat is wel even wat anders! Hoe worden die 'cijfers' omgezet naar 'gevoelde pijn' als eerst wordt gezegd dat daarover getwist kan worden?

Wordt dat onderzoek ook nog gepubliceerd op deze site? Of moet ik dan een MenSport ergens vandaar gaan halen (welk nummer)?


Ben ik helemaal mee eens, vind het artikel maar wazig en helemaal niet goed opgesteld, en kan me dus bij deze niet overtuigen.
De vertaling vind ik meer geschreven voor zieltjes winnen, dan een vertaald "wetenschappelijk" document

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:55

ik wil ook wel graag weten wat de voorgeschiedenis van de onderzochte paarden was. Wie reed het paard, hoe reed die ruiter/amazone(harde hand, zachte hand), met wat voor bit werd het paard gereden. En vooral, hoeveel paarden er daadwerkelijk onderzocht zijn.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:58

De metingen zijn gedaan op een paardenhoofd van kunstof, zo'n nephoofd moet anders reageren op druk dan een echt hoofd.
Hebben ze daar zoveel "echte" hoofden liggen, had daar dan die sensoren opgeplakt
Onder een normaal bit versta ik een passend bit, dubbel of enkel gebroken, bus- of watertrens etc.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:01

Mindfields schreef:
ik wil ook wel graag weten wat de voorgeschiedenis van de onderzochte paarden was. Wie reed het paard, hoe reed die ruiter/amazone(harde hand, zachte hand), met wat voor bit werd het paard gereden. En vooral, hoeveel paarden er daadwerkelijk onderzocht zijn.


Idd...Wat heb je nou aan een ''proefpaard'' dat je even volgt en bekijkt zeg maar. Het is mij ''te vaag'' allemaal...En waarom rijden er dan zoveel mensen met bit als het zooo slecht zou zijn voor je paard. Sterker nog, waarom mag je niet eens bitloos starten bij officiele wedstrijden ? Sorry maar ik wordt af en toe een beetje gek van al dat gedoe over wel/niet bitloos...Het een hoeft niet beter of slechter te zijn dan het ander... Iemand die bitloos rijd kan ook rollkur rijden, levert een grote druk op de neus van het paard, waar toch zeker ook zenuwen zitten...Nee, ik ben niet overtuigd en mis nog wat in het stuk Lachen

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:01

Ik kon het artikel zo gauw even niet vinden maar op dit centrum zijn er ook al eens van dit soort onderzoeken geweest, en ook hier kwam hetzelfde naar boven.

De link naar een pagina waar er iniedergeval iets over wordt gezegd:
klik!

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:02

het zou ook al veel betrouwbaarder zijn als het onderzoek was uitgevoerd door 'onpartijdige' wetenschappers...

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:02

luxje schreef:
De metingen zijn gedaan op een paardenhoofd van kunstof, zo'n nephoofd moet anders reageren op druk dan een echt hoofd


Druk op paardenmond in elke tak van de sport is een proef die al bijna zo oud is als mezelf.
Daar heb je zelfs geen kunststofhoofd voor nodig