welk bit bij inrijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

welk bit bij inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:02

Mijn Amadeus wordt dit jaar 3 en misschien ga ik dit jaar beginnen met hem (ik wacht het af omdat het nu nog zo'n baby is) maar ik was benieuwd met welk bit jij je paard hebt ingereden, waarom en wat was je ervaring hier mee?

ik weet dat er meer topic's lopen over bitten maar deze vraag kwam ik niet tegen.

ik heb hem laatst voor het eerst een hoofdstel ingedaan met mijn enkel gebroken argentaan bitje, ik wil hem hier niet mee inrijden maar ik hoopte op deze manier te kunnen kijken welke maat hij moet hebben, hij was er alleen zo mee aan het klooien dat ik het niet kon zien. Ik denk dat ik het toch met enige regelmaat zal oefenen zodat hij iig het bit normaal aanneemt.

Ik wil nog wel duidelijk zeggen dat ik dus alleen spelenderwijs met het hoofdstel bezig ben geweest en dus totaal nog niet met de gedachte dat ik er binnenkort op ga zitten.

Soetekind

Re: welk bit bij inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:03

gewoon een simpel dubbel gebroken trensje erin hangen..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:04

gewoon een heel eenoudig trensje

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:08

Een eenvoudig trensje, eventueel een kneveltrensje. Deze worden vaker bij het inrijden gebruikt omdat ze hele duidelijke signalen geven en weining verwarring veroorzaken.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:08

thnx voor de antwoorden
bij een dubbel gebroken, wat is dan beter een bol of plat tussen stuk?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:10

of een D-trens is wat stiller

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:11

Dubbelgebroken trens. Met een bol tussenstuk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:16

Is bitloos geen optie? Voor jonge paarden een stuk fijner i.v.m wisselen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:19

hij is al vrij ver met wisselen en bitloos is niet mijn ding, met een D trens heb ik eigenlijk ook geen ervaring, ik ga even rond kijken voor info daar over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:29

D trens zou ik niet doen, deze heeft door de D-vorm een lichte hefboom werking... het is minimaal, maar een jonkie voelt het toch Knipoog
Bij ons worden ze altijd ingereden met een dubbel gebroken bus/water trensje.

Twiggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:30

Het paard dat ik ingereden heb had en enkelgebroken bustrens in (ging super)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:35

c_alsemgeest schreef:
D trens zou ik niet doen, deze heeft door de D-vorm een lichte hefboom werking... het is minimaal, maar een jonkie voelt het toch Knipoog
Bij ons worden ze altijd ingereden met een dubbel gebroken bus/water trensje.

Ben je nu serieus? Waar zou een d-trens dan een hefboomwerking vandaan halen? De teugels en bakstukken kunnen glijden, anders had een watertrensje ook hefboom..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:36

Iets wat stevig in de mond ligt. Dus imo zeker geen watertrens. Eerder een enkelgebroken bustrens, gewoon lekker simpel. Of een dubbelgebroken, nog wat vriendelijker.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:42

Lara_Silver schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ben je nu serieus? Waar zou een d-trens dan een hefboomwerking vandaan halen? De teugels en bakstukken kunnen glijden, anders had een watertrensje ook hefboom..

Door het rechte stuk dat tegen de mond rust kan je D trens een lichte kanteling maken wanneer de handen wijd worden gedaan.
Bij een watertrens is dit onmogelijk, aangezien de ringen draaien en nergens tegen de paardenmond rust.
De bus is afgerond waardoor dit effect ook niet optreedt.

Het is bij een D ook bijna niet te merken... zoals ik al zei (lezen) is het minimaal, maar een paard dat wordt ingereden kan ook op het minimale reageren. Daarom zou mijn keuze naar de bustrens gaan.

Edit... zal het even wat beter uitleggen... aangezien jij met een watertrans komt als vergelijking snap je niet wat ik bedoel met de 'hefboom' werking van de D...
Een D trens ligt stil in de mond van het paard, zelfs stiller dan een bustrens, maar stuurt en reageert hierdoor ook "scherper" omdat elke beweging gevoeld wordt aangezien het door de stille ligging direct wordt overgabracht...

Serieus genoeg voor je?
Als je meer wil weten moet je even op bokt zoeken... zijn honderden topics over de vergelijking D/bus/water/knevel en waarom de een scherper is dan de ander Knipoog

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:49

Ik zou een ongebroken (knevel)trensje nemen. Ongebroken lijkt me beter voor jonge paarden omdat dat wat stabieler in de mond licht. En een kneveltrensje is voor zo'n jong paard wat duidelijker.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:43

KenK scholingsbit,wel vrij prijzig maar mijn jonge merrie doet het er goed op..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:48

Ik ben nu bezig met een Myler bitje (ik longeer hiermee, zit er nog niet op)...Ik wil nog mijn bosal proberen (westernpaard Knipoog )

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:54

mm ben nu ook bezig. een enkelgebroken D trens of bustrens, zal ff kijken.

enkelgebroken is stiller heb ik mij laten vertellen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:55

Sommige paarden (waaronder de mijne) hebben last van enkelgebroken vanwege het notenkraak effect en het omhoog staande scharnierpunt in hun gehemelte..

Daarom ben ik overgestapt op Mylers...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:05

Monty Roberts bit werkte erg fijn bij mijn paard,
persoonlijk zou ik met eerste keren erop niet met een bit erin gaan 'rijden' stel dat je paard er wel vandoor vliegt of een serie bokken maakt zit je vaak perongeluk wel in zijn mond. Daar zou ik altijd voorzichtig mee wezen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:08

wij gaan eerst altijd zonder teugels rijden indd.. (aan de longe dan en dan na een tijd voorzichtig sturen.) gaat je paard er van door de eerste keer.. is nooit leuk met een bit in.. dus dat proberen te vermeiden

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:21

ik hbe opzich wel ervaring met het inrijden van een paard, ik stap er ook niet zomaar op. Maar dit is mijn eigenpaard en daarmee moet alles gewoon goed gaan!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:58

Ik zou een enkel gebroken bustrens nemen. Dubbelgebroken zou ik 'bewaren' voor later. Dan houd je nog wat achterhand.
Watertrens zou ik niet doen, lopen ze vaak wat minder constant op. Zeker jonge paarden willen daar nog wel eens wat op zoeken.
Op een D-trens willen paarden soms nog wel eens wat hangen (zeker als die wat dikker is). Zou ik ook niet doen.

Het fijnst werken is gewoon een simpel enkelgebroken bustrens. kan je niet snel wat fout mee doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:12

peanutbutter schreef:
Ik zou een enkel gebroken bustrens nemen. Dubbelgebroken zou ik 'bewaren' voor later. Dan houd je nog wat achterhand.
Watertrens zou ik niet doen, lopen ze vaak wat minder constant op. Zeker jonge paarden willen daar nog wel eens wat op zoeken.
Op een D-trens willen paarden soms nog wel eens wat hangen (zeker als die wat dikker is). Zou ik ook niet doen.

Het fijnst werken is gewoon een simpel enkelgebroken bustrens. kan je niet snel wat fout mee doen.

Wat zou je achter de hand willen houden aan een dubbel gebroken?
De reden om geen enkel gebroken te nemen is doorgaands dat de scharen een notenkraker effect hebben.
Ze 'knijpen' zeg maar samen. dus bij een jong ding zou ik sowieso niet voor enkel gaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:16

De meeste paarden lopen fijn op een enkelgebroken bit. Maar als je wat verder in de africhting komt wisselen wij vaak pas van bit. Maar over het algemeen is dat eigenlijk niet nodig.
Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.