welke inch maat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:48

haha, ik verzuip ook in een 18".
Rij nu op een 17" en dat past goed, misschien net iets krap, maar dat is meer bij mn knieen, omdat ik erg lange benen heb, maar qua kont is het perfect!
Overigens verschilt het ook per merk, want in een 17" euroriding gaat goed, maar in een stubben 17" bulkte mn kont over de zijkant van de lepel!

meliza

Berichten: 318
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:35

Mijn eerste Zadel gekocht bij een ruiterzaak 17,5 inch.
Had zelf al een beetje twijfel maar kon makkelijk zeiden ze daar,dus ik vetrouwen in hun mening gekocht.
Dom,ja daar ben ik achter gekomen.
Ging een half jaar later op les,daar vertelde ze me dat mijn zadel veel te klein was voor mij.
Heb inmiddels een nieuw zadel speciaal op maat gemaakt 18,5 inch.
Dus mijn advies laat je goed voorlichten en bij twijfel niet doen,en kijk dan nog ff verder.
Kan je een hoop geld schelen

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:32

virgin_lady schreef:
Sies schreef:
houdt ok rekening met de lengte van de rug van de pony, 18 inch kan echt niet op een c-d pony

ohhh raar, heb op bokt een hoop d pony's gezien met een 18 inch.waarom zou dat niet passen dan?


Je zadel mag nooit met het kussen achter de achterste rib komen! Bij veel d-pony's is een 18 inch zadel dus te lang.
Er zijn wel uitzonderingen (zoals bijv paard gefokte pony's die wat langer zijn.)

Jek an dit zelf voelen, spoor met je hand de laatste rib op en kijk of je zadel daar niet achter komt.

Cortes_

Berichten: 840
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:06

Ja, idd. Ik had dat probleem ook met mijn paard, een te lang zadel. Mag niet achter de laatste rib komen anders licht het op de lendenen en daar kan het paard niet dragen. Ik heb BTW een Andalusier, dus hij heef6 zowiezo een korte rug. 17.5 past hij wel, maar 17' of 16.5' zouk denk ik beter vinden. Maar ik had eerst een 18.5' zadel. Wel heel erg belangrijk, met zijn nieuwe zadel (met dat andere zadel was ook wel wat meer mis) loopt hij veel beter.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:19

lieziej schreef:
Ik zou, als ik jou was gewoon voor een 18 gaan, mits je paard het kan hebben (niet op een welshje of zo Tong uitsteken)
Dan kan je kont altijd nog groeien Knipoog


dat zou ik dus niet doen.
aan de foto's in je profiel te zien is een 17,5 prima voor jou.
ik zou niet voor een zomaar voor een 18 gaan, omdat je er dan nog in kan groeien:n een te groot zadel rijd niet prettig, wordt je zit niet beter van iig.

als je het zeker wil weten gewoon even naar de ruitersportzaak gaan. dan kun je gewoon zadels uitproberen.

niemandies
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-07-07

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:33

IK zou gewoon naar een andere beter ruitersportzaak gaan waar ze op stal een zadel komen passen bijv. drunens ruiterhuis

niemandies
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-07-07

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:33

[quote="niemandies"]IK zou gewoon naar een andere beter ruitersportzaak gaan waar ze op stal een zadel komen passen

000
Berichten: 1785
Geregistreerd: 10-02-07

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:37

heb een 18 inch zadel terwijl ik toch echt maar 1.70 ben en maat 34 van broeken heb ( moet zeggen dat het zadel voor mij te groot is, maar heb er geen last van Lachen )

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: welke inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:58

Ik had eigenlijk nog een vraag m.b.t dit topic.

Ik was van de week voor een nieuw zadel gaan kijken en in Ruitersportzaak 1 adviseerde ze mij een 16, tot 16,5 inch zadel.

In Ruitersportzaak 2 adviseerde ze mij een 17, tot 17,5 inch zadel omdat een 16,5 inch zadel eigenlijk voor mijn paard (van ong. 1.65) te klein zou zijn en dan de druk niet goed verdeeld zou worden.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ze in Ruitersportzaak 1 helemaal niet naar mijn paard gevraagd hebben (schofthoogt e.d) en bij Ruitersportzaak 2 wel.

Het ging overigens in Ruitersportzaak 1 om een Wintec Pro Dressuur Cair (waar ik als 16,5 inch goed in zat)

En in Ruitersportzaak 2 ging het om een Isabell Werth dressuur zonder Cair en daar zat ik goed in de 17,5 inch misschien ook mede door de grotere kniewrongen, die ik er ook wel vanaf heb gehaald en zonder op het zadel heb gezeten, maar alsnog zat ik er goed in met een handbreedte ruimte bij de lepel.
Ze adviseerde me niet kleiner te gaan qua inch maat want dat zou niet goed zijn voor de drukverdeling..

Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt!