Nut springschoenen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Nut springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:18

Springschoenen worden tegenwoordig steeds vaker gebruikt bij alle disiplines. Wat vinden jullie van het nut van deze dingen?

Als ik rustig train doe ik enkel een peesje voor en een kogelbeschermer achter meer niet... Maar als ik zwaarder train pak ik achter sowieso beter in en soms een springschoentje voor erbij. Ben ook erg zuinig op de benen van mijn paard, maar wanneer pak je je paard te veel in? Je hoort ook wel weer nadelen van springschoenen. Hoe denken jullie hierover??

(discussiepuntje)

Oakland1990

Re: Nut springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:49

Ik kan echt geen nadeel vinden aan een springschoen. Ze geven geen druk ondersteunen niks, maken niks zwakker. Dus zorgen alleen maar dat ze geen ijzer aftrappen of zich snijden. Ik rijd de mijne met springschoenen als ik zin heb, en soms op de wei als hij dringend naar de smid hoeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:53

Springschoenen beschermen de kroonrand en voorkomen aftrappen van ijzers. Als je simpele rubberen heb en je paard krijgt er geen schuurwondjes van dan zijn er eigenlijk geen nadelen, het is de veiligste bescherming die er eigenlijk is.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:58

Ik snap ook niet goed wat je er tegen kunt hebben? Idd de rubberen van sommige modellen kunnen schuren maar dan moet je investeren in een met bontrandje of viltlaagje.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:59

Springschoenen hebben zeker een functie. Maar tegenwoordig vind ik de springschoenen wel een beetje "opgedirkt" Ofwel die bontrand heeft niet zozeer een functie, behalve het mooier aankleden van je paard. En dat vind ik wel jammer. De echte reden waarvoor je springschoenen moet gebruiken heeft men dan niet. Knipoog
Springschoenen gebruik ik echt wanneer het nodig is, dus bij zwaardere dressuurtrainingen of met springen/cross. Neoprene zonder bont. Die zijn even zacht in de kootholtes e.d. Knipoog

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:00

Oakland1990 schreef:
Ik snap ook niet goed wat je er tegen kunt hebben? Idd de rubberen van sommige modellen kunnen schuren maar dan moet je investeren in een met bontrandje of viltlaagje.

Zoals ik al zei, bont is meer show. Knipoog Bont houdt zand vast en dat schuurt pas echt!
Neem gewoon simpele neoprene. Tevens goed schoon te houden.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:04

Revanches schreef:
Bont houdt zand vast en dat schuurt pas echt!

Dat heb ik idd ook gehoord.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:06

Dus bont is echt niet zo goed en functioneel als wat men denkt.
Het wordt ook meer gebruikt als "aankleding"van je paard dan dat het met reden van functie wordt gebruikt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:09

Mijn paard tikt achter bij de kroonranden aan, dus ik gebruik ze daarvoor.
Heb ze zowel met als zonder bont. Als die met bont nat of vies zijn pak ik die zonder.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:15

ik doe ze alleen om met balkjes lopen, en als hij heel erg fris is, dan wil hij nog wel eens ruimer lopen Lachen wardoor hij de ballen van de hoef dus aantikt, of in zijn kootholte.. de kroonrand aantikken vind ik knap... dan is hij wel heel lenig..

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:16

Revanches schreef:
Het wordt ook meer gebruikt als "aankleding"van je paard dan dat het met reden van functie wordt gebruikt.

Een soort mode-trent dan ofzo? Gewoon om meer te verkopen?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:17

Citaat:
Springschoenen

Springschoenen een modegril?

Springschoenen zijn tegenwoordig net zo populair bij dressuur- als springruiters. Ze zijn er in alle soorten, maten, kleuren en materialen. Maar wat is nu eigenlijk het nut van springschoenen? Is het gebruik een modeverschijnsel?

Tekst: Lotje Schoots ·

Een springschoen is in eerste instantie bedoeld voor de bescherming van de hoefbal bij het paard. Tegenwoordig worden ze voor allerlei doeleinden gebruikt: om het aftrappen van hoefijzers tegen te gaan, het meer optillen van de benen en als hulpmiddel bij magneetveldtherapie. De springschoen beschermt ook de zachte kroonrand, waardoor vervelende wondjes worden voorkomen die anders makkelijk uitmonden in hoornscheuren en hoornkloven. Een enkele keer kan dergelijke beschadiging, meestal in het toongedeelte, leiden tot een hoornzuil. Hoornzuilen kunnen chronische kreupelheid veroorzaken. Het gebruik van springschoenen kent ook een keerzijde. Het belangrijkste nadeel is wrijving en dan vooral met zand. Ook ontstaan snel wondjes onder de rand van de springschoen en in de kootholte. Deze wondjes zijn moeilijk te genezen. Het gebruik van springschoenen moet per paard en per situatie worden bekeken.

Dressuur

Dressuurtrainer Nicole Werner: ‘Wij gebruiken springschoenen altijd bij het longeren. Zo is het paard optimaal beschermd aan de hoefballen en wordt het aftrappen van hoefijzers voorkomen als het een rare beweging maakt. Tevens gebruiken wij springschoenen bij risicovolle omstandigheden, bijvoorbeeld een prijsuitreiking. Springschoenen moeten van zacht materiaal zijn, zachte randen en een goede pasvorm hebben. Welke springschoen ik kies, hangt af van de prijs/kwaliteit verhouding. Als het niet nodig is, gebruiken wij ze liever niet.’

Met dit laatste is dressuurruiter en -trainer Alex van Silfhout het volmondig eens. ‘Als springschoenen niet nodig zijn, zitten ze erg in de weg en ontstaan er snel wondjes.’ Van Silfhout vindt het wel noodzakelijk om springschoenen te gebruiken als de paarden los mogen. ´Voornamelijk voor de bescherming van de hoefballen en het aftrappen van de ijzers. Verder gebruiken wij ze tijdens het vervoer bij paarden die erg staan te schrapen of druk zijn.’

Springen

Springruiter Pieter-Martijn de Bruijn gebruikt de springschoenen altijd als paarden los mogen. ‘Paarden die zichzelf snel aantikken, krijgen altijd springschoenen om, zeker op concours. Je hebt ze eerder nodig bij paarden met ongelijke voeten of die niet helemaal correct bewegen. In die gevallen zijn springschoenen een goede bescherming van de ondervoet en tegen ijzers aftrappen.’

Spring- en eventingtrainer John Maarse heeft een duidelijke mening over het gebruik van springschoenen: ‘Wij gebruiken absoluut geen springschoenen in de stapmolen. Onze stapmolen heeft een zandbodem, waardoor springschoenen snel wondjes veroorzaken.’ Maarse wil vooral springschoenen die van zacht materiaal gemaakt zijn en niet draaien. Met name in de samengestelde sport is het laatstgenoemde van belang. Daarnaast mag een springschoen in deze tak van sport geen water opnemen. Dat zou de schoen verzwaren en het paard mogelijk hinderen tijdens de cross. ‘Het is niet zo dat ieder springpaard standaard springschoenen om krijgt. Bij paarden die zich erg aantikken, tapen wij eerst de hoefballen en de hoefijzers in en daar gaan de springschoenen overheen. In de training gebruiken wij soms springschoenen met lood, de zogenaamde loodkappen, zodat ze de benen meer optillen of beter uitslaan op een hindernis. De paarden worden er sterker van en daar heb je op de wedstrijd profijt van’, legt Maarse uit.

Mode

Zowel bij dressuur als springen blijkt dat springschoenen nuttig kunnen zijn. Geen modeverschijnsel dus. Als je zelf ook springschoenen bij je paard wilt gebruiken, let dan op dat het paard geen wondjes op de plaats van de springschoen krijgt. Zorg dat de springschoenen van zacht materiaal zijn en goed passen.

Springschoenen zijn er in veel verschillende soorten. Neopreen met enkel of dubbel klittenband, rubber met klittenband, rubber gesloten (geen opening, dus moeilijk omdoen), rubber met ribbels (tegen het draaien). Ook bolletjes aan de binnenkant van neopreen springschoenen gaan draaien tegen. De maten variëren van XXS tot XXL. Racing Tack Scal springschoenen zijn van rubber en zitten alleen over de hoefballen, waar ze erg goed blijven zitten. Voor eventing zijn springschoenen gemaakt van ballistisch nylon. Dit speciale materiaal neemt absoluut geen water op. Voor de cross en hunting zijn er de springschoenen van Kevlar. Kevlar is een handgemaakt vezel dat sterker is dan staal, maar licht van gewicht. Vooral bij gangenpaarden worden springschoenen gebruikt in verschillende gewichten: 140, 180, 230, 260 en 280 gram. Gewichten in de springschoenen stimuleren de specifieke gangen en de gangen worden beter ontwikkeld. Vrij nieuw zijn Ballenboots. Deze springschoenen hebben een aangepaste pasvorm en zijn speciaal voor de training van gangenpaarden. Ballenboots zijn verkrijgbaar in verschillende gewichten: 110, 190, 260 en 280 gram.

Bron: http://www.dehoefslag.nl

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:22

KirstenG schreef:
ik doe ze alleen om met balkjes lopen, en als hij heel erg fris is, dan wil hij nog wel eens ruimer lopen Lachen wardoor hij de ballen van de hoef dus aantikt, of in zijn kootholte.. de kroonrand aantikken vind ik knap... dan is hij wel heel lenig..

Ze is niet zo lenig hoor. Ze strijkt dr kroonranden aan de zijkanten langs elkaar. Bloos

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:24

phaser schreef:
Revanches schreef:

Een soort mode-trent dan ofzo? Gewoon om meer te verkopen?

Ik vind de springschoenen met bontrand idd een modetrend.
Niet om meer te verkopen, de verkoop ligt in handen van de klant! Knipoog

De springschoenen met bontrand worden meer gezien als aankleding van je paard. Bont wordt vies,nat,plakkerig,kleverig en zanderig. Ofwel het zal gaan schuren op den duur. Dus de functionaliteit van het "zachte"bont is weg. Knipoog
Dus om je bontspringschoenen mooi te willen houden, kun je ze alleen maar gebruiken bij mooi weer. Knipoog (En/of vaak wassen, maar dat komt niet tengoede wat betreft kwaliteit van het bont, want die zachtheid neemt dan ook af.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat springschoenen met bont nou echt zo nuttig en gemakkelijk zijn.

Een neoprenen springschoentje zonder bont functioneert 10x beter. Ideaal schoon te houden, zand is er gemakkelijk af te poetsen en dus geen last van schuren.

@Rozanne; het heeft niet veel nut om maar gauw een citaat te plaatsen. Het gaat er toch om hoe jij er over denkt. Knipoog En wat voor nut jij in de springschoenen ziet.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:27

Revanches schreef:
@Rozanne; het heeft niet veel nut om maar gauw een citaat te plaatsen. Het gaat er toch om hoe jij er over denkt. Knipoog En wat voor nut jij in de springschoenen ziet.

Ik denk ook dat je nog altijd de keuze voor jezelf kan maken. Er zijn mensen die hun mening erover zeggen maar uiteindelijk heb je zelf de eind beslissing. En als je toch voor bont zou gaan, kan je achteraf nog altijd zeggen wat je er van vond Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:28

bontrandje wordt niet vies op Geopad bodem, daarom dat ik heb ik ze ook. Heb ook rubber model die ik gebruik in een natte bak of zware bak. Bontrand is vooral voor het oog dat ook wat wil.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:31

Mijn paarden hebben allebei altijd springschoenen aan.
Los in de paddock krijgen ze ze om en met rijden en/of longeren.
Mijn ruin trapt heel makkelijk zijn kroonranden kapot en mijn merrie is zo sterk van achter dat ze heel snel de ijzers eraf trapt.
Ik heb gewoon stevige rubberen zie het nut van bont ook niet.
Ik zie er ook geen nadeel aan vind ze ideaal!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:44

Zijn er dan zoveel mensen die echt puur voor het esthetishe gaan ivm hun paard en hun 'look', eerder hun look dan hun comfort ?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:52

Heb ze voor mijn kwpner gekocht voor de cross, en mijn draver heeft ze standaard om om de voorbenen want anders trapt ie zichzelf met alle gevolgen van dien.
Maar crossen is nu even over, met springwedstrijden gebruik ik ze niet.
Dus bij mij is het echt voor bescherming en niet voor het plaatje Knipoog

Oh ja, heb ook 1 paar met bontrandje voor de draver, ik kon ze goedkoop overkopen, nu blijkt dat iedereen ze heeft grrr
Maar die zijn idd voor de goedweer-ritjes

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:01

Ik rij altijd met springschoenen. M'n paard tikt zichzelf snel aan doordat z'n achterbeen vlugger is dan z'n voorbeen. Daarnaast kan ie nogal eens lomp stuiteren, en na een blessure vind ik het een veiliger idee om hem goed in te pakken. Ik heb zowel met als zonder bont.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:08

Mijn paard is afentoe een beetje een lompe knol met hoe ze loopt ...

Doe altijd peesjes, strijkjes en springschoenen (rondom) om. Tijdje geleden had ik een beetje haast en had geen springschoenen omgedaan, nou quess what ... gelijk een snee in haar been ...

Voor mij dus springschoentjes om Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:18

Ik gebruik ze alleen met springen en dan ook nog alleen omdat mijn paard nu weer ijzers heeft.

In alle andere gevallen vind ik de nadelen (mogelijk schuren) groter dan de voordelen (mogelijk ijzers aftrappen)

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:52

Ik gebruik ze ook alleen bij springen en cross, dan durft ze zichzelf nog wel eens aantikken. Het zijn gewoon van die simpele rubberen springschoenen zonder bont want dat neemt water en zand op en kan beginnen schuren.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:29

Zoals Lotje Schoots het schrijft in De Hoefslag, zo heb ik het ook altijd geleerd. Springschoenen gebruiken wij zo min mogelijk. Ik vind niet dat je paard meer bescherming om moet geven dan nodig is. En voor de mooi zou ik het al helemaal niet doen. Wij doen ze aan in de cross omdat ze dan gemakkelijk een balbetrapping heeft.

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:03

ik weet ook geen nadelen van spring schoenen, ik denk niet dat je je paard te snel te goed in pakt, maar hij moet zich wel goed kunnen bewegen en als zijn benen te warm worden, zou ik ze niet al te goed in pakken