Leer soepelmaken met olijfolie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Leer soepelmaken met olijfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:58

Goedenmorgen,

Ik heb aardig wat leer, en zie gewoon geen kans om het in te vetten.
Nu heb ik ooit op stage geleerd dat je het dan ook even in de olie kan leggen.

Maar is het nu sla olie, of olijf olie of een andere olie? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Groetjes,
Mieke

Phrono

Re: Leer soepelmaken met olijfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:59

Ik heb laatst een vrij oude martingaal in de olijfolie gezet. M'n olie stond op stal en wilde hem even invetten, dus olijfolie gepakt. Dat werkte wel!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:00

Als je het (te vaak) in de olie legt worden de stiksel helemaal week en kunnen zo zomaar afbreken. Beetje zonde dus, en bovendien gevaarlijk.
Dat is met elke olie zo. Dus ik zou het niet doen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:01

Volgens mij geen olijfolie maar zonnebloemolie. Vroeger kiepte ik ook oud leer een nacht in de zonnebloemolie, maar ik meen ergens hier te hebben gelezen dat dat zo z'n nadelen heeft. In elk geval is het niet goed voor je stiksels en schimmelt het leer ook wat sneller dan het leer dat je gewoon met zeep en vet schoonmaakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:02

Mijn leren bitje vet ik wel in met zonnebloemolie, omdat dat in de mond gaat

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:03

Oke, bedankt allemaal.
Ik heb mijn halve hoofdstel al in de olijfolie gehad maar wou toch even zekerheid. Dat leer is niet goedkoop.

Het hoofdstel is vrij nieuw, nog geen 10x mee gereden nu alleen om het soepel te maken wil ik dit doen. Daarna maak ik het regelmatig schoon met zadelzeep en daarmee blijft het soepel. Bedankt Lenneke.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:04

Ik zou officiele lederolie gebruiken omdat je anders kans hebt dat het leer gaat scheuren.
Ik gebruik zelf ook olie van rapido en gooi dit in een emmer en dan een cm of 10-15 en haal hier mijn tuig door heen laat het ff intrekken een min of 5 en daarna maak ik het met een handoek droog, het resultaat is heerlijk soepel leer wat je maar 1 a 2 x per jaar hoeft te behandelen. Hiernaast maak ik het gewoon eens in de maand schoon met zadelzeep en wat glimmende zadelvet.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:05

Sla-, olijf-, arachide of andere plantaardige oliën zijn om te consumeren.

Wat is er mis met leder olie die speciaal daarvoor wordt gemaakt?
Ik zie die vraag vaker hier voorbij komen. Ik snap het niet......

Vaak is de prijs het antwoord op de vraag waarom een van deze oliën.

Maar je doet toch ook geen olijfolie in je auto omdat de daarvoor geschikte olie te duur is?

Gebruik dan body lotion dat is nog beter dan puur plantaardige olie!

Plantaardige olie maakt je leer soepel doordat de olie de vezels uit elkaar duwt en daardoor een lossere structuur krijgt. Je leer wordt wel soepel maar de olie vormt een filmpje over de vezel en sluit deze af. Vocht kan niet meet in je leer komen en de vezel kan geen voedingsstoffen opnemen.

Leer is gewoon geconserveerde huid. Behandel het dan ook als je eigen huid ( of gebruik je zelf ook sla olie na het douchen?).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:09

Toch erg vreemd dat je van geen enkele fabrikant de inhoud van lederolie te horen krijgt.
Ik gebruik voor oud leer ook gewoon zonnebloemolie of olijfolie. Werkt prima.
Stiksels gaan er niet van kapot omdat tegenwoordig synthetische stiksels gebruikt worden. Vroeger werd katoen gebruikt en dat ging wel kapot.
Op 1 of andere manier durf ik m'n goede tuig niet te doen met zonnebloemolie of olijfolie, daar gebruik ik gewoon vet voor of evt. lederolie. Maar ik vraag me wel af wat er precies in de echte lederolie zit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:12

Ik heb wel eens op een keihard sperriempje een klodder hele vette handcreme gedaan. Hij werd er weer heel zacht van.
Maar of het goed is weet ik niet.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:19

De betere leeroliën zijn opgebouwd uit plantaardige olie voorhet volume, dierlijke olie voor de voeding en enkele huideigen stoffen om het verlies aan die stoffen aan te vullen.

Er zijn ook synthetische oliën die deze eigenschappen benaderen. die ruiken vaak "chemisch"

Dat olie je stiksel oplost is onzin. In leerolie zit ook vocht en dat tast hennep, katoen of ander natuurlijk garen aan. Vele moderne stiksel lossen niet op in olie omdat ze niet reageren op olie.
Wel is het zo dat een synthetische draad een ander uiterlijk heeft (vaak glanzend) en dat toont niet mooi. Daarom worden veel kunstgarens omwonden met natuurlijk garen voor een betere uitstraling en betere doorloop in de naaimachine.
Wat wel wordt aangetast in de loop der tijd is dus de mantel en niet de kern. Vet trekt vocht aan en die doet natuurlijk materiaal rotten.
Dit is wel heel summier bescheven maar maakt misschien wel wat duidelijk.

Alle produkten die je voor je eigen huid gebruikt kan je ook prima voor leer gebruiken. Alleen zijn de meeste produkten geparfumeerd en hoe dat op leer reageerd weet ik niet.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:22

Ik heb dat ook eens gedaan in olie zetten met een hoofdstel, hij is nu 5 jaar later nog steeds erg stroef en dat gaat niet weer weg. Erg zonde, want dat kun je de riempjes bijna niet dicht krijgen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:28

Natuurlijke olie gaat inderdaad kleven na verloop van tijd. Kijk maar eens op de rand van een lang niet gebruikte fles natuurlijke olie...

Dat kleven is overigens wel te verhelpen door het te reinigen met een oplossing van groene zeep in goed warm water. Goed poetsen, laten aandrogen en lichtjes naoliën met lederolie of vet.
Mocht je leer nog kleven dan het reinigen nogmaals herhalen tot het kleverige weg is.
Wij gebruiken zelf Fiebing's 4 way care en dat bevalt meer dan goed!

Groene zeep is een natuurproduct en is vriendelijk voor leer, echter wat aggresiever dan zadelzeep met reinigen.
Zeep en leer is geen goede combinatie. Zeep onttrekt de voedingsstoffen aan het leer. Dat verlies dien je dus aan te vullen met daarvoor geschikte producten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:38

Ik heb een keer gelezen (op de Anky site geloof ik) dat het beter is om olie eerst warm te maken en het dan warm aan te brengen. Is dat zo?

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:38

Bedankt Harness maker voor je duidelijke informatie, en de anderen ook bedankt. Ik ben weer een hoop wijzer geworden.
Voortaan netjes zadelzeep en ledervet gebruiken maar als ik de teksten goed begrijp zou je ook ongeparfumeerde vaseline kunnen gebruiken. Niet dat ik dat plan heb, maar je kunt het immers wel voor je eigen huid gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:40

Maar wat zijn dan de verhoudingen van lederolie. Ik heb nog steeds het gevoel dat er voor 98 of 99% aan goedkope olie inzit en slecths een minimaal b eetje dan dierlijke olien zijn.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:15

Mieke_Cunna : vaseline brengt ook een beschermend laagje aan op de huid maar dicht meer (tijdelijk)af dan dat het voedt. Dat is tenminste wat een dermatoloog mij heeft verteld. Ik neem aan dat dat klopt.

Germie: die verhoudingen zal altijd een geheim blijven. Ieder merk heeft zijn eigen samenstelling en daarmee ook andere eigenschappen. Daarom gebruik ik meerdere soorten afhankelijk van de toepassing.
Onderhoud of renovatie vragen geheel andere producten.....

Maar TS waarom zou je olijfolie overwegen? Het is duurder dan lederolie.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:31

Bedankt, ik ben ook de TS haha.
Ik heb Olijfolie in huis, en zadelvet op stal maar ik mag niet op stal komen op zondag.
In heb me hoofdstel nu even in de olijfolie gehad, het is nu soepel maar voortaan ga ik voor de lederolie.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:38

......ben met meerdere dingen bezig vandaag..... sorry!

Vandaar.... ik zou toch even wachtten. Dat kleverige dat al eerder werd aangegeven komt ook voor met olijf olie.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:41

Klopt heb ik gelezen, achteraf ben ik niet slim geweest tegelijkertijd dat dit topic liep heb ik me hoofdstel in die olie gehad. Daarom zei ik ook dat ik voortaan met lederolie ga werken.

Geeft niet dat je met meerdere dingen bezig bent, ik ook! Dan onthoud je ook niet alles.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:52

Ik ben deze vraag ook maar op mijn site an het plaatsen....
Wisselen tussen schermen is soms wat vewarrend

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:06

Ik heb vroeger een westernhoofdstel in de olijfolie (met extra weinig smaak) gelegd, een hele nacht. Dat hoofdstel had ik gekocht als donkerbruin hoofdstel, maar kreeg ik binnen als een heel licht hoofdstel. Toen werd me verteld dat het steeds donkerder werd na het invetten, en dat ik dat kon versnellen door in de olijfolie te leggen.
In het begin zag het er zo uit, en was vrij stug:
Afbeelding
En na de olie:
Afbeelding
Het was meteen een stuk soepeler, en na een weekje drogen voelde het niet meer vettig aan.
Nu twee jaar later is het nog steeds heerlijk soepel, en stevig. Het ziet er zelfs nog bijna als nieuw uit. Ik heb het nog hooguit twee keer lichtjes ingevet.
Ik vind het dus wel erg fijn, de olijfolie.
Echt lederolie zal ook wel goed gaan, maar dat vind ik persoonlijk te dik, dat loopt niet lekker over het hoofdstel heen, en wil je daar een emmer mee vullen dan ben je wel erg duur uit. Olijfolie werkt voor mij net zo goed.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:18

Het dompelen van je leer is ook helemaal niet goed. Je verstikt het leer en geeft het meer "voeding" dan nodig is. Een dun laaje met een kwastje opbrengen is meer dan voldoende eventueel doe je het een paar keer dun.
Als je leer de olie bijna niet meer opneemt poets je het uit.
Met dompelen weet en zie je niet hoeveel je leer opneemt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:51

gewon eventjes in de zonnebloemolie leggen, niet te lang, wnat dan kunnen je stiksels los gaan laten.

en daarna uitpoetsen.

ik heb dit met mijn hoofdstellen gedaan,
ze zijn lekker soepel en meestal hoef ik ze alleen schoon te maken met zadelzeep en niet meer elke keer te vetten Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:11

Hey miek,

Hihi, toch niet zo slim om het er direct maar in te gooien heh!! Maar het komt vast wel goed.. Denk inderdaad dat als je het gewoon heel goed naverzorgd door middel van flink afpoetsen met een handdoek, je het vrij snel wel weer kan gebruiken