Waarom gebruiken jullie peeskappen/beenbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Waarom gebruiken jullie peeskappen/beenbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 20:43

Hallo allemaal,
Op stal hebben we een discussie.
Waarom het gebruik van peeskappen?
Sommige zeggen dat dit iets kan beschadigen bij
een paard. Ik denk niet dat dit waar is anders word
zoiets niet ontworpen.
Mijn vraag is dus,

Wat is de rede dat jullie wel of geen peeskappen gebruiken?

Groetjes Kim

liisanne

Re: Waarom gebruiken jullie peeskappen/beenbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:54

ik gebruik achter alleen beschermers omdat hij zen benen te dicht langs elkaar haalt met rijden, en nu is het probleem opgelost!

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:01

Hey,

Ik kan Liisanne alleen maar gelijk geven. En nog een doel om deze te gebruiken, is dat sommige paarden, met hun achterhoef, op de achterkant van hun voorbeen trappen, en zo zichzelf verwonden.

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:04

Hoi, ik gebruik voor mijn paard peesbeschermers voor en strijklappen achter omdat ze dus strijkt en voor zichzelf aantikt. Ik moet er niet aan denken hoe haar benen erbij staan als ze ze niet draagt, dus vandaar Nagelbijten / Gniffelen Maar ik heb geleerd dat als het niet echt nodig is, je ze ook niet moet gebruiken, het kan dan zelfs schadelijk zijn voor de benen ( irritaties ed)

Trouwens, in de laatste Bit stond wel een interessant artikel over het gebruik van bandages, maar da's weer een heeeel andere discussie ( waar er al 100 van zijn Clown )

Als je peeskappen gewoon goed passen en er verantwoordelijk mee omgaat, is het niet schadelijk naar mijn mening Bloos

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:07

Staat een heel mooi artikel in BIT, daarin staat uitgelegd waarom het gebruik van bandages is af te raden en dat ook peesbeschermers niet zo goed zijn. Gaat vooral over de warmte van de pees die door dit gebruik zo snel schadelijk kan worden voor de pees. Maar ik gebruik zelf wel peesbeschemers om de voorbenen, heb net een peesblessure achter de rug. In de wei kan ik dat niet voorkomen, maar tijdens het rijden kan ik daar wel een poging toe doen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:08

Omdat de scheuren en deuken in mijn peesbeschermers staan, deze zouden anders in mijn paards been staan Knipoog

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:08

ik gebruik ze omdat mijn paardje nogal heet kan worden en zichzelf dan tegen zn benen schopt,in de draf is hij ook zo ruim,dat hij met zn achterbeen zn voorbeen raakt(en dus zn ijzers eraf tikt)dus hij heeft ook nog springschoenen om,zielig he?? Knipoog

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:10

Simpel! Omdat ik niet wil dat op de paarden waarop in rij, niet met een peesblessure staan. Eentje is heel erg ruim en zijn gangen, en de achter is gewoon te lomp, dus eigelijk meer voor de zekerheid

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:15

op mijn peesbeschermers zitten ook aardig wat krassen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:20

Ter bescherming van de pezen natuurlijk, gebruik ze altijd!
Deed het eerder nooit en dat heb ik moeten bezuren met een peesblessure omdat mijn paard zichzelf gevangen had! (tijdens rengalop met hoefijzers)
2jr uit de running geweest! Kliniek had m afgekeurd als rijpaard!
Vooral als je springt met je paard (balkjes eraf tikken) of tijdens een buitenrit (onregelmatige grond), ook met longeren is gebruik aan te raden! (elke rare bokke-sprong)
Daarom!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:25

ik gebruik sprijklappen omdat ze strijkt en peesjes met springen en omdat ze nogwel eens lomp wil zijn (aantikken)

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:29

Ik gebruik ze vooral omdat mijn paardjes zich zelf aantikken. De krassen en deuken op mijn peesbeschermers zijn er het gevolg van. Met springen heb ik ook nog wel eens springschoenen om

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:39

Harde peesbeschermers zijn over het algemeen minder goed dan zachte.
Maar beter wél dan géén beschermers om!
Zelf heb ik de 3 in 1 van Indra Action!
Reguleert de warmte en werkt als schokbreker als gevolg van het aan-tikken!
Mede ontworpen door een dierenarts!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:45

ik gebruik eigenlijk alleen peesbescherming op buitenritten en als ik met houten balken ga springen.
Buiten, ter bescherming tegen takken en stenen die je bvb in een galopje net niet ziet.

Thuis bij het springen gebruik ik pvc buizen, die zijn heel licht dus geen bescherming. (spring ook nog niet hoger dan 50cm met mijn paardje, ze is het nog aan het leren) en ergens anders met houten balken altijd voor en achter, gewoon voor de zekerheid.
Bij de dressuur niets, het mag toch niet in de ring, mijn paard is jong heeft achter geen ijzers en strijkt niet. dus ik zie geen reden om bescherming om te doen dan

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:50

Ik gebruik beenbeschermers omdat ze beenbeschermers zijn. Ik gebruik ze ook bij dressuur want je weetmaar nooit wanneer je paard een rare sprong maakt en bijvoorbeeld op/tegen de bakrand terechtkomt/aankomt met zijn/haar pezen.

Daan_OJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:39

Ik rij ALTIJD met beschermers, minstens peesbeschermers en springschoenen (voor) en eigelijk altijd ook strijklappen of van die 3 in 1 beschermers om de achterbenen en soms met bandages. Ik heb het puur voor bescherming om (oke ik vind het er ook leuk uit zien Tong uitsteken), mijn paard kan soms best wel heftig worden en ik heb geen zin in verwondingen / blessures. Hiermee maak je het risico toch net weer iets kleiner! Ik heb een cap op, mijn paard beschermers om Lachen

En mijn idee is altijd: je ziet geen toppaard dat zonder bescherming getraind wordt dus ik kan me niet voorstellen dat het paard slecht is anders kunnen die paarden niet op dat niveau presteren. Wel belangrijk is natuurlijk dat de beschermers goed zitten!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:05

De reden dat ik beschermers gebruik is heel simpel: Ik wil mijn paard graag heel houden.

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:31

ik gebruik vaak strijklappen anders strijkt ze heel erg waardoor ze wondjes krijgt op haar achterbenen Lachen

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:43

Ik rijd altijd met peesbeschermers, bij het ene paard omdat hij heel erg veel strijkt en hij loopt ook een beetje met zijn hoeven naar binnen. Als je dan geen peesbeschermers gebruikt krijgt hij kleine wondjes en dat gaat dan weer infecteren enzo.
Bij het andere paardje gebruik ik peesbeschermers omdat hij al wat ouder is, moeilijk loopt en zo minder snel wondjes krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:45

[naam] tikt aan met haar achterbenen, als ik de beschading op haar strijklappen zie, ben ik blij dat ze die om heeft Ja en ik wil haar voorbenen idd graag heel houden Lachen

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:45

dees_daan schreef:
Riverna tikt aan met haar achterbenen, als ik de beschading op haar strijklappen zie, ben ik blij dat ze die om heeft Ja en ik wil haar voorbenen idd graag heel houden Lachen

ja dat is bij mij ook zo !

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:12

Altijd beenbeschermers zowel met rijden,longeren als in de wei!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:52

-> HAR

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:12

Ik heb altijd met peesbeschermers gereden, vooral met springen. Het paard dat ik reed was toch nog jong, wist met sommige oefeningen nog niet helemaal waar ze haar benen moest laten (overspringen in galop) en soms streek ze.

Al ligt de functie van alle beenbescherming op dit moment wel onder vuur.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:15

Ik gebruik peesbeschermers bij het springen voor de bescherming, gewoon voor sure