Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Binckydenice schreef:Mijn bijrijdpaardje is nogal moeilijk naar beneden te rijden, nu werd mij aangereden er een keer een stang in te proberen? Wat vinden jullie hiervan?
1978 schreef:Binckydenice schreef:Mijn bijrijdpaardje is nogal moeilijk naar beneden te rijden, nu werd mij aangereden er een keer een stang in te proberen? Wat vinden jullie hiervan?
Ik zou toch niet gaan proberen om een paard met een stang "in de krul" te trekken!!! Volgens mij heeft dat weinig meer met paardrijden te maken...
1978 schreef:Binckydenice schreef:Mijn bijrijdpaardje is nogal moeilijk naar beneden te rijden, nu werd mij aangereden er een keer een stang in te proberen? Wat vinden jullie hiervan?
Ik zou toch niet gaan proberen om een paard met een stang "in de krul" te trekken!!! Volgens mij heeft dat weinig meer met paardrijden te maken...
binkydenice schreef:Ik vond het ook wat onvriendelijk, maar er is weinig mee te beginnen en hij kan het zeker wel...
Zijn eigenaresse wil hem door die reden weg gaan doen omdat ze nooit kan starten. Hij is nagekeken en alles is goed met hem....
1978 schreef:binkydenice schreef:Ik vond het ook wat onvriendelijk, maar er is weinig mee te beginnen en hij kan het zeker wel...
Zijn eigenaresse wil hem door die reden weg gaan doen omdat ze nooit kan starten. Hij is nagekeken en alles is goed met hem....
Misschien lessen van een goede instructeur/trice gaan volgen? Paardrijden begint nog steeds bij de achterhand, eerst zorgen dat ie goed aan het been is! Dan pas kan je gaan vragen aan de voorkant!? Dit los je echt niet met een stang op, de kans is groter dat ie daardoor alleen maar lastiger gaat worden...
1978 schreef:binkydenice schreef:Ik vond het ook wat onvriendelijk, maar er is weinig mee te beginnen en hij kan het zeker wel...
Misschien lessen van een goede instructeur/trice gaan volgen? Paardrijden begint nog steeds bij de achterhand, eerst zorgen dat ie goed aan het been is! Dan pas kan je gaan vragen aan de voorkant!? Dit los je echt niet met een stang op, de kans is groter dat ie daardoor alleen maar lastiger gaat worden...
Judje schreef:Mijn paard is nog onbeleerd, maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik voor geen enkel paard zal kiezen voor een enkelgebroken trens, omdat deze bij druk een punt gaat vormen dat het paard zeer doet tegen het gehemelte en daarnaast worden de hele mondhoeken bij elkaar gedrukt door het schaareffect.
Voor mijn 3,5jarige heb ik een dubbelgebroken watertrens van 14mm gekocht. Die heeft hij met longeren een aantal keren in gehad en vanaf de 1e keer meteen netjes zijn mond gesloten gehouden en zonder protest het bit de volgende keren weer in en uit kunnen doen. Hoe hij reageert onder het zadel weet ik nog niet, maar in ieder geval dubbelgebroken of ongebroken trens.
Te dun is te scherp, maar als je met hele stille handen rijdt kan je met een dun bit minder scherp rijden dan met een dikker bit. De hand van de ruiter bepaald uiteindelijk hoe vriendelijk of hoe scherp het bit inwerkt. Wel is het zo dat een te dik bit niet fijn is voor een paard, omdat deze zijn mond dan niet meer gesloten kan houden.
Ukkiee schreef:Als ik met het manegehoofdstel rijd, rijd ik met enkelgebroken bit, maar als ik mijn eigen hoofdstel gebruik, rijd ik met dubbelgebroken bit. Gekocht omdat er werd aangegeven dat je dan aan beide kanten een andere inwerking kon geven, maar hier merk ik nog bar weinig van.
@ Binckydenice; Dat klinkt meer als eigenwijsheid. Misschien helpt het om vanuit halthouden direct in draf weg te rijden en als je niet gelijk reactie krijgt, je hulpen flink versterken. (Maar wel gevoelig met je hand blijven.) Dan weet hij dat jij de baas bent, maar dat je wel gevoelig bent? Het kan ook zijn dat hij gewoon een hekel aan vrouwen heeft. Zo ken ik een paard dat een hekel aan mannen heeft, die vind hij gewoon echt eng. Als een man aan komt lopen met het hoofdstel, probeert 'ie weg te rennen, terwijl hij bij vrouwen veel rustiger is (nog steeds wel moeilijk, maar ik krijg het hoofdstel in ieder geval om zonder het rennen).
Ivanaaa schreef:Een dubbelgebroken koperen bustrens. Gewoon normale dikte.
Hij ligt haar rustig in de mond en ze wordt er lekker licht door in de hand.
Als ik het hoofdstel afdoe laat ze vaak het bit niet los.. dus misschien vindt ze hem echt fijn!