Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:23

Ik ben nieuwsgierig naar bokkers die andere bitten gebruiken tijdens het rijden en waarom. Dus welk bit gebruik je en waarom juist die? Wat zijn voor jou en je paard/pony de voordelen van dat bit? Wat deed je paard/pony waardoor je besloot een ander bit te gaan proberen?

LucianoS

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:51

ik rijd nu met een rvs enkelgebroken bustrens van 16 mm omdat mijn paard hierop beter reageerde...had daarvoor de k&k dubbelgebroken watetrens van 16 mm-14 mm dik geprobeerd in aurigan maar ze liep er niet fijn op.toen de k&k enkelgebroken bustrens maar ook hier liep ze niet lekker op dus ben ik maar weer terug gegaan op mijn rvs enkelgebroken bustrens hahah.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:55

Ik rijd voornamelijk met mijn enkelgebroken bit, dit was het eerste bit wat ik voor mijn pony kocht en daar liep ze gewoon goed op. Verder heb ik nu een dubbelgebroken bitje gekocht om eens te proberen hoe ze daar op loopt en ik heb een shank snaffle, voor als ik eens op 1 hand probeer te rijden

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:55

Ik reed eerst met een RVS enkelgebroken watertrens ( die zat bij mn paardje toen ik hem kocht, en hier was hij ook altijd op gereden).
Dan heb ik een RVS dubbelgebroken watertrens geprobeerd (van HH) : die was echt veel te zwaar voor hem.

Dan ben ik, na enkele hele goeie commentaren hierover te horen, een dubbelgebroken rubberen appelbitje gaan proberen. Mijn paard loopt hier echt pakken beter op.
Het is een vriendelijk en zeer licht bitje. Hij is nu vaak heel snel nageeflijk en ook heel licht in de mond. Voor het springen/wandelen gebruik ik af en toe nog wel ns n ander bitje, maar meestal blijft het bij dit appelbitje.
Ben er heel tevreden over!!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:57

Mijn bijrijdpaardje is nogal moeilijk naar beneden te rijden, nu werd mij aangereden er een keer een stang in te proberen? Wat vinden jullie hiervan?

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:57

K&K sprenger conrad ultra, omdat ie hier fijn mee loopt! Heb eigenlijk nog nooit iets anders in z'n mond gehangen...

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:58

Binckydenice schreef:
Mijn bijrijdpaardje is nogal moeilijk naar beneden te rijden, nu werd mij aangereden er een keer een stang in te proberen? Wat vinden jullie hiervan?

Ik zou toch niet gaan proberen om een paard met een stang "in de krul" te trekken!!! Volgens mij heeft dat weinig meer met paardrijden te maken...

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:59

1978 schreef:
Binckydenice schreef:

Ik zou toch niet gaan proberen om een paard met een stang "in de krul" te trekken!!! Volgens mij heeft dat weinig meer met paardrijden te maken...

Ja dat was mijn gedachte ook...
Krijg je les met je bijrijdpaardje? En waarom is zij 'moeilijk'?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:59

1978 schreef:
Binckydenice schreef:

Ik vond het ook wat onvriendelijk, maar er is weinig mee te beginnen en hij kan het zeker wel...
Zijn eigenaresse wil hem door die reden weg gaan doen omdat ze nooit kan starten. Hij is nagekeken en alles is goed met hem....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:00

Als je er een uur op hebt gezeten en moe wordt dan lukt het makkelijker, hij is in training geweest en de instuctie weet de reden ook niet...

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:03

binkydenice schreef:
Ik vond het ook wat onvriendelijk, maar er is weinig mee te beginnen en hij kan het zeker wel...
Zijn eigenaresse wil hem door die reden weg gaan doen omdat ze nooit kan starten. Hij is nagekeken en alles is goed met hem....

Misschien lessen van een goede instructeur/trice gaan volgen? Paardrijden begint nog steeds bij de achterhand, eerst zorgen dat ie goed aan het been is! Dan pas kan je gaan vragen aan de voorkant!? Dit los je echt niet met een stang op, de kans is groter dat ie daardoor alleen maar lastiger gaat worden...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:17

Mijn paard is nog onbeleerd, maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik voor geen enkel paard zal kiezen voor een enkelgebroken trens, omdat deze bij druk een punt gaat vormen dat het paard zeer doet tegen het gehemelte en daarnaast worden de hele mondhoeken bij elkaar gedrukt door het schaareffect.

Voor mijn 3,5jarige heb ik een dubbelgebroken watertrens van 14mm gekocht. Die heeft hij met longeren een aantal keren in gehad en vanaf de 1e keer meteen netjes zijn mond gesloten gehouden en zonder protest het bit de volgende keren weer in en uit kunnen doen. Hoe hij reageert onder het zadel weet ik nog niet, maar in ieder geval dubbelgebroken of ongebroken trens.

Te dun is te scherp, maar als je met hele stille handen rijdt kan je met een dun bit minder scherp rijden dan met een dikker bit. De hand van de ruiter bepaald uiteindelijk hoe vriendelijk of hoe scherp het bit inwerkt. Wel is het zo dat een te dik bit niet fijn is voor een paard, omdat deze zijn mond dan niet meer gesloten kan houden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:23

1978 schreef:
binkydenice schreef:

Misschien lessen van een goede instructeur/trice gaan volgen? Paardrijden begint nog steeds bij de achterhand, eerst zorgen dat ie goed aan het been is! Dan pas kan je gaan vragen aan de voorkant!? Dit los je echt niet met een stang op, de kans is groter dat ie daardoor alleen maar lastiger gaat worden...

Het gekke is, zijn achterhand gaat perfect mee...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:24

1978 schreef:
binkydenice schreef:

Hij is goed aan het been, en reageerd werkelijk op alles heel erg goed.... Alleen niet op het naar beneden rijden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:25

Judje schreef:
Mijn paard is nog onbeleerd, maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik voor geen enkel paard zal kiezen voor een enkelgebroken trens, omdat deze bij druk een punt gaat vormen dat het paard zeer doet tegen het gehemelte en daarnaast worden de hele mondhoeken bij elkaar gedrukt door het schaareffect.

Voor mijn 3,5jarige heb ik een dubbelgebroken watertrens van 14mm gekocht. Die heeft hij met longeren een aantal keren in gehad en vanaf de 1e keer meteen netjes zijn mond gesloten gehouden en zonder protest het bit de volgende keren weer in en uit kunnen doen. Hoe hij reageert onder het zadel weet ik nog niet, maar in ieder geval dubbelgebroken of ongebroken trens.

Te dun is te scherp, maar als je met hele stille handen rijdt kan je met een dun bit minder scherp rijden dan met een dikker bit. De hand van de ruiter bepaald uiteindelijk hoe vriendelijk of hoe scherp het bit inwerkt. Wel is het zo dat een te dik bit niet fijn is voor een paard, omdat deze zijn mond dan niet meer gesloten kan houden.

Ik heb normaal een gebroken bit, een redelijk brede. Ik heb het toevallig vorige week met een iets scherpere geprobeerd alleen dit had weinig effect.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:31

Ik gebruik geen bit Haha! Omdat ik dit niet nodig vind.

Binckydenice heb je al eens heel goed gekeken wat je paardje doet als de eigenaresse erop rijdt? Waarom geeft hij niet na? Snapt hij het niet? Kun je hem op de grond laten wijken voor druk? Ben je wel bij de basis begonnen?
Wij kunnen nu wel dingen gaan roepen als gooi er een slof om! Zet hem snachts bijgezet in de stal dat zal hem leren! Of gooi er maar het scherpste bit in dat je in de ruitershop tegen komt, maar dat haalt helemaal niets uit. Je moet altijd eerst de reden bij jezelf zoeken. Waarschijnlijk doe je iets fout of heeft het paard tóch een lichamelijke (of mentale) reden. Vanaf het computerscherm kunnen wij bokkers onmogelijk de oplossing geven.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:37

Nee, ik weet dat jullie zo de oplossing nooit kunnen geven, ik was een beetje op zoek naar een ander bit die ik zou kunnen proberen om het neerwaarts lopen te stimuleren.

Nogmaals dit paard is helemaal nagekeken en werkelijk niets mis mee.

Zodra ik hem een uur heb gereden en zodra hij dus moe wordt kan ik hem netjes rond rijden zonder moeite, maar aan het begin is het niet te doen. Hij geeft gewoon helemaal niet mee. Hij steekt zijn kop in de wind en doet het niet. Als er een man op rijd dan doet hij alles, hij loopt dan mooi neerwaarts zonder enige problemen, behalve dat het de indruk wekt dat hij meer aan de teugel wordt getrokken en gehouden dan dat hij het uit zichzelf doet...

Hij is perfect en professioneel ingereden, hij heeft ook laten zien dat hij het echt kan...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:38

Ohja, bij de eigenaresse doet hij het ook niet, alleen zoals hierboven geschreven bij haar vriend wel....

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:40

Als ik met het manegehoofdstel rijd, rijd ik met enkelgebroken bit, maar als ik mijn eigen hoofdstel gebruik, rijd ik met dubbelgebroken bit. Gekocht omdat er werd aangegeven dat je dan aan beide kanten een andere inwerking kon geven, maar hier merk ik nog bar weinig van.

@ Binckydenice; Dat klinkt meer als eigenwijsheid. Misschien helpt het om vanuit halthouden direct in draf weg te rijden en als je niet gelijk reactie krijgt, je hulpen flink versterken. (Maar wel gevoelig met je hand blijven.) Dan weet hij dat jij de baas bent, maar dat je wel gevoelig bent? Het kan ook zijn dat hij gewoon een hekel aan vrouwen heeft. Zo ken ik een paard dat een hekel aan mannen heeft, die vind hij gewoon echt eng. Als een man aan komt lopen met het hoofdstel, probeert 'ie weg te rennen, terwijl hij bij vrouwen veel rustiger is (nog steeds wel moeilijk, maar ik krijg het hoofdstel in ieder geval om zonder het rennen).

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:41

Een dubbelgebroken koperen bustrens. Gewoon normale dikte.
Hij ligt haar rustig in de mond en ze wordt er lekker licht door in de hand.
Als ik het hoofdstel afdoe laat ze vaak het bit niet los.. dus misschien vindt ze hem echt fijn! Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:44

Ukkiee schreef:
Als ik met het manegehoofdstel rijd, rijd ik met enkelgebroken bit, maar als ik mijn eigen hoofdstel gebruik, rijd ik met dubbelgebroken bit. Gekocht omdat er werd aangegeven dat je dan aan beide kanten een andere inwerking kon geven, maar hier merk ik nog bar weinig van.

@ Binckydenice; Dat klinkt meer als eigenwijsheid. Misschien helpt het om vanuit halthouden direct in draf weg te rijden en als je niet gelijk reactie krijgt, je hulpen flink versterken. (Maar wel gevoelig met je hand blijven.) Dan weet hij dat jij de baas bent, maar dat je wel gevoelig bent? Het kan ook zijn dat hij gewoon een hekel aan vrouwen heeft. Zo ken ik een paard dat een hekel aan mannen heeft, die vind hij gewoon echt eng. Als een man aan komt lopen met het hoofdstel, probeert 'ie weg te rennen, terwijl hij bij vrouwen veel rustiger is (nog steeds wel moeilijk, maar ik krijg het hoofdstel in ieder geval om zonder het rennen).

Uit eindelijk krijg ik hem door uit stilstand naar draf te gaan, hier ben ik alleen wel een uur mee bezig voordat hij volledig meegeeft...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:45

Ivanaaa schreef:
Een dubbelgebroken koperen bustrens. Gewoon normale dikte.
Hij ligt haar rustig in de mond en ze wordt er lekker licht door in de hand.
Als ik het hoofdstel afdoe laat ze vaak het bit niet los.. dus misschien vindt ze hem echt fijn! Haha!

Haha ik denk dat ik eens zo'n appelbit ga proberen, hij is gek op appeltjes Haha!

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:46

ik rij met een K &K bitje, dubbel gebroken.
bevalt super

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:17

Zowel op onze oudere fries als op onze 2 net beleerde paarden rijd ik met dubbel gebroken water trens, en waarom ik heb eigenlijk geen idee behalve dat het volgens mij 1 van de vriendelijkste bitten is. Nooit iets anders geprobeerd omdat het ook nog nodig geweest is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:18

Ik rijd met een ongebroken bit. Omdat ik hem hiermee gekocht heb en hij reageert er goed op. Lachen