Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 20:46

Ik las in de nieuwe Bit een artikel over bandages. Het blijkt dat de pezen onder bandages veel te warm worden, met name in draf en galop. Dit kan (op de lange duur) schade veroorzaken aan de pezen. Daarbij stellen de onderzoekers dat de bescherming die bandages bieden te verwaarlozen is. (Klap van achterbeen tegen gebandageerd voorbeen is te vergelijken met een klap van een moker op je eigen hand met een dubbelgevouwen theedoek ertussen) Voor het beschermen van de benen kun je beter ( zo 'luchtig' mogelijke) peesbeschermers gebruiken. Waarom gebruiken we eigelijk nog bandages?? Weegt het mooie op tegen het risico van schade? Ik gebruik geen bandages, ik kan niet bandageren en het lijkt me teveel gedoe. Ik vind het echter wel heel mooi lijken....

Uums

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:48

Dit is een gerecycled artikel van Bit, want dit is al jaren bekend en heeft in de eerste jaargang ook al eens in Bit gestaan Knipoog

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:53

Ik vind dit een beetje dezelfde discussie als die van 'wel bontje geen bontje onder het zadel'. Eindeloze discussie waar zoveel verschillende meningen zijn. Ik gebruik ze niet, omdat ik ze onhandig vind. Maar ik laat mijn mening over goed en slecht in het midden, want iedere beenbescherming heeft waarschijnlijk wel voor en nadelen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:35

Je haalt mij de woorden uit de mont Lisa_vD!
Ik heb zelf een paar in verschillende kleuren als setje, maar dat is eigenlijk alleen voor de foto en als ik persé iets móet kopen vanmezelf haha Bloos

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:07

op school leren we dat bandages alleen nuttig zijn bij korte training op zachte bodem. anders doen ze meer schade dan goed door de opwarming van de pezen.
ziet er wel leuk uit, in combinatie met setje.
gebruik ze nooit, mij te onhandig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:07

Om maar niet te spreken over het veel te warme neopreen in de meeste beschermers

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:11

Lenneke_ schreef:
Om maar niet te spreken over het veel te warme neopreen in de meeste beschermers

Idd, vooral als je naar de complete beenbeschermers (dingen als 3 in 1) kijkt. Wat dat betreft zijn de normale peesjes beter

Maar idd dit wordt een welles/niets discussie Lachen

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:54

omdat ik geen peesbeschermers recht op de benen kan doen en er dus of bandage's onder doe als ik een moeilijke training heb, of alleen bandage's

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:57

Als je onderlappen gebruikt heb je voldoende circulatie, en ja mijn paardje zijn benen zijn warmer met bandage dan zonder. Maar je kan er geen ei op bakken hoor! En hij loopt al heel zijn werkleven met bandages (al dan niet met onderlap) en hij mankeert niks, helemaal niks. En onder mijn peesjes gaat zand zitten waardoor de huid stuk gaat, en zonder riskeer ik niet wegens aantikken bij heethoofdig gedoe. Dus voor mij bandages en daarna goed koelen en lang genoeg uitstappen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:22

Ik vind het een beetje overdreven allemaal. Mijn paard is nu 13 en is al vanaf dat hij ingereden is met bandages gereden. Toen ik hem kocht zijn heel zijn benen op de röntgenfoto geweest en er was níks te zien.

Edit: ik heb maiko gekocht toen hij al 13 was.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:35

Oakland1990 schreef:
Als je onderlappen gebruikt heb je voldoende circulatie, en ja mijn paardje zijn benen zijn warmer met bandage dan zonder. Maar je kan er geen ei op bakken hoor! En hij loopt al heel zijn werkleven met bandages (al dan niet met onderlap) en hij mankeert niks, helemaal niks. En onder mijn peesjes gaat zand zitten waardoor de huid stuk gaat, en zonder riskeer ik niet wegens aantikken bij heethoofdig gedoe. Dus voor mij bandages en daarna goed koelen en lang genoeg uitstappen.

Ook als je onderlappen gebruikt wordt de temperatuur te hoog, kijk maar eens goed in het artikel daar staat ook geschreven wat de temperatuur van het blote been was. Dan kun je zien wat het verschil is in temperatuur. Na de tijd koelen is te laat, dan is de schade al ontstaan.

En natuurlijk kun je er geen ei op bakken, het wordt in de pees wel zo warm dat er beschadigingen ontstaan. Dat zul je niet van het ene op het andere moment merken. Hoe vaak lees je niet dat paarden peesproblemen hebben zonder dat er een oorzaak is aan te wijzen?

Na dit artikel weet ik zeker dat mijn paard geen bandages meer om krijgt, gelukkig gebruikte ik die toch al bijna niet. Ik wil het risico niet lopen.

Pezen kun je niet zien op een foto, dus adhv foto's kun je niks zeggen over de conditie van de pezen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:45

Dan mogen ze van mij ook even onderzoek doen hoe warm het wordt onder peesbeschermers en/ of 3 in 1 beschermers. En leg maar eens een peesbeschermerding op je hand en sla er met een moker op, doet ook pijn Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 16:53

Onder peesbeschermers wordt het ook te warm. Dus het advies in het artikel is om peesbeschermers te gebruiken met een harde achterkant en een zo open mogelijke structuur. Ik geloof trouwens graag dat zulke peesbeschermers meer bescherming bieden dan een bandage.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:01

Bij die normale harde peesjes kan de pasvorm nooit zo zijn dat het nergens drukt bij welk paardenbeen dan ook, dát vind ik dan weer behoorlijk slecht...

over alle dingen zijn verschillende meningen en het is ook met net wat je wanneer, hoe en waarom gebruikt Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:40

Neopreen heeft als sterktste eigenschap warmte vasthouden, dus waarom zijn de meeste beenbeschermers van neopreen? Dat snap ik echt niet

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:31

Ik gebruikte bandages al nooit, omdat ik wist dat ze slecht zijn voor de pezen. Maar nu heb ik Mio en die strijkt heel erg dus rijd ik hem altijd met beenbescherming, en deze worden ook erg warm. Er staat bij dat je peesbeschermers dus het beste kan kiezen als de structuur zo open mogelijk is.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:34

Zonder een test over lange termijn genomen kun je er niks over zeggen, denk ik Lachen

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:42

Ik moet op school tijdens de dressuurles met 2 bandages rijden. Met springen en andere activiteiten (longeren, buitenrijden) gebruik ik gewoon peesbeschermers en strijklappen.

Vond het eerst ook te onhandig, maar met die onderlappen met klitteband en werkbandages is het niet moeilijk.

De meningen zijn er te verdeeld over, net als Schimmelig al zegt, kunnen we er niks over zeggen na een lange test. Maar wie zou deze nou doen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:46

Op het moment gebruik ik niets. Heb een tijdje met peesbeschermers gereden maar zag daar voor mijn pony geen nut in.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:51

Toch wel heel grappig dat dit feit (want zo wordt het gebracht) meteen weerlegd wordt door bandagegebruikers! Dat het niet goed is weten we toch allang? En natuurlijk wijzen we dan meteen met het vingertje naar andere producten, maar dat neemt echt niet weg dat bandages in de meeste gevallen toch echt slechter zijn!

Koelen na het rijden is denk ik niet de manier, de pees wordt warm tijdens het rijden en is al (heel klein beetje) beschadigd. Dan gooien we daarna de koude spuit erop Verward Prima! Maar de beschadiging ga je er niet mee tegen!

Rontgenfoto's laten bot en harde delen goed zien maar pezen echt niet

Natuurlijk bevestigd hier de uitzondering de regel, er zijn heus paarden die nooit wat gehad hebben. Toch vraag ik me af waarom er veel mensen hun hoofd in het zand steken en stug door blijven gaan. Je wilt toch het allerbeste voor je paard? Er zijn tegenwoordig toch veel ver ontwikkelde peesbeschermers die luchtig zijn met een goede pasvorm (Veredus is een hele fijne geloof ik)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:52

Ik ga nog een stap verder: Waarom überhaupt beenbescherming???? Ik heb meegemaakt dat een paard bij een sprong zijn eigen voorbeen raakte. Paard droeg peesbeschermers en springschoenen, en had toch zijn been in een aantal delen liggen....
Bij echt zware klappen doet het dus niks. Nadelen zitten er wel aan, zowel aan bandages als aan peesbeschermers of 3 in 1. Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar vraag me af of ze die dingen ook onderzocht hebben?? Want volgens mij kan je nooit zeggen dat een alternatief beter is als je dat niet onderzocht hebt, maar misschien hebben ze dat wel gedaan en was de temperatuur wel degelijk lager onder peesbeschermers dan onder bandages.

Alle paarden die ik gereden heb, heb ik altijd zonder enige vorm van beenbescherming gereden. Daarop zijn er 2 uitzondering: als ik echt ga springen, en dus echt kans heb op 'aantikken'. Verder heb ik 1 paard gehad, wat wegens gebrek aan spierkracht aan het strijken was. Die droeg dus strijklappen.

Verder doe ik dus echt niks om, en geen school of opleiding die me dat kan verplichtten wat mij betreft!!!! En degene die vinden dat bandages slecht zijn en ze vervolgens toch voor 'het plaatje' omdoen: Daar heb ik dus echt geen goed woord voor over!!!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:57

Ik denk dat PVC peesbescherming en bandages best wat 'strijk-schade' kunnen voorkomen. Uiteraard kan een peesbeschermer geen klap opvangen als een paard met 30 en harder p/u tegen een balk aan klapt Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:59

ik gebruik helemaal niks, al jaren niet.
alleen met cross en springen .

ben al lang een groot tegenstander tegen het gebruik van bandages Knipoog

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:03

Ik gebruikte ze bij mijn ex-verzorgpaard (fries) altijd, als ik dit niet deed tikte hij me zijn ene achterbeen zijn hele andere achterbeen open... Peesbeschermers en strijklappen pasten allemaal niet IVM het vele behand van het paard en de barokke bouw... Ik heb dus elke dag met bandages gereden en het probleem was verholpen:)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:18

Ik gebruik wel soms bandages, maar na het lezen van dat artikel vraag ik me eigenlijk ook af waarom ik die dingen nog om zou doen.... tot nu toe was het vooral vanwege een schiefel waardoor bandages mooier zitten dan menig peesje

Als ik alleen dressuur vind ik het ook prima om zonder te rijden, alleen als we nieuwe moeilijke oefeningen erbij pakken vind ik het wel prettig als hij iets om heeft... hij heeft namelijk aan de binnenzijde van z'n voorbeen een enorme schiefel zitten. het is niet bepaald wenselijk dat hij zichzelf daar nogmaals aantikt Rolleyes

Bij springen gaat er sowieso een peesje omheen. Wat voor luchtige 'koele' been beschermers zouden jullie aanraden?