Wat moet ik nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetjj

Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:51

Ik zit met een probleem..

Ik heb 4 sept een paard gekocht + toebehoren. Het zadel lag alleen iets krap op de schoft dus hebben we er een schuimen lepel onder gedaan.
Nu krijgt hij allemaal bultjes onder de kussen van het zadel, en begint hij met rossen op zijn rug zijn rug weg te duwen.
Ik weet dat jullie nu allemaal zullen roepen: 'Nieuw zadel kopen!'
Maar daar zit het hem nou juist. Hij is nog (wat) mager en ingevallen bij zijn schoft. Dus als ik nu een nieuw zadel zal kopen kan ik dat over een tijdje weer doen. (ik hoop dat hij over een tijdje dikker is en meer bespiering heeft).

Wat zouden jullie doen? Toch een nieuw zadel? Of zonder zadel?
Dit zadel gaat er in ieder geval niet meer op. Totdat hij (als dat ooit nog gebeurt) weer goed ligt.

Musicjohn

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:10

Als eerste, als een zadel te krap ligt, waarom stop je er nog wat onder?

Die bulten kunnen wel eens komen van dat schuim, doordat dat zadel niet stabiel ligt, en jij er ook nog eens op beweegt, gaat dat schuim heen en weer op de rug, dit geeft irritatie, met als gevolg, ws vochtophopingen. Het feit dat hij zijn rug wegdrukt met poetsen heeft daar ook mee te maken, wees blij dat je paard dit zo goed aangeeft!

Vwb het zadel, dit zadel moet echt de deur uit. Een te krap zadel is nix waard voor je paard. Is het een merk, kan je het zadel nog redelijk verkopen?

Voor de rest, zorg voor de juiste boommaat, dit kan echter niet anders dan het te ' berekenen' met bespiering, er zijn geen zadels die spierartrofie meebereken bij het maken van de boom.
Ik heb zelf de beste ervaring met lucht, en dan in de vorm van een Korrector. Check http://www.flair.co.uk voor de werking hiervan.

Al met al, haal er een vakvrouw/man bij, die kan je zeker helpen met dit probleem, en doe je paard een plezier, rij echt NIET meer met dit zadel!

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:18

Kan je geen tweedehandszadel kopen (eventueel dit zadel inruilen) en wanneer je paard dan helemaal in vorm is, het tweedehandsezadel terug inwisselen?
Veel succes met het zoeken naar een oplossing.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:19

Het schuim ligt tussen het sjabrak en het zadel, en dus niet direct op de paardenrug. Dus irriteren kan het niet. Het verschuift ook niet. Het ligt er heel 'stabiel' onder.
Ik ben zeer blij dat mijn paard het zo goed aangeeft! Knipoog
Het zadel ligt niet krap aan de zijkant van de schoft maar erop. Dus het leek mij (en de staleigenares) voor tijdelijk een goede oplossing om die schuimen lepel eronder te leggen. Dat de druk zachter wordt. Dit heeft wel geholpen want zijn open schoft(had ie al toen ik hem kocht) is zo goed als dicht.
Het zadel is een wintec...? van 4 maanden oud.

Bitch schreef:
Voor de rest, zorg voor de juiste boommaat, dit kan echter niet anders dan het te ' berekenen' met bespiering, er zijn geen zadels die spierartrofie meebereken bij het maken van de boom.
Ik heb zelf de beste ervaring met lucht, en dan in de vorm van een Korrector. Check http://www.flair.co.uk voor de werking hiervan.

Wat bedoel je hier precies mee? Bloos

Bodin_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:52

Mijn paard heeft ook van die bobbeltjes afentoe. Het verhelpt door een extra deken onder z'n sjabrak te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:20

Kun je geen andere boom in de wintec doen?

En anders zou ik toch een ander zadel zoeken. Bel eens een paar zadelmakers op, die hebben vaak wel wat goedkope, tweedehands zadels liggen.
Of misschien kun je een boomloos zadel zoeken voor zo lang. Sommige modellen zijn wat minder geschikt voor hoge schoften, maar er zijn er ook die wel heel goed kunnen liggen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:34

Er zijn vele paarden die bultjes krijgen op de plaats waar het zadel ligt. Bij vele van deze gevallen is de boom te krap.

Je geeft zelf al aan dat de boom te krap is en dat wil je voor je paard verlichtten, nobel, maar in dit geval via de verkeerde weg wat mij betreft.

Je zadel heeft een bepaalde maat boom zeg een 30. DAt is gemeten van tak naar tak. Daar tussen zit je kussen en die maakt je passing dus feitelijk smaller en verhoogt daarmee de druk op je paard. Als je er dan ook nog iets onderschuift maak je de ruimte dus kleiner en verhoog je de druk.....
Je helpt je paard er dus niet mee, integendeel je maakt het hem of haar er alleen pijnlijker op.....

Om dit op te lossen is waarschijnlijk toch een ander zadel nodig.
Het zou echter ook kunnen zijn dat de boom past maar de kussens overvult zijn en daarmee te hard, hetgeen ook problemen kan veroorzaken.
Via internet is dat wat lastig beoordelen......

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 12:45

Ok, bedankt.
De boom is wel qua breedte goed. maar qua hoogte niet. Daar verschillen bomen toch niet in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:59

Elk merk heeft zijn ' eigen' boom-vorm.
Een maatje 30 van bv passier kan te krap liggen, terwijl een maatje 30 van KN prima ligt. ( bijvoorbeeld, he!)

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:27

Ok Knipoog
Het was ook gelijk een antwoord op MysticTinker haar vraag (of er geen andere boom inkan)
Maar dat heeft geen zin lijkt mij.. omdat ze van hoogte niet verschillen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:13

Kan je anders niet een zadel kopen met verstelbare boom ?? Een Wintec of een isabella werth! Iets in die trat van ? Dan kan je je zadel gewoon aan je paard aanpassen !

Succes!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 20:25

Een wintec heb ik op dit moment

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:56

Er zijn vele modellen bomen die onderling verschillen. In breedte, model, hoogte noem maar op. Maar een boom vervangen door een boom die er niet op lijkt maar echt anders is gaat m.i. niet goed komen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:51

als de boom op de schoft ligt, kan het ook zijn dat de boom te breed is, dan zakt die namelijk te ver door. Ik zou toch echt een goede zadelmaker consulteren en desgewenst een gebruikt merkzadel aanschaffen, succes!

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:47

Iets wat te krap zit moet je niet wat tussen doen, dan gaat het nog meer knijpen en drukken.
Daar krijg je denk ik ook die bultjes van.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:06

Boomloos? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:08

tja ik zou een niet passend zadel verkopen, desnoods een tweedehandsje terugkopen (wel passend) en rustig die spieren op gaan bouwen. Iets te breed kun je nog wel oplossen qua zadel. Maar te krap dus niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:50

Ik zou er eens een zadelmaker naar laten kijken en hem overlaten te beoordelen of jouw zadel nog pas gemaakt kan worden. Als je een ander zadel moet aanschaffen kun je een Wow flair overwegen. Zadel heeft een verwisselbare boom en heeft kussens met lucht gevuld, heel makkelijk aan te passen dus als je paard van vorm veranderd. www.zadelmakerijboer.nl verkoopt ze.

Ik heb er zelf een en ben er erg blij mee.

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 01:33

de bomen van wintec zijn toch verwisselbaar? dus dan is het probleem toch opgelost of mis ik iets?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 02:17

Niet van elke wintec volgens mij?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 02:30

oef, met die flair heb je, hoe goed ze ook zijn, wel een oplossing die goud kost.
Ik denk dat ik eerder zou kijken voor een wintec met verwisselbare boom en cair, of zo'n zadel met fish zodat je makkelijker kunt aanpassen.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:52

Ik zou het even vragen aan iemand die er verstand van heeft, wand dit is denk ik niet goed ..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:38

Volgens mij klopt er iets niet helemaal. Eerst zeg je dat de boom te smal is, maar uit een latere post begrijp ik dat het zadel op zijn schoft drukt.

Een zadel waarvan de boom te smal is, zal knellen op de schouders en te hoog boven de schoft uitkomen. Het ligt achterover.
Een zadel waarvan de boom te wijd is, zal op de schoft drukken en voorover liggen.

Duidelijk is dat dit zadel niet goed is, maar dat was je zelf al duidelijk. Ik snap niet helemaal waarom je dit zadel erbij genomen hebt als hij al een drukplek op zijn rug had toen je hem kocht, want daaruit bleek al dat het zadel niet past. Maar goed, dat is achteraf praten.

Je zegt dat je een wintec hebt, doe er eens een andere boom is en laat dan een zeer ervaren iemand er naar kijken. En met zeer ervaren bedoel ik dus niet degene waarmee je in overleg hebt besloten die lepel eronder te leggen!!!
Sowieso zou ik trouwens even wachten met rijden tot de plek op zijn rug echt helemaal genezen is.
Daarna dus een goed passend zadel, of zonder zadel. En als dat betekend dat je twee keer een zadel moet kopen....dat is erg vervelend, maar soms wel de enige oplossing. Sommige zadels zijn echter goed aan te passen aan veranderde bespiering, maar dan zou je met de zadelmaker moeten overleggen.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 18:36

Lalidan schreef:
Volgens mij klopt er iets niet helemaal. Eerst zeg je dat de boom te smal is, maar uit een latere post begrijp ik dat het zadel op zijn schoft drukt.

Een zadel waarvan de boom te smal is, zal knellen op de schouders en te hoog boven de schoft uitkomen. Het ligt achterover.
Een zadel waarvan de boom te wijd is, zal op de schoft drukken en voorover liggen.

Duidelijk is dat dit zadel niet goed is, maar dat was je zelf al duidelijk. Ik snap niet helemaal waarom je dit zadel erbij genomen hebt als hij al een drukplek op zijn rug had toen je hem kocht, want daaruit bleek al dat het zadel niet past. Maar goed, dat is achteraf praten.

Je zegt dat je een wintec hebt, doe er eens een andere boom is en laat dan een zeer ervaren iemand er naar kijken. En met zeer ervaren bedoel ik dus niet degene waarmee je in overleg hebt besloten die lepel eronder te leggen!!!
Sowieso zou ik trouwens even wachten met rijden tot de plek op zijn rug echt helemaal genezen is.
Daarna dus een goed passend zadel, of zonder zadel. En als dat betekend dat je twee keer een zadel moet kopen....dat is erg vervelend, maar soms wel de enige oplossing. Sommige zadels zijn echter goed aan te passen aan veranderde bespiering, maar dan zou je met de zadelmaker moeten overleggen.

Ik denk dat ik het verkeerd heb verwoord. in mijn eerste bericht staat dat het zadel te krap ligt op de schoft. Daarmee bedoel ik dat het zadel op de schoft druk. Bij de schouders ligt het naar mijn weten niet te krap.