Bontje of onderlegger ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

natas_joy

Bontje of onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:15

"heey
ik heb even een vraagje,,
ik wilde misschien een bontje aanschaffen voor mijn pony maar hoorde dat je zadel daarvan kan gaan schuiven ?
maar voor mijn pony haar rug wil ik graag extra verzachting dus wat vinden jullie een gelpad of een bontje?

( ik heb een zadel, hoop eerdaags even foto's erop te kunnen zetten Knipoog hoe die ligt want ben nog steeds beetje huiverig,, ik heb hem wel al een aantal maanden helemaal geen last ook geen druk plekken en bij poelenburgh zeiden ze dat ie goed lag ) ( misschien kan iemand het al zien in me profiel )

Alvast bedankt
groetjes natashja

Sonja_vR

Re: Bontje of onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:32

als je ene bontje wil waarvoor hij bedoelt is
dus drukverdeling en demping moet je hem wel direct p de rug gebruiken, niet tussen een dekje en het zadel in
ik gebruik ze ook liefst alleen , dus zadel + bontje= geen sjabrakje

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:35

ik heb een bontje Knipoog
heb hier verder geen problemen mee gehad ofzo
ik heb hem wel altijd tussen het zadel en chabrakje inliggen Tong uitsteken

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:29

okee en jy heb geen last van schuiven ?

sava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:33

Ik gebruik ook een bontje heb geen last van schuiven

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:08

van een bontje gaat je zadel niet beter of fijner liggen voor je paard een goed passend zadel is een betere oplossing.
mensen denken dat ze de paarden er een plezier meedoen om met een bontje te rijden maar daar is niets van waar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:35

weet je eigenlijk wel dat een bontje je zadel krapper maakt,en niet goed passend dus?
zou het lekker in de winkel laten

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:46

Mijn bontje ligt ook gewoon tussen zadel en dekje in. Geen last dat ie gaat verschuiven..

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:52

Ik heb hem ook tussen sjabrak en zadel in liggen. (bontje) Uhlan is al wat ouder dus het is wel fijner voor zijn rug (gevoelig). Ik vind bontje toch wel lekkerder dan een gelpad liggen, die schuiven sneller, en bont vult zadel meer op. Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:13

Een bontje gebruiken bij een (redelijk) passend zadel zal niet voor verzachting zorgen maar juist voor (rug)problemen. Het bontje vult onnodig veel ruimte op waardoor er vaak geen sprake meer is van vrijheid bij de ruggengraat en vaak ook niet meer bij de voorboom, deze ruimte is er niet voor niets

Lees dit artikel in de Wiki eens: http://www.bokt.nl/wiki/Onderlegger

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:19

sronnie:
Kan een bontje rugproblemen opleveren?
Dit staat in de Wiki:

Werking
Het zadelbontje het de laatste tijd een behoorlijke opkomst gemaakt, het staat veelal sjiek en het is van zacht materiaal waardoor de indruk wordt gewekt dit prettig is voor de paardenrug.
Het zadelbontje is echter in eerste instantie bedoeld om de ligging van een zadel (al dan niet tijdelijk) te corrigeren, in sommige gevallen wordt het gebruikt omdat het paard een zeer gevoelige rug heeft en een bontje daar een uitkomst voor kan zijn.

Het kan dus zijn om zadelligging te corrigeren, maar toch ook als het paard een gevoelige rug heeft? (in mijn geval)
TS: Als het niet nodig is en je zadel gewoon goed ligt, zal ik het niet gebruiken als ik jou was Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:50

Ik doelde op de zin dat het bedoeld is om de ligging van het zadel te corrigeren, en ja het kan rugproblemen opleveren. Ik heb momenteel niet de tijd om er uitgebreider op in te gaan maar dat zal ik zeker nog doen Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:53

als je een goedpassend zadel hebt en doet daar een bontje onder,heeft je(gevoelige)paard meer last dan zonder.
en je hebt er ook niks aan als het tussen dekje en zadel zit

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:06

Als ik de foto's in je profiel zo zie zie ik niet een lekker passend zadel. Het zadel kiept naar achter waardoor het diepste punt van je zadel nooit correspondeerd met het diepste deel van de rug... Misschien komt het omdat je boom te smal is, of omdat hij niet goed opgevuld is. Aan een bontje zou ik nu zeker niet beginnen! Laat je zadel eens bekijken door een zadelmaker en dan kan je meteen overleggen of een bontje wel geschikt is!

Wat je ook kan doen voor demping is een bontje over het zadel leggen!

patries88r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:03

ik gebruik ook altijd een bontje maar dan geen sjabrak eronder alleen een bontje en het rijdt heerlijk

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:14

Waarom wil je een bontje? Als je het doet omdat je het zo "leuk vindt staan", niet doen. Zoals al eerder hier is gezegd: als je zadel goed op je pony past dan heb je geen bontje nodig, een bontje is een tijdelijke oplossing.
Het lijkt op de foto alsof je zadel aan de voorkant weinig ruimte heeft tussen schoft en boom maar het is op deze foto's moeilijk te zien. Zoals het er op de foto's uitziet zal het alleen maar voor problemen gaan zorgen als je er een bontje onder legt.
Laat er eerst een goede zadelmaker naar kijken, die zal trouwens ook een bontje afraden als het zadel goed past.

Leuke pony heb je. *LOL*

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:29

Er zijn ook onderleggers met alleen bont aan de randen, dus niet onder het zadel.
Perfect voor mensen die zo'n ding hebben voor de sier.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:25

yup Lenneke, die verkopen wij en is ideaal. Ziet er super uit, paard heeft nergens last van...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:00

Mss niet helemaal wat je zocht maar wil het wel even qouten vamuit een ander topic op HAR.

magda_90 schreef:
draumpje schreef:
een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen

sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten

een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval

foxy80 schreef:
normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding Haha! )

Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.

Twee mensen waarbij ik amen op zeg. Als je zadel past moet je idd zonder al die romplomp erom heen kunnen rijden. Als je een hulpmiddel wilt gebruiken gebruik hem dan ook goed, en vooral dat laatste ontbreek steeds vaker bij de meesten.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:58

Lenneke_ schreef:
Er zijn ook onderleggers met alleen bont aan de randen, dus niet onder het zadel.
Perfect voor mensen die zo'n ding hebben voor de sier.

Als ik jou was zou ik dus die nemen.
Lees ook even goed wat magda_90 gequote heeft.

Ik heb er wel eentje, deze is echt puur omdat mijn paard een zeer gevoelige rug heeft en ook voor zijn rug momenteel in behandeling is, al rijd ik inmiddels al een 3 a 4 weken niet om zijn rug niet te belasten.
Niet nemen voor de sier, daar is het dus niet voor, daar kan je een bontje met alleen randen voor aanschaffen zoals Lenneke_ net al zei!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:01

Mijn pony word gek als er niks tussen ligt, zelfs als mijn zadel gewoon goed ligt!
Maarja, ligt dus helemaal aan je paard! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:08

xsimone schreef:
Mijn pony word gek als er niks tussen ligt, zelfs als mijn zadel gewoon goed ligt!

Wie vind dan dat dit zadel goed ligt? Een goede zadelkamer?
Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Een goed passend zadel is namelijk comfortabel voor het paard, ook zonder dekje. De vorm moet passen en de kussens moeten aangenaam zacht zijn, maar toch stevig.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:11

xsimone schreef:

Heb je er een (goede) zadelmaker bij gehad?

Kan niet geloven dat jou pony voelt dat jij er een onderlegger eronder hebt liggen als jouw zadel perfect ligt.
Voelt het wel, maar zoals al gezegd is, dit gaat het alleen maar belemmeren op dat moment.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:23

xsimone schreef:

is het weleens nagekeken dan?
want als ze zonder bontje niet 'gek' doen geeft het aan dat het dus zonder bontje minder goed past.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 14:59

heey allemaal
ik heb een vriendin die er wel goed verstand van heeft na laten kijken en een instructeur bij poelenburgh.
maar mijn zadel ligt iets te diep naar achter maar ik kan er ook een onderlegger onder doen om hehem op te hogen hoorde ik ook ? maar mijn pony heeft nooit last ervan gehad maar ik dacht zelf dat het miscchien lekkerder was maar dat is dus niet zo vanwege de pasvorm. En ik hoef geen bontje voor de sier dus dat is het niet.
bedankt alvast het wordt dus geen bontje Knipoog