Helaas is het inderdaad een vreselijke hype de laatste tijd, oké, natuurlijk staat het mooi als je de kleuren op elkaar afgestemd hebt, maar het gaat inderdaad te vaak ten koste van het paard.
Denk eens aan de bandages in allerlei kleuren, de benen worden heerlijk strak ingepakt en er wordt een bijpassend dekje onder het zadel gewurmd en tralala, knol is geschikt voor de fotoshoot.
Net als al die peesbeschermers, ja, die dingen hebben nut, maar niet als je gewoon een rondje door de bak heen gaat hobbelen of een stapritje door de polder maakt, sterker nog, zelfs in het bos of met springen heb je ze vaak niet eens nodig, de pezen verzwakken alleen maar als ze gebruikt worden wanneer ze niet nodig zijn.
Voor mij staat het belang van m'n paard helemaal bovenaan, ik vind het zelf ook leuk om allerlei dekjes onder m'n zadel te wurmen, maarja het zadel wat ik bij de koop meekreeg paste niet goed, dus nu heb ik een goed passend zadel, maar daar kan ik niet meer m'n leuke dekjes onder doen. Jammer voor mij (en ja ik baal best wel, vind het best zonde), maar beter voor m'n paard en dat telt.
Helaas gebeurt het met nog veel meer dingen, om de discussie even een stap verder te brengen, hetzelfde gebeurt met ijzers, lang niet elk paard heeft ijzers nodig m.u.v. enkele uitzonderlijke gevallen. Maar het wordt gedaan voor de ruiter.