mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:10

Je ziet steeds meer setjes, bontjes, beschermer hier, beschermer daar, etc.
Toch heb ik het idee dat mensen zich niet goed verdiepen in het hoe en wat. Kopen springschoenen omdat ze ze leuk vinden, en 2 weken later staat er op bokt: Mijn paard heeft wondjes in zijn kootholte. Of een mooi bontje onder het zadel, 2 weken later: Owhjee, mijn paard heeft drukplekken... etc etc etc.
Ik denk dat het duidelijk is wat ik bedoel. Men kijkt (niet iedereen natuurlijk) alleen nog naar wat mooi staat en verdiept zich niet verder in wat de gevolgen kunnen zijn.

Nijn

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:12

Wat is nu je vraag? Of wil je een discussie op gang helpen?

Ik ben het wel met je eens hoor, tegenwoordig lijkt het of alleen maar het uiterlijk van de spullen er toe doet en niet de functionaliteit en kwaliteit wat ten nadele van vele paarden is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:13

idd meer een discussie... Ik snap het gewoon niet, hebben ze een goed passend zadel, knallen ze er een bontje onder omdat dat mooi staat, en huppa, zadel past niet meer

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:19

je ziet het idd steeds vaker. Het is een mode-trend en vaak gebeurt het dat het gekocht wordt en uiteindelijk merk je de schade ervan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:49

Ik kan me ook storen aan die trends. Peperdure dekjes en dikwijls een zadel erop dat in de verste verte niet op de rug van het betreffende paard past. Gestoord Maar owee als je hen zegt dat ze dat geld beter kunnen investeren in een degelijk zadel/hoofdstel/bit. Denk wel dat het iets van alle tijden is hoor! Er zijn nu eenmaal mensen die niet verder dan het uiterlijke kijken.

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:53

Bedenk eerst eens wat je echt nodig hebt voor je paard. En dan kan je toch misschien een beetje in je eigen stijl kopen. Maar goede spullen heb je meer aan dan dat je aan de mode mee doet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:01

Ik zal eens kijken of ik ergens een schuifmaat vandaan kan toveren.
En dan eens de dikte opmeten van de verschillende dekjes en onderleggers...

Ben het verder wel met TS eens, en dan met name, het is "in" en het maakt niet uit of het past of niet.
Ook een voortuig kan te groot zijn, peesbeschermers te lang, springschoenen te nauw, hoofdstel te groot ( moet je eens een gaatjestang adviseren.. je knipt toch geen gaatjes in een hoofdstel) slecht passende rijkleding, etc

Daar staat tegenover dat een smerig en vervuilt dekje, vieze beenbeschermers etc net zo slecht zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:34

Idd ik merk het zelf ook regelmatig. Al ben ik soms ook wel zo'n tut om passende beenbescherming bij een dekje te kopen.
Voorderest vind ik het belangrijker dat iets praktisch (noodzakelijk) is dan voor het mooi. Zo zou ik bv nooit een mexicaan kopen omdat het mooi is. Of inees van die dure dingen om de benen hangen enz als normale peesbeschermers ook helpen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:44

Ben het wel met je eens. Vind idd ook dat sommige mensen de laatste steeds meer met uiterlijk bezig zijn, en helemaal niet meer goed naar de kwaliteit kijken. Nu ben ik zelf ook wel heel erg setjes verslaafd Bloos en ik vind het geweldig om m'n paardje helemaal op te tuttelen, maar ik kijk altijd eerst naar de kwaliteit. Als die niet in orde is, neem ik het gewoon niet.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:55

Mooie (en ook niet mooi!) harnachement en tuigage mag nooit ten koste van je paard zijn en ik denk ook niet dat mensen die bewust doen. Er zijn inderdaad mensen die zich niet goed voorlichten (of slecht voorgelicht worden), maar er zijn ook veel mensen die zich wél goed voorlichten en alleen het beste willen. En het beste is niet altijd het duurste, maar ook niet altijd het goedkoopste.

Ik ben daar heel simpel in. Past het niet goed genoeg, dan gaat het terug naar de winkel of verkoop ik het (of laat ik het aanpassen mits mogelijk).

edit: toevoeging

SkyMarianJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:05

hou op schei uit Haha!
Alle tierelantijntjes lijken niet aan te slepen te zijn, maar of het welzijn van het dier altijd voorop staat betwijfel ik.
Onlangs zijn bij ons de zadels gejat op stal en je ziet het ene niet-passende zadel na het andere er op liggen.
Met een bontje heel schattig, maar het past nogsteeds niet.

Wil overigens niet zeggen dat je geen dingen op elkaar af mag stemmen of dat dit per definitie slecht is, maar de kleur en het merk van een product lijkt wel eens boven de functionaliteit en de pasvorm te staan.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:07

Ik snap wel wat je bedoeld,
het word ook steeds gekker.
Al moet ik zeggen dat ik zelf een leuk gekleurd dekje met dezelfde peesjes ( die goed passen Knipoog ) wel leuk vind.
Mara ga er niet dieper op in

Het moet gewoon goed passen, niet altijd alles hoeft maar mooi te zijn.
Als het wel past en het is ook nog eens heel mooi/ je smaak, dan is het mooi meegenomen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:11

Ben het volledig met de TS eens Ja

"vroeger" reed ik mijn paard met een mooi anky setje + bontje onder het zadel. Het resultaat was dat mijn paard binnen de korste keren atrofie aan zijn rug had (= afnemend spierweefsel door knellend zadel). Heb toen al die onzin weg gedaan en een paar dunne functionele dekjes gekocht. De pijn die ik mijn paard heb aangedaan alleen omdat het mooi was, wil ik echt nooit meer doen. Op dat moment was het onkunde, maar sindsdien denk ik wel veel beter na wat de gevolgen zijn van de spullen die je op je paard kwakt.

Beschermers heb ik ook maar weggedaan, zorgen alleen maar van oververhitting van de pezen, en mijn paard tikt zichzelf nooit aan dus het was eigenlijk ook gewoon onzin.

Niet dat ik niet voor de "mooi" ga trouwens, ik verzamel blauwe spulletjes dus ik ben wel een setjes freak zeg maar. Alleen wil ik niet dat het welzijn van mijn paard er onder lijdt. Alles moet functioneel en vriendelijk zijn, en als het in de kleur blauw is ben ik helemaal tevreden Clown

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:40

ik ben ook met ts eens, sommige dingen zijn makkleijk,als het beschadigingen voorkomt, zoals peesjes bij het springen

maar springschoenen omdoen,als ze bijv geen ijzers hebben die ze af kunnen trappen zou ik ook onzin vinden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:17

bij mijn weten zijn springschoenen nog steeds om de hoeven te beschermen bij het springen en niet om te zorgen dat ijzers niet afgetrapt worden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:41

Ik zoek meestal alleen dingen omdat ik denk dat ze nodig zijn (bv peesjes bij een paard dat aantikt, strijklappen omdat ze wel erg vreemd met haar achterbenen zwengelt afentoe) Op kleur let ik wel, maar ik vind het belangrijker dat het goed past. Ik heb voor een 3-jarige bijv. een dik dekje gekocht omdat hij nog veel meer vet en spieren moet gaan krijgen. Wanneer hij zijn zadel meer "vult", ga ik waarschijnlijk over op een dunner dekje.

Ik vraag me soms als ik weer eens een paardenshop binnenloop wel af of glitterpeesbeschermers met bontvulling (die ook nog eens het dubbele kosten) fijner zijn voor het paard dan de neopreen-gevulde die ik nu heb. Lijkt me niet. Vooral omdat (nep)bont lastiger schoon te maken is (modder, zweet etc.)

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:46

ik vind het echt zielig, al die paarden die lijden omdat de baasjes zo nodig de duurste/dikste/mooiste spullen moeten hebben! Boos! ik vind het véél belangrijker dat je paard geen pijn heeft! dan zie je er maar wat minder duur uit. ik vind het ok zo'n onzin dat veel 'goede' ruiters een eigen zadel hebben (neem een kennis als voorbeeld, rijdt Z1) dat ze dan op alle paarden leggen waar ze op gaan rijden. "moet ik tijdelijk op je paard rijden? ohh, dan gebruik ik mijn eigen zadel wel, dat heeft 2000 euro gekocht dus past altijd", een goed zadel past OOK niet op elke paardenrug! ik vind dat echt niet kunnen, als je dan zo goed rijdt moet je toch ook verstand hebben van zoiets?!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:01

xSharonax : met name je laatste zin..... was het maar waar!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:04

Misschien willen mensen wel betalen voor kwaliteit?

Misschien geven mensen liever wat meer geld uit aan iets wat goed past dan iets wat minder goed past?

Voorbeeldje:
Br en Norton peesbeschermers zijn erg bekend en zijn ook lekker goedkoop. Even als de bescherming van HH.
Tja Br en Norton passen bij mijn pony wel redelijk, maar Eskadron past perfect. Waarom zou ik dan die goedkopere bescherming kopen? Als die duurdere beter passen?

Safiere: Persoonlijk vind ik lamsvel (nee geen nepbont) fijner dan neopreen. Neopreen gaat schuren als er zand of modder tussen komt en zweet eerder *naar mijn idee*. Onder lamsvel komt bij mijn pony nooit zand of modder en ze zweet er ook niet onder.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:24

Helaas is het inderdaad een vreselijke hype de laatste tijd, oké, natuurlijk staat het mooi als je de kleuren op elkaar afgestemd hebt, maar het gaat inderdaad te vaak ten koste van het paard.
Denk eens aan de bandages in allerlei kleuren, de benen worden heerlijk strak ingepakt en er wordt een bijpassend dekje onder het zadel gewurmd en tralala, knol is geschikt voor de fotoshoot.
Net als al die peesbeschermers, ja, die dingen hebben nut, maar niet als je gewoon een rondje door de bak heen gaat hobbelen of een stapritje door de polder maakt, sterker nog, zelfs in het bos of met springen heb je ze vaak niet eens nodig, de pezen verzwakken alleen maar als ze gebruikt worden wanneer ze niet nodig zijn.

Voor mij staat het belang van m'n paard helemaal bovenaan, ik vind het zelf ook leuk om allerlei dekjes onder m'n zadel te wurmen, maarja het zadel wat ik bij de koop meekreeg paste niet goed, dus nu heb ik een goed passend zadel, maar daar kan ik niet meer m'n leuke dekjes onder doen. Jammer voor mij (en ja ik baal best wel, vind het best zonde), maar beter voor m'n paard en dat telt.

Helaas gebeurt het met nog veel meer dingen, om de discussie even een stap verder te brengen, hetzelfde gebeurt met ijzers, lang niet elk paard heeft ijzers nodig m.u.v. enkele uitzonderlijke gevallen. Maar het wordt gedaan voor de ruiter.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:34

Ik ben het ermee eens dat de kwaliteit en het passen van spullen boven alles gaat. Maar het passen en de kwaliteit kan ook samen met het mooi zijn. Er zijn ook mooie spullen die goed zijn van kwaliteit.

Ik ben ook een setjesmens en ik koop ook mooie spullen. Maar dat wilt niet zeggen dat dat per definitie slecht is. Ik koop echt geen dingen waar mijn paard last van heeft, gewoon voor de show, dat doe ik niet. Maar als ik iets wil kopen, zal ik eerder iets mooi kopen met een goede kwaliteit dan iets minder mooi met dezelfde kwaliteit. Spullen van bv. Lamicell zijn erg goed van kwaliteit en ook nog eens mooi. Dus dat is prima.

Zoals de TS zegt zie je ook helaas veel gevallen van "mooi, maar niet passen". Daar kan je niet veel aan doen behalve die mensen wijzen op fouten. Vaak zijn die mensen gewoon heel erg onwetend, maar dan kan je hen beter helpen en vertellen hoe het wel moet, dan hen er gewoon op aankijken en niets doen.
Maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen maar gevallen van "mooi en wel passen en wel goede kwaliteit". Dus dan heb ik er absoluut geen probleem mee.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:50

ben er helemaal mee eens. Opzich vind ik het leuk om setjes te hebben. Maar ik rij daar niet dagelijks mee zo heeeel afventoe als ik er zin in hebt. Zo was laast een bontje in op de manege onder de pensionhouders iedereen kocht er 1. ik wou er ook 1 kopen toch maar niet gedaan omdat ik het gewoon niet nodig vind.

Met springen ook echt alle peeskappen moet om van voor tot achter. En dan nog zo stomme oording. Ik heb ook peeskappen maar geen achter gewoon niet nodig. Die peeskappen gebruik ik alleen met springles want datn wilt die haf van mij nog wel een achterlijk doen. Alleen ben ik niet echt weg van die dingen want het zijn van die goedkope dingen. om maar even grof te zeggen. van die aanbiedingen van br zijn ze volgens mij

zelf ben ik nu aan het sparen voor goede kwaliteid peeskappen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 01:08

Bij mij gaat het passen op mijn paard en de comfort vor mijn paard boven alles.

Ook ik heb veel bij elkaar passende spullen, en heb altijd wel een bijpassend kledingstuk aan... maar als iets op Warina niet goed zit gaat het zo de laan uit. Ik heb ook een korte periode met een bontje gereden, ik stond toen op de wachtlijst bij de zadelmaker en het lag echt niet lekker meer... was te plat en te ruim geworden, met een bontje lag die weer redelijk. Maar na de komst van de zadelmaker is het bontje weer de kast in gegaan Haha!

Bandages, springschoenen, oornetjes e.d. doe ik allemaal niet aan... heeft ze niet nodig dus het komt er ook niet op Clown Peesbeschermers en strijkjes heeft ze wel, ook echt nodig... vooral bij verruimen tikt ze zich erg aan, en ze heeft ik het verleden al meerdere malen een peesklap op deze hoogte gehad. Strijken doen ze achter ook als ze gekke sprongen loopt te maken of loopt te sloffen.
De peesjes heb ik altijd van 1 merk, deze passen namelijk als enige goed bij haar benen... deze heb ik ook in een aantal kleuren... maar ik zal nooit een ander merk nemen omdat die wel een kleur in de collectie heeft die bij mijn dekje past Koe Dat vind ik echt onzin.

Mijn volgorde--> Passend tuig, lessen, setjes Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 01:28

Maar ik geloof niet dat mensen bewust niet passend of schadelijke spullen voor hun paard kopen..
En de aanschaf spullen staat los van wel of geen lessen of niet passend tuig.

Merk, duur en kwaliteit zeggen helemaal niets over de pasvorm, wel of niet schade kunnen toebrengen, etc.
Maar bijv. een zadel van een gerenomeerd merk zal 'dichter' bij een goede pasvorm zitten dan een 2 kwartjes zadel..
Ik heb het dan niet over maatwerk of aangemeten/gepaste zadels. en daarbij nog een maar: zo heeft ieder merk zijn/haar eigen kenmerken, zo is het ene merk juist langer het andere korter, langere zweetbladen of juist kortere, en dit zie je ook soms ook weer terug binnen een merk aan de verschillende types. etc etc.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 01:30

je ziet het inderdaad veel te veel... vooral die bontjesrage inderdaad... mensen stoppen er maar wat onder, zonder erbij na te denken... en waarom? ja het is zo mooi, of, iedereen op stal heeft het ook...
net als setjes met bandages, oh wat mooi! maar niet kunnen bandageren...

persoonlijk vind ik het zonde van mijn geld (en nog erger voor het paard!), natuurlijk kijk ik naar de kleur van een dekje dat ik koop, maar dat is niet de reden om voor een bepaald soort dekje te kiezen.
overigens ben ik wel schuldig aan het kopen van een fleecedeken voor mijn jaarling die hij pas over twee jaar zal passen, maar goed het was zo'n mooie deken en nog in de aanbieding ook, én super kwaliteit... ik hoop maar dat mijn jaarling erin groeit, is ook jammer anders... maar ik kon het niet laten.

besparen op belangrijke spullen (zadels, niet goed laten passen, etc.), en vervolgens wél een collectie setjes en dekens hebben liggen, daar kan ik me echt enorm aan storen...