Beenbeschemers met koelsysteem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Beenbeschemers met koelsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 13:51

Er zijn al veel topics geweest over beenbeschermers. En in allemaal staat eigenlijk wel dat de benen onder de beschermers (van neopreen) en bandages vrij heet worden, wat schadelijk is voor de pezen (voor info zie andere topics).
Nu ben ik dus op zoek naar beenbeschermers met een soort koelsysteem. In de andere topics heb ik er al 5 gevonden. Ze zijn alleen wel vrij duur (of discutabel). Weten jullie er nog meer???? I hope so..

- NEW Airoflow sportboots met constante luchtstroom (crossbeschermers)
- Dalmar Eventing luchtdoorlatend (alleen in maat full en dat is voor mijn paard te groot..)
- USG 3 in 1 beschermers van ademend matriaal (is dat minder heet?)
- Anky Boots met mebraam met gaatjes (3 in 1 beschermers, dus ondersteund de pees te veel?)
- Hary's Horse Air peesbeschermers (maar staat niet bij dat het Air slaat op een koelsysteem)

Breghje

Re: Beenbeschemers met koelsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:04

Ik heb de USG 3-1 beschermers, en op de benen van mijn paard zijn die niet warm, terwijl ze onder de gewone harde peesbeschermers bloedheet waren. De rest ken ik niet, en ik heb voor één paar voor de voorbenen iets van 50.- betaald. Vind ik eerlijk gezegd nogal meevallen als je nagaat dat een beetje pad dat ook al kost ....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 20:18

Ik wilde in mijn eerste post ook nog vragen om ervaringen met de merken die ik opgeschreven had. Dus bedankt voor je antwoord Haha! De USG zijn inderdaad niet zo heel duur. Die crossbeschermers wel, namelijk 160 euro ongeveer voor 4 benen.. Ben jij niet bang dat de USG de pees te veel ondersteund? Zit er eigenlijk ook een harde plaat in de USG?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:01

Je kunt een pees niet ondersteunen Lachen.
Alleen spieren zijn ondersteunbaar, en die zitten niet in het onderbeen van het paard.
Dus daar hoef je je al geen zorgen over te maken Knipoog!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:43

DIe HH air zijn dus net zo warm als alle andere peesbeschermers. Die 3 gaatjes maken echt niet uit.
De afwerking van de Anky boots laat te wensen over heb ik hier ergens op bokt gelezen, dus die zou ik ook niet kopen.
Ik gebruik altijd gewoon de standaard van BR of de Lamicell pro. Hier ben ik ook tevreden over.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 13:51

Ezumii schreef:
Je kunt een pees niet ondersteunen Lachen.
Alleen spieren zijn ondersteunbaar, en die zitten niet in het onderbeen van het paard.
Dus daar hoef je je al geen zorgen over te maken Knipoog!

Het gekke is dat ik van mijn veearts, toen ze nog dachten dat mijn paard een zwakke kogel, moest bandageren tot om de kogel zodat die meer steun zou krijgen. Maar ja...dan praat ik wel over 14 jaar geleden Tong uitsteken Maar waarom gebruiken (top)dressuurruiters dan bandages of 3 in 1 dingen en geen peesbeschermers?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:54

Op Stal Bartels gebruiken ze wel degelijk peesbeschermers hoor Lachen
En op de rest van je vraag kan ik je helaas geen antwoord geven..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:28

Anky en Imke schijnen op het NK wel met bandages losgereden te hebben... Zouden ze speciale koelende onderlappen gebruiken ofzo?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:51

Ik weet wel dat mijn oude stalgenoot iets onder de bandages deed, waardoor het been gekoeld bleef. Helaas spreek ik haar zelden nog, ik zou eigenlijk wel willen weten wat ze eronder deed.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:57

Ik merk bij de HH air zeker verschil met de BR hoor.. onder de HH blijven de benen veel koeler.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:58

batje schreef:
Ik merk bij de HH air zeker verschil met de BR hoor.. onder de HH blijven de benen veel koeler.

Schelen die 3 gaatjes echt? lijkt me stug.
Vind de HH peesbeschermers bagger kwa pasvorm ed.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:01

Jennyxx schreef:
Anky en Imke schijnen op het NK wel met bandages losgereden te hebben... Zouden ze speciale koelende onderlappen gebruiken ofzo?

Dat waren Eskadron onderlappen Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:10

Heb de Eskadron onderlappen even opgezocht en er staat inderdaad bij:
Onderbandages Climatex, driedimensionaal super ademend textiel. Climatex zorgt voor een betere luchtcirculatie en vormt een ideale laag onder bandages.
Zouden ze dan toch bandageren om de pees extra te ondersteunen? Waarom dan wel bij dressuur en niet bij eventing? Enfin..misschien is dit te offtopic.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:17

Jennyxx schreef:
Onderbandages Climatex, driedimensionaal super ademend textiel. Climatex zorgt voor een betere luchtcirculatie en vormt een ideale laag onder bandages.
Zouden ze dan toch bandageren om de pees extra te ondersteunen? Waarom dan wel bij dressuur en niet bij eventing? Enfin..misschien is dit te offtopic.

Bij eventing gebruiken ze het toch om het been te beschermen, of bedoel je dat ze die onderbandages onder de beschermers doen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:18

pezen steunen KAN niet, en hoeft ook niet.
er is een heel topic over bandageren, en daarin komt heel duidelijk naar voren dat het gebruik van bandages schadelijk kan zijn voor het paardenbeen, vanwege de te hoge warmteontwikkeling onder de bandage. onderlappen of niet, maakt niet uit.

ik ben zelf aan het sparen voor de NEW airflow beschermers. hoor graag ervaringen van mensen erover!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:20

even een stipje Lachen. Ben wel benieuwd naar de bevindingen met beenbeschermers.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:21

Ik heb dat andere topic ook gelezen en vragen in gesteld. Zelf twijfel ik nog of ik de New Airflow beschermers zal kopen of de USG 3 in 1. Mijn paard is nog maar net zadelmak, maar ik wil dressuur gaan rijden en buitenritten maken met eventueel een sprongetje over boomstammetjes. Aan de 3 in 1 denk ik, omdat topdressuurruiters toch ook vaak bandageren en ook op paardendrogist.nl staat dat 3 in 1 steun bieden.. Zucht...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:32

als je over boomstammen heen wilt, zou ik zeker investeren in een paar goede beschermers, met harde plaat erin. de Dalmars of NEW in het geval van luchtstroompjes etc.
Canter hier op bokt verkoopt ze ook, en kan je van goed advies voorzien.

3-in-1 beschermers beschermen alleen tegen licht aantikken, niet tegen een knal tegen een boomstam aan. die van USG zijn van dun materiaal, kun je volgens mij net zo goed (of beter) niks omdoen.

en steunen kun je een paardenbeen alleen met gips/spalken. maar dat rijdt weer zo rot! Clown
paardenbenen zitten goed in elkaar hoor, die hebben echt geen steun nodig. en als ze dat wel hebben: kun je er maar beter niet meer op gaan zitten!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:40

Van het ondersteunen weet ik niet (zie topic 'bandageren slecht of niet'). Maar ik heb de New Ariflow besteld *LOL*
Alleen niet bij Canter want bij Equimatch zijn ze goedkoper.

Edit: verkeerde topic naam...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:13

Die 3 in 1 gebruik ik alleen ter bescherming, en dan idd niet tegen aantikken ed of overstekende boomstammen, want dan werkt het gips van Dierfysio veel beter Knipoog . Maar voor het opvangen van schokken, een stukje absorbering, helpen ze (hopelijk!!) wel. Mijn DA heeft ze aangeraden ( en nee, hij heeft geen aandelen Clown ) nu ze een peesblessure heeft en buiten mag stappen. En straks bij alle oefeningen, maar wat daar dan het nut van is als ze niet ondersteunen ben ik nog aan het uitvogelen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 18:54

Schokken opvangen en ondersteunen is misschien wel hetzelfde Verward En misschien zijn ze inderdaad alleen nodig als je paard al wat aan zijn pezen heeft of als je z-dressuur rijdt ivm passage en piaf enzo? Alleen snap ik dan nog niet waarom eventers en springruiters ze dan niet gebruiken, want die paarden ontvangen toch veel meer schokken?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:22

Als je niet crosst dan zou ik geen dure crossbeschermers gaan kopen. Deze zijn bedoelt om de benen te beschermen als het paard tijdens een cross zich raakt tegen een hindernis, of met de achterbenen tegen de voorbenen. Ze bevatten ook een kunststof plaat.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:33

Ik heb alleen ervaring met de NEW Airflow beschermers en vind ze geweldig! Wel prijzig maar echt goede kwaliteit. Ze absorberen ook geen vocht zoals de neopreen beschermers wel doen. Na het rijden zijn de benen ook niet warm.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:32

Niezzz schreef:
batje schreef:

Schelen die 3 gaatjes echt? lijkt me stug.
Vind de HH peesbeschermers bagger kwa pasvorm ed.

Er zitten niet alleen enkele gaatjes in het harde plastic van de peesbeschermer van HH, ook het neopreen zit 'vol gaatjes'. Ook de benen van mijn paard blijven aanmerkelijk droger met HH Air peesbeschermers dan met peesbeschermers van BR of Norton.
Pasvorm is per paard verschillend, bij mijn paard zitten de HH beschermers als gegoten, terwijl ik Norton niet mooi vind aansluiten, terwijl bij een fjord bij ons op stal Norton heel mooi aansluit.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:00

Jennyxx schreef:

Hey
veel dressuurruiters rijden met bandages omdat het gewoon erg mooi staat. De onderlappen van Eskadron vind ik trouwens ook de beste. Maar ze houden het been absoluut niet koel! Het been is na een goeie training evengoed nat en warm.
Maar ook bij verschillende soorten beenbescherming heb ik dit al gezien, zowel bij peesbeschermers, pijpkousen, 3-in-1's van oa Piaffe - Veredus, Kavalkade, ea. Qua pasvorm laten ze dan ook nog vaak te wensen over.

Bij eventing kan je trouwens geen bandages gebruiken, aangezien de stof het water opneemt en dan zwaar wordt + risico op loslaten.

Beenbeschermers waar ik al veel goeds over heb gehoord zijn de Professional's Choice Medicin Boots. Ze kosten wel 99 euro per paar. Of zij echt het been koel houden, dat weet ik ook niet.

Ik ben wel benieuwd naar reacties van mensen die beenbescherming weten waarbij een paard niet zweet! (uiteraard na een goede training, niet na half uurtje stappen)