wippend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fluffyfox

wippend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 01:05

hey

ik heb mn 6 jarige pony sinds 3 nov en heb bij de koop het zadel overgenomen
dit lag er al ong. anderhalf jaar op.
het is een ainsley vanguard (schrijf ik dat zo goed)
en ik heb geen aankoop bon gekregen bij de koop dus t zou ook bets wat ouder kunnen zijn dan anderhalf jaar( of tweedehands)
enkele weken geleden ontdekte ik dat mn zadel aan de achterkant wipt.
hier heb ik een zadelmaker over gebeld hij zou verleden donderdag komen maar ivm de storm werdt dat verzet(naar vandaag)
ook komt daarbij dat ik ong anderhalve week geleden bultjes op zn rug ontdekte.
ze zitten schuin onder zn schoft en hij heeft jeuk, enorme jeuk
heb mn dekjes gewassen, en hem behandeld met betadine scrub. lijtk te helpen
t zijn kleine bultjes en t haar laat ook wat los
ik dacht dat t schimmel was, maar dat is niet zeker.
vandaag was dus de zadelmaker geweest en die denkt dat de bultjes talgklieren zijn die wat geirriteerd zijn mogelijk door verandering van voeding, stress, slechte huidverzorging enz enz
hij raad aan om te blijven behandelen met betadine en verder lekker te poetsen
ik kan hem ook gewoon rijden zegt hij
wat betreft mn zadel zegt hij dat t wippen minimaal is en t zadel kan niet opgevuld achter omdat de kussens dan te hard worden
mogelijk is t al wel eerder opgevuld namelijk.
hij heeft nu aangeraden om er een dikker dekje of een dekje met een bonte achterkant onder te leggen om het zadel meer ondersteuning te geven.
vermoedelijk zal t zadel beter gaan liggen als mn pony meer bespiering krijgt nu hij dagelijks beweging krijgt
voorheen kreeg hij dit verre van namelijk.

goed een heel verhaal dus
wie kan mij helpen

Ludora

Re: wippend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:08

Mij lijkt dat een goed passend zadel niet mag wippen. En als je het van de zadelmaker moet oplossen door meer dingen onder het zadel te proppen (dikker dekje bontje ed) dat het niet een echt goede zadelmaker is.

Aan de andere kant heb ik het natuurlijk ook niet gezien..

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 01:18

om even een beeld te geven
dit zijn fotos van mn les van paar weken geleden
grijze dekje was eerst en andere les was t rode dekje.
hopelijk mag dit trouwens wel en wordt mn topic niet gesloten...
t gaat me dus puur om dat jullie de ligging kunnen zien
commentaar op mn zit hoeft dus niet hier he
(daar heb ik gewoon een topic voor hahahah)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

voor meer fotos van t rijden moet je anders even op
http://majas-fotos.mijnalbums.nl/ kijken en dan album "nosey parker."

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:22

Ik zie idd het dekje behoorlijk van de rug afsteken. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen hoe het beweegt. Mss is het niet zooooo erg, maar ik blijf er bij dat een goed passend zadel niet wipt !!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:24

Oh en volgens mij mogen foto's op deze manier wel !!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 02:36

Soms is de beweging van het paard icm bouw dusdanig dat een zadelmaker weinig kan, behalve geld uit je knip trekken.
En lees dan bij bouw: conditie/bespiering en alle variaties.
En dan kan het voor de eigenaar van het paard, met het oog op het paard, de minst schadelijke weg worden gekozen.
Wat dus kan betekenen dat jouw zadel niet opgevult kan worden om het voor dit tijdelijke moment passend te krijgen, je dus moet investeren in een nieuw zadel om binnen een korte termijn hetzelfde probleem te hebben en mischien je oude en dus dit zadel weer terug kunt kopen omdat het dan wel past.
een zadel passend te maken met kunstgrepen is niet DE manier maar kan wel EEN manier zijn om een kortstondig en dus tijdelijk probleem te overbruggen.
En ik heb onlangs hetzelfde gedaan... 3 maand geleden was mijn paard zo iel en arm bespierd dat haar zadel niet meer paste.. zadelmaker wilde niet echt een nieuw zadel verkopen en voorzag dat het huidige zadel binnen zeer korte termijn wel zou passen... heb een onderlegger gekregen.. en voila.. binnen 7 weken lag het zadel perfect..
Paard heeft er niet onder geleden en mijn portmonee ook niet Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:41

echt verkeerd ligt het zadel er niet op zo te zien
maar ik zou eens naar een andere goede zadelmaker gaan
wat deze komt op mij niet erg deskundig over
de fout die veel zadelmakers maken bij een wippend zadel is de achterkant volproppen
en dan krijg je idd een keiharde vulling op dat punt heeft ie wel gelijk..
maar.. het probleem zit 9 van de 10 keer in het middenstuk die is gewoon te vol gepropt
omdat een Ansley een vrij diepe zit heeft, kan er onder vulling een stuk vilt gelegt worden om dit op te vangen zodat het zadel beter over de gehele lengte gaat dragen en het dus niet meer zal klapperen

bultjes komen vaak door te veel wrijving (wippen dus)
heb met onze pony ooit hetzelfde probleem gehad
ander zadel genomen en een betere zadelmaker en het probleem was verdwenen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:50

ik weet niet wie er geweest is bij jouw zadel ,maar mischien moet je van Rijs bellen Knipoog
deze is pas op een manege hier in de buurt geweest waar mijn Ainsly op div paarden gepast is en de achterkant schijnt moeilijk op te vullen te zijn
maar de voorkant kan makkelijk opgevuld worden
en als jouw zadel wipt dan moet er van voren wat vulling bij.
dit geeft nu wrijving bij jouw paard en dat lijkt me niet echt goed voor z`n rug ,helemaal nu hij al vachtproblemen krijgt Cool

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:58

Ik denk idd dat de voorkant te breed is.
Een goed passend zadel moet op de blote rug goed liggen en als een zadelmaker met hulpmiddelen komt is er iets aan de hand.
Laat er evt een andere bij kijken Pling
Maar goed ligt hij niet

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:06

Ja, ik denk ook dat je zadel aan de voorkant wat te breed is. Ik ben natuurlijk geen zadelmaker, maar als ik je foto's zo bekijk dan krijg ik dat idee wel een beetje. (heb pas een klapperend zadel gehad, weet precies wat je bedoelt!). Dat kan je volgens mij ook niet oplossen door aan de achterkant er wat onder te doen (vulling en/of onderlegger), maar volgens mij moet je dan juist naar de voorkant kijken.
Als ik naar de foto's kijk heb ik ook het gevoel dat je vrij voor in je zadel zit, en hij lijkt ook best groot vind ik. Hoeveel inch is het zadel?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:12

zelfde probleem hier gehad, toen moest de voorkant juist wat worden bijgevult, (nu weer een ander probleem, dat ie naar links en rechts schuift, bijvullen zou nog wel een beetje kunnen, maar daarna echt niet meer dan was ie te hard, bleek boom nu te breed, en kreeg toen ook te horen dat ik maar een bonte eronder moest doen)

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:40

Ik heb zelf problemen gehad met een zadel en o.a. met een Port Impression Pad kunnen zien hoe de afdruk van mijn zadel was c.q. waar het probleem exact zat. Een osteopaat werkte er mee en gebruikte het als extra hulpmiddel bij mijn paard. Omdat het erg goed beviel hebben we met een paar mensen via deze osteopaat gekocht. Info van de makers vind je op : http://www.rocler.qc.ca/portlewis/HTML. ... system.htm Als een zadel niet goed past zie je doorgaans de drukpunten in deze gelei-pad goed en kan je redelijk goed traceren waar het probleem zit. Ik weet dat in Nederland o.a. Esther Groen van Greendistance o.a. dagen organiseert waarop ze metingen doen. Misschien helpt het mee om meer helderheid te krijgen?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:23

het zadel van mijn bijrijdpaardje wipt ook een beetje. Zadelmaakster erbij gehaald, die zei dat het kwam doordat het paardje te weinig bespiering had (heeft 3 jaar stil gestaan). Nu moet ik voorlopig rijden met een halve gelpad of iets in die aard, zodanig dat alleen het achterste stuk van het zadel wat extra ondersteund is. Ze verwacht dat het probleem zichzelf zal oplossen na een paar maand.

Als het probleem blijft, zelfs mét training, moet er natuurlijk wel een andere oplossing komen. Maar op dit moment vindt ze het zelf te gek van een ander zadel te kopen, gezien de kans groot is dat dit weer passend komt te zitten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:26

jokari schreef:
het zadel van mijn bijrijdpaardje wipt ook een beetje. Zadelmaakster erbij gehaald, die zei dat het kwam doordat het paardje te weinig bespiering had (heeft 3 jaar stil gestaan). Nu moet ik voorlopig rijden met een halve gelpad of iets in die aard, zodanig dat alleen het achterste stuk van het zadel wat extra ondersteund is. Ze verwacht dat het probleem zichzelf zal oplossen na een paar maand.

Als het probleem blijft, zelfs mét training, moet er natuurlijk wel een andere oplossing komen. Maar op dit moment vindt ze het zelf te gek van een ander zadel te kopen, gezien de kans groot is dat dit weer passend komt te zitten.

dit vind ik vreemd Clown

de bespiering verdwijnt meestal aan de voorkant ,bij de schoft
daar word het zadel te wijd waaerdoor het gaat wippen.

en dan moet jij juist de achterkant gaan opvullen ,waardoor het zadel nog verder voorover komt te liggen en de bespiering in de knel komt????

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:27

dat wou ik net gaan vragen, daar begrijp ik dus ook niks van!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:35

ik ken er zelf niet veel van, en die zadelmaakster staat hier echt goed aangeschreven, dus ik hoop dat ik mag aannemen dat ze weet wat ze zegt. Bloos Lachen

het probleem zat 'm idd bij de schoft, dat is alvast waar. Maar nu moet ik effe nadenken wat ze nu weer juist allemaal gezegd heeft hoor... Zoiets was het geloof ik : doordat het zadel aan de schoft te los ligt, kantelt het naar achter (komt vooraan dus omhoog) maar elke keer dat ik ga rechtstaan in draf, geeft dat teveel druk op de schoft. Doordat ik nu achteraan wat steun gebruik, blijft het vooraan liggen waar het hoort (is nog steeds te los natuurlijk) en krijgt ze niet telkens een 'plofje' op haar schoft.

Klinkt dat aannemelijk ?

Nogmaals, ik weet er te weinig van, de zadelmaaktster haar uitleg klonk iig logisch.

Mocht het zijn dat ik merk dat mijn paardje echt problemen begint te maken, dan trek ik wel aan de bel natuurlijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:43

jokari schreef:
ik ken er zelf niet veel van, en die zadelmaakster staat hier echt goed aangeschreven, dus ik hoop dat ik mag aannemen dat ze weet wat ze zegt. Bloos Lachen

het probleem zat 'm idd bij de schoft, dat is alvast waar. Maar nu moet ik effe nadenken wat ze nu weer juist allemaal gezegd heeft hoor... Zoiets was het geloof ik : doordat het zadel aan de schoft te los ligt, kantelt het naar achter (komt vooraan dus omhoog) maar elke keer dat ik ga rechtstaan in draf, geeft dat teveel druk op de schoft. Doordat ik nu achteraan wat steun gebruik, blijft het vooraan liggen waar het hoort (is nog steeds te los natuurlijk) en krijgt ze niet telkens een 'plofje' op haar schoft.

Klinkt dat aannemelijk ?

Nogmaals, ik weet er te weinig van, de zadelmaaktster haar uitleg klonk iig logisch.

Mocht het zijn dat ik merk dat mijn paardje echt problemen begint te maken, dan trek ik wel aan de bel natuurlijk.

ik denk dat jouw dieptepunt nu niet in het midden ligt.
omdat je het zadel van achteren ophoogt
ik rij western en toen mijn draver in slechte conditie was en deuken achter de schoft had kreeg ik van de zadelmaakster een build-up pad om de periode van spieropbouw te overbruggen
na 3mnd was het daar weer opgevuld en kon er een gewone pad onder
zou ik toen het zadel van achter omhoog hebben laten zetten en dus meer druk van voren omdat je zadel dan kanteld ,was de kwaal erger geworden omdat het zadel dan juist op de spieren ligt en deze niet de ruimte krijgen om uit te zetten.

ik zou zoals bij jou ,juist een verhoging aan de voorkant nemen,want het dieptepunt moet wel in het midden blijven.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:50

oei. jee nou weet ik niet meer wat ik moet doen. Kon ik het maar gewoon aan mijn paardje vragen waar ze eventueel last heeft. Haha!

zonder zadel rijden is bij haar écht geen optie. Nagelbijten / Gniffelen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:57

Als je zadel voor te wijd is, kan het daar opgevuld worden; ik zou eerst maar eens een andere zadelmaker inschakelen.
En kan het zadel niet een beetje naar achteren? Het moet echt helemaal ACHTER het schouderblad liggen; als je met je linkerhand (als je aan de linker kant staat) Vanaf de schoft scheef naar achteren/onderen voelt, merk je wel waar het schouderblad ligt.
Zo op de foto's te zien is de achterkant inderdaad al extreem de hoogte ingetild, misschien voor er wat bij en achter er juist uit?
Nogmaals, ga naar een goede zadelmaker................. succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:19

Even kijken of ik ook het verhaal snap. Als een zadel wipt dan is de boom te breed? Dan zou je een smallere boom in moeten hebben of aan de voorkant het zadel meer opvullen. Maar als je het aan de voorkant op vult dan ligt het zadel toch scheef? Dan is de voorkant hoger als de achterkant en ligt ie achterover.
Kan iemand mij het uitleggen snap het echt niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:40

felicity schreef:
Even kijken of ik ook het verhaal snap. Als een zadel wipt dan is de boom te breed? Dan zou je een smallere boom in moeten hebben of aan de voorkant het zadel meer opvullen. Maar als je het aan de voorkant op vult dan ligt het zadel toch scheef? Dan is de voorkant hoger als de achterkant en ligt ie achterover.
Kan iemand mij het uitleggen snap het echt niet.

nee ,als hij van voor te breed is,duikt het zadel voorover Knipoog
zou je de achterkant opvullen ,dan duikt het zadel nog meer voorover en ligt de achterkant te hoog waardoor het dieptepunt niet meer in het midden ligt.
als je zadel van achter wipt moet je aan de voorkant opvullen.

ga maar eens met een waterpas spelen Clown
op bv de leuning van je bank,als deze van voor iets afloopt zit je dieptepunt niet meet in het midden
waar moet hij dan omhoog?voor? of achter?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:34

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je beugelriemen recht naar beneden hangen en het diepste punt in het midden ligt.

Als je achter meer druk gaat zetten door het daar op te vullen komt er te veel druk op de voorkant en krijg je daar dus een drukking. De spieren die afgestorven zijn (die kuiltjes) komen nooit meer terug, ook niet door trainen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:04

Shyla25 schreef:
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je beugelriemen recht naar beneden hangen en het diepste punt in het midden ligt.

Als je achter meer druk gaat zetten door het daar op te vullen komt er te veel druk op de voorkant en krijg je daar dus een drukking. De spieren die afgestorven zijn (die kuiltjes) komen nooit meer terug, ook niet door trainen

dat klopt niet helemaal Knipoog bij mijn draver zijn ze wel terug gekomen Haha!
hij heeft jaren een te krap zadel gehad waardoor de spieren geen ruimte hadden
toen ik hem kocht ben ik met westernzadel gaan rijden en eerst met een buil-up pad[verdikking aan de voorkant] en na 3 mnd goed rijden had ik die pad niet meer nodig.
zijn spieren hadden nu wel de ruimte gekregen en waren ook gegroeit Pling

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:30

Shyla25 schreef:

dat is dus niet waar!!
het bewijs staat hier op stal Knipoog (in profiel = de schimmel)
die spieren kunnen wel degelijk terugkomen zelfs bij oudere paarden Ja
maar....niet vanzelf
de spieren zijn door de langdurig afknelling "dood" er zit weinig doorbloeding meer in
heb 2½ maand geleden een paard gekocht met mega diepe kuilen naast de schoft
inmiddels is de bespiering weer helemaal terug
de oplossing:
de doorbloeding van de spieren weer op gang brengen www.happy-athlete.nl
(een zeer goede,effectieve en niet dure metode!)
de eerste tijd alleen werken aan de longe (dus niet gaan rijden)
dan een passend zadel met Flair (onder lucht herstellen spieren zich snellen)
na 6 weken maximaal 2 keer per week rijden de rest longeren
vervolgens vervang je stapje voor stapje het longeren door rijden
heb zo al meerdere paarden met weggevallen schoft/rug spieren weer helemaal mooi gespierd gekregen Cool

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:43

unamie schreef:
Shyla25 schreef:

dat is dus niet waar!!
het bewijs staat hier op stal Knipoog (in profiel = de schimmel)
die spieren kunnen wel degelijk terugkomen zelfs bij oudere paarden Ja
maar....niet vanzelf
de spieren zijn door de langdurig afknelling "dood" er zit weinig doorbloeding meer in
heb 2½ maand geleden een paard gekocht met mega diepe kuilen naast de schoft
inmiddels is de bespiering weer helemaal terug
de oplossing:
de doorbloeding van de spieren weer op gang brengen www.happy-athlete.nl
(een zeer goede,effectieve en niet dure metode!)
de eerste tijd alleen werken aan de longe (dus niet gaan rijden)
dan een passend zadel met Flair (onder lucht herstellen spieren zich snellen)
na 6 weken maximaal 2 keer per week rijden de rest longeren
vervolgens vervang je stapje voor stapje het longeren door rijden
heb zo al meerdere paarden met weggevallen schoft/rug spieren weer helemaal mooi gespierd gekregen Cool

Ik had het dus ook alleen voor het trainen onder zadel. Plus als ze echt afgestorven zijn komen ze echt niet meer terug, ben je er optijd bij of is het alleen verlies van spiermassa dan kan het nog goed komen.