Peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bertvr
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-12-06

Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:17

Wie kan mij uitleggen wat nou eigenlijk het doel is van peesbeschermers.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:20

Bescherming van de pees misschien?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:05

Tegen klappen van buitenaf? Binnenin beschermt hij niks hoor.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:14

Trauma's van buitenaf... Helemaal zekerheid heb je nooit, het beschermd iig meer dan een bandage

Harvest_Moon

Berichten: 1629
Geregistreerd: 29-12-06

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:15

de naam zecht het al, bescherming van de pees van het paard Tong uitsteken

Bertvr
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:00

Maar het heeft niet met onderstuinig te maken ofzo?

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:03

nee, ondersteunen kan je bijna niet, dan zou je het hele gewricht moeten bandageren maar dat loopt niet prettig.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:05

Het is natuurlijk bedoeld voor bescherming van buitenaf, maar aangezien de temperatuur onder een peesbeschermer kan oplopen tot 44 graden (!!!) kun je je afvragen of dát gezond is.
Ik gebruik ze om die reden niet meer maar dat moet ieder voor zich beslissen.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:09

toch zijn de pezen niet veel warmer als ik de peeskap eraf haal..

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:54

xx_Irisje schreef:
toch zijn de pezen niet veel warmer als ik de peeskap eraf haal..



Dan voel je ook alleen de buitenkant maar. Trouwens, als ik de peesbeschermers er afhaalde voelde ik wel degelijk dat de warmte onder de beschermers was opgelopen. Maar zoals ik al zei, voel je alleen de buitenkant en dat zegt weinig tot niets over wat zich verder naar binnen afspeelt.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:05

Volgens mij zit er alleen nog maar een laagje huid over de pees. Denk niet dat t gruwelijk veel verschilt met de binnenkant

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:12

Het beschermen van de pees, zoals bovengenoemd. Ik rijd er altijd mee Lachen

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:49

xx_Irisje schreef:
toch zijn de pezen niet veel warmer als ik de peeskap eraf haal..


Omdat de meeste warmte en dan al uit is, de pezen aan de binnenkant zijn dan nog
écht goed warm. Om die reden rijdt ik er alleen mee als ik ga springen. Zeker in de zomer
kan de temperatuur eronder meer als 42 graden worden. Volgens mij kan dat nooit goed zijn..
Hebben ze in de natuur ook van die dingen om? Dus ik blijf erbij dat ze best zonder kunnen. Lachen

DNIEKJ
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-06-06

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:22

Kit_for_ever schreef:
Trauma's van buitenaf... Helemaal zekerheid heb je nooit, het beschermd iig meer dan een bandage


Idd.. Knipoog

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:15

een pees bestaat uit golvende vezels in de vorm van een springveer(efficient energieverbruik). door regelmatige spanning wordt deze sterker.
doordat de temperatuur onder de beenbeschermer stijgt, neemt de vervormbaarheid van de pees af, en wordt de pees dus zwakker.
een blessure onstaat eerder doordat de pezen niet regelmatig belast worden. door regelmatige spanning blijft hij strak, de pees draait dan iets uit elkaar, hiervoor heeft een paard minimaal 16 uur beweging per dag nodig.
paarden in de natuur dragen toch ook geen beenbeschermers?! het probleem ontstaat als het paard 23 uur op een dag op stal staat en vervolgens er even uit mag.
het gebeurd maar zelde dat een paard zichzelf bezeerd, als het voldoende beweging krijgt.

gebruik van beenbescherming tijdens zeer zware arbeid (springen, eventing, marathons ed.) vind ik nog tot daar aan toe, maar maak dan wel gebruik van zeer goed ademend materiaal. (dus geen bont of iets in die richting)

daarnaast kan zand of een steentje dat in de peesbeschermer terecht komt meer schade aan richten dan een tikje met een ijzer doet.

tegenwoordig dienen peesbeschermers meer voor de versiering van je paard.
Verder vind ik het allemaal 1 grote marketing hype die heel goed is aangeslagen, mensen denken allemaal dat hun paard van porcelein is en op alle vlakken beschermd moet worden wat vaak ten koste gaat van het paard.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:17

daarnaast kan zand of een steentje dat in de peesbeschermer terecht komt meer schade aan richten dan een tikje met een ijzer doet.

Denk niet dat als dat gebeurd dat zo zachtzinnig is als jij t omschrijft

ilse18

Berichten: 714
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Venhuizen N-H

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:27

ijslanderfan schreef:
xx_Irisje schreef:
toch zijn de pezen niet veel warmer als ik de peeskap eraf haal..


Omdat de meeste warmte en dan al uit is, de pezen aan de binnenkant zijn dan nog
écht goed warm. Om die reden rijdt ik er alleen mee als ik ga springen. Zeker in de zomer
kan de temperatuur eronder meer als 42 graden worden. Volgens mij kan dat nooit goed zijn..
Hebben ze in de natuur ook van die dingen om? Dus ik blijf erbij dat ze best zonder kunnen. Lachen


Sorry kan het niet laten, in de natuur zit er ook niemand op het paard die onnatuurlijke dingen vraagt!
Hier zeg ik niet mee dat ik voor of tegen het gebruik van peesbeschermers ben maar zo'n vergelijking is niet echt reeel.

JoyMarit
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:50

Mijn paard raakt weleens, bv als ze vrolijk is en ongecontroleerde sprongen maakt Knipoog met haar eene voorbeen haar andere voorbeen. Daarom rij en longeer ik met peesbeschermers.
In de wei heeft ze zichzelf op deze manier een keer binnenkant voorbeen aan een tussenpees geblesseerd, dat was pech. De hele dag in de wei peesbeschermers om vind ik absoluut geen optie, hopen dus dat dat niet meer gebeurt. Mijn mening is dat je alleen de hulp-beschermingsmiddelen gebruikt die je echt nodig hebt en dat verschilt dus per paard!

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:26

ijslanderfan schreef:
xx_Irisje schreef:
toch zijn de pezen niet veel warmer als ik de peeskap eraf haal..


Omdat de meeste warmte en dan al uit is, de pezen aan de binnenkant zijn dan nog
écht goed warm. Om die reden rijdt ik er alleen mee als ik ga springen. Zeker in de zomer
kan de temperatuur eronder meer als 42 graden worden. Volgens mij kan dat nooit goed zijn..
Hebben ze in de natuur ook van die dingen om? Dus ik blijf erbij dat ze best zonder kunnen. Lachen


In de natuur hebben ze ook geen zadel op Bloos

12rebel

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: den haag

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:35

Mijn paard heeft artrose en na een lange tijd met peesbeschermers te hebben gereden ben ik overgestapt op het bandageren ervan. Dit gebeurt wel met onderdekje en op de goede manier. Laat je vooraf in ieder geval goed informeren over de wijze waarop je de bandages aan doet want dat is vaak het probleem met blessures achteraf. Vaak ontstaat dit doordat ze verkeerd worden omgedaan. Bij mijn paard werkt het in ieder geval erg goed. Voorbenen zijn nu ook weer dun omdat bandages toch ook het vocht opnemen dit in tegenstellen tot vast peesbeschermers.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:15

En onder bandages wordt het niet warm??
Mij is weleens verteld dat de temp onder een bandage kan oplopen tot de 60graden!!!!!
In de zomer rij ik al helemaal niet met een bandage en in de winter eigenlijk alleen omdat het leuk gezicht is...
Verder rij ik met peeskapjes voor het strijken aan de binnenkant van het voorbeen. Hele peesbeschermers gebruik ik met rijden niet! Mijn paard kreeg hier net onder haar knie, waar de peesbeschermer begon/eidigde (maar net hoe je het ziet) op het randje dus, een vocht bult! Dat kan nooit goed zijn!!!

___Sanne

Berichten: 1585
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:36

ik vraag me af waarom peesbeschemers eigenlijk nog in de schappen liggen als ik al deze verhalen lees...
ik weet niet wat ik moet geloven, aan de ene kant denk ik ja maar dan aan de andere kant toch weer niet....

Anoniem

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:39

Ik rij al meer dan 20 jaar, alleen maar met peesbeschermers.
Voorheen meerdere paarden per dag
De 1e die schade over houd van zijn peesbeschermers moet ik nog tegen komen.

Ik heb wel (gelukkig niet bij mijn paarden) schade gezien van paarden die er vol met het achterbeen op knallen.

En mijn paard knalde van de zomer aan de longe, met een serie bokken en toen een halve struikel, ook vol met zijn achterbeen op de peesbeschermer.
En dan kan ik je zeggen dat je heel erg blij bent dat je ze altijd omdoet Ja

Een ongeluk zit in een klein hoekje Lachen
Je doet ook een cap op eventuele schade te beperken.
Idem met peesbeschermers
Overigens, je hersen smelten ook niet onder je cap Tong uitsteken Haha!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:43

Liever een klap tegen een peesbeschermer als tegen een bloot been. Daar zijn al veel blessures van blijvende aart door gebeurt. Hier gaan de paarden daarom ook met bescherming naar buiten.
Met rijden kunnen paarden uit balans raken. Je vraagt onatuurlijke bewegingen en oefeningen waardoor aantikken zo is gebeurt.
Nadeel van peesjes is dat het er behoorlijk warm onder wordt en er zand tussen gaat zitten.
Ik gebruik altijd bandages die laten meer warmte door en geven meer steun en er gaat geen zand tussen zitten. Nadeel is dat je er niet mee in de drek kan ivm afzakken enz.
Vindt wel dat je bandageren echt moet leren anders vraag je alleen maar om problemen. (Zie soms foto's op bokt van gebandageerde paarden, dat ik denk arm paard)
Maar ook peesjes die te strak zitten kunnen een hoop ellende geven.

Anoniem

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:46

Alleen geven bandages totaal geen bescherming tegen een klap

Peesbeschermers in het land doe ik niet, dat vind ik te lang omzitten