Met de vraag erbij: Wat vinden jullie van mijn nieuwe zadel?
Dergelijke zadels zijn doorgaans al niet veilig voor de ruiter (er zijn ook geen veiligheidsnormen voor (western)zadels, zoals die er wel zijn voor je cap bijvoorbeeld).
Dit soort zadels hebben een verkoopsprijs van tussen de 100 en 200 euro.
En als je dan weet dat een fatsoenlijke westernboom (waar dus nog een zadel omheen gebouwd moet worden) aan inkoop al meer kost dan zo'n zadel, dan kun je je misschien voorstellen hoe slecht de boom is in dat soort goedkope zadels.
Zo'n zadel moet winst opleveren. Dus als een zadel 100 euro kost (verkoop) en de maker, leverancier en verkoper winst op die 100 euro moeten maken. Dan heeft zo'n zadel aan materiaal dus niet meer gekost dan ca. 20 - 25 euro.
En voor zo'n bedrag is het onmogelijk een goed en veilig westernzadel te maken. wat verkopers je ook proberen te overtuigen van het tegendeel.
Ook in India en Mexico waar die zadels vaak vandaan komen is goed leer, een goede boom, en goede ophanging van fenders bijvoorbeeld ook niet goedkoop. Zeker niet zo goedkoop dat het voor 20 euro ingekocht en gemaakt kan worden. Dus zit er bijvoorbeeld een kartonnen boom in, een doorgestikte padded seat (kunststof of stof) of wordt er gewerkt met splitleer. Om maar een paar voorbeelden van bezuiniging te noemen. Of de ophanging van de fenders gebeurt met een paar schroeven (duidelijk zichtbaar bij onderste zadel). Dat wil zeggen geen leer van 8 mm dik (zoals bij een fatsoenlijk westernzadel) maar de onderkant van een doorgesneden lap van 8 mm. Dat leer kun je gebruiken voor de voering van een koffertje o.i.d. Niet voor een zadel. Het is daarvoor niet sterk genoeg en het blijft ook niet mooi. Er wordt een laagje lak overheen gedaan, waardoor het op betere kwaliteit leer lijkt.
Wat probeer ik nu te zeggen.
Wil je een westernzadel?
Dat is hartstikke leuk. Western rijden is een vreselijk leuke tak van sport.
Maar als je alleen maar een zadel van 100 - 200 euro kunt kopen... Doe dan jezelf en vooral je paard een enorme lol en wacht nog een jaar. Spaar voor een fijne tweede handse die jaren en jaren meegaan en veilig zijn voor jezelf (en als je een goede zadelpasser zoekt) ook fijn zitten voor je paard. Die je voor rond de 400 - 500 euro kunt kopen als je goed zoekt.
Wat voorbeelden van het soort zadels waar ik het over heb: