hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 11:50

Met regelmaat staan ze er weer. De foto's van een paard/pony met een slecht passend goedkoop zadel op zijn rug. Zo slecht passend dat van een afstand al te zien is dat dat zadel het dier pijn gaat doen. Dit zie je overigens vooral bij westernzadels. Waarschijnlijk omdat het mensen betreft die graag een leuk zadeltje 'erbij' willen hebben en geen idee hebben van de prijzen van een goed middelklasse westernzadel (toch echt ruim over de 1000 euro of meer nieuw).

Met de vraag erbij: Wat vinden jullie van mijn nieuwe zadel?

Dergelijke zadels zijn doorgaans al niet veilig voor de ruiter (er zijn ook geen veiligheidsnormen voor (western)zadels, zoals die er wel zijn voor je cap bijvoorbeeld).

Dit soort zadels hebben een verkoopsprijs van tussen de 100 en 200 euro.
En als je dan weet dat een fatsoenlijke westernboom (waar dus nog een zadel omheen gebouwd moet worden) aan inkoop al meer kost dan zo'n zadel, dan kun je je misschien voorstellen hoe slecht de boom is in dat soort goedkope zadels.

Zo'n zadel moet winst opleveren. Dus als een zadel 100 euro kost (verkoop) en de maker, leverancier en verkoper winst op die 100 euro moeten maken. Dan heeft zo'n zadel aan materiaal dus niet meer gekost dan ca. 20 - 25 euro.

En voor zo'n bedrag is het onmogelijk een goed en veilig westernzadel te maken. wat verkopers je ook proberen te overtuigen van het tegendeel.

Ook in India en Mexico waar die zadels vaak vandaan komen is goed leer, een goede boom, en goede ophanging van fenders bijvoorbeeld ook niet goedkoop. Zeker niet zo goedkoop dat het voor 20 euro ingekocht en gemaakt kan worden. Dus zit er bijvoorbeeld een kartonnen boom in, een doorgestikte padded seat (kunststof of stof) of wordt er gewerkt met splitleer. Om maar een paar voorbeelden van bezuiniging te noemen. Of de ophanging van de fenders gebeurt met een paar schroeven (duidelijk zichtbaar bij onderste zadel). Dat wil zeggen geen leer van 8 mm dik (zoals bij een fatsoenlijk westernzadel) maar de onderkant van een doorgesneden lap van 8 mm. Dat leer kun je gebruiken voor de voering van een koffertje o.i.d. Niet voor een zadel. Het is daarvoor niet sterk genoeg en het blijft ook niet mooi. Er wordt een laagje lak overheen gedaan, waardoor het op betere kwaliteit leer lijkt.

Wat probeer ik nu te zeggen.

Wil je een westernzadel?
Dat is hartstikke leuk. Western rijden is een vreselijk leuke tak van sport.
Maar als je alleen maar een zadel van 100 - 200 euro kunt kopen... Doe dan jezelf en vooral je paard een enorme lol en wacht nog een jaar. Spaar voor een fijne tweede handse die jaren en jaren meegaan en veilig zijn voor jezelf (en als je een goede zadelpasser zoekt) ook fijn zitten voor je paard. Die je voor rond de 400 - 500 euro kunt kopen als je goed zoekt.

Wat voorbeelden van het soort zadels waar ik het over heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hobbelheks

Re: hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:56

en als je in het onderschrift van dubbeldun kijkt kun je zien hoe zo'n zadel in elkaar hangt..

vind het goed dta je dit topic gestart hebt ana, ook ik heb vroegah zo'n zadeltje gehad niet beter wetende, gelukkig was er iemand die mij duidellijk maakte dat dat alles behalve slim was Lachen

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:04

Het valt mij op dat het vaak dressuur/springruiters zijn die voor hun buitenritjes graag een westernzadel willen (want dat zou zo lekker zitten). Maar omdat het niet echt hun tak van paardensport is mag het niet te duur zijn en is een baggerzadel al gauw gekocht.
Of mensen die recreatief rijden en zo'n westernzadel wel stoer vinden.(en dan ook het idee hebben dat ze westernrijden, terwijl dat i.m.o. bepaald wordt door de rijstijl en niet het tuigage)

Maar het blijft toch altijd zoiets als met teenslippers een uurtje gaan hardlopen, dat voelt ook niet fijn.

Het is gewoon nog niet genoeg bekend dat ook een westernzadel goed moet passen en van kwalitiet moet zijn.
Heel goed dit topic om daar meer bekendheid aan te geven.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:15

Ik begrijp er eerlijk gezegd helemaal niets van dat mensen zo'n zadel kopen en ook nog eens op hun paard leggen. (Als decoratie wilde ik ze nog niet eens Clown ).

Ook al heb je niet het meeste verstand van zadels, met een klein beetje gezond verstand moet je kunnen weten dat een zadel met zo'n prijskaartje eraan gewoon weg niet oke kan zijn qua pasvorm/kwaliteit...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:16

Ik vraag me dan altijd af: hebben ze ook een gewoon dressuurzadel van 100 euro op hun paard liggen? Zo nee, waarom zou je dan wél een Westernzadel van die prijs erop leggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:19

Mooi stukje al zou ik de prijs van 100-200 nog wat ruimer nemen tot 350. Want ook hiervoor is geen fatsoenlijk nieuw westernzadel te koop.

Van die bovenste foto zou ik zo graag eens een ruiter zien die probeert zijn voeten in de beugels te krijgen Cool

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-12-06 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:20

Ach, het is vaak maar voor 1x per week/maand/whatever. Blauw oog

Mocht je niet heel veel geld te besteden hebben: spaar dan voor 1 (western/engels) goed 2e hands zadel!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:20

hey wat goed dit topic, ik hoop ook echt dat mensen er iets mee doen.Zie vaak goed bedoeld advies wat zo word afgewimpeld en het paard er maar onder lijden. ik sluit me aan bij ibbel,waarom dan wel veel neerleggen voor een goed dressuurzadel maar voor een habbekrats een niet goed passend western zadel aanschaffen. Wat is daar nou zo anders aan, een westernzadel past ook niet op ieder paard (al denk ik soms dat velen dat wel denken).
En inderdaad als je goed zoekt kun je nog best voor een schappelijk bedrag een goed tweedehands westernzadel kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:24

Overigens dient wel ook opgemerkt te worden dat een duur westernzadel net zo slecht kan passen.
Alleen zijn die veelal wel een stuk veiliger om op te rijden.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:31

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:45

Anya top dat je een topic daarover hebt geopend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:56

fjordido schreef:
Ik heb er ook 1 liggen. maar als ik die vergelijk met mijn bijna antieke simco'tje dan is dat inderdaad het vergelijken van een dinky toy met een ferrari.
En ook die vergelijking kan wat mank gaan Knipoog
http://cgi.ebay.com/Tekno-Corgi-Dinky-T ... dZViewItem
Als is een Ferrari nog wel 'iets' duurder Clown

Maar de oudere western zadels zijn vaak qua konstructie een stuk beter als de nieuwere (en zeker de goedkopere). Helaas is meestal het gewicht van die dingen minder prettig, voor de eigenaar dan, het paard zal er niet zo mee zitten zolang het goed past.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:44

Een goedkoop zadel zal kwalitatief minder zijn dan een duur zadel. Ook is vaak de pasvorm minder.
Maar toch zijn er ook goedkope zadels die hun geld wel waard zijn. Voorbeelden: Kadet en Ascot. Deze zadels vallen mij echt 100% mee, ze passen vrij universeel. Vraag een goede zadelmaker na of de boom recht is en of het past. Dan heb je er echt een leuk zadel aan. ZE gaan geen 20 jaar mee zoals Stubben, maar ze zijn hun geld wel waard.
En inderdaad, er zijn merkloze zadels die gewoon flut zijn.
Zo is het ook met wedsternzadels. Er zijn er op de markt die nooit ergens op zullen passen, maar er zitten ook best aardige exemplaren tussen die bij matig gebruik de rug echt niet zullen schaden.
Vergeet verder niet dat je in India en dat soort landen eigenlijk alleen materiaalkosten hebt. Uurloon is er praktisch verwaarloosbaar. De materiaalkosten zijn vele malen lager dan bij ons.
Waarom kost een confectierijjasje van casmirwol bij ons al gauw 250-300 euro? Terwijl een op maat gemaakt rijjasje (eigen ontwerp, met biesjes) van casmirwol in Vietnam maar 25 euro kost?
Ook de goede fietsen kosten in Vietnam tussen de 50 en 100 euro. Terwijl je hier voor een Gazelle 700-1200 euro kwijtbent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:52

germie schreef:
Zo is het ook met wedsternzadels. Er zijn er op de markt die nooit ergens op zullen passen, maar er zitten ook best aardige exemplaren tussen die bij matig gebruik de rug echt niet zullen schaden.
Buiten dat ik het niet met je eens ben, vraag ik me verder of je een paard
dan met een af-en-toe buitenritje (vaak lang en op ongelijk terrein) dan nog wel zo'n plezier doet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:55

De goedkopere zadels zijn na 1-2 jaar af als je dagelijks rijdt. Als een zadel past, goedkoop of duur, dan is het niet erg. Ik bedoelde met matig gebruik gewoon zo nu en dan. Ik ga uit van een passend zadel. En dan is dat niet schadelijk. Splitleer of iets dergelijk is een mindere kwaliteit leer, maar op zich is hier niets mis mee. Het is prima te gebruiken, alleen goedkoper en dus minder slijtvast.
Een goedkoop zadel is gewoon nie tzo slijtvast dat dagelijks gebruik aan te raden is. Dan ga je gewoon voor een duurder zadel. Maar die slijtvastheid heeft niets met pasvorm te maken, maar gewoon met gebruikte materialen. Pasvorm is natuurlijk nr.1. En als een goedkoop zadel past, dan is er niets mis mee om dit te gaan geburiken. Meestal is het een zadel voor erbij en als zo'n zadel past, dan is er niets aan de hand. Zo'n zadel wordt vaak maar matig gebruikt. Ik heb het niet over zadels die niet mpassen en wel gebruikt worden. Dan is zelfs matig gebruik te veel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:03

hm interesant topic..
ik moet toegeven, ik vond het ook wel verleidelijk om een goedkoop zadel te kopen..
maar nu ik dit zo lees begrijp ik waarom dat beter niet kan.
ik heb een engels zadel die niet goed past, rijd niet vaak, maar als ik het doe maar met bareback pad of zonder zadel, omdat ik het gewoon heel moeilijk vind, het zadel gedoe, wanneer is het nou goed ect.
geld voor een duur western heb ik nu niet, dat word dus sparen Knipoog
western is in ons geval oa interessant omdat ik ook een kindje heb dat steun nodig heeft bij het pony rijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:10

Ik vind de site van DubbelDun erg goed! Heb het net even bekeken.

Maar ik denk dat dit 'probleem' niet alleen geldt voor westernzadels, maar voor alle goedkope zadels. Ik heb ooit in een grijs verleden een westernzadel gekocht bij Zadelmarkt (zou idd ook alleen voor buitenrijden zijn), heb het er 1 keer op gelegd, schoof alle kanten op en stak af. Heb het meteen weer weggedaan. Hetzelfde geldt voor een Divoza westernzadel, ook pure bagger Lachen

Ik snap heel eerlijk gezegd niet zo goed dat dit nog verkocht mag worden Bloos

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:11

Niet alleen de duurzaam heid is belangerijk, vergeet niet veiligheid! Er is één belang dat bovenaan staat, en dat is de pasvorm. En die kan je niet weten als je niet met kale boom je paard opmeet. Alle zwamverhalen van handje eronder etc. is alleen maar onzin.
Je rijdt je paard kapot met een slecht passend zadel.
Stel dat je hebt kunnen opmeten en het prutzadeltje past echt goed. Dan kan je daar (binnenbak!) even op rijden, maar dan moet je dus regelmatig een nieuw zadel kopen.
En dus veiligheid. Wil je écht je leven en dat van je paard van een kartonnen zadeltje toevertrouwen? Dat splitleer heeft geen enkele kracht.
En aangezien je zo'n zadel dus écht niet goed op kunt laten meten begrijp ik niet dat mensen dat nog overwegen. En dan ook ophouden met declameren dat je zoveel van je paard houdt; als dat stopt bij de portemonnaie is het niet meer als apenliefde.
Anderen zeggen het al: Een goed tweedehands zadel. zeker één die van voor de tijd van goedkopebagger voor Europa is, is goed, waardevast, en veilig!
Leest op het topic Westernzadelkunde waar je op moet letten bij de aankoop van een zadel. Er wordt ook uitgelegt waarom je je paard goed op moet meten voor je een zadel koopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:13

@Germie: kijk eens in de link van mijn onderschrift, zeker waar het de foto van de beugels betreft !!
Dit heeft niets met slijtage te maken maar gewoon met inferieure kwaliteit en dus niet veilig voor de ruiter.
En niet alleen voor ruiters met 'een maatje meer' .

@Quellian: niet alle western zadels van Divoza zijn ZitModder Knipoog, maar de betere kosten dan ook meteen wel wat meer.

Edit: foto er maar even bijgezocht
Afbeelding
Bezuiniging op kwaliteit geeft dit als resultaat, levensgevaarlijk dus !!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:30

En toch wordt er weer te veel alles over 1 kam geschoren. Niet alle westernzadels zullen problemen met de veiligheid hebben.
Het is altijd van 'het kan niet goed zijn'. En juist omdat ik dus wel goede ervaringen heb met de goedkope zadels is het meer dan alleen van horen zeggen.
Ik heb ook echt wel zadels gezien die nooit zouden passen. Heb ook een keer een goedkoop westernzadel in handen gehad dat nooit de rug zou kunnen volgen. Maar er zitten er echt wel acceptabele tussen.

En als jullie denken dat ik bezuinig op mijn paard: mijn paard heeft een op maat gemaakte stubben Maestoso op de rug. Ik heb hier lang voor gespaard. Ik heb haar ingereden met een simpel kunststof zadel (Global dressuur van 269 euro). Dit lag echter niet goed genoeg om er mee door te rijden. Dit zadel wordt nu voor een ander paard gebruikt waar het prima op ligt.
Maar niet voor iedereen is zo'n duur zadel weggelegd.

Het is soms gewoon net of je minimaal 1000 euro over moet hebben voor een zadel. En dat heeft niet iedereen.
Heb je minder budget, dan zul je goed moeten rondkijken. En dan is er echt wel wat te koop. 300 euro is nog altijd 660 gulden.

Verder is het ook nog eens geluk hebben. Veel mensen zijn zeer tevreden over Pagony/Rossner (zit dezelfde boom in). Toch heb ik meegemaakt dat ik raar landde na een sprong en dat de boom spontaan gebroken was. Voor mij dus nooit meer Pagony of Rossner.
En ik ben ook al een keer naast het paard beland omdat een beugelriemhaak van een A-merkzadel boven de sprong afbrak.
Als je gewoon een zadel voor af en toe zoekt, dan vind ik dat een goedkoper westernzadel een prima keus kan zijn. Mits het goed past natuurlijk.
GA je meer eisen stellen, dan kom je uiteindelijk vanzelf in de duurdere categorie terecht. Wil je werkelijk koeien vangen, dan is er geen goedkoop westernzadel dat een horn heeft die sterk genoeg is.
Waarom zou een beginnende ruiter niet met een eenvoudiger zadel kunnen beginnen? Ik heb al zo vaak meegemaakt dat zeker kinderen geen benul hebben van de prijs van paardenspullen en er ook met weinig respect mee omgaan. Dan liever een zadel van 200 euro kapot dan eentje van 1200.
Een beginnende skier begint toch ook met ander materiaal dan daar waar een expert op staat? Daar zit ook heel veel prijsverschil tussen. Er zijn bindingen op de markt die voor de expert absoluut ongeschikt of zelfs gevaarlijk zijn omdat ze gewoon te weinig krachten kunnen verwerken. Maar voor de beginner zijn ze veilig.

En hoeveel maneges zorgen echt wel goed voor de paarden, maar hebben toch goedkope zadels? Dat zijn er genoeg. Dure zadels raken te snel beschadigd door ondeskundige behandelingen, of ze worden gesloopt/gestolen.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-12-06 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:39

germie schreef:
Niet alle westernzadels zullen problemen met de veiligheid hebben.
Niet alle, de goedkope wel. Je kunt nl geen veilig zadel kopen voor dat geld gezien de materialen die gebruikt zijn.
Natuurlijk zal een goedkoop zadel harder slijten en natuurlijk zal een koper (hopelijk) niet verwachten er lang mee te doen. Maar als tijdens je eerste ritje de singelriem afbreekt wegens te dunne inferieure leerkwaliteit of je door een beugel zakt wegens te dun materiaal dan is elk bedrag te hoog geweest.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:40

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar mij is vroeger als onwetend pony-meisje op de manege verteld dat "een westernzadel altijd past" en ik geloofde dat, wist ik veel, ik was nog jong. Inmiddels weet ik heus wel beter, maar ik denk dat het toch een heel hardnekkig misverstand is, want ik heb het vaker gehoord...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:42

@Margreet: mede daarom is dit topic ook gestart. Het is nl nog steeds zo dat dit in ruiterzaken (vooral de 'engelse' die western 'erbij' doen) nog altijd verteld wordt. Ook die mensen óf weten niet beter óf willen niet beter weten en willen alleen verkopen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:58

Ik bedoel maar... Is toch ook schandalig.

Verstand heb ik er verder niet van, maar ik zorg nog wel eens voor het westernpaard van een stalgenoot (en ik rij er ook op) en die had toch echt een zadel wat niet paste. Was een goed zadel, maar paard had aan bodybuilding gedaan... Is inmiddels vervangen en ik schrok me rot van de kosten daarvan... Geen idee van het merk, maar het ziet er heel anders uit dan het zadel uit jouw onderschrift...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:02

En gelukkig maar, alle waar naar zijn geld tenslotte.
Maar ook 'engelse' zadels kunnen behoorlijk aan de prijs zijn, ik was een tijdje terug bij een clinic van een engelsman die wereldbekend is en die zadels kosten 3000 pond !!!