N.a.v. dit topic, is jullie beloofd om ook een merkzadel uit elkaar te halen. Dit werd bewerksteligd door Patrick, moi, Remco en Sharon .
Het heeft enigzins geduurd voordat Patrick en ondergetekende bij elkaar konden komen, mede omdat hij op zoek was naar een zadel met een gebroken boom, zodat jullie dat ook konden zien, en mede omdat hij het razenddruk
heeft met zijn vak.
Maar uiteindelijk hebben wij afgelopen vrijdag de eer gehad, om anatomieles uit te voeren op 2 zadels.
Degene waar we de meeste foto's van hebben, is het Zaldi Olympic springzadel:

Zo ziet het er dus nieuw uit.
(website www.zaldi.com)
Aangezien Patrick vrij snel doorwerkte, zijn er veel foto's bewogen


Hier zie je een foto waarbij de kussens er al af waren, er kwam overigens keurig paardenhaar uit de kussens.
Bij Zaldi nog steeds in gebruik, in Noord europa al jaaaaren niet meer....:
Die stalen 'balkjes' die je ziet, dat zijn de veren die dus een verende boom mede verend maken. Deze zorgen voor extra veerkracht en met name sterkte.
Het houten frame van en verende boom is nl smaller dan een starre boom en zou dus gevoeliger zijn voor breuk. Op deze manier wordt dat ondervangen.
Wat is één van de verschillen in kwaliteit?
Onder andere de kwaliteit van het gebruikte verenstaal.
Ook zie grijze autogordel-banden, deze zag je ook bij het ZM-zadel.
Deze banden zorgen voor de zit.
Zonder deze banden zou je zadelboom open blijven.....
Bij deze foto kan je zien, dat het zadel dus op het kopstuk is gebroken. Als je goed kijkt, zie je in het staal een scheur.
Tevens zie je hier goed de takken van de boom, bepalend voor de breedte van de boom.
Hier een foto van de andere kant:
(check het winnie-the-poo-trommeltje :P

Hier zie je bv dat de singelstoten vastgemaakt zijn aan een band, en over de boom heen lopen. ( wat niet het geval was bij het andere topic)
Hier de lepel van het zadel:
Het wit wat je ziet, is een soort gipsverband, wat ze hier om de houtenboom heen spanden, hierdoor is het leer bij montage makkeljker aan vast te plakken omdat dit materiaal meer hechtkracht heeft.
Het bruine leer, zorgt voor de piping op het zadel, het mooie bruine randje dus


Hier de ( bijna) kale boom. Op de boom zit latex, voor een zachte bips, bij het ZM-zadel daarvoor foam in de plaats.
Er zijn hiervoor hoogwaardige materialen te koop maar ook hele goedkope. Ook dit is dus bepalend voor de prijs van je zadel.
Bij deze foto zie je nog duidelijk hoe de singelstoten lopen, en waar de boom versterkt is:
Hier de onderkant:
Je ziet hier ook goed hoe de beugelriemhaken in de boom geklonken zijn.
Bij deze foto kan je goed zien, dat de boom uit verschillende materialen wordt opgebouwd:
Eik zijn we heel goed bezig met al die gerecycelde spullen

Dan het andere zadel, de Kieffer Garmisch:

Alleen.... er was paniek... batterijen op van de digi

Patrick was al in de ontleed, hij werkt nogal snel



Het interessante van dit zadel was de boom zelf, deze was in de lengte gebroken.
Precies op de plek waar de gietnaad zat.
Het was nl een volledig kunststof boom, dus zonder autogordels, geheel in kunststof gegoten boom.
Maar, helaas was de boom, door onduidelijke reden, precies tot de gietnaad gescheurd, en op de andere naad, begon hij ook al flinke slijtage te vertonen.
Wat je bij deze foto ook goed kan zien, is hoe de beugelriemhaken netjes in de boom zijn geklonken.
Al met al, hoop ik dat jullie er wat van geleerd hebben, iig hoe een zadel ervan binnen uit ziet, en het verschil tussen goed en duur ligt hem vooral in de materialen. Alhoewel je enige twijfel mag hebben bij de gebroken boom van de Kieffer

Uiteraard is een duurder zadel, vaak, gemaakt door mensen die er ook verstand van hebben, en dit vak moet je dat dan lezen als liefde voor het vak , en graag ook een goed sluitend, en vooral veilig zadel af willen leveren.
Dat laatste gaat bij de goedkopere zadels regelmatig fout, vandaar dat er ook zulke verschillende reacties zijn op die zadels.
Patrick is ook bezig met een zadelclinic te organiseren, dus geef je op, dan kan je hem de oren van je hoofd vragen!
Groetjes SaddleCSI (
