Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 23:20

Een heel leuk onderwerp altijd is het gebruik van welk bit.

Omdat ik via bokt merk dat men er vanalles over kwijt wil en duidelijk een mening heeft wil ik graag er een topic over openen.

Wie heeft er een mening over en kan die dqn oo goed onderbouwen c.q. verklaren.

want alleen maar: het lijkt me iets of niks is niet leuk.

Dus graag je reactie op mijn vraag.

Starbreeze

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:18

Mijn paard loopt stukken beter op een myler, de verklaring voor mij is dat een myler dunner is en mijn paard een wat kleinere mond heeft (fries). Doordat er geen schakels aan zitten zullen die ook niet snel op de lagen terecht komen. Ik bemn nog wel eens een keer terug geswitched om te kijken of het ergens anders aan lag maar toen werd ze meteen onrustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:37

--> HAR

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:49

Mijn paard loopt heel beroerd op een myler. Hij laat absoluut niet los in de kaak en gaat er snel op hangen.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn paard nogal een lastige is met bitten. Hij heeft weinig ruimte is zijn mond, een dik bit gaat gewoonweg niet, maar daarbij heeft hij wel een bitmaat 14, zie daar maar eens een dun bitje in te vinden. Ook heeft hij nog een hangend rooster in combinatie met een vrij dikke tong, met een gewoon dubbelgebroken bit gaat hij al enorm hoofdschudden en achter de teugel kruipen, van een enkelgebroken flipt hij gewoon. Een myler leek me dus voor hem ideaal, maar het tegenovergestelde bleek waar. Het hoofdschudden was over en hij kroop ook niet meer achter de teugel, maar hij hield zoveel mogelijk vast, alsof hij wilde voorkomen dat het bit zou bewegen.
Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar het bleef hetzelfde.
Inmiddels rijd ik met een danger-bit van H&M (16mm dik), en dat werkt prima. Een dubbelgebroken bit wat niet door kan scharen en nog rechter blijft dan een myler, maar waar hij wel mee kan spelen doordat het ook beweegbaar is (naar onderen toe kun je het bit helemaal dubbelvouwen, naar boven toe niet, dan is het net iets meer gebogen dan een ongebroken trens).

Ik vind Myler helemaal geen slecht bit, ik zie genoeg paarden die er prima op lopen, maar ik geloof niet, wat vaak beweerd wordt, dat het voor ieder paard het correcte bit zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:52

Is een ongebroken trens niets voor je, Supertje?

Paarden met weinig plek vinden dat vaak een prettig bit, want die hebben idd geen ruimte voor het schanieren Lachen

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 11:53

Supertje schreef:

Ik vind Myler helemaal geen slecht bit, ik zie genoeg paarden die er prima op lopen, maar ik geloof niet, wat vaak beweerd wordt, dat het voor ieder paard het correcte bit zou zijn.

Met dit ben ik het met jou helemaal eens. Zeker als je een 14 moet hebben!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 11:54

runningkawa schreef:

Paarden met weinig plek vinden dat vaak een prettig bit, want die hebben idd geen ruimte voor het schanieren Lachen

ja, runningkawa, lag me net in de mond om ook dat te zeggen/schrijven, maar kan ze die vinden in 14?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:03

Ik verwacht een ongebroken trens juist eerder dan elke andere trens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:05

Ik heb even bij divoza gekeken en zie er al een staan van 14 cm

edit, zelfs 1 van 14,5

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:23

Supertje schreef:

Dat ben ik zonder meer met je eens. Dat vind ik hetzelfde als iedereen die beweert dat ieder paard op een dikke dubbelgebroken watertrens te rijden hoort te zijn. Iedere paardenmond is anders, dus om dan te stellen dat altijd hetzelfde bit zou passen vind ik onzin. Je legt toch ook niet op ieder paard hetzelfde zadel?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:43

runningkawa schreef:

Die heb ik inderdaad ook, en dat vind hij ook prima Lachen Maar dat danger-bit lijkt hij net nog wat prettiger te vinden, dan is hij net wat 'smakelijker' in de mond om het zo maar te zeggen. Daar kan hij een beetje mee spelen, een ongebroken trens ontspant hij ook op, maar die mond beweegt niets.
Een danger-bit staat wel bekend als een redelijk scherp bit, maar naar mijn ervaring is dat (in ieder geval voor mijn paard) helemaal niet zo.

Sellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:12

FF een blonde vraag Bloos , wat is een Myler bit en wat doet het??? Ben erg benieuwd Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:57

Sellino schreef:
FF een blonde vraag Bloos , wat is een Myler bit en wat doet het??? Ben erg benieuwd Haha!

www.mylerbits.com Knipoog

verder...ik heb mijn mening over mylers al vaak gegeven op bokt.
IK heb er hele goede resultaten mee geboekt bij mijn paard, maar geloof er zeker niet in dat het voor elk paard werkt.
Verder vind ik ook dat je heel goed moet weten welk model je voor welk paard moet nemen...
Want ook daar zit heel erg veel verschil in..
Een jong en onervaren paard moet je zeker niet hetzelfde bit inhangen als een ervaren paard..
Daarom werken ze ook met Levels...maar dan nog moet je je goed laten informeren welk bit uit de juiste level geschikt is voor jou en je paard.

[edit] Overigens denk ik wel dat er voor ieder paard ergens in de hele myler collectie wel een geschikt bit is...
Want er zijn er zo verschrikkelijk veel!
Maar je moet niet moeilijker gaan doen dan het is bij sommige paarden, al helemaal niet wanneer ze op een simpel bitje prima reageren.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:05

BlazingBoots schreef:
Verder vind ik ook dat je heel goed moet weten welk model je voor welk paard moet nemen...
Want ook daar zit heel erg veel verschil in..
Een jong en onervaren paard moet je zeker niet hetzelfde bit inhangen als een ervaren paard..
Daarom werken ze ook met Levels...maar dan nog moet je je goed laten informeren welk bit uit de juiste level geschikt is voor jou en je paard.

Voor de dressuurruiters zal dit niet zo van toepassing zijn, aangezien daar maar 1 mylerbit is toegestaan, namelijk deze:
Afbeelding
Dat maakt het dus al een heel stuk moeilijker om wat dat betreft een specifiek bit te vinden wat bij jouw paard past.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:11

dit is een level 1 wide barrel comfort snaffle toch?
Dit bit werkt met veel druk op de tong, ik kan me voorstellen dat het niet voor elk paard werkt..
Naarmate je omhoog gaat in levels wordt de druk op de tong minder en die op de lagen meer.

Maar zo heb je inderdaad niet veel keuze als dressuurruiter zijnde..
Want je moet (als je een myler wilt) ongeacht je klasse met een beginnersbit (level1) rijden..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:20

Klopt. En die druk op de tong is best aanzienlijk, aangezien dit bit doordat het iets voorwaarts gebogen naar voren kantelt bij druk. Dat is waarschijnlijk de reden dat mijn paard zijn hoofd naar voren en naar beneden probeerde te brengen, dan was hij juist van de druk op de tong af.
Hoewel een ongebroken trens natuurlijk ook druk op de tong geeft en daarbij doet hij het niet, maar ik denk dat die laatste de druk wel wat meer verdeelt.
Voor veel paarden is druk op de tong prettiger dan druk op de lagen, maar niet bij alle, zoals dus mijn paard.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:26

Een gewone myler is inderdaad iets voorwaarst gebogen...maar niet dusdanig volgens mij dat hij echt kanteld..
Het bit dat ik heb (forward tilted barrel) doet dat wel..
Voor mij heel goed want mijn paardje is nogal voorwaarst en vanuit haar zelf zeker niet neerwaarts..
Aangezien ik western rijd wil ik dat wel...en het werkt ook heel goed! paard loopt super!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:34

Ik volg dit even.

Ik rijd zelf overigens met een onderlegtrens van 14mm en maatje 14. M'n paard loopt er goed op, hoe dunner en bit hoe beter ze erop reageert. Is dit niets, Supertje?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 19:00

Sellino schreef:

@Sellino: Ik vind dit geen blonde vraag, heel veel mensen weten niet wat een Myler bit is, en zijn niet allemaal blond Clown Bloos

je kan googlen op Myler

Even één kenmerk: het is een niet knellend bit met een gebogen mondstuk dat zonder pijn druk geeft op de tong.

De meeste paarden hebben enkel 12 mm ruimte in hun gebit (die lagen dus) en als een bit dikker is dan ligt dit bit dus op de tanden en een Myler bit niet vanwege het dunne.

Verder kan je erg precies sturen - áls je al aan je teugels zit! - want sturen kan je ook met je bekken.
En het contact met je paardenmond wordt fijner, dus voorzichtige bewegingen met je handen is geboden!

Het is ook zo dat niet iedereen een Myler bit kent - gewoon omdat ze beginnen vanaf ongeveer 120 euro d8 ik - en dat heeft niet iedereen over. Ze zijn best prijzig. Maar ja, daarentegen vind ik de rust in de mond van mijn paard veel geld waard.
Met een "gewoon" bit bouwt ze spanning op en kan er verzet optreden, tenminste bij die van mij.

Ik rij al mijn ponies (e-pony en d-pony) op mylers en die doen het sindsdien walgelijk goed. Haha! Haha! Haha!

En ze kunnen gras eten terwijl ze dit bit in de mond hebben, heb ik ontdekt, zonder dat er zich proppen vormen of dat er gevaar is tot stikken.

Het is net zoals sportschoenen: de één loopt de marathon op N.k.s en een ander diezelfde marathon op gympies van Z..man.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:47

Citaat:
Het is ook zo dat niet iedereen een Myler bit kent - gewoon omdat ze beginnen vanaf ongeveer 120 euro d8 ik - en dat heeft niet iedereen over. Ze zijn best prijzig. Maar ja, daarentegen vind ik de rust in de mond van mijn paard veel geld waard.

Ze zijn er vanaf €88,- Knipoog

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 21:56

@ blazingboots: naja niet iedereen geeft dat eraan uit maar wil je een iets ingewikkelder model betaal je al gauw meer, gaaterom dat niet iedereen dat wil en kán uitgeven.

Sellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:16

@ Vincenza: Bedankt voor de info. Ik heb net een nieuw paardje en ben een beetje aan het testen met bitten. Ik heb tot nu toe een dubbel gebroken bus en een dubbelgebroken watertrens geprobeerd. Hij gooit alleen bij te veel druk op links zijn tong naar buiten.
Ik rij helemaal niet met veel druk, maar hij bouwt deze zelf op. Als hij iets nieuws moet doen of te snel achter elkaar, gooit ie hem ook uit zijn mond. Misschien ook handig om te vertellen is dat ik een maandje terug zijn wolfstanden heb laten trekken. Deze hebben te lang gezeten en waren erg groot.

Misschien is zo'n Mylerbit wel iets voor Boy. Blijf het topic volgen en ben benieuwd....

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:12

@ Sellino: Misschien een tip: wanneer je iets nieuws aanleert aan hem, zou je dit bitloos kunnen doen, maar wel met bit in zijn mond, en dan zachtjesaan het bit erbij nemen en dan op het laatst enkel met het bit, maar je zou ook meer op je zit kunnen rijden.
btw heeft je paardentandarts niks over de dikte van de trong gezegd, en zitten je bakstukken op de juiste hoogte?

Ikzelf vind de Mylers echt heel erg goed.

Laatst gooide mijn pony haar tong tijdens de les inene over het bit (Myler) en wat bleek, het bakstuk zat net iets te laag.

Dus hoofdstel weer op maat gemaakt.

Het had op dat moment niks met het bit te maken.

Zo zie je maar weer dat je op 100.000 dingen tegelijk moet letten, hé.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:39

ik heb zelf een myler comfort snaffle watertrens.

ik ben deze gaan gebruiken omdat mijn paard tijdens het rijden altijd erg druk was in zijn mond e.d en ik het gevoel kreeg dat hij het bit gewoon weg niet prettig vond. hij was er erg zwaar en stug op en ik had het gevoel dat we niet goed communiceerde. ook had hij snel de nijging om zijn tong over het bit te gooien, daardoor ben ik met een tonglepel gaan rijden, maar ik vond dit niet prettig in de mond liggen van wege de dikte.
ik ben toen een myler gaan proberen onder het mom niet geschoten is altijd mis. vooral de grotere tongvrijheid sprak me aan en de inwerking van de twee helften apart.

mijn paard reageerde er erg goed op in het begin echt super, maar verloop van tijd werd het normaal zeg maar.
ik vind hem erg prettig om mee te werken en krijg ook zeker het idee dat hij het ook prettig vindt.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:38

een tijdje terug had ik ook al een topic gemaakt over de myler.

ik heb er zelf ook 1 maar nog niet er mee kunnen rijden, want ik had de verkeerde maat.
het bit word geloof ik deze week opgestuurd, dus dan ben ik heel erg benieuwd hoe mijn paard er op reageerd.
op de dubbelgebroken van KK reageerd hij bijna niet, nu heb ik een simpele watertrens en dat gaat inprincipe wel, maar heb toch het idee dat het hem ook niet prettig in de mond ligt, ja welk bit wel maar goed.
het bit op de foto heb ik ook nog in me handen gehad maar vind ik iets te stang achtig, en daar rijd de mijne absoluut niet lekker op.
dus ben voor de gene gegaan die toch wat meer weg had van de dubbelgebroken met meer tongvrijheid
Afbeelding

waar ik overigens wel mee mag starten (B dressuur)