Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
GeJe schreef:Bron: viewtopic.php?f=95&t=614927&start=50Nou zojuist gebeld door iemand van de KNHS.. weinig verstand van dressuur, maar wel van de reglementen... (dat zei hij zelf) over mijn vraag over de bitten.
Het correctiebit (watertrensuitvoering) is niet toegestaan. In het reglement staat alleen de scholingstrens. Verder had ik het bit aan het begin van dit topic al besproken (mag dus niet), maar ook het bit met alle rolletjes (tegen het vastpakken denken veel mensen) is niet toegestaan.
Nou... dan zal ik de volgende keer maar eens een bittencontrole gaan uitvoeren na de proeven... Friese Kampioenschappen misschien....
asjemenou schreef:Een correctiebit kanteld als het paard er op hangt of trekt en werkt dan behoorlijk scherp in, denk dat het daarom niet mag. Een scholingsbit is veel vriendelijker.
Billy schreef:K&K korrektiebit
Korrektiebit gemaakt van Aurigan. Ideaal voor paarden die het bit vastpakken of voor paarden die de tong over het bit gooien. Uitgevoerd met roestvrijstalen ringen
K&K scholingsbit
Scholingsbit gemaakt van Aurigan. Het scholingsbit geeft bij normaal gebruik van de teugels geen extra inwerking, echter bij meer druk van de teugels heeft het bit een kantelende werking en werkt het dunnere middenstuk harder in.
Dit staat op de site van Ooteman. En zo heb ik het ook altijd gedacht.