Waarvoor dienen bandage's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

Waarvoor dienen bandage's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:12

waarvoor dienen eigenlijk bandage's. ik heb nl zoveel voor en nadelen gehoord.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Qimm

Re: bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:49

ze geven minimale bescherming en geen steun! Verder is goed gebruik essentieel natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:04

VSW --> HAR.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:52

Qimm schreef:
ze geven minimale bescherming en geen steun! Verder is goed gebruik essentieel natuurlijk.

Kort maar krachtig, en juist Ja
Helemaal mee eens.

Riemke

Re: Waarvoor dienen bandage's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:48

Ik denk dat de meesten ze gebruiken omdat ze mooi staan, en een setje compleet maken....Dus niet echt een functie hebben

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:52

Voor het mooie en minimale bescherming te geven aan het been. Met dressuur worden ze vaak gebruikt als er zijgangen worden gereden is mijn ervaring. Ja

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:02

helemaal eens met Qimm Ja

helaas zie ik vaak dat ze verkeerd en te lang omgedaan worden, met als gevolg schade aan de benen. leren bandageren kan echt niet via een boekje of internetforum (zoals je vaak wel ziet hier).

Sindy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:23

Ik den ook idd dat veel mensen ze gebruiken omdat ze het mooi vinden zonde want de meeste paarden hebben ze helemaal niet nodig tenzei je idd veel zijgangen rijd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:27

melissa7 schreef:
waarvoor dienen eigenlijk bandage's. ik heb nl zoveel voor en nadelen gehoord.

Heel kort en krachtig: voor de show en het uiterlijk vertoon...........

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:00

@Ikke;
Alsof ze geen functie hebben Slapen
Zo zie je maar weer dat mensen echt niets van weten. Zulke mensen moeten ze dus niet gebruiken omdat ze niet weten waar ze voor dienen en hoe je ze moet gebruiken..

Ik word echt gek van deze discussie....
Er is zoveel meer wat voor show en uiterlijk wordt gebruikt, of wat niet wordt gebruikt voor waar het voor dient, dekjes ('als je zadel past, heb je er geen een nodig') mexicaans neusriem ('ik vond hem zooo mooi!') stang en trens ('staat toch stoer?'/'alleen voor de foto!' ). En ga zo maar door.

Dus dat bandages zo'n stempel 'slecht' krijgen, slaat echt helemaal nergens op. *IK* gebruik ze niet voor de show hoor, ik pak gewoon een dekje en bandages uit de kast, en vaak genoeg passen ze niet bij elkaar hoor Bloos!

Mensen, verdiep je AUB in bandage kenneis voor dat je gaat roepen dat ze alleen voor de show en uiterlijk zijn, dit laat alleen zien hoeveel je er niet van weet.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:03

Skitter schreef:
@Ikke;
Zo zie je maar weer dat mensen echt niets van weten. Zulke mensen moeten ze dus niet gebruiken omdat ze niet weten waar ze voor dienen en hoe je ze moet gebruiken..

Er is zoveel meer wat voor show en uiterlijk wordt gebruikt, of wat niet wordt gebruikt voor waar het voor dient, dekjes ('als je zadel past, heb je er geen een nodig') mexicaans neusriem ('ik vond hem zooo mooi!') stang en trens ('staat toch stoer?'/'alleen voor de foto!' ). En ga zo maar door.

Dus dat bandages zo'n stempel 'slecht' krijgen, slaat echt helemaal nergens op. *IK* gebruik ze niet voor de show hoor, ik pak gewoon een dekje en bandages uit de kast, en vaak genoeg passen ze niet bij elkaar hoor Bloos!

Mensen, verdiep je AUB in bandage kenneis voor dat je gaat roepen dat ze alleen voor de show en uiterlijk zijn, dit laat alleen zien hoeveel je er niet van weet.

En waar dienen ze dan wel voor volgens jou?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:15

Liselot11 schreef:
En waar dienen ze dan wel voor volgens jou?

Ik stel je vraag even beter; Waar IK ze voor gebruik?
Ik gebruik ze voor een minimale bescherming, en ik vind het fijn dat geen steun bieden. Mijn paarden lopen lekker op eigen benen en doen het net zo goed zonder enige bescherming in de ring. Bandages zijn ook veel fijner bij dressuur, lees zijgangen en dergelijk.
En nee, mijn paarden of paarden die ik gekend heb, zijn er nooit slechter op geworden! En kregen al helemaal geen zwakker pezen!
Ik heb dit namelijk nog nooit gezien bij bandages. WEL bij peesbeschermers, pony kreeg ALTIJD met rijden peesbeschermers om, deed ze een keer onder het rijden af, gelijk een klein peesblessure. Toeval? Zou kunnen. Maar zegt mij genoeg. Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:11

Skitter schreef:
@Ikke;

<knip>

Ik niet. Ik weet dat bij een temperatuur van 45gr Celcius er onomkeerbare processen plaats vinden in de cellen en celstructuren van de pezen............

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:19

ikke schreef:
Skitter schreef:
@Ikke;

<knip>

Ik niet. Ik weet dat bij een temperatuur van 45gr Celcius er onomkeerbare processen plaats vinden in de cellen en celstructuren van de pezen............

ff voor de duidelijkheid:
Ben jij nou tegen alle bescherming, of alleen tegen bandages en voor peesbeschemers, 3-in-1 beschermers etc etc?
Anyway.....
Er is nooit bewezen dat het zo warm wordt onder bandages of andere bescherming. Dat DENK jij. Maar leg mij AUB uit hoe het warmer kan worden onder stof (stof ademt namelijk..) dan onder plastic en neopreen (ademt namelijk niet Knipoog ).
Want daar kom ik echt uit.
Ik heb liever iets wat ademt om de benen van mijn paard als ik 45 min. ga rijden dan iets wat TOTAAL niet ademt..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:26

Bandages bieden idd de minimale steun en het staat erg netjes. Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:51

nee, bandages bieden dus GEEN steun, het biedt minimale bescherming tegen strijken o.i.d.
dat is wel even iets anders... Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:04

Skitter schreef:
ikke schreef:

Ben jij nou tegen alle bescherming, of alleen tegen bandages en voor peesbeschemers, 3-in-1 beschermers etc etc?
Anyway.....
Er is nooit bewezen dat het zo warm wordt onder bandages of andere bescherming. Dat DENK jij. Maar leg mij AUB uit hoe het warmer kan worden onder stof (stof ademt namelijk..) dan onder plastic en neopreen (ademt namelijk niet Knipoog ).
Ik heb liever iets wat ademt om de benen van mijn paard als ik 45 min. ga rijden dan iets wat TOTAAL niet ademt..

Nee, ik heb niks tegen bescherming, ik heb iets tegen onoordeelkundig gebruik ervan. In dat licht ben ik dus soms ook tégen het gebruik van peesbeschermers.

Dat het onder een bandage warmer als 45gr wordt, is ondertussen bewezen. Bandages ademen net zo goed (of slecht) als neopreen, zeker als er ook nog met onderlappen wordt gewerkt, al zie je dat de laatste jaren goddank veel minder.
Maar let op: het is niet zo dat het ALTIJD warmer dan 45gr wordt onder een bandage. Datzelfde geldt voor beschermers. Het punt is dus dat het soms wel zo warm wordt en op dat moment is een peesblessure een feit.

Daarnaast heeft niemand mij ooit kunnen aantonen wat er zinvol is aan een bandage. De krachten op het paardebeen zijn ruim voldoende om een Range Rover uit asdiepe modder te trekken!! Wat moet zo'n strech lapje stof daarmee?

Peesbeschermers, strijklappen en zelfs hakbeschermers (ja, die bestaan ook) kunnen voor sommige paarden in bepaalde omstandigheden zeer zinvol zijn. Gebruik het dan vooral!
Maar ik durf ook rustig te stellen dat 80% van de gebruikte bescherming volkomen zinloos is........

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:16

ikke schreef:

Anyway.....
[/quote]
Nee, ik heb niks tegen bescherming, ik heb iets tegen onoordeelkundig gebruik ervan. In dat licht ben ik dus soms ook tégen het gebruik van peesbeschermers.

Dat het onder een bandage warmer als 45gr wordt, is ondertussen bewezen. Bandages ademen net zo goed (of slecht) als neopreen, zeker als er ook nog met onderlappen wordt gewerkt, al zie je dat de laatste jaren goddank veel minder.
Maar let op: het is niet zo dat het ALTIJD warmer dan 45gr wordt onder een bandage. Datzelfde geldt voor beschermers. Het punt is dus dat het soms wel zo warm wordt en op dat moment is een peesblessure een feit.

Daarnaast heeft niemand mij ooit kunnen aantonen wat er zinvol is aan een bandage. De krachten op het paardebeen zijn ruim voldoende om een Range Rover uit asdiepe modder te trekken!! Wat moet zo'n strech lapje stof daarmee?

Peesbeschermers, strijklappen en zelfs hakbeschermers (ja, die bestaan ook) kunnen voor sommige paarden in bepaalde omstandigheden zeer zinvol zijn. Gebruik het dan vooral!
Maar ik durf ook rustig te stellen dat 80% van de gebruikte bescherming volkomen zinloos is........
[/quote]

ja, daar heb je wel een puntje, he, over de RangeRover Haha! dat is wat ik nou ook altijd zeg: paardenbenen hoeven geen steun, tenzij ze gebroken zijn. dan moeten ze setun met spalk/gips.

die 45gr, maak daar maar 41gr. van! daarom is hoge koorts ook zo eng: eitwitten vervormen dan, en dat is onomkeerbaar (zoals bij een kippe-ei, dat kun je koken, maar niet 'ontkoken').

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:23

dierfysio schreef:
ja, daar heb je wel een puntje, he, over de RangeRover Haha! dat is wat ik nou ook altijd zeg: paardenbenen hoeven geen steun, tenzij ze gebroken zijn. dan moeten ze setun met spalk/gips.

die 45gr, maak daar maar 41gr. van! daarom is hoge koorts ook zo eng: eitwitten vervormen dan, en dat is onomkeerbaar (zoals bij een kippe-ei, dat kun je koken, maar niet 'ontkoken').

Ja, maar jij speelt nu een beetje vals Haha! Jou info komt uit dezelfde bron als mijn info. Dat van die 41 of 45 gr ga ik niet aanvechten, ik geef weer wat Guy Blom (die ja, van de opleiding) mij verteld in de cursussen die ik er wel eens organiseer.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:44

speel ik vals??? hoe dan??? ben me van geen kwaad bewust... Bloos

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:49

@ikke; toch kom ik weer terug naar mijn eigen ervaring. Ik heb geleerd om correct te bandageren en ik zie voordelen van bandages. Door verkeerd gebruik kan alles kwaad doen! Maar ik weet dat ik goed bandageer en mijn paarden en paarden die ik ken staan hartstikke hard op de benen en kunnen wel degelijk tegen een stootje zonder enige bescherming (wei etc).

[edit] niet goed gelezen Haha!

*IK* weet voor mezelf dat ik mijn paarden geen kwaad doe door ze bandages om te doen, ik doe het correct en zorg ervoor dat het niet onnodig extra warm wordt. (Niet overdag als het super warm is rijden, zorgen voor schoene bandages etc) Daarnaast spuit ik de benen na het rijden altijd af met koud water, zomers en winters.

Al bandgeer ik wel altijd met onderlap Nagelbijten / Gniffelen dit omdat daar ook weer voordelen aan zitten, druk nog beter verdeeld, en een gelijke vlakte over de pezen.
Overigens bandgeer ik alleen met fleece bandages en Eskadron onderlappen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:58

eskadron onderlappen zijn prima, maar fleece ademt laag-op-laag niet zo denderend is mijn ervaring.
maar hee, ieder z'n ding Haha!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:16

Tja, ik vind fleece alleen fijner bandageren dan acryl, maar ik kan het eens proberen, dat is inderdaad dunner. Elastiek bandages loop ik met een bocht omheen..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:23

Skitter schreef:
Tja, ik vind fleece alleen fijner bandageren dan acryl, maar ik kan het eens proberen, dat is inderdaad dunner. Elastiek bandages loop ik met een bocht omheen..

da's heeeel verstandig van je. zijn ondingen! paardenkwellers die je bijna automatisch verkeerd (te strak) omdoet. bah dus. Boos!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:08

dierfysio schreef:
Skitter schreef:

da's heeeel verstandig van je. zijn ondingen! paardenkwellers die je bijna automatisch verkeerd (te strak) omdoet. bah dus. Boos!

Nee, dus. Goddank bestaan er elastische bandages, en met enig zoeken zelfs van voldoende lengte! (Yep, Tteam staat ook in mijn woordenboek....)
Maar blijf mijn punt staan: het nut??
Ik zie nog steeds niet in wat een paard wel zou kunnen met bandages en niet zonder........