Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:16

In een ander topic kwam ik meerdere keren tegen dat een zadel met een diepe zit slecht is voor de rug van je paard. Omdat het in dat topic wel erg off topic zou gaan heb ik deze gemaakt.

Ik ben erg nieuwsgierig waarom een diepe zit slecht voor de rug is en welke zadels dan onder een diepe zit vallen. (dat laatste zijn de meningen vaak over verdeeld, vandaar)

Nathalie84

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:21

Dit wil ik even volgen omdat ik dit ook meerdere keren heb gelezen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:25

ben ook benieuwd , heb dit nog nooit gehoord eigenlijk

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:48

Ah bedankt Piaffe Haha!

Ik ben dus ook wel benieuwd!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:01

Simpel, een rug loopt vaak zo: _ en een zadel met diepe zit loopt zo \/ (ff simpel getekend). Want de diepe zit moet ergens vandaan komen natuurlijk. Om een zadel met een diepe zit wat 'rechter' op de rug te krijgen worden er vaak nog schuimblokjes in gezet aan de achterkant. In het begin gaat het allemaal nog wel maar als het zadel eenmaal is ingereden ontstaat er in het midden van het zadel een drukpunt en onder de blokjes. En als je als paard daar drukpunten voelt heb je niet snel de neiging om je rug lekker te ontspannen en rond te maken.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:15

een diepe zit is inderdaad slecht voor de rug van je paard
mijn zadelmaker is er echt op tegen
veel zadel merken weten dit ook maar tegenwoordig lijkt iedereen alleen nog maar een diepe zit te willen en wat de klanten willen word er geproduceerd
zelfs in een wintec springzadel zit nog een boom met een diepe zit
(terwijl de oude wintec's dit niet hebben/hadden)
(de oudere stubbens en kn's van 1995/1996 hebben(dacht ik) hebben nog een vlakke boom en nog een aantal merken
daarom ben ik ook op zoek gegaan naar een KN van voor 1995/1996
ik krijg het zelf trouwens ook enorm in m'n rug van een zadel met een diepe zit(oftewel boom)
hopelijk gaan meer mensen dit inzien en gaan we weer terug naar de oude bomen
dan zouden veel paarden geen/minder rugpijn hebben Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:52

Ainsley staat daar erg om bekend, heb ik begrepen van mijn instructrice en dat vertelde ook de zadelmakers die bij mij zijn geweest om zadels te passen.

Verder schijnt het erg afhankelijk te zijn van hoe het zadel verder opgebouwd is. Euroriding is ook redelijk diep, maar staat juist bekend om de bewegingsvrijheid van de ruggengraad en schouders...

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:45

*Sorry ik heb niks toe te voegen dat nut heeft maar ik wil dit topic graag even volgen Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

vanaf 1995/1996 zijn de zadel fabrikanten begonnen om zadels te maken met een diepe zit,
dit alleen maar omdat er vraag naar was door de consument
die niet weet wat voor concequentie's dit kan hebben voor de paardenrug!!

een vlakke zit heeft meestal (maar hoeft niet altijd ) een rechte boom
recht betekend: dat de boom dus over de hele lengte draagt!
zo'n zadel is makkelijker te vullen , omdat het zadel al recht van zichzelf is

als je nu kijkt naar een zadel met een diepe zit, dan draagt de boom maar een klein stukje (tot ong. net waar je zitbeen knobbels zitten)
de rest van achterkant wipt omhoog
dit verschil zie je heel duidelijk als je een kale boom op een bok legt
dat wippen wordt opgelost door er dikkere (keil) kussens onder te maken
hoe dieper de zit hoe groter het keilkussen moet zijn om dat weer op te vangen
omdat vulling manipuleerbaar is en dus meegeeft, komt op het diepste punt van het zadel enorm veel druk te staan
veel paarden hebben dus op die plek rug/wervel problemen

samengevat :
wees zuinig op je oude Stübben/KN/Passier/Wintec daar zitten nl nog de goede boom in

een uitzondering is Barnsby die had nog 1 type zadel met een vlakke zit
en die is sinds 1½ jaar ook gestopt met het maken van zadels met een vlakke zit
reden: de concument wil ze niet Verward
zadelmakerij Van Triest uit Meppel is al jaren bezig om mensen dit aan hun verstand te brengen
en vertelde dat de Stübbenfabriek er ook niet achter staat......
en ze de diepe zit tegen hun zin pruduceren, omdat anders de zadels onverkoopbaar zijn Verward

veel mensen zijn dus blij met hun zadel met een extra diepe zit
maar ik ben blij met mijn KN van '94 die wel de juiste boom heeft Cool

een voordeel van een diepe is wel dat de osteopaath, chiropractor, en fysio handevol werk hebben om al die arme ruggetje's goed te krijgen/houden Ach gut

de meeste zadels hebben een te smalle boom en een te diepe zit
een funeste combinatie Nagelbijten / Gniffelen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:30

Waarom willen mensen in vredesnaam zo'n diepe zit? Verward Om te kunnen blijven zitten kun je dan toch beter ZITlessen volgen?
Ik heb nog een Stubben Parcival dr. uit 1971, vakkundig goed gehouden door Aat van Triest, maar inderdaad vinden sommige mensen die "te hard" zitten en "te weinig" steun geven. Maar waar heb je steun voor nodig als je in evenwicht zit?
Laten de mensen die beslist een DIEPE zit willen eerst eens naar hun eigen kwaliteiten kijken i.p.v. de ruggen van hun paarden te verpesten? Boos!
Je kunt voor de zekerheid een bokriempje bevestigen aan de voorkant voor extra zekerheid, zelfs Ulla Zalsgeber en vele andere toppers rijden er mee en je paard merkt het niet.............

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:00

mensen willlen blijkbaar niet meer echt leren paardrijden
maar liever een zadel die zo opsluit dat ze geen kant meer op kunnen
dan lijkt het net of ze kunnen rijden Tong uitsteken
hier weer zo'n voorbeeld
viewtopic.php?f=117&t=614114

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:33

Mischien wel leuk en leerzaam om te zien hoe een (sommer)zadel gemaakt wordt.
sommerzadel

Hier zie je de opbouw van een zadel: JC zadel

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:40

Erg mooie en leerzame filmpjes Alane OK dan!
Laatst bijgewerkt door Liedje op 07-07-06 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:22

Ik zie ook zadels met diepe zit die niet hogere keilkussens hebben dan normaal.

En als je zadel goed opgevuld is moet deze toch over hele gewicht juist dragen? Diepe zit of ondiepe zit. Dit kan je zelf controleren.

Dus stel dat je diepe zit hebt, die wel goed is opgevuld en nagekeken en overal draagt over de gehele linie kussens en de ruggenwervel voldoende vrij houdt. Wat is er dan nog slecht aan een diep zadel? Als zadel over gehele linie draagt op de kussens moet er toch vrij gelijke verdeling van druk zijn?

Ik geloof denk ik wel dat diepe zit minder goed is voor het paard, alleen ik vind deze argumenten voor mezelf niet afdoende om me helemaal te overtuigen.

unamie schreef:

omdat vulling manipuleerbaar is en dus meegeeft, komt op het diepste punt van het zadel enorm veel druk te staan
veel paarden hebben dus op die plek rug/wervel problemen

Dit is dus onder je zitbeen knobbel of meer vlak achter de schoft?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:52

Skipper schreef:
Ik zie ook zadels met diepe zit die niet hogere keilkussens hebben dan normaal.

En als je zadel goed opgevuld is moet deze toch over hele gewicht juist dragen? Diepe zit of ondiepe zit. Dit kan je zelf controleren.

Skipper schreef:
Dus stel dat je diepe zit hebt, die wel goed is opgevuld en nagekeken en overal draagt over de gehele linie kussens en de ruggenwervel voldoende vrij houdt. Wat is er dan nog slecht aan een diep zadel? Als zadel over gehele linie draagt op de kussens moet er toch vrij gelijke verdeling van druk zijn?

nee, dat kun je niet zien
pas als je het onderkussen er onder uit gehaald is, zie je waar het probleem zit
op plekken waar de boom zit zit minder vulling dan waar de boom omhoog loopt
op de plek waar de boom omhoog loopt is de steun weg
zo krijg je altijd een ongelijke drukverdeling

Skipper schreef:
Dit is dus onder je zitbeen knobbel of meer vlak achter de schoft?

dit is afhankelijk van het type zadel en het type paard, maar meestal onder of net achter de zitbeen knobbels
ruiters die ook nog eens achter in hun zadel gaan zitten, zorgen samen met een diepe zit helemaal voor (rug) problemen
leve de diepe zit Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-07-06 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:55

Heb je dat probleem niet ook met minder diepe zit?
Je hebt het nu over een ruiter met een verkeerde houding/zit, lijkt me juist met een zeer diepe zit dat je de mogelijkheid niet krijgt om achterop te gaan zitten, temeer ook omdat de dressuurzadels je in een houding, de goede?, dwingen.

Dan zouden juist de zadels met een vlakkere zit funest kunnen zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:59

Alane schreef:
Heb je dat probleem niet ook met minder diepe zit?
Je hebt het nu over een ruiter met een verkeerde houding/zit, lijkt me juist met een zeer diepe zit dat je de mogelijkheid niet krijgt om achterop te gaan zitten, temeer ook omdat de dressuurzadels je in een houding, de goede?, dwingen.

Dan zouden juist de zadels met een vlakkere zit funest kunnen zijn.

achterin je zadel zitten is natuurlijk altijd slecht, maar met een diepe zit krijg je nog meer druk op het midden van de rug
zadels met een vlakke boom dragen over de hele rug dus dat geeft iig minder schade

ik heb uitleg gekregen, met als voorbeeld verschillende kale bomen
met en zonder diepe zit
als je het ziet snap je meteen waar het probleem zit en hoe simpel het op de lossen is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:31

Ik heb ook al veel verschillende losse bomen gezien en de daarbij behorende zadels, maar ik zie het probleem niet zo.
Dan zou juist een zadel met een diepe zit beter zijn voor de rug van je paard omdat je in de juiste houding gedwongen wordt en dus niet snel verkeerd kunt gaan zitten.

Als ik de onderkant vergelijk van de zadels die ik hier heb liggen zie ik niet veel verschil in de ronding aan de onderkant, tenminste niet dusdanig dat ik de indruk krijg dat het dressuurzadel schadelijk zou kunnen zijn voor de rug van het paard.
Wij hebben deze (maar dan gewoon helemaal zwart)
Afbeelding
en dit springzadel:
springzadel

(hier komt regelmatig een zadelmaker de ligging etc controleren)
in mijn profiel te zien op de rug van de pony.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:35

Dus als ik het goed begrijp is de druk niet voldoende op te vangen door de kussens zodra de boom omhoog loopt?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:47

unamie schreef:
dit is afhankelijk van het type zadel en het type paard, maar meestal onder of net achter de zitbeen knobbels
ruiters die ook nog eens achter in hun zadel gaan zitten, zorgen samen met een diepe zit helemaal voor (rug) problemen
leve de diepe zit Schijnheilig

Dit kan toch niet kloppen. In een zadel met diepe zit word je eerder vooroverzittend gedwongen in plaats van achterover. Ik had een veelzijdigheidszadel met minder diepe zit en daar ging in wil eens achterover in stoelzit in zitten, nu heb ik een Ainsley met diepe zit en daar kan ik met geen enkele mogelijkheid achteroverkantelen. Voorover daarintegen zou wel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:49

Ik voel me helemaal schuldig tegenover mijn paard...heb een prestige TD met een diepe zit..... wel recentelijk op laten vullen door HM, dus ervan uitgaand dat ie prima ligt...

Maar toch.....

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:53

Dan vraag ik mij toch nog iets af, moesten zadels met diepe zit zoveel last en rugproblemen opleveren. Zouden paarden dan niet in protest gaan gaan in plaats van goed te blijven lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:11

Nou.... das nu juist een probleem bij paarden... bij pijn lopen ze gewoon door, ze passen hun bewegingen aan, en hierdoor is het vaak moeilijk te zien of het dier daadwerkelijk pijn heeft. Pas als het de spuigaten uit gaat lopen, dus de pijn niet meer weg te werken is door het lichaam, krijg je de problemen..

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:17

Maar als ruiter zou je in principe toch moeten merken als je paard zijn ruggebruik verminderd of hij zich anders gaat gedragen?
Nu je hebt wel gelijk dat vaak paarden zulke dingen wat verbergen tot het te erg wordt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:25

Maar dan kan je stellen dat ongeveer heel groot gedeelte van de paardenpopulatie in NL hieraan lijdt.
Immers diepe zit populair, vlakke zit niet meer gemaakt, ergo meesten hebben diepe(re) zit dus ergo paarden met rugproblemen.

Ik geloof wel dat het een oorzaak kan zijn maar ik denk niet dat je kan stellen dat paarden met zadel met diepe zit altijd rugproblemen hebben.

Trouwens als ze last hebben passen ze soms idd hun lopen aan. Dat kan je vaak duidelijk zien als je weet hoe hij normaal loopt of hoort te lopen.