Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:39

Ik ga voor mijn paard een nieuw bit kopen. Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens. Ik vroeg me af of er verschil in werking is tussen een bustrens, Watertrens of D-trens?
Bustrens
Afbeelding
Watertrens
Afbeelding
D-trens
Afbeelding

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:55

persoonlijk ga ik altijd voor een watertrens omdat ik met een bustrens ervaren heb dat er in de loop van tijd speling in kan komen. En daar kan een velletje tussen komen wat natuurlijk niet fijn is voor `t paard. Verder is het materiaal erg belangrijk en natuurlijk de maat. Ik zweer bij de kk conrad ultra aurigan en dan de dikste. Lekker zacht voor de paardenmond en stimuleert speekselen en dus knabbelen.
Succes

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:33

Mijn ervaring is precies andersom Ik ga liever niet voor een watertrens omdat er vel tussen de draaiende ringen en het bit kan komen. Verder ook liever niet te dik omdat ze anders haar mond niet goed kan sluiten. Het is dus heel persoonlijk, want mijn paard deed ik geen plezier met een dikke KK watertrens en ze is wel heel happy met de dunne D trens van KK. Probeer anders of je een paar bitjes kan lenen om te kijken wat bevalt.

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:49

hihi zo zie je maar weer. Een hele andere ervaring dus. Maar sluit me volledig aan bij het idee om er gewoon wat te lenen en kijken wat jouw paardje fijn vindt.
Succes

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:22

In ieder geval alvast bedankt.

Maar zo te horen zijn jullie wel positief over KK bitten, misschien toch maar eens proberen dan.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:24

een bus of D trens ligt stiller in de mond dat een watertrens.

ik heb de Dtrens KK dynamic. heel fijn bit

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:50

Citaat:
Lekker zacht voor de paardenmond en stimuleert speekselen en dus knabbelen.


Dit klopt niet helemaal wat je zegt want als het bit te groot is dan kan een paard niet goed slikken waardoor ze dus ook veel speeksel in de mond houden. Het ligt er ook maar net aan hoe groot de ruimte is tussen de kaken van een paard en dat verschilt nogal.

Heb altijd op een watertrens gereden en heb nu net een maand de K&K bit Dynamic RS
[img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OAFY38WM[/img]
Citaat:
Door de ergonomische vorm van het mondstuk ligt dit bit zeer goed in de mond. De druk in de mond wordt gelijkmatig verdeeld over de tong en de tongranden. Hierdoor wordt het paard gestimuleerd om het bit aan te nemen en aan de teugel te blijven. Het bit heeft een zachte, maar effectieve inwerking. Verkrijgbaar met aurigan mondstuk en D-ring van roestvrijstaal. De dikte is 16 mm. Verkrijgbaar in de maten 11.5 t/m 14.5 cm.


Was in het begin wel even wennen voor hem maar het gaat nu super!

Het verschil van de bitten weet ik niet zeker maar wat ik een keer van iemand heb gehoord is dat een watertrens niet zo hard in de mond is als de ruiter nog niet een hele stille hand heeft omdat de ringen wel wat mee draaien, een bustrens is iets harder in de mond en de Dtrens nog iets meer. Maar of dit helemaal klopt durf ik niet te zeggen, vind het wel logisch klinken van de watertrens.

Ben benieuwd welk bit je gaat nemen en laat je het dan nog even weten

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:02

ik bedoelde dat het materiaal aurigan speekselen/knabbelen stimuleert. Hoeveelheid schuim/speeksel ligt aan de ontwikkeling van speekselklier bij de kaak. Natuurlijk moet je de maat van het bit aanpassen aan de paardenmond. Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat een bit zo dik is dat het paard zijn mond niet meer kan sluiten. De kiezen zijn een stuk breder dan het dikste bit. Dus het zal wel passen maar sommige paarden reageren beter op een wat dunner bit (scherpere inwerking).

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:14

tinkersjakie schreef:
Heb altijd op een watertrens gereden en heb nu net een maand de K&K bit Dynamic RS
[img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OAFY38WM[/img]
Citaat:
Door de ergonomische vorm van het mondstuk ligt dit bit zeer goed in de mond. De druk in de mond wordt gelijkmatig verdeeld over de tong en de tongranden. Hierdoor wordt het paard gestimuleerd om het bit aan te nemen en aan de teugel te blijven. Het bit heeft een zachte, maar effectieve inwerking. Verkrijgbaar met aurigan mondstuk en D-ring van roestvrijstaal. De dikte is 16 mm. Verkrijgbaar in de maten 11.5 t/m 14.5 cm.

Was in het begin wel even wennen voor hem maar het gaat nu super!

Ben benieuwd welk bit je gaat nemen en laat je het dan nog even weten


Naar dit bit heb ik inderdaad al gekeken en misschien wordt het dat wel.

Speeksel hoef ik bij mijn paard niet te stimuleren, met de het huidige bit vind ik dit al ruim voldoende.

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:18

ik merk zelf heel veel verschil tussen een water en een D trens. Ik heb mijn paard op een KK watertrens gereden, maar hiervan werd ze erg onrustig. Ik heb nu de KK dynamic (een D trens dus) en door dat dit bit zo stil in de mond ligt is ze veel rustiger en neemt ze veel makkelijker het bit aan.

Ik denk dat dit heel erg veschil van paard, de een reageert heel anders dan het andere paard. een kwestie van uitproberen (en dit dan ook rustig opbouwen...niet van de hak op de tak vliegen)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:00

Citaat:
ik bedoelde dat het materiaal aurigan speekselen/knabbelen stimuleert. Hoeveelheid schuim/speeksel ligt aan de ontwikkeling van speekselklier bij de kaak.


Oh zo bedoelde je het, ja dat klopt heb altijd al een auriganbit gehad, toen ik mijn paard net had heb ik eerst een roestvrijstaal gehad maar merkte duidelijk verschil met een aurigan, dus heb nu altijd een aurigan.

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:03

Mijn paard heeft een laag gehemeltje (nog geen hangend rooster, maar wel laag) Helemaal met een enkel gebroken, maar ook een te dik dubbel gebroken bit wil ze haar mond niet dichtdoen.

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:10

maar batje, is het dan dat `t niet past of omdat het gevoelig is?? Ik heb daar zelf nog nooit van gehoord, weer wat gellerd
Tinkersjakie: ik zal het in vervolg iets duidelijker omschrijven hihihi!!!

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:14

Tja, het is gevoelig omdat het niet past, denk ik

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:21

hihihi, goede omschrijving! Typisch geval van `t glas is half vol of half leeg???

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:43

tinkersjakie schreef:
Citaat:
Lekker zacht voor de paardenmond en stimuleert speekselen en dus knabbelen.


Dit klopt niet helemaal wat je zegt want als het bit te groot is dan kan een paard niet goed slikken waardoor ze dus ook veel speeksel in de mond houden. Het ligt er ook maar net aan hoe groot de ruimte is tussen de kaken van een paard en dat verschilt nogal.

Heb altijd op een watertrens gereden en heb nu net een maand de K&K bit Dynamic RS
[img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OAFY38WM[/img]
Citaat:
Door de ergonomische vorm van het mondstuk ligt dit bit zeer goed in de mond. De druk in de mond wordt gelijkmatig verdeeld over de tong en de tongranden. Hierdoor wordt het paard gestimuleerd om het bit aan te nemen en aan de teugel te blijven. Het bit heeft een zachte, maar effectieve inwerking. Verkrijgbaar met aurigan mondstuk en D-ring van roestvrijstaal. De dikte is 16 mm. Verkrijgbaar in de maten 11.5 t/m 14.5 cm.


Was in het begin wel even wennen voor hem maar het gaat nu super!

Het verschil van de bitten weet ik niet zeker maar wat ik een keer van iemand heb gehoord is dat een watertrens niet zo hard in de mond is als de ruiter nog niet een hele stille hand heeft omdat de ringen wel wat mee draaien, een bustrens is iets harder in de mond en de Dtrens nog iets meer. Maar of dit helemaal klopt durf ik niet te zeggen, vind het wel logisch klinken van de watertrens.

Ben benieuwd welk bit je gaat nemen en laat je het dan nog even weten


Hee, ik wil ook graag dit bit. Heb er veel goede dingen over gehoord en ben al heel lang aan het nadenken over een ander bitje. Maar waar heb je deze gekocht? En mag ik dan ook vragen hoeveel die kost?

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:46


Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:53

Okee dankje

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:56

Ik had een KK dubbelgebroken toen mijn paard nog zo stijf als een plank was en ik haar amper de bocht door kreeg. Op dat bit kon je niet 'vastpakken' en daarom gebruik ik 'm ook met springen. Toen ze wat verder was en wel kon buigen, ben ik een enkelgebroken bit gaan gebruiken omdat ze een valse knik had met de dubbelgebroken ipv de rug gebruiken. Een watertrens kan ik niet gebruiken omdat de mondhoeken stuk gaan en ze vind de losse ringen niets (gaat hikken met het hoofd), dus uiteindelijk bleef er maar 1 ding over en dat was de bustrens. Eerst had ik een hele dikke (africhtingsbit) maar nu heb ik 'm ingeruild voor een iets dunner mondstuk zodat ik ook wat meer te vertellen heb op vreemd terrein. Ook heb ik een kopere water/bustrens combinatie (zie divosa website) met losse ringen, maar wel een uitlopend einde. Hier reageerd ze perfect op, maar de wangen gaan er van stuk helaas.

Zoals al eerder gezegt door anderen, blijkt dus ook uit mijn verhaaltje dat je gewoon moet uitproberen wat het beste past. Een water/bus trens kan je vast van iedereen wel lenen en anders kost die van harrie's horse maar 5euro of zo.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:01

Citaat:
Hee, ik wil ook graag dit bit. Heb er veel goede dingen over gehoord en ben al heel lang aan het nadenken over een ander bitje. Maar waar heb je deze gekocht? En mag ik dan ook vragen hoeveel die kost?

Ja ik heb hem ook bij Ooteman besteld hij staat onder "nieuwe collectie" en niet onder de KK bitten.
Waarom ik deze heb gekozen, tja ik moest een nieuw bit en heb een topic hier geopend en gevraagt aan mensen wat ze van de KK bitten vonden.
viewtopic.php?f=117&t=580879&hilit=
Hier staat meer in.

Sjakie reageerde als ik er nu bij nadenk niet echt goed op een enkelgebroken bit omdat ie zijn hoofd wel eens omhoog gooide en onder mij vandaan rende. Doet ie nu niet meer op dit bit.
Ben wel tevreden met dit bit heb hem nog niet zolang en merk wel dat je niet na een paar keer rijden kan zeggen dat ie er helemaal gewend aan is maar gaat steeds beter.
Hij pakte ook nooit makkelijk zijn bit aan als ie in zijn mond moest en nu wel.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:33

tinkersjakie schreef:
Het verschil van de bitten weet ik niet zeker maar wat ik een keer van iemand heb gehoord is dat een watertrens niet zo hard in de mond is als de ruiter nog niet een hele stille hand heeft omdat de ringen wel wat mee draaien, een bustrens is iets harder in de mond en de Dtrens nog iets meer. Maar of dit helemaal klopt durf ik niet te zeggen, vind het wel logisch klinken van de watertrens.


Ik heb juist geleerd dat een ruiter voor een watertrens een stillere hand moet hebben omdat het bit uit zichzelf toch al minder stabiel ligt. Weet niet of dat klopt hoor, heb het altijd maar voor waar aangenomen.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Verschil in werking tussen bus-, water, D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:53

welk bit je ook koopt
dat een dik bit zacht is voor de mond is al lang achterhaald
kijk eens in verschillende monden van paarden dan zal het opvallen dat veel paarden een vrij dikke tong hebben en een dik bit helemaal niet goed kwijt kunnen
ze krijgen de kiezen niet goed op elkaar
schuimvlokken zijn goed maar niet overmatig
kwijlen betekend dat het paard niet goed kan slikken(door bv een te dik bit) en daardoor het kwijl uit zijn mond laat lopen

zelf rijd ik met een Mylerbit
dit bit hangt hoger in de mond en zijn over het alegemeen vrij dun
de (dunne) K&K D trens lijkt mij ook een goede keus

Charaz

Berichten: 24336
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:02

Ik heb een watertrens in eerste instantie omdat ik dat mooier vind (wat egoistisch he) maar ik vind het ook fijner rijden geen idee waarom. Ik heb trouwens nooit last van velletjes die tussen de ringen komen.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:06

Charos schreef:
Ik heb een watertrens in eerste instantie omdat ik dat mooier vind (wat egoistisch he) maar ik vind het ook fijner rijden geen idee waarom.
Ik heb trouwens nooit last van velletjes die tussen de ringen komen.




nee jij niet maar je paard wel

scheelt ook wel welke maat je neemt, meestal koop je een watertrens een half maatje groter...
dan heb je ook niet zo snel last of eh.. ..je paard bedoel ik

Charaz

Berichten: 24336
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:12

Nee die heeft er ook geen last van