Zit dit hoofdstel goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1979
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-01-24

Zit dit hoofdstel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 09:51

Ik rijd nog niet zo lang paard en heb sinds kort een eigen paard gekocht. Een superlieve, brave merrie van 13 jaar oud.

Ik vroeg me af of haar hoofdstel (ascot anatomisch maat full) goed zit. Kan iemand hier me van advies voorzien?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sababber

Berichten: 2726
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:06

Ik ben heel benieuwd hoe dit hoofdstel zit als je er een grotere frontriem aan zet. Ik denk dat je dan net wat meer ruimte krijgt achter de oren, waardoor ook de andere bandjes net een fractie meer naar achter gaan. Ik denk dat het dan zo gek nog niet zit.

mavantos

Berichten: 3664
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Zit dit hoofdstel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:10

Ik zou het riempje van het bit en het riempje van de neusriem sowieso wisselen, want dan gaan die met rijden niet over elkaar heen (geeft toch een beetje rommel in de verbinding).

En idd een grotere frontriem en die ietsje verder naar boven schuiven.

Nibbit

Berichten: 10430
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Zit dit hoofdstel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:08

Idd riempjes van neusriem en bit omwisselen :j

En de keelriem mag imo wat strakker (stel dat je er nu voorover afkiepert, dan is het hoofdstel ook af)

Janine1979
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 13:15

Sababber schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe dit hoofdstel zit als je er een grotere frontriem aan zet. Ik denk dat je dan net wat meer ruimte krijgt achter de oren, waardoor ook de andere bandjes net een fractie meer naar achter gaan. Ik denk dat het dan zo gek nog niet zit.


Thanx, ga ik doen. Heb nog een losse wat bredere frontriem liggen volgens mij. Ik twijfel met name of het te strak bij de oren zit inderdaad.

DuoPenotti

Berichten: 30393
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zit dit hoofdstel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:18

Ik vind het bit te hoog.
En de kinriem zit links en rechts verschillend in het oogje.
Links volgt hij mooi de vorm van het oogje, rechts trekt hij naar beneden.
Geen idee hoe dat op te lossen, maar viel me op. Misschien dat andere bokkers weten wardoor

Koper

Berichten: 30487
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:03

DuoPenotti schreef:
Ik vind het bit te hoog.
En de kinriem zit links en rechts verschillend in het oogje.
Links volgt hij mooi de vorm van het oogje, rechts trekt hij naar beneden.
Geen idee hoe dat op te lossen, maar viel me op. Misschien dat andere bokkers weten wardoor

Op de foto waar je de rechterkant ziet staat er geen druk op het bit. Op de foto waar je de linkerkant ziet is die druk er wel, en is er dus meer afstand tussen bitring en kinriem.

De kaakriem (van de hoge neusriem) zit veel te los. Je kunt tussen riem en paard door zien wat voor weer het is. Daarnaast te weinig ruimte achter de oren, het kopstuk zit te dicht achter én onder het oor.