Bit voor gevoelig jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:55

Leer is zo stukgebeten.

Ik denk ook dat het wellicht een kwestie van wennen is, jonge paarden doen vaak van alles met een bit en moeten ermee leren omgaan. Zou het gewoon simpele houden met een dubbele gebroken anatomisch gevormde watertrens. Een wat dunnere versie als het paard een klein mondje heeft en een africhtingsneusriem. Dat zorgt voor een stabielere ligging in de mond.

Setteli

Berichten: 3177
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:33

Mijn paard heeft precies hetzelfde gedaan met het Trust bitje. Na een aantal keren helaas onbruikbaar, het metalen binnengedeelte was zichtbaar.
Ik heb nu een Bombers Happy Tongue. https://www.tweespan.nl/voor-uw-paard/b ... gIM9_D_BwE

Die heb je in water- en bus trens uitvoering

Was gelijk super.
Waarschijnlijk was de trust toch te dik en te recht/te weinig tongvrijheid.

Enkel of dubbel gebroken werkte bij haar ook niet. Dan liep ze constant achter de teugel

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:45

Je hebt een fager dubbbel gebroken geprobeerd.
Maar een fager ongebroken titanium?

Ik heb nu de sara en die bevalt best wel goed.

uiteraard is het nog steeds een metaal soort, dus is het voor het gevoel anders als bijvoorbeeld rvs

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:02

Elisa2 schreef:
Leer is zo stukgebeten.

Ik denk ook dat het wellicht een kwestie van wennen is, jonge paarden doen vaak van alles met een bit en moeten ermee leren omgaan. Zou het gewoon simpele houden met een dubbele gebroken anatomisch gevormde watertrens. Een wat dunnere versie als het paard een klein mondje heeft en een africhtingsneusriem. Dat zorgt voor een stabielere ligging in de mond.

Een leren bit met kinriem kunnen ze juist niet op kauwen en ligt veel stiller in de mond.
Dus het wordt juist niet stuk gebeten en is een zacht bit wat veel gebruikt wordt voor gevoelige paarden.

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:17

En de harde variant van Trust?

Het paard wat hier de zachte variant ook heel snel beschadigde (hij kauwt er eigenlijk alleen even op met indoen, alsof hij even wil proeven :+ ) heeft de harde variant volledig onbeschadigd gelaten.

https://www.trust-equestrian.com/produc ... tuk=mullen

Capriootje

Berichten: 6773
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 18:08

Bedankt weer allemaal!

Een ongebroken van ander materiaal of de harde variant heb ik nog niet geprobeerd dus daar zal ik zeker even naar kijken. Ik heb een lijstje gemaakt van alle genoemde bitten en ga even speuren :j

Op dit moment heeft hij last van neus kriebels en schud behoorlijk met zijn hoofd -O- Zowel in de paddock/wei als met rijden helaas. Dus dat is ook niet echt fijn om iets uit te proberen maar hopelijk is hij er ook weer redelijk snel vanaf. Vorig jaar wel iig..

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:11

Oh ja dat is vervelend, hopelijk snel geen last meer!