Singel voor paard met singelnijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:25

Als ze ook gevoelig is op die plek dan zou ik eerst de oorzaak zoeken. Dan is het niet tussen de oren.
Het kan ook een verstijfde onderhalsspier zijn die voor pijn zorgt in die regio van de singel.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:28

Dat is ook nog wel een optie misschien, Djeradalover! Bij het testen van mijn zadel hebben we ook een aantal keer zadels moeten wisselen en na de eerste keer aansingelen was het gedrag ook al een stuk minder/niet aanwezig bedenk ik me.. Misschien toch ook een stuk aangeleerd gedrag..

De sportmasseur gaf aan dat die reactie op de buikspieren voortkwam vanuit de onbespierdheid op de rug. Oplossing daarvoor is dus veel rugspieren trainen.

De osteo en masseur geven allebei aan dat ze verder goed in haar velletje zit, geen bijzondere blokkades: alleen onbespierd dus..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:36

Ik zou er ook niet meteen te veel geld in steken.

Mijn ervaring met singelnijd is dat het overgaat zodra er een goed passend zadel op komt te liggen.
In mijn geval twee keer overgestapt naar boomloos, beide keren is het gigantisch verminderd. Alleen bij heel lomp aansingelen nog reactie.

Dus misschien is het over een paar maanden wel weg. :)

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:38

Eric le Tixerant heeft soort schuim binnenkant

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:12

upendo schreef:
Het enge vind ik met die butterfly en Eric le Tixerant singel dat het een soort rubberachtige onderkant heeft? Ik ben bang dat dat gaat schuren.. :/)


Nee hoor,schuurt niet, mijne loopt zich kapot op andere singels, maar op deze niet.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:20

Gypsy schreef:
Ik zou er ook niet meteen te veel geld in steken.

Mijn ervaring met singelnijd is dat het overgaat zodra er een goed passend zadel op komt te liggen.
In mijn geval twee keer overgestapt naar boomloos, beide keren is het gigantisch verminderd. Alleen bij heel lomp aansingelen nog reactie.

Dus misschien is het over een paar maanden wel weg. :)


Dit is ook mijn ervaring.

Als je er echt zeker van bent dat er fysiek niks aan de hand is met je paard en dat ook het zadel perfect ligt en ze hier geen last van kan hebben, dan denk ik dat je meer baat hebt bij gedragstraining dan bij een nieuwe singel.

Je zou kunnen gaan clickeren of op een andere manier belonen en bewust meerdere keren met de singel gaan trainen, ook als je niet gaat rijden. Lelijk gedrag negeer je en vriendelijk of neutraal gedrag beloon je. Timing is hierbij heel belangrijk, evenals de beloning. Je moet iets kiezen waar je paard echt mega mega gek van is.

In het begin al belonen als de singel nog niet eens onder haar buik door is. Daarna belonen voor alleen het vastpakken van de singel onder haar buik, ook al is ze maar 1 seconde braaf.

Het aansingelen is voor haar iets negatiefs en daar reageert ze op. De kunst is om er iets positiefs van te maken.

Dit werkt dus niet als je zadel niet goed ligt of je paard ergens anders pijn aan heeft. Het enige wat je er dan mee bereikt is dat je paard geen signalen meer afgeeft of je geen vooruitgang boekt.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:26

upendo schreef:
Ik singel liever te los dan te strak aan. :P
Het gekke is dat het heftigste moment het moment is dat ik de singel aan beide kanten op het meest losse gaatje vastmaak. Dus ik weet niet of het hem zit in te strak aansingelen, mijn gevoel zegt dat het iets tussen die oortjes is..


Mss een rare redenering, maar heeft ze gewoon last van kietels? Eens de singel er is, is het minder. De mijne heeft het ook meest op dat moment, is soms totaal niet gevoelig op de singelplek, maar sprong es met ontblote tanden vol naar mijn gezicht toen shiatsu therapeute haar hand daar legde.

Die van mij reageert meestal ook niet meer eens ze in de piste is, heb het gevoel dat ze minder vervelend doet als ze meer ruimte heeft, dus mss buiten de box opzadelen, niet aangebonden maar gewoon aan de hand met een los touwtje?

Heb in een Parelli filmpje es gezien dat ie eerst "masseert" met de singel, dus singel tegen de buik en terug los, weer ertegen, weer los... en pas daarna vastmaken. Het proberen waard?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:43

Ashkerlon schreef:
Die van mij doet het goed met een "FRA supersingel" die zijn volledig elastisch. Als ik haar longeersingel gebruik, die dus niet elastisch is, dan wil ze altijd bijten en is ze nukkig tijdens het aansingelen. Met die FRA singel geeft ze zo goed als geen problemen, zolang ik maar in etappes aansingel.


Dit is hier ook echt de heilige graal der singels _/-\o_ geen schuurplekken, maar een standaard bontje past er makkelijk omheen. Zijn ook heel makkelijk schoon te maken en te houden. Enige is dat het foeilelijke dingen zijn maar goed, als paard het er prima op doet dan kijk ik er wel omheen :+
Nou had ik geen paarden met agressieve singelnijd maar wel buikopblazers. Was al tijden zo, dacht ook altijd dat het aangeleerd gedrag was omdat ik zelf heel rustig opzadel en aansingel en het tuig allemaal goed past. Maar bij deze singel vanaf dag 1 gelijk nooit meer een opgeblazen buik.
Heb ze inmiddels al jaren en de 'rek' gaat er ook niet uit zoals dat wel gebeurd bij gewone elastische singels, waardoor die dingen werkelijk levensgevaarlijk worden.

Zadelvraag
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:02

Ik zou zon bontje laten maken door iemand.

Zo moeilijk is dat niet!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:20

Ik heb hele goede ervaringen gehad met Eric Le tixerant singel. Schuurt absoluut niet.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:23

De Fairfax is er ook in een kunststof versie, de Prolite.Dat scheelt alweer.
Zelf heb ik de Wintec Cair, dat hielp bij die van mij.
Die trok enorm de buik in met singelen.
Daar heeft de fysio enorm bij geholpen door de borstspier te behandelen dmv dryneedling.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:32

Memories schreef:
Ashkerlon schreef:
Die van mij doet het goed met een "FRA supersingel" die zijn volledig elastisch. Als ik haar longeersingel gebruik, die dus niet elastisch is, dan wil ze altijd bijten en is ze nukkig tijdens het aansingelen. Met die FRA singel geeft ze zo goed als geen problemen, zolang ik maar in etappes aansingel.


Dit is hier ook echt de heilige graal der singels _/-\o_ geen schuurplekken, maar een standaard bontje past er makkelijk omheen. Zijn ook heel makkelijk schoon te maken en te houden. Enige is dat het foeilelijke dingen zijn maar goed, als paard het er prima op doet dan kijk ik er wel omheen :+
Nou had ik geen paarden met agressieve singelnijd maar wel buikopblazers. Was al tijden zo, dacht ook altijd dat het aangeleerd gedrag was omdat ik zelf heel rustig opzadel en aansingel en het tuig allemaal goed past. Maar bij deze singel vanaf dag 1 gelijk nooit meer een opgeblazen buik.
Heb ze inmiddels al jaren en de 'rek' gaat er ook niet uit zoals dat wel gebeurd bij gewone elastische singels, waardoor die dingen werkelijk levensgevaarlijk worden.


Ik ben ook super tevreden over die singels. Al heb ik dan geen FRA maar Westip (de singels zijn gelijk) Helemaal niet duur. Nog nooit schuurplekken op de paarden gehad, en er zaten echt wel een paar tussen met een sensibel huidje. En mijn merrie die ook singeldwang had, liep met die singel super en niet meer gespannen.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:01

Die 'elastische' fra singel heb ik ook gehad, zo geweldig vond ik hem niet. Stug ding en totaal niet zacht, bij die van mij hielp het dus niet.

Ik blijf erbij, bel de zadelmaker, test alle soorten singels die ze heeft en schaf er dan pas één aan. Alle tips van bokkers aanschaffen kost klauwen met geld en wat bij het ene paard werkt kan bij het andere weer heel anders zijn.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 00:00

De equisoft van stubben is een fijne singel. Van leer, met elastiek en anatomisch gevormd. Werkt goed voor mijn paard. Is ook op proef te proberen bij de ruiterzaak.
Heeft alle goede elementen uit diverse opties die al in het topic gegeven werden en dit in een ergonomische design.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 06:36

Eric le tixerant singel heeft bij die van mij veel verschil gemaakt. 100% weg gaat het niet maar wel aanzienlijk verbeterd het gedrag.
https://goo.gl/images/ExYUqF

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:13

Mijn paard had ook ineens wat reactie op de singel, was toch echt zn maag, dus ik zou dat niet te snel uitsluiten omdat ze verder geen symptomen heeft.
Als je niet gelijk aan een onwijs dure kuur wil daarvoor, kan je ook eerst maagsupport van de paardendrogist proberen. Bij de mijne was het na 2 weken daarop helemaal weg en nooit meer teruggekomen

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:16

Mijn merrie heeft precies hetzelfde probleem.

Extreem singelnijd al vanaf dag 1 dat ik haar heb. Ze is onder handen genomen door de osteopaat, ze is behandeld voor maagzweren, ze heeft een passend zadel maar haar singelnijd blijft.
Ook schopt ze nog steeds naar m'n been als ik die iets te ver naar achter leg of als ik iets harder m'n been aanleg.
Ik ben er inmiddels een beetje onzeker van geworden want ik ben nog steeds bang dat het iets medisch kan zijn terwijl ze helemaal gezond is verklaard door meerdere dierenartsen (maagzweren zijn met 100% zekerheid weg). Waarschijnlijk zit het vooral tussen haar oren en moet ik er doorheen zien te trainen.

Ik heb op dit moment al een brede singel welke opzich wel fijn is, met elastiek. Maar ook hier schopt ze nog naar met aansingelen.
Wellicht is een singel met buikflap ook iets voor ons. Ik lees even mee..

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:31

Bij mijn vorige paard was een korte buikflap singel de oplossing... ik kwam hier achter doordat hij met mijn springsingel nergens op reageerde....

Hij vond het brede vlak van de buikflap kennelijk fijn. Allicht door een betere drukverdeling over een groter oppervlak?