Welke maat / merk is dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:58

Bij de stal waar ik reed gingen er rond 80/85 of zo?? al over op zwart. En een van de paarden die ik verzorgde had dat toen. Echt zo gaaf!!

Zelf heb ik mijn eerste kieffer in 92 gekocht. Toen was het toch niet meer zo bijzonder heb ik het idee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:01

Goedkoop gaat gewoon meestal niet zolang mee. Ligt maar net hoe je omgaat met je materiaal vind ik. Heb namelijk al eens een oud merano zadel vast gehad was nog in zeer goede staat maar al zeker 15 jaar oud.

Tevens moeten zadels ook aan.bepaalde voorwaarden voldoen om verkocht te mogen worden. Net als de producten van decathlon bijvoorbeeld, goedkoop maar ook veel tevreden gebruikers.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:03

Als je dan bij goedkope zadels ontleden ziet dat de singelstoten met wat nietjes vast zit vraag je je dat toch af.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 21-08-17 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:05

upendo schreef:
Ik zie dat je een Pfiff zadel en een Horka zadel heb geprobeerd. Vallen niet in het rijtje goede zadels. Genoeg te vinden over zadelmarktzadels... Scheve bomen, ongelijke kussens.. Dus ík vind dat aanklooien.

Als je daadwerkelijk een zadelmaker erbij haalt en wintec of Kieffer gaat passen wordt het een ander verhaal.

Het is wel de rug van je paard die je op het spel zet. Klakkeloos er zadels op gooien zonder zadelmaker erbij vind ik nogal wat. Dan maar wat meer geld spenderen. Scheelt later weer osteopaat/fysio.


Ik heb de horka nog niet gepast. Dit gaan we waarschijnlijk dinsdag doen. Niet elk zadel hoeft scheve bomen te hebben er zijn genoeg mensen met dit merk zadel die wel een rechte boom hebben. Kwestie van even laten controleren. Zoals ik ook al heb aangegeven in eerdere posts.

De vraag bij dit zadel was of er al wat te zien was vanaf een scherm dan weet ik dat ik al een ander zadel kan gaan halen. Vond het zelf ook al niet super liggen vandaar. Er staat ook bij beschreven dat ik de prijs inderdaad laag vond en dat voor een gloednieuw zadel. Ik had ook zeker niet verwacht dat het top kwaliteit zou zijn maar meer in de richting van kleurvervaging na ongeveer een half jaar tot een jaar.

Ik blijf zoeken totdat ik een goed passend zadel heb hoor. Ik ben me er echt wel van bewust dat het de rug van mijn paard is. Ik ga ook niet voor niets opzoek naar een ander zadel. Mijn huidige zadel past niet meer 100%. Dus er moet op den duur toch een andere komen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:06

Goedkoop is meer dan 'minder lang meegaan'. Goedkoop staat ook vaak voor massaproductie, slechte arbeidsomstandigheden, slechte materialen, onkundig in elkaar gezet en daardoor onbetrouwbaar en vaak schadelijk voor je paard.

Nogmaals. Bel dan gewoon de zadelmaker in plaats van 'maar gewoon zadels passen'. Dan blijf je terugbrengen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:07

bruintje123 schreef:
Als je dan bij goedkope zadels ontleden ziet dat de singelstoten met wat nietjes vast zit vraag je je dat toch af.


Dat zijn inderdaad de dingen die ik hier op bokt gelezen had NADAT ik het zadel dus al mee in de auto had onderweg naar huis. Dus ja ik was er al op voorbereid om het na te laten kijken wat ik sowieso wel laat doen als ik denk het juiste zadel gevonden te hebben.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:09

upendo schreef:
Goedkoop is meer dan 'minder lang meegaan'. Goedkoop staat ook vaak voor massaproductie, slechte arbeidsomstandigheden, slechte materialen, onkundig in elkaar gezet en daardoor onbetrouwbaar en vaak schadelijk voor je paard.

Nogmaals. Bel dan gewoon de zadelmaker in plaats van 'maar gewoon zadels passen'. Dan blijf je terugbrengen.


De zadelmaker heeft schoftdrukken etc afgenomen en mij de maten gegeven zodat ik naar een zadel kan kijken. Hij zelf repareert alleen de zadels, controleert, meet op, geeft advies etc maar verkoopt zelf geen zadels. Als ik echt een zadel bij de zadelmaker wil kopen zal ik moeten overstappen naar een andere. Hiervoor ben ik al aan het kijken maar dan zal ik ook nog even moeten sparen. Denk niet dat een zadelmaker voor 100 tot 250 euro 2e hands zadels heeft.

Overigens is dit ook pas het eerste zadel dus met terug blijven brengen ben ik het niet met je eens. Als ik dadelijk merk dat de Horka ook niet goed ligt zal ik ook zeker wel de overstap maken.
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 21-08-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:10

Bel even en je weet het. :Y)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:11

Ik denk dat het sowieso wel de moeite waard is om eerst wat meer te sparen :) Met een 100 euro extra kom je al een stuk verder namelijk.

In welke omgeving zoek je een zadelmaker?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:14

Ghostattack schreef:
Ik denk dat het sowieso wel de moeite waard is om eerst wat meer te sparen :) Met een 100 euro extra kom je al een stuk verder namelijk.

In welke omgeving zoek je een zadelmaker?


Omgeving Eindhoven :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:23


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:26

Art_Ificious schreef:


Bedankt ik heb hier inderdaad al op gekeken.
Ruiters voor ruiters viel mij meteen op het oog maar in dit topic 'slechte ervaringen '.
Verder is dit topic van 2012 en sommige linkjes doen het dus niet meer :n

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:28

je hebt pb

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:06

Eventuele zadelpasser gevonden.

Heb een mailtje terug ontvangen van de winkel waar ik het zadel kocht.
Zei zeggen dat het dieptepunt van het zadel goed in het midden ligt...

Dubbel verhaal zo

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:09

Dieptepunt ligt echt niet goed.
Als je er nu een denkbeeldig balletje op zou leggen, zou het dan in het midden rollen?
Nee dus.
Ook horen je beugelriemen naast de wrongen te lopen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:11

De winkel wil waarschijnlijk graag verkopen, want dat zadel ligt gewoon echt niet goed :=

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:12

Ghostattack schreef:
De winkel wil waarschijnlijk graag verkopen, want dat zadel ligt gewoon echt niet goed :=

Dat was ook het eeeste wat ik dacht

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:13

Daarom is het wel fijn om je zadel te laten checken bij een zadelpasser die geen zadels verkoopt.
Die zit daar niet mee.
Die weet ik nog wel een fijne omgeving Eindhoven. Pb maar als je interesse hebt.

nadeel, die heeft geen 20 zadels om te passen, moet dan zelf wat hebben.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:54

Denk inderdaad ook niet dat het realistisch is dat een zadelmaker zadels verkoopt tot 250 euro.
Ze moeten er uiteindelijk ook gewoon aan verdienen en de zadels zullen nagekeken worden voor ze verkocht worden. Toen ik mijn zadel kocht 2de hands bij de zadelmaker kocht was er gewoon een standaard prijs en de aanpassingen die nog gedaan moesten worden zodat het goed op mijn paard lag zaten er dus bij in.
Ook daar zul je rekening mee moeten houden dat als je een zadel koopt en nog wil na laten kijken door een zadelmaker plus eventuele aanpassingen komt er wellicht weer 50/100 euro boven op.

De zadelmaker die geweest is heeft die geen merken en types door gegeven welke qua vorm op je paard zouden kunnen passen? Heb er zelf niet veel verstand van maar neem aan dat hij/zij wel wat welke zadelboom en type kussens niet gaan passen en je dus niet hoeft te proberen?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 16:12

Tigra_ schreef:
Denk inderdaad ook niet dat het realistisch is dat een zadelmaker zadels verkoopt tot 250 euro.
Ze moeten er uiteindelijk ook gewoon aan verdienen en de zadels zullen nagekeken worden voor ze verkocht worden. Toen ik mijn zadel kocht 2de hands bij de zadelmaker kocht was er gewoon een standaard prijs en de aanpassingen die nog gedaan moesten worden zodat het goed op mijn paard lag zaten er dus bij in.
Ook daar zul je rekening mee moeten houden dat als je een zadel koopt en nog wil na laten kijken door een zadelmaker plus eventuele aanpassingen komt er wellicht weer 50/100 euro boven op.

De zadelmaker die geweest is heeft die geen merken en types door gegeven welke qua vorm op je paard zouden kunnen passen? Heb er zelf niet veel verstand van maar neem aan dat hij/zij wel wat welke zadelboom en type kussens niet gaan passen en je dus niet hoeft te proberen?


Hij gaf aan een 17 of 17.5 inch zadel. Niet te dikke kniewrongen, medium boom ( 32 )
En dan als alternatief Kieffer en anky geloof ik.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:14

Kniewrongen hebben niets te maken met de pasvorm voor het paard, dat is puur de voorkeur voor de ruiter.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 16:16

Murosch schreef:
Kniewrongen hebben niets te maken met de pasvorm voor het paard, dat is puur de voorkeur voor de ruiter.


Dat bedoel ik ook bovenste 17/17.5 en kniewrongen voor mij
En medium boom voor mijn paard en dan als optie die 2 merken

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 13:36

Ze gaan het zadel verbreden. En ze blijven net zolang mee denken en zoeken totdat het echt past en ik tevreden ben! En ander krijg een een ander passend zadel.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:38

Welk zadel gaan ze verbreden? Die Pfiff? Of lees ik het niet goed?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:38

Maar waarom ga jij alsnog voor zo'n goedkoop kartonnen zadel dat waarschijnlijk met nietjes aan elkaar hangt?