Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:16

https://www.bitmagazine.nl/medisch/hoe- ... gen/80192/

Een voorgevormd zadel, de één zweert erbij terwijl de ander er niet aan moet denken. Wat is in jouw situatie de beste optie? En tegen welke beperkingen loop je mogelijk aan als je kiest voor een voorgevormd zadel? Paulette Zorn, Bowen-therapeut en instructeur, vertelt over de consequenties.

Iedereen die een paard heeft en rijdt herkent vast het bekende zadelprobleem. Het vinden van een zadel dat goed past op de rug van het paard en waar je zelf fijn in zit, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Eigenlijk praktisch onmogelijk dus. Paulette vertelt dat het vinden van hét zadel mogelijk nog een tikkeltje lastiger is dan je al denkt. Mocht je het voorgevormde zadel tot jouw favoriete zadel rekenen, dan is het goed om stil te staan bij de waarom-vraag.

Beperking in bewegingsvrijheid
Met een voorgevormd zadel wordt een zadel met een diepe zit bedoeld, een hoge lepel en veel wrong. Het zijn de zadels waarin je zit als een huis. Je kunt geen kant meer op. En dat wordt vaak als belangrijke reden genoemd waarom ruiters graag zo’n zadel willen hebben. Maar is dit eigenlijk wel zo positief? Paulette: “Een voorgevormd zadel beperkt je bewegingsvrijheid, omdat je in een bepaalde houding wordt gezet. En het is maar de vraag of die houding eigenlijk wel past bij de ruiter en het paard.

Onmogelijke houding
Paulette is er duidelijk in: “Van een sterk voorgevormd zadel kun je als ruiter lichamelijke klachten krijgen. Dat komt doordat je als ruiter in een houding wordt gezet die anatomisch niet klopt bij jouw natuurlijke houding.” Jammer genoeg blijken ruiters zich hier te weinig van bewust te zijn. Paulette geeft direct aan dat dit zeker niet de schuld is van de ruiters, omdat instructeurs en juryleden vaak aan andere punten aandacht schenken. “De tenen moet naar binnen, de knieën moeten aan het paard en de hakken moeten worden uitgedrukt. Je wordt in een onmogelijke houding gezet, waarbij je moet voldoen aan een bepaald plaatje. Je hoort vaak dat je recht in het zadel moet zitten volgens een bepaalde lijn. Vergeten wordt dat het op die manier niet meer mogelijk is om het paard te geven wat hij nodig heeft.” Een mogelijk gevolg? Ze vertelt dat ze heel vaak onregelmatig lopende paarden treft als gevolg van een verkeerde zithouding van de ruiter. Maar ook miscommunicatie is een belangrijk gevolg. Je paard kan de rug wegdrukken of verkort gaan lopen. Hierin spiegelt het paard precies wat jij met je houding aangeeft, terwijl je je hier niet bewust van bent.

Stelling en buiging
Het geven van de juiste hulpen wordt ook bemoeilijkt. Ze geeft een voorbeeld: “Het ene paard heeft het dikste gedeelte van de buik wat meer naar voren liggen en het andere paard juist meer naar achteren. Naar mijn mening moet je been liggen op het dikste gedeelte van het paard, omdat je zo de buik van binnen naar buiten kunt rijden. Als je de buik naar buiten kunt duwen, dan kun je het paard laten buigen om je been. Daardoor heb je heel weinig teugelhulp nodig het dier in een buiging of stelling te krijgen. Als je in een voorgevormd zadel zit en je benen worden ergens neergelegd door de vorm van het zadel, dan is het maar de vraag of hij op het dikste gedeelte van de buik ligt.” Dat betekent dat je veel harder moet werken.

Hypermobiel
Is ze dus pertinent tegen het gebruik van sterk voorgevormde zadels? Nee, dat niet. Ze is in bepaalde gevallen juist wel een voorstander van het gebruiken van voorgevormde zadels, zoals wanneer je grote moeite hebt met het bewaren van je balans. Dat geldt met name voor ruiters die hypermobiel zijn. En daar zijn er volgens haar best veel van in de paardenwereld. Als Bowen-therapeut komt ze er zelf ook veel tegen. Het zijn de mensen die ‘een beetje lening zijn’, zoals ze dat zelf vaak aangeven. Het zijn de mensen die moeiteloos hun benen achterin hun nek kunnen leggen. Dat klinkt misschien leuk, maar kan voor beperkingen zorgen tijdens het paardrijden. “Als je hypermobiel bent, dan heb je moeite om jezelf te stabiliseren. Instabiliteit is een bekend kenmerk van hypermobiliteit. Je ziet wel eens ruiters met klapperende benen met knieën en enkels die heen en weer worden geslingerd. Betreft het een hypermobiele ruiter, dan kan hij juist profijt hebben van het gaan rijden in een voorgevormd zadel. Daardoor wordt de balans hersteld. Ik vind dit soort zadels dus niet per definitie niet goed. Het heeft echt met de ruiter als individu te maken.”

Bron: Bitmagazine.nl

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:21

Is er een reden dat je dit stuk gewoon gekopieerd hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:54

Ik lees nu pas voor het eerst dat dit soort zadels met veel wrong, schwung en hoge lepel voorgevormde zadels heten. Ik vond het al gek, want elk zadel is toch voorgevormd? 8-)
Zelf ben ik heel benieuwd naar wat zulke badkuipjes op de lange termijn met de ruiterrug doen. Bij de ruiterzit wordt vaak alleen gedacht aan diep zitten en dus een verticale inwerking omlaag, of verticaal omhoog zoals tijdens het lichtrijden, maar volgens mij wordt een heel groot deel van de schokken die je in het zadel krijgt juist opgevangen doordat de ruiterzit ook continu iets naar voren en naar achteren glijdt. Als dat horizontale glijvlak er niet meer is doordat de ruiter echt opgesloten zit tussen een hoge lepel en voorboom, dan vindt elke schokdemping dus echt alleen op de verticale as plaats, en dus in feite in de tussenwervelschijfjes van de mensenrug. Dat kan niet heel handig zijn.

@ TS: als je een stuk kopieert is het vaak wel prettig/handig/netjes als je ook schrijft waarom je dat doet.

Anoniem

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 00:33

Ik vind dit heel interessant. Ik ben zelf heel ongelukkig gebouwd als het om paardrijden gaat; ik ben heel klein met hele korte benen, en dan met name korte bovenbenen. Ik zit eigenlijk altijd in stoelzit in een normaal zadel waarin anderen niet in stoelzit zitten, ook al zit ik gewoon goed en in het midden en laat ik mijn benen ontspannen hangen. Ik kan gewoon door mijn eigen bouw niet goed zitten, en daarbij ben ik ook nog ontzettend lenig.

Als ik ooit een eigen paard heb ga ik dus echt wel voor een zadel wat mijn benen wat meer naar achter "duwt". Wel dat het natuurlijk nog fijn zit, maar ik zit in ieder normaal zadel echt gewoon in stoelzit.

Royhafje
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-06-17

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 01:07

Ik lees graag even mee. Erg interressant stuk. Ik ben zelf hypermobiel en moeite met balans.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 01:10

Wat een fijn artikel! :D Ik verbaas me al langer over de zadels die tegenwoordig verkocht worden, en de hoeveelheid advertenties waarin staat "fijne diepe zit en grote wrongen"

Ik ben van mening dat een zadel je moet helpen, maar niet dwingen. Een zadel wat je in een bepaalde houding dwingt zorgt altijd voor spanning; die spanning breng je enerzijds over naar je paard, en kan anderzijds inderdaad voor lichamelijke klachten zorgen. Daarbij zie je vaak dat mensen te lange benen hebben voor hun zadel, waardoor de knieen tegen de kniewrongen aangedrukt worden, het achterste van de ruiter op de lepel van het paard terecht komt en het plaatje is compleet.

Ook eens met xyzutu2... Niet alleen de schokken worden opgevangen, maar ook zoveel hulpen worden gegeven door iets je bekken te kantelen of juist niet, of een heup iets naar voren te zetten. Zo'n diep, gedwongen zadel maakt dat gewoon onmogelijk.

Maar ach. Wellicht wil iedereen over 10 jaar wel een zadel en rijbroek met klittenband, want dan blijf je nog makkelijker zitten :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 01:29

Och dit soorten modes gaan meestal in cirkels, "voorgevormde"zadels zijn niets nieuws, heb je de 4 hoornige zadels gezien waar de oude romeinen in reden? Die ruiters zaten ook behoorlijk gefixeerd op hun paarden.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 02:37

Kuggur schreef:
Och dit soorten modes gaan meestal in cirkels, "voorgevormde"zadels zijn niets nieuws, heb je de 4 hoornige zadels gezien waar de oude romeinen in reden? Die ruiters zaten ook behoorlijk gefixeerd op hun paarden.


Ja. Die hebben in ieder geval een vlakke boom en dwingen de benen niet in een bepaalde houding. Ook niet perfect, maar denk dat die minder schade toedoen als 90% van de moderne zadels

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:06

Resistance schreef:
Ik vind dit heel interessant. Ik ben zelf heel ongelukkig gebouwd als het om paardrijden gaat; ik ben heel klein met hele korte benen, en dan met name korte bovenbenen. Ik zit eigenlijk altijd in stoelzit in een normaal zadel waarin anderen niet in stoelzit zitten, ook al zit ik gewoon goed en in het midden en laat ik mijn benen ontspannen hangen. Ik kan gewoon door mijn eigen bouw niet goed zitten, en daarbij ben ik ook nog ontzettend lenig.

Als ik ooit een eigen paard heb ga ik dus echt wel voor een zadel wat mijn benen wat meer naar achter "duwt". Wel dat het natuurlijk nog fijn zit, maar ik zit in ieder normaal zadel echt gewoon in stoelzit.

zit les? centered riding les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:35

lailapri schreef:
Resistance schreef:
Ik vind dit heel interessant. Ik ben zelf heel ongelukkig gebouwd als het om paardrijden gaat; ik ben heel klein met hele korte benen, en dan met name korte bovenbenen. Ik zit eigenlijk altijd in stoelzit in een normaal zadel waarin anderen niet in stoelzit zitten, ook al zit ik gewoon goed en in het midden en laat ik mijn benen ontspannen hangen. Ik kan gewoon door mijn eigen bouw niet goed zitten, en daarbij ben ik ook nog ontzettend lenig.

Als ik ooit een eigen paard heb ga ik dus echt wel voor een zadel wat mijn benen wat meer naar achter "duwt". Wel dat het natuurlijk nog fijn zit, maar ik zit in ieder normaal zadel echt gewoon in stoelzit.

zit les? centered riding les?



En een goed zadel. :D

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:59

Nirvana_ schreef:
Kuggur schreef:
Och dit soorten modes gaan meestal in cirkels, "voorgevormde"zadels zijn niets nieuws, heb je de 4 hoornige zadels gezien waar de oude romeinen in reden? Die ruiters zaten ook behoorlijk gefixeerd op hun paarden.


Ja. Die hebben in ieder geval een vlakke boom en dwingen de benen niet in een bepaalde houding. Ook niet perfect, maar denk dat die minder schade toedoen als 90% van de moderne zadels


Nou hm, volgens mij zijn er echt voorgevormde zadels waarin je echt vast zit, maar doe moeten op maat van jou en je paard gemaakt worden anders heb je er niets aan. En dan zit je redelijk gefixeerd, maar wel in de juiste houding en daarin kan je dan prima je paard met de kleinste hulpen sturen.

Afbeelding

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:16

god, dat stukje over de dikste plek van de buik hebben met je benen maakt echt een hoop duidelijk.
Als kind had ik altijd gedoe met de eigenaar van mijn verzorgpony. Dat been moest OP de singel liggen. En ik kon dan gewoon bijna niet bij die buik, ging mijn benen er omheen leggen met als gevolg dat mijn hakken naar binnen draaide enzovoorts enzovoorts. Een goede houding had mijn been ietsjes verder naar achteren liggen waar ik gewoon zonder gekke bewegingen bij die buik kon. En dan begon onze discussie weer van voren af aan :+

Later leerde ik van mijn instructrice (veel veel later, jaren later) dat een goede zit een functionele zit is, waarmee je het paard ondersteunt en hem niet in de weg zit. Dat klonk zoveel logischer, maar dit bleef me altijd dwars zitten, want dat been moest toch OP de singel?

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:29

ik denk dat je dat met de romeinen toch niet echt kunt vergelijken, want die vochten ook te paard, en dat is toch wel iets anders dan een M-proefje dressuur.

Zelf heb ik vlakke zadels, ik krijg direct last van mijn rug en bekken als ik in een zadel zit wat teveel dwingt, bovendien vind ik het ook niet fijn zitten en rijden.

horsezz578

Berichten: 135
Geregistreerd: 30-05-17

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:33

Ik heb altijd een zadel gehad waarvan je de boom kon aanpassen (boomloos) veel beter. Je kon hem verder ook meevormen met het lichaam van het paard. Ik zou even kijken welk merk het was, want het was niet duur.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:43

lailapri schreef:
Resistance schreef:
Ik vind dit heel interessant. Ik ben zelf heel ongelukkig gebouwd als het om paardrijden gaat; ik ben heel klein met hele korte benen, en dan met name korte bovenbenen. Ik zit eigenlijk altijd in stoelzit in een normaal zadel waarin anderen niet in stoelzit zitten, ook al zit ik gewoon goed en in het midden en laat ik mijn benen ontspannen hangen. Ik kan gewoon door mijn eigen bouw niet goed zitten, en daarbij ben ik ook nog ontzettend lenig.

Als ik ooit een eigen paard heb ga ik dus echt wel voor een zadel wat mijn benen wat meer naar achter "duwt". Wel dat het natuurlijk nog fijn zit, maar ik zit in ieder normaal zadel echt gewoon in stoelzit.

zit les? centered riding les?


Iedereen koop toch een zadel waar die het beste in zit? (en uiteraard past op het paard)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:39

Die kuipzadels (zo noem ik het maar) zijn de pest voor je heupen en onderrug en belemmeren een functionele, onafhankelijke zit. Vaak word je bekken in een verkeerde stand geforceerd. Die blokken om je been op zijn plaats te houden doen hetzelfde. Bovendien, als je zulke enorme kniewrongen nodig hebt om stabiel te kunnen zitten, heb je nog geen onafhankelijke zit.
Ik snap wel dat hypermobiele ruiters zo'n zadel fijn vinden, zeker als ze op een paard rijden dat enorm opgooit, maar je zult die hypermobiliteit toch echt moeten leren stabiliseren met je eigen spieren, je core muscles. Jij moet jezelf dragen, dat kan je zadel niet voor je doen.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:07

Askja schreef:
Die kuipzadels (zo noem ik het maar) zijn de pest voor je heupen en onderrug en belemmeren een functionele, onafhankelijke zit. Vaak word je bekken in een verkeerde stand geforceerd. Die blokken om je been op zijn plaats te houden doen hetzelfde. Bovendien, als je zulke enorme kniewrongen nodig hebt om stabiel te kunnen zitten, heb je nog geen onafhankelijke zit.
Ik snap wel dat hypermobiele ruiters zo'n zadel fijn vinden, zeker als ze op een paard rijden dat enorm opgooit, maar je zult die hypermobiliteit toch echt moeten leren stabiliseren met je eigen spieren, je core muscles. Jij moet jezelf dragen, dat kan je zadel niet voor je doen.


Dat is makkelijk praten, maar geen enkele hypermobiele ruiter is hetzelfde. Zo kan ik bijvoorbeeld niet op brede paarden/zadels rijden, want ik duw mijn heup uit de kom. Leren stabiliseren, heel graag! Dat zal bij sommige best werken, bij andere is het iets waar ze rekening mee moeten houden. Ik zou graag op elk type paard en zadel willen kunnen rijden. Toch heb ik een onafhankelijke zit, ik kan ook in zadels rijden die minder 'dwingen', alleen is het makkelijker voor mijn lijf als het iets meer hulp krijgt. Maar dat moet wel passend zijn, want ik kan weer niet in elk zadel met diepe zit en flinke wrongen rijden. Een wow zadel is bijvoorbeeld ook funest. Enorme kniewrongen heb ik dan weer niet, maar het is ook zeker niet plat.

Bij een zadel met iets meer ondersteuning hoeven mijn spieren geen enorme overcompensatie te leveren, waardoor ik mezelf niet overbelast. Zowel te vlak als te gedwongen zorgt voor overbelasting. Dat is net zoiets als dat ik geen hele zachte laarzen of schoenen kan gebruiken.

Als hulp, heel graag. Maar ik ben het dan wel weer eens dat het ook symptoombestrijding kan zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:14

Het is sowieso een vreemde houding voor je lichaam, met je benen wijd je tenen naar binnen draaien.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:31

Dat laatste moet je dus ook niet willen. Knieën niet tegen het zadel duwen maar losjes aan laten liggen en tenen iets naar buiten/hak naar binnen.

MyWishMax, stabiliseren is niet iets dat bij de ene ruiter wel werkt en bij de andere niet. Het werkt voor alle ruiters.
Wel is het zo dat hypermobiele ruiters veel harder moeten werken om die stabiliteit te ontwikkelen en daarmee een betere controle te verkrijgen over hun balans (been there, done that) dan ruiters die van zichzelf niet zo los zijn. Als je daar te weinig aandacht aan besteedt, krijg je op den duur last van je onderrug omdat die de klappen te veel moet opvangen. Of van je heupen, veel ruiters die zichzelf niet goed uit kunnen balanceren op het paard, zetten hun heupen vast.
Dat jij niet goed kunt zitten op een breed paard/zadel, is een ander - heel vervelend - probleem. Wij vrouwen hebben nu eenmaal een minder ideaal gevormd bekken voor paardrijden dan onze mannelijke collega's, en we hebben van nature een lagere spiertonus. Daardoor hebben relatief veel vrouwen snel problemen met hun onderrug of heupen als gevolg van paardrijden. Een goed passend zadel èn paard is dan inderdaad heel belangrijk, maar zeker ook het ontwikkelen van meer stabiliteit door te werken aan een betere core stability en aan je lichaamsbewustzijn tijdens het rijden, zodat je het verschil leert voelen tussen functionele en niet-functionele spierspanning.
Sorry, weer een heel verhaal en een beetje off topic, maar ik vind dit nu eenmaal heel interessante materie ;)

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:49

Dit is echt te makkelijk gedacht, ik ben er al jaren mee bezig en zelfs de professionals krijgen het absoluut niet meer beter. ;) Misschien is het anders omdat hypermobiliteit een symptoom is bij mij en het niet enkel hypermobiele gewrichten zijn, maar doorwerkt in veel meer dingen. Mijn probleem is ook niet dat ik me te vast zet. Bij overbelasting maak ik ook echt schade en beter is het na jaren intensieve begeleiding ook niet geworden. Enkel slechter.

Máár ik ben het wel met je eens dat je er aan moet werken natuurlijk. Bij mij wordt het niet meer beter, maar ik zet alles op alles om het zeker niet slechter te laten worden. Juist omdat ik paard dan in de weg zou gaan zitten en bij een sport waar ik wat van een dier vraag, vind ik het mijn plicht om zelf ook in staat te zijn om goed mee te werken. Alleen als dat makkelijker gaat met een zadel met wat meer steun, dan zou het stom zijn om dat niet te gebruiken. Alleen is het in mijn ogen wel een hulpmiddel om het makkelijker te maken, niet dat je alleen met dat zadel voor het beeld netjes kan zitten. Functionele zit gaat boven het beeld en functioneel kan niet als je je vast zet/je niet mee kan door zadel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:45

Wat ik schreef is van toepassing op gezonde ruiters met een 'normaal' functionerend lichaam zonder chronische schade, blessures of afwijkingen die het rijden structureel belemmeren. Zo te lezen val jij daar niet onder. Dan kan ik me voorstellen dat je niet goed kunt rijden en zitten in een doorsnee zadel. Lastig hoor. Heb je een zadel op maat laten maken?

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:12

Askja schreef:
Wat ik schreef is van toepassing op gezonde ruiters met een 'normaal' functionerend lichaam zonder chronische schade, blessures of afwijkingen die het rijden structureel belemmeren. Zo te lezen val jij daar niet onder. Dan kan ik me voorstellen dat je niet goed kunt rijden en zitten in een doorsnee zadel. Lastig hoor. Heb je een zadel op maat laten maken?


Maar hypermobiliteit valt ook niet onder doorsnee ruiter. Of dat zal er aan liggen of het ' gewoon' te slap is, of andere oorzaak heeft. hoewel we het dus volgens mij gewoon eens zijn, maar het allebei anders verwoorden.

Zadel in principe op maat gemaakt voor paard, maar kon zelf ook onderdelen kiezen. Wel paarden laten staan bij zoektocht, omdat het niet paste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 02:52

Rossfechten schreef:
Nou hm, volgens mij zijn er echt voorgevormde zadels waarin je echt vast zit, maar doe moeten op maat van jou en je paard gemaakt worden anders heb je er niets aan. En dan zit je redelijk gefixeerd, maar wel in de juiste houding en daarin kan je dan prima je paard met de kleinste hulpen sturen.


Afbeelding

De Romeinen zaten ook opgesloten tussen een extra verhoogde voorboom en achterboom, maar net als bij het zadel op deze foto was de zitting zelf wel vlak. Het resultaat is dat je basis inderdaad ruwweg gefixeerd wordt op 1 plek, maar je bekken door de horizontale zitting wel (mee) kan bewegen. Dat kan in de moderne kuipzadels die geen enkel vlak stukje meer hebben op de zitting niet meer: je zitbeenknobbels zitten altijd op dat diepste punt gefixeerd, dus als je de bovenkant van je bekken al naar achteren probeert te kantelen, dan betekent dit dat je bovenlijf altijd achter je zitbeenknobbels komt te hangen. Ik den dat het in feite een hele hoop extra vaardigheden vergt om met (ondanks?) een kuipzadel nog steeds correct boven je paard te blijven zitten, juist omdat het zadel je wel vasthoudt maar niet corrigeert, terwijl een plat zadel je niet vasthoudt en je daardoor meteen corrigeert als je rare dingen gaat doen.

Iets wat ik me altijd heb afgevraagd: een belangrijk onderdeel van de klassieke rijhulpen bestaat uit diagnoale hulpen met het bekken; bijvoorbeeld de binnenste zitbeenknobbel die iets naar voren en misschien zelfs omlaag beweegt in een volte, waarbij je zitbeenknobbels dus asymmetrisch over de zitting verdeeld zijn. Hoe doe je dat als je kuipzadel je zitbeenknobbels steeds precies naast elkaar fixeert?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:18

Ik vraag me al jaren af waarom mensen kiezen voor een badkuip zadel.
Het is helaas zoeken naar een plat/open zadel.
Je hoort als ruiter een onafhankelijke zit te hebben, dat houdt niet alleen in dat je al je lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar moet kunnen gebruiken, maar ook dat je alle bewegingen (ook de onverwachte) op moet kunnen vangen.
Om vanuit je zit te kunnen rijden heb je ruimte nodig in je zadel om je heupen vrij te kunnen bewegen.
Plus dat als je als ruiter van nature een wat hollere rug hebt, deze echt hol wordt in zo een badkuip zadel en met een holle rug (zit je voor het plaatje wel mooi) kan je nooit soepel mee dansen met de rug van je paard.

Helaas denken mensen dat een badkuip zadel ze helpt om stevig te zitten, maar investeer liever in zitles.
En natuurlijk moet je kijken naar wat mogelijk is voor de ruiter, neem iid de hypermobiliteit. Maar ook voor hun geldt: een zadel moet wel ruimte geven voor je zithulpen.

Persoonlijk krijg ik de kriebels als ik iemand zie rijden met een badkuip zadel, zeker als de ruiter dan niet in verticaal balans rond hobbelt. Zijn vaak de ruiters die te veel aan de voorkant dingen "oplossen", met te veel druk rijden, paarden met holle ruggen.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:03

Als ik de antwoorden lees heb ik meer het idee dat die badkuipen je tot een foute zit dwingen en gewoon verkeerd gemaakt zijn, ik heb een 15de eeuws zadel en die dwingt je juist in een correcte houding. Waarbij je veel betere beheersing over de achterhand krijgt, en betere zithulpen kan geven.
Dat dat ook nadelen heeft klopt, je hebt continu contact met je paard, waardoor springen niet echt mogelijk is, ook door de hoge voorkant, en je kunt amper lichtrijden.
Dit betekend dat het niet gebruikt kan worden op paarden die opgooien, of hun rug verkeerd gebruiken. Je krijgt dan teveel klappen op je rug die je niet door vering van knie en enkel kan opvangen.
Maar daarvoor zijn de 15eeuwse zadels ook gemaakt, om dus continu je paard te voelen en je paard jou om een paard direct te laten reageren op de kleinste bewegingen van je zit. En dan is lichtrijden ook niet handig omdat je dan toch een tijd boven je paard hangt en geen contact hebt. Dan ben je te laat in reactie.
Voor hypermobiele personen denk ik dat het 15eeuwse zadel wel kan helpen in combinatie met een passend paard. Of de kuipzadels dezelfde ondersteuning geven weet ik niet. Als ik het hier leest plaatsen die zadels juist je bekken verkeerd en zetten je bekken vast, maar daar heb ik geen ervaring mee.