hulp met keuze in zadel(s)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

hulp met keuze in zadel(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:04

Hallo!

Ik zou hier graag een vraag willen stellen/ jullie meningen willen weten over welk(e) zadel(s) het best bij mij zouden passen

Ik ga binnenkort namelijk een pony kopen. Hier zit een Wintec 500 dressuur bij. Ik rijdt al langer op deze pony en dus dit zadel en ik vind hem opzich wel fijn alleen ik merk dat mijn handen bij het lichtrijden nog wel eens instabiel kunnen zijn. Het vervelende is dat zelfs als ik me er echt op focus ik soms mijn handen gewoon nog steeds niet stil kan houden. Na meerdere meningen van verschillende mensen te hebben gevraagd kwam ik er op uit dat het misschien kan liggen aan dat ik te weinig steun krijg van het zadel en steun ga zoeken bij mijn handen. (Ik heb verder een goede onafhankelijke zit en zit netjes rechtop). Iemand raadde mij aan om eens verschillende zadels te gaan testen en kijken of dit werkt. Ik moet ook zeggen dat op de andere paarden die rij/heb gereden er nooit echt tegenaan ben gelopen.

oke dat was een beetje achtergrond informatie nu naar de vraag:

Mijn twijfels zitten bij wat voor een zadel ik aan zou moeten schaffen. Ik rij namelijk dressuur maar ik vind springen ook heel leuk en wil met allebei eigenlijk wel echt iets gaan doen.
Ik dacht zelf eigenlijk eerst aan een dressuurzadel met een hoge uitstekende kniewrong, zoiets:
Afbeelding

voordelen van dit zadel zijn dat ik denk dat ik dit mij veel steun kan geven en ik het ook echt ontzettend lekker vind zitten zo'n hoge kniewrong (zadel van vriendin uitgetest)

nadelen zijn dat in zo'n zadel er eigenlijk 0 mogelijkheden zijn om ook maar een beetje verlicht te gaan zitten. Springen is hierin dus geen optie. Ik rijdt ook veel buiten met soms flinke stukken rengalop en dan is het wel fijn om een beetje verlicht te zitten.


toen dacht ik, dan zou ik er een goedkoop 2e hands springzadel bij moeten komen dat ik daarmee buitenrijdt en spring. (ik rij van mezelf meestal met iets te korte beugels dus ik vind springzadels meestal ook wel lekker zitten)

maar ik denk dat die kosten nog best hoog op kunnen lopen.

een veelzijdigheid zadel is ook een oplossing alleen dit geeft niet genoeg steun ben ik bang en het is het eigenlijk allebei net niet.

Nu als er iemand de moeite heeft genomen om mijn levensverhaal door te lezen heb ik hier dus de vraag of jij denkt dat het handig is om:
- een dressuurzadel + springzadel te kopen
- een veelzijdigheidszadel te kopen
- een ander idee hebt

hier is een foto van mij op de betreffende pony met de wintec 500 dressuur (ik heb hier extreem korte beugels omdat ik een flinke rengalop had gehad.) ik denk dat mijn beugels normaal 1 of 2 gaatjes langer zijn.
Afbeelding

alvast ontzettend bedankt!
(en ontzettend sorry als dit op het verkeerde forum staat. Dit leek mij het meest logisch)

groetjes Faith
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-05-17 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout uit titel gehaald

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: hulp met keuze in zadel(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:37

Op een goed passend zadel ligt je knie tegen het zweetblad aan, niet er overheen. Zelfs met 2 gaatjes lager ga je dat niet netjes krijgen.

Is dit verder hoe je altijd zit als je aan het rijden bent?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 23:14

fjordnina schreef:
Op een goed passend zadel ligt je knie tegen het zweetblad aan, niet er overheen. Zelfs met 2 gaatjes lager ga je dat niet netjes krijgen.

Is dit verder hoe je altijd zit als je aan het rijden bent?


Dit zadel zal dan inderdaad ook wel te klein zijn voor mij. Dit is volgens mij een 16 inch. Maar heeft dat ook te maken met de zweetbladen of alleen de lengte?

Ik snap ook niet wat je bedoelt met ''Is dit verder hoe je altijd zit als je aan het rijden bent?'' bedoel je mijn houding? want hier zit ik voorover gebogen omdat ik haar net ging belonen, ook heb ik mijn voeten niet netjes omdat ik en geen laarzen aan heb omdat we gingen zwemmen en ik overbewegelijke enkels heb en dit dus lastig is om goed te houden zonder extra steun. Ik let hier eerlijk gezegd niet op mijn houding ofzo normaal is dit beter en rijdt ik ook zonder body protector.

Maar mijn vraag was niet of dit zadel goed is maar wat ik het best kan aanschaffen

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:21

Er zijn zo belachelijk veel zadels dat daar advies over geven met relatief weinig eisen, lastig is. Ook omdat een zadel dat voor jou fijn is voor je pony misschien slecht ligt. Je heb ook meer dressuurgerichte vzh zadels, misschien is dat wat.

Ik zou aanraden om eens naar een zadelmaker te gaan waar je verschillende soorten zadels kunt proberen. Zo ben ik bijv. Bij country mill geweest, heb daar op verschillende zadels kunnen rijden en kunnen voelen wat voor ons beide fijn was.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:22

Kniewrongen zijn bedoelt om iets meer steun te hebben als het paard wegspringt of bokt, niet om jouw been op de plaats te houden.
Het zadel moet je wel helpen je balans te vinden, maar moet dat doen door het middelpunt op de juiste plek te hebben zitten en de twist/grootte van de zitting.
Vanaf de foto te zien, heb je best een lang bovenbeen. Een zadel wat een langer zweetblad heeft en iets meer naar voren komt (dus niet alleen maar aan de onderkant een stukje zweetblad eraan geplakt), geeft meer ruimte voor je been, en je komt daardoor ook niet zo achterin het zadel te zitten als dat je nu doet.
Hoe meer kniewrong + diepe zit, hoe minder je mee kan bewegen met je paard, hoe minder stil je zal zitten (je bovenlijf moet het gaan oplossen), en met een beetje pech word je ook nog in een 'verkeerde' houding gezet door t zadel

En dan heb je jouw type zadel gevonden.... Moet ie ook nog op je pony passen!

Oftewel, er komt nog wel iets meer bij kijken dan alleen type zadel! Het liefst probeer je zoveel mogelijk zadels uit, te paard of op een bok. Je merkt vanzelf dat een op zicht klein verschil, voor je zit heel veel verschil kan maken.

Succes met de zoektocht!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 23:38

finnens schreef:
Er zijn zo belachelijk veel zadels dat daar advies over geven met relatief weinig eisen, lastig is. Ook omdat een zadel dat voor jou fijn is voor je pony misschien slecht ligt. Je heb ook meer dressuurgerichte vzh zadels, misschien is dat wat.

Ik zou aanraden om eens naar een zadelmaker te gaan waar je verschillende soorten zadels kunt proberen. Zo ben ik bijv. Bij country mill geweest, heb daar op verschillende zadels kunnen rijden en kunnen voelen wat voor ons beide fijn was.

De country mill zit in nijkerk toch? of ook ergens anders.

Nirvana_ schreef:
Kniewrongen zijn bedoelt om iets meer steun te hebben als het paard wegspringt of bokt, niet om jouw been op de plaats te houden.
Het zadel moet je wel helpen je balans te vinden, maar moet dat doen door het middelpunt op de juiste plek te hebben zitten en de twist/grootte van de zitting.
Vanaf de foto te zien, heb je best een lang bovenbeen. Een zadel wat een langer zweetblad heeft en iets meer naar voren komt (dus niet alleen maar aan de onderkant een stukje zweetblad eraan geplakt), geeft meer ruimte voor je been, en je komt daardoor ook niet zo achterin het zadel te zitten als dat je nu doet.
Hoe meer kniewrong + diepe zit, hoe minder je mee kan bewegen met je paard, hoe minder stil je zal zitten (je bovenlijf moet het gaan oplossen), en met een beetje pech word je ook nog in een 'verkeerde' houding gezet door t zadel

En dan heb je jouw type zadel gevonden.... Moet ie ook nog op je pony passen!

Oftewel, er komt nog wel iets meer bij kijken dan alleen type zadel! Het liefst probeer je zoveel mogelijk zadels uit, te paard of op een bok. Je merkt vanzelf dat een op zicht klein verschil, voor je zit heel veel verschil kan maken.

Succes met de zoektocht!


oke, dus kort samengevat vind jij dat ik me niet moet fixeren op de hoge kniewrong maar gewoon veel verschillende zadels moet testen? En wat jij zei over dat een hoge kniewrong moet helpen voor steun bij bv. wegspringen en niet zozeer gaat helpen met balans vinden:
het rare is dat ik onverwachtse bewegingen meestal gewoon netjes uitzit. Maar toch zit ik met mijn handen, het is zo frustreren dat het niet lukt. Zou dat kunnen komen door de ''twist/grootte'' van het zadel? en wat houdt dat in?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: hulp met keuze in zadel(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:40

Die zit in nijkerk inderdaad. Maar er zijn nog wel meer shops die ook zadels passen, wel van te voren even informeren of andere er ervaringen mee hebben. Divoza bijvoorbeeld staat niet zo goed bekend.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:46

Faitherr schreef:
oke, dus kort samengevat vind jij dat ik me niet moet fixeren op de hoge kniewrong maar gewoon veel verschillende zadels moet testen? En wat jij zei over dat een hoge kniewrong moet helpen voor steun bij bv. wegspringen en niet zozeer gaat helpen met balans vinden:
het rare is dat ik onverwachtse bewegingen meestal gewoon netjes uitzit. Maar toch zit ik met mijn handen, het is zo frustreren dat het niet lukt. Zou dat kunnen komen door de ''twist/grootte'' van het zadel? en wat houdt dat in?


Waarschijnlijk toch ergens een balans probleem, denk niet dat je dat oplost met kniewrongen. Of gewoon gewoonte? Denk iig dat die kniewrongen symptoombestrijding gaan zijn, ipv het probleem bij de kern aan te pakken.

Grootte bedoel ik mee de hoeveelheid inch, de twist meer de.. breedte van je zitvlak? Voorbeeld, iemand met een breed paard maar met een smal bekken is gebaad bij een smalle twist. Denk alleen niet dat dat bij jou het probleem is, je lijkt wat dat betreft goed op je paardje te passen.

Maar inderdaad. Veel testen!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 23:55

Nirvana_ schreef:
Faitherr schreef:
oke, dus kort samengevat vind jij dat ik me niet moet fixeren op de hoge kniewrong maar gewoon veel verschillende zadels moet testen? En wat jij zei over dat een hoge kniewrong moet helpen voor steun bij bv. wegspringen en niet zozeer gaat helpen met balans vinden:
het rare is dat ik onverwachtse bewegingen meestal gewoon netjes uitzit. Maar toch zit ik met mijn handen, het is zo frustreren dat het niet lukt. Zou dat kunnen komen door de ''twist/grootte'' van het zadel? en wat houdt dat in?


Waarschijnlijk toch ergens een balans probleem, denk niet dat je dat oplost met kniewrongen. Of gewoon gewoonte? Denk iig dat die kniewrongen symptoombestrijding gaan zijn, ipv het probleem bij de kern aan te pakken.

Grootte bedoel ik mee de hoeveelheid inch, de twist meer de.. breedte van je zitvlak? Voorbeeld, iemand met een breed paard maar met een smal bekken is gebaad bij een smalle twist. Denk alleen niet dat dat bij jou het probleem is, je lijkt wat dat betreft goed op je paardje te passen.

Maar inderdaad. Veel testen!


oke, heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik zag toevallig dat je in Arnhem woont, weet jij toevallig een goede ruitersportzaak waar ik meerdere zadels zou kunnen testen in regio Arnhem, Nijmegen?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: hulp met keuze in zadel(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:08

Eerlijk gezegd niet.. Ik heb een zadelmaker niet uit de buurt, en hij neemt bij mijn weten door gezondheidsredenen geen klanten meer aan. Sorry!

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:54

Ook ik ben van mening dat je je niet zo moet vastpinnen op de kniewrongen.

Ik heb, vanwege wiebelige benen, ook een dressuurzadel met hele grote wrong gehad. Heerlijk zadel en was er heel blij mee, maar toen het op mijn paard niet meer paste en er een ander zadel kwam... Ik rijd nu op een zadel dat eigenlijk helemaal geen steun geeft, was even veel tijd en moeite investeren maar ik zit nu echt veel beter. Stiller been, mooiere zit. En dat zonder überhaupt een wrong te hebben.

Ik vind springen met een dressuurzadel overigens sowieso discutabel. Die lange lepel is gewoon echt compleet onhandig, zelfs bij de mini hindernisjes die ik wel eens nam.

Inderdaad een zadelmaker erbij halen. Regio Arnhem is lastig. Je hebt De Zadelmaker, die is laatst bij ons op stal geweest en zag er kundig uit. Echter hoor ik daar ook horrorverhalen over. Over het algemeen hoor ik alleen maar positieve verhalen over happy horse advies, maar haar assortiment is dan wel weer erg beperkt.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: hulp met keuze in zadel(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:40

Misschien een beetje ver weg, maar in Nuenen (bij Eindhoven) zit Ruyters voor Ruiters. Dit is een winkel incl. zadelpasserij. Ze hebben er een bak waar je kan testen en ongelofelijk veel zadels! Super service en ze zijn ook echt kwalitatief heel goed! Volgensmij kan je ook tweedehands zadels tegen, die nog in goede staat zijn. Is dit misschien iets?