Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JuliavH

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-14
Woonplaats: Leiden

Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 19:40

Ik hoop dat dit hier goed staat?
Hai allemaal,

Op de manege rijd ik op een paard en deze blijkt erg veel steun te hebben aan het bit. Nu heeft hij zich laatst verwond in zijn mondhoek aan een scherp voorwerp (hij hapt in alles wat los en vast zit) en daardoor wordt hij gereden met een hackamore.
Hij vindt deze hackamore maar een vreemd ding: Als je ermee rijdt loopt hij constant te zoeken naar het bit, en hij probeert de 'zijstangen' van de hackamore telkens in zijn mond te nemen. Verder vindt hij voltes kleiner dan 15 meter erg lastig en gaat dan heel langzaam lopen. Spoor je hem in deze volte aan om harder te lopen uit zich dit in staken: stilstaan en steigeren. In de normale dressuurles heb ik hier vrede mee gesloten en rijdt ik de voltes niet meer zo klein en probeer ik te focussen op gewoon doorlopen in het algemeen. Hier doet hij het prima op.
Maar nu komt het echte probleem, ik rijd ook in de carrousel met hem, en daar moeten er gewoon af en toe kleine voltes (8-10 meter) gereden worden. In deze voltes gaat hij dus ook staken en dan valt de hele groep uit elkaar. Iemand enig idee hoe ik hier mee om kan gaan?

We hebben op de manege helaas geen andere bitloze optoming om uit te proberen.
Het wondje zit echt in zijn mondhoek waardoor een bit erin geen optie is, we hebben gekeken, bit ingedaan en even rondgelopen, maar hij gaf aan er echt last van te hebben.
Het staken doet hij niet alleen bij mij, ik heb hem al meerdere keren bij anderen hetzelfde gedrag zien vertonen.

Ik hoop dat iemand de gouden tip voor mij heeft!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:45

Een hackamore werkt heel scherp en heel anders dan een trensje in. Ik zou eens een ouderwetse lage neusriem nemen en daar de teugels aan vastmaken. Dat gaat waarschijnlijk stukken beter.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:46

En dat staken doet hij alleen met de hackamore?
Misschien vind hij die druk niet fijn, en juist met kleine wendingen neemt die druk toe.
Drukverdeling is toch anders dan met een bit in.

Jullie hebben geen ander bitloof hoofdstel? (of tijdelijk van iemand te leen?)
Of wat Gypsy zegt voor tijdelijk ..

JuliavH

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-14
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 19:48

Keell94 schreef:
en dat staken doet hij alleen met de hackamore? met bit in doet hij gewoon normaal?
Misschien vind hij die druk niet fijn, en juist met kleine wendingen neemt die druk toe.
Drukverdeling is toch anders dan met een bit in.

Jullie hebben geen ander bitloof hoofdstel? (of tijdelijk van iemand te leen?)


Staken doet hij alleen met hackamore inderdaad :j helaas geen ander bitloos hoofdstel, ook niet te leen, maar ik morgen de tip van Gypsy uitproberen!

Gypsy schreef:
Een hackamore werkt heel scherp en heel anders dan een trensje in. Ik zou eens een ouderwetse lage neusriem nemen en daar de teugels aan vastmaken. Dat gaat waarschijnlijk stukken beter.


Oké, dankjewel. Ik zal het morgen tijdens de les proberen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:33

De neusriem kun je dan het best twee vingers onder het jukbeen vastmaken. Succes, hoop dat het lukt! Met een halster kin je overigens hetzelfde resultaat bereiken maar dit ziet er wat netter uit. Veel succes morgen! Vergeet niet vooral goed op je zit te rijden.

JuliavH

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-14
Woonplaats: Leiden

Re: Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:18

Net terug van les, hij reageerde er erg goed op, dankjewel Gypsy.
Hij kwam nog wel iets terug in tempo in kleine voltes, maar hij was goed aan te sporen en staakte niet meer.
Z'n wondje geneest ook goed :j

Dank jullie voor de hulp!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:41

Hé super, mooi dat het opgelost is! Hopelijk is het wondje gauw genezen. :)

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Paard met hackamore rijden erg onrustig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:17

Fijn dat het zo is opgelost, :j voel wel even na waar het zwevend neusbotje begint en leg hem daar net boven, dat is idd meestal 2 vingers onder het jukbeen.
Anders kan door perongeluk hard trekken het neusbotje gebroken worden als de neusriem erop ligt.