Zadel voor paard met zeer lang doorlopende schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Zadel voor paard met zeer lang doorlopende schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:19

Een kennis appt mij of ik nog ideeen heb.

Paard liep met een Sella zadel, dat schoof enorm naar achter en was te klein voor de ruiter.

Toen een nieuwe Massimo aan laten meten. En weer het zelfde probleem nieuw zadel 1,5 jaar oud amper gebruikt schuift naar achteren en niet passend te maken.

Kennis heeft een redelijk budget. Maar het gaat wel om een 18 jarig recreatiepaard dat 2 a 3x per week gereden wordt.

Weer een zadelpasser er bij gehad. Massimo komt niet meer goed. Nu raad deze persoon WOW aan maar kennis wil zich breder orienteren.

Dus een paard met weinig spieren, zeer lang doorlopende schoft en alles schuift naar achteren.

Anoniem

Re: Zadel voor paard met zeer lang doorlopende schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:25

Ik heb een kruising PRE die een idioot hoge en lang doorlopende schoft combineerde met een hele korte zadelplek waardoor het ook bijna onmogelijk werd om een (in ons geval ook nog boomloos/flexibel) zadel te vinden.
Als een paard zo'n extreme rug heeft (zeker als hij holtes/atrofie heeft op de plek van de trapezius links en rechts van de schoft) dan zou ik het zadel zoeken even uitstellen en eerst een fysio langs laten komen en die oefeningen vragen om de rugspieren sterker te maken en daarmee de rug hoger te maken (en dus 'de schoft lager te maken'). Het verschil tussen hoogste punt schoft en diepste punt rug was bij [***] 12 cm, nu is dat zo'n 8 cm waardoor hij ineens veel meer zadels past.