Nieuwere zadelmerken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:18

xlindaa schreef:
Ik zag van de week een filmpje van een nieuw zadel dat ontwikkeld word of al is ontwikkeld, misschien hebben meer van jullie het wel gezien. Het is volgensmij nog niet op de markt en weet zo eigenlijk ook t merk niet.
Wat opvallend is aan het zadel dat het maar 4 kilo weegt. Vond het wel interessant maar kan er nu niks meer over vinden, iemand een idee?

Dat gaat over de BUA die word in dit topic ook genoemd.

xlindaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:24

beatje schreef:
xlindaa schreef:
Ik zag van de week een filmpje van een nieuw zadel dat ontwikkeld word of al is ontwikkeld, misschien hebben meer van jullie het wel gezien. Het is volgensmij nog niet op de markt en weet zo eigenlijk ook t merk niet.
Wat opvallend is aan het zadel dat het maar 4 kilo weegt. Vond het wel interessant maar kan er nu niks meer over vinden, iemand een idee?

Dat gaat over de BUA die word in dit topic ook genoemd.


Oh overheen gelezen dan! Zat al te zoeken .. thanks!

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:35

xlindaa schreef:
Ik zag van de week een filmpje van een nieuw zadel dat ontwikkeld word of al is ontwikkeld, misschien hebben meer van jullie het wel gezien. Het is volgensmij nog niet op de markt en weet zo eigenlijk ook t merk niet.
Wat opvallend is aan het zadel dat het maar 4 kilo weegt. Vond het wel interessant maar kan er nu niks meer over vinden, iemand een idee?

Jij bedoelt BUA

xlindaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:37

Peelie schreef:
xlindaa schreef:
Ik zag van de week een filmpje van een nieuw zadel dat ontwikkeld word of al is ontwikkeld, misschien hebben meer van jullie het wel gezien. Het is volgensmij nog niet op de markt en weet zo eigenlijk ook t merk niet.
Wat opvallend is aan het zadel dat het maar 4 kilo weegt. Vond het wel interessant maar kan er nu niks meer over vinden, iemand een idee?

Jij bedoelt BUA


Klopt ja! Beatje zei t net ook, ben t al even aan t opzoeken :)

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:43

Amerigo is ook vrij nieuw volgensmij.

Amerigo valt ongeveer in dezelfde prijsklasse als Erreplus, maar Amerigo zit je direct lekker in, of helemaal niet.

Dit staat op de site: http://www.zadelmakerijanniekstevens.nl/amerigo

De kussens zijn niet aan de zweetbladen bevestigd, zoals bij de meeste zadels het geval is. Hierdoor hebben de kussens de ruimte om mee te bewegen met het paard en zich zelfs naar het paard te laten vormen! Ook bevatten de kussens geen stiknaden, wat zorgt voor een effen oppervlak zonder drukpunten.

Het gewicht van de ruiter wordt door de vormgeving van het zadel op de plek gezet waar het paard dit het beste kan dragen. Dit is het diepste punt van de rug. Deze komt overeen met die van het zadel. Hierdoor kan het paard zijn rug beter bollen, de bovenlijn ontspannen en de achterhand verder onder brengen. Ook zorgt dit ervoor dat de ruiter mooi rechtop in het zadel komt te zitten.


Ik heb de Amerigo ook geprobeerd, tegelijkertijd met de Erreplus (springzadels dan welliswaar) maar had het gevoel alsof ik achterover kukelde. :P
Onder de Erreplus liep mijn paard ook heerlijk en heb dus mooi een Erreplus gekocht en er nog steeds heel! blij mee :D
Heb nu nog een Hulsebos dressuurzadel liggen maar zodra er weer genoeg gespaard is komt er een Erreplus!

Overigens zijn het allebei zadels die heel goed aanpasbaar zijn, ik gooi mijn Erreplus echt op elk paard en het past zo ongeveer overal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:00

beatje schreef:
Die heb ik maar past niet meer |( .Dus het word sparen voor een nieuwe Daaleman. Ik heb ondertussen ook even op een ainsley gereden ,oud model zat voor mij heel lekker maar voor mijn paard te lang.

Ik en dus ook aan een Sella aan het denken,maar volgens mij hebben die ook veel wrong.
Niet nieuw maarniet heel bekend op de Markt zijn Sommer zadels,duits merk.Daar heb ik ook nog intresse in.


Sella vond ik ook erg modern. Ainsley heb ik nooit geprobeerd maar vind ik op de foto een te diepe zit hebben. Passier heeft ook nog fijne zadels vind ik :)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:18

Bij Sella kun je het naar wens laten aanpassen hoor. Goed aangeven wat je wensen zijn.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:26

Anoniem schreef:
beatje schreef:
Die heb ik maar past niet meer |( .Dus het word sparen voor een nieuwe Daaleman. Ik heb ondertussen ook even op een ainsley gereden ,oud model zat voor mij heel lekker maar voor mijn paard te lang.

Ik en dus ook aan een Sella aan het denken,maar volgens mij hebben die ook veel wrong.
Niet nieuw maarniet heel bekend op de Markt zijn Sommer zadels,duits merk.Daar heb ik ook nog intresse in.


Sella vond ik ook erg modern. Ainsley heb ik nooit geprobeerd maar vind ik op de foto een te diepe zit hebben. Passier heeft ook nog fijne zadels vind ik :)

Passier is te lang.
Ainsley heeft verschilende modellen.Ik dacht in eerste instantie dat hij te diep ging zijn ,maar tot mijn verbazing zat ik goed.Iedereen heeft natuurlijk een verschillende manier van zitten en rijden en daardoor ook nog eens verschillende paarden,dat HET zadel daaromnatuurljk ook niet bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:31

suikermeisje schreef:
Bij Sella kun je het naar wens laten aanpassen hoor. Goed aangeven wat je wensen zijn.


Weet ik maar meestal hebben merken een bepaald basis model dat aangepast kan worden met dingen zoals diepte zit en dikte/vorm wrong. Maar een gedwongen typen zadel aanpassen naar een ongedwongen kan bijna nooit. Bijv. Custom is een heel modern model zadel en passier een heel klassiek type zadel. Met custom kun je nooit zo'n klassieke zit samenstellen als een passier heeft. En passier kun je niet net zo gedwongen maken als een custom. Dat kan niet gezien de basis van die zadels.
Het is natuurlijk ook niet alleen de wrong en de lepel. Ook de plek waar het diepte punt van het zadel ligt, de plaats van de beugelriem haken, de vorm van het zweetblad. Alles is bepalend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:31

wwillemijn schreef:
7-9 weken

Overigens hoor je iedereen altijd hard roepen dat je een zadel moet beoordelen tijdens het rijden. Maar hier zie ik toch veel commentaar van hoe het in stilstand op een paard ligt en vanaf een foto. Bijv het zadel van mijn merrie; ligt in stilstand tegen de schouder. Zodra zij gaat lopen kan ik m'n vinger onder takken leggen en voel ik dat ie ruim achter de schouder ligt. Zodra ik ga halthouden voel ik weer dat ie net tegen de schouder ligt. Een paard in beweging neemt lengte in de bovenlijn waardoor je zadel anders ligt.

Een zadel hoort in stilstand ook goed op je paard te liggen.
Je zegt dat wanneer je paard gaat bewegen het zadel vrij komt te liggen van de schouder. Maar je vergeet volgens mij dat wanneer een voorbeen het standbeen wordt de schouder naar achter wordt geplaatst.
Naar mijn idee moet een zadel goed liggen wanneer je het in stilstand er op legt en moet het stabiel blijven liggen wanneer je paard in beweging komt.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:36

Nee dat vergeet ik niet, de gehele beweging van de schouder houd ik m'n vinger onder de takken. In stap en draf, en voel dan niks er tegenaan of er onderdoor komen.

Daphneeeej

Berichten: 3002
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:02

Dat vind ik dus het gekke aan stugge boomzadels. Als een boomzadel goed past in stilstand zal het niet meer passsen als een paard gaat bewegen en bijv de rug omhoog brengt of juist holt. dan zijn er elke keer momenten tijdens het rijden dat het zadel 'niet past' toch?

dianaw33

Berichten: 1889
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:12

Daphneeeej schreef:
Dat vind ik dus het gekke aan stugge boomzadels. Als een boomzadel goed past in stilstand zal het niet meer passsen als een paard gaat bewegen en bijv de rug omhoog brengt of juist holt. dan zijn er elke keer momenten tijdens het rijden dat het zadel 'niet past' toch?


Ik spreek alleen voor mezelf maar in het geval van mijn paard heb je gelijk. In stilstand heel licht bruggend blijkt voor mijn paard het fijnste in beweging te zijn, maar dat is wel degelijk milimeterwerk. Ik zou dat niet afdoen als wel/niet passend.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:17

Countrymill is voor mij de eerste ( en ik heb alleen maar gecertificeerde zadelmakers erbij gehad) die kijkt hoe het zadel ligt in beweging. Als je bij mijn ruin in stilstand een boom erop legt en daar vanuit gaat, dan hebben we tijdens rijden een rockend zadel want meneer laat van zichzelf de boel graag wat hangen. Zodra we aan het werk gaan is z'n rug recht. Daarom kijk ik zelf eigenlijk alleen of de breedte goed is bij stilstaand paard. Zoals ik erover denk heb je dan ook met een stugge boom gewoon een passend zadel. Uiteraard kan je paard een keer z'n rug wegdrukken, dan zal op dat moment de boom niet passen. Maar goed, dat is het doel ook niet haha!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:22

Bij Jeremy Rudge gebeurt dit ook. Die zijn toen zelfs bij mij thuis geweest en heb een aantal rondjes gereden en gesprongen en vanuit daar is het zadel elke keer aangepast om zo een perfect zadel te krijgen voor mijn prachtige paard!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:24

Dan heb je naast countrymill alleen prutsers gehad. Ik heb vier verschillende gezien en kijken allemaal naar de beweging van het paard. Mijn eigen en de andere waren voor andere mensen. Dus niet dat ik ontevreden was over bepaalde zadelmakers en daarom een ander liet komen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:37

Klopt, en toch allemaal gediplomeerd van een erkende opleiding in Engeland. Sprak laatst iemand die ook die opleiding heeft gedaan, daarvan was ik wel onder de indruk. Mocht ik niet meer naar CM willen (zie ik niet gebeuren maar je weet nooit) dan zou ik haar wel durven laten komen voor m'n paarden.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:12

Peelie schreef:
Op de foto lijkt dat idd een beetje zo. Irl is dat niet het geval. Daarbij is het zweetblad een fractie naar voren geplaatst.

De beugelriemen hangen haaks recht naar beneden tov de boom ;) dit zadel is ook geschikt voor paarden met wat meer schoft. Zodoende heeft mijn paard duidelijk meer ruimte rond de schoft.

Als het zadel ingereden is zal ik nog eens opnieuw een foto plaatsen ;)

En daarbij is dit een foto in stilstand. Sommige dieren liften enorm de rug zodra ze in beweging komen. Heb hier zo een welshje staan. Wie zegt dat dit dier dat niet doet?

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:15

wwillemijn schreef:
Countrymill is voor mij de eerste ( en ik heb alleen maar gecertificeerde zadelmakers erbij gehad) die kijkt hoe het zadel ligt in beweging. Als je bij mijn ruin in stilstand een boom erop legt en daar vanuit gaat, dan hebben we tijdens rijden een rockend zadel want meneer laat van zichzelf de boel graag wat hangen. Zodra we aan het werk gaan is z'n rug recht. Daarom kijk ik zelf eigenlijk alleen of de breedte goed is bij stilstaand paard. Zoals ik erover denk heb je dan ook met een stugge boom gewoon een passend zadel. Uiteraard kan je paard een keer z'n rug wegdrukken, dan zal op dat moment de boom niet passen. Maar goed, dat is het doel ook niet haha!


Ik ken heel veel collega's met certificaten die altijd het paard willen zien bewegen. Dit vind ik dus een nogal kort door de bocht uitspraak. Daarbij komt dat ik ook veel ruiters tegenkom die nooit de fout bij zichzelf zoeken en idd, zoals hier iemand al schreef hun eigen gebrek aan kunnen compenseren met een zadel. Dat maakt het werk van een zadelpasser soms echt een rotbaantje. Daarom ga ik voor het maken en niet het passen. Ik rijd zelf ook met een redelijk klassiek zadel. Ik kan ook weinig met teveel wrong. De tribal zat lekker. Dat vind ik geen nieuw zadel. Dat deel wil ik dus verpersoonlijken. Pasvorm voor de ruiter. Ik hoor veel vragen van ruiters dat de wrong net even anders moet. Het soort boom is ook erg persoonlijk. Er zijn tig mogelijkheden. Dat lijkt mij mooi om aan te werken.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:20

wwillemijn schreef:
Klopt, en toch allemaal gediplomeerd van een erkende opleiding in Engeland. Sprak laatst iemand die ook die opleiding heeft gedaan, daarvan was ik wel onder de indruk. Mocht ik niet meer naar CM willen (zie ik niet gebeuren maar je weet nooit) dan zou ik haar wel durven laten komen voor m'n paarden.
duh! Die erkende opleiding in Engeland. Welke bedoel je? Ik heb in juli dat examen. Die hele cursus duurt een week. Mijn eigen opleiding daarentegen is ook Engels en die duurt al 5 jaar. Ik doe hem als toevoeging, omdat dat certificaat erbij hoort. Ik merkte bij de introductie al dat er flink verschil zat in kunnen tussen de passers en de makers (die dus al 2 jaar studeren). Ze gaan dat pasdiploma nu verzwaren. Een passer moet nu meer kunnen dan 2 jaar geleden. Vorig jaar is 80% van de deelnemers al gezakt. Het doel wordt nu, dat elke passer ook kan maken. Voorheen was het vooral een commerciƫle opleiding. Ik ben voorstander daarvan. Ook al weet ik ook dat er hier in NL veel ook goed wordt gedaan. Meestal ligt het aan de ruiter dat er problemen zijn. Ze weten niet dat je een zadel moet onderhouden of ze verrekken om te zorgen voor wat basiskennis bij zichzelf. Elke zichzelf respecterende ruiter weet wat hij wil voelen. Je mag dat uitspreken als dat gevoel er niet is. Voor de zadelpasser is het een momentopname. Je kan niet verwachten dat die alles weet van de combinatie. Ik juich net als veel collega's toe als de instructeur bijvoorbeeld meekijkt.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 30-04-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:23

Ik zeg ook expres 'een'. Allemaal dezelfde. Maar die ik laatst sprak dus ook. Dus ligt niet per se aan de opleiding. Merk wel dat wanneer ze eenmaal succes hebben ze gemakzuchtiger ljjkwn te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:24

Ik vind het wel grappig te lezen dat een aantal hier zweren bij hun zadelmaker maar dat ze er vervolgens toch steeds naar terug moeten omdat de zadels niet passen. Ik zou als zadelmaker maar wat blij zijn met zulke volgers. Ik denk dat ze dan toch wel een goed praatje hebben. Maar ik zou er snel mee klaar zijn.

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:29

_Rataplan schreef:
Ik vind het wel grappig te lezen dat een aantal hier zweren bij hun zadelmaker maar dat ze er vervolgens toch steeds naar terug moeten omdat de zadels niet passen. Ik zou als zadelmaker maar wat blij zijn met zulke volgers. Ik denk dat ze dan toch wel een goed praatje hebben. Maar ik zou er snel mee klaar zijn.

Daar zou ik ook erg snel klaar mee zijn.

Been there done that zullen we maar zeggen. Zelfs na 6 afspraken de boel niet pas kunnen krijgen en dan als excuus hebben dat mijn paard een los vel heeft en dat het zadel daarom schuift... Een bontje was de oplossing :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:30

_Rataplan schreef:
Ik vind het wel grappig te lezen dat een aantal hier zweren bij hun zadelmaker maar dat ze er vervolgens toch steeds naar terug moeten omdat de zadels niet passen. Ik zou als zadelmaker maar wat blij zijn met zulke volgers. Ik denk dat ze dan toch wel een goed praatje hebben. Maar ik zou er snel mee klaar zijn.


Wat is steeds bij jou? Ik ga met een ouder paard ieder jaar naar de zadelmaker, met een jong paard 2x per jaar en met ons endurance paard gingen we soms wel 3 keer. Met een nieuw zadel moet je altijd na een maand of 3 terug.

Fouten maken doet iedere zadelmaker, wat dan telt is service. En daar schort het heel vaak aan.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:36

Tja gemiddeld blijft een paard 2 jaar bij dezelfde eigenaar. Dan is het niet verwonderlijk dat ze de zadelmaker regelmatig zien. Nieuw paard immers. Daarbij komt dat een goede ruiter preventief werkt. Die maakt regelmatig een afspraak om te checken of het nog okay is. Daar vind ik niks aan mis. Zadels gaan om legio redenen wel uit de vorm. Mijn ervaring is echter dat de meesten puur met onderhoud te maken hebben. En ik heb er regelmatig die tijdelijk een zadel minder naar de zin accepteren omdat ze iets voor ogen hebben waar ze voor sparen. Ook een prima reden. Mijn auto krijgt ook regelmatig een beurt en ik heb daar ook voor gespaard.

Nina roosje je slaat de spijker op de bol.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 30-04-17 12:38, in het totaal 2 keer bewerkt