Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:22

Ts is toch van plan om dressuurwedstrijden te gaan rijden. Dan zijn boomloze,ijslander- en dergelijke zadels toch niet het juiste? Mij lijkt dan toch een veelzijdigheidszadel ,waar ze haar lange benen beter in kwijt kan omdat je knieen dan meer naar voren kunnen dan in een dressuurzadel,het beste.Maar, dat is slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:26

Een ijslanderzadel heeft niet direkt iets met ijslanders te maken en daar kun je dus gewoon mee starten. Ik weet niet of er regels zijn voor boomloos maar kan me niet voorstellen dat dat niet mag.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:31

Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat het niet mag of kan, maar dat bij dressuurrijden die zadels niet de meest voor de hand liggende keuzes zijn qua zit.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:44

Jester_ schreef:
Ik blijf erbij, je bent te lang voor je pony :o echt niet dat je te zwaar bent, maar je benen komen echt een eind eronder vandaan en dan heb je je beugels nog kort :=



Dit, ik snap dat het niet leuk is om te horen maar je bent toch echt te lang.

Life is a mirror

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:50

Nathalie18x schreef:
Jester_ schreef:
Ik blijf erbij, je bent te lang voor je pony :o echt niet dat je te zwaar bent, maar je benen komen echt een eind eronder vandaan en dan heb je je beugels nog kort :=



Dit, ik snap dat het niet leuk is om te horen maar je bent toch echt te lang.

Voor het plaatje misschien, maar niet qua gewicht. Dus laat ts lekker..

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:02

Gewicht is niet alles, maargoed dit is een eindeloze discussie.

Life is a mirror

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:27

anjali schreef:
Ts is toch van plan om dressuurwedstrijden te gaan rijden. Dan zijn boomloze,ijslander- en dergelijke zadels toch niet het juiste? Mij lijkt dan toch een veelzijdigheidszadel ,waar ze haar lange benen beter in kwijt kan omdat je knieen dan meer naar voren kunnen dan in een dressuurzadel,het beste.Maar, dat is slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.


Met die zadels mag je gewoon starten

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:29

Ik zou een veelzijdigheidszadel proberen als ik jou was! Zit niet veel anders dan een dressuurzadel, en daar kun je veel beter je benen in kwijt.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:32

Maartje1990 schreef:
anjali schreef:
Ts is toch van plan om dressuurwedstrijden te gaan rijden. Dan zijn boomloze,ijslander- en dergelijke zadels toch niet het juiste? Mij lijkt dan toch een veelzijdigheidszadel ,waar ze haar lange benen beter in kwijt kan omdat je knieen dan meer naar voren kunnen dan in een dressuurzadel,het beste.Maar, dat is slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.


Met die zadels mag je gewoon starten

Ik bedoelde eerder dat je,als je dressuurproeven gaat oefenen,toch anders rijdt dan wanneer je meer alternatief gaat rijden,waar die boomloze etc. zadels geschikt voor zijn.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:34

DatBenIkNou schreef:
Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat het niet mag of kan, maar dat bij dressuurrijden die zadels niet de meest voor de hand liggende keuzes zijn qua zit.


Dan denk ik dat jij niet goed bekend bent met ijslandzadels (die ook niet allemaal hetzelfde zijn overigens). ;)
Maar dat is verder OT.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:03

Anjali: vele dressuurmodellen onder de boomloze zadels die geschikt zijn en veel veelvuldig gebruikt worden voor de dressuur ook wedstrijdruiters.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:05

anjali schreef:
Ts is toch van plan om dressuurwedstrijden te gaan rijden. Dan zijn boomloze,ijslander- en dergelijke zadels toch niet het juiste? Mij lijkt dan toch een veelzijdigheidszadel ,waar ze haar lange benen beter in kwijt kan omdat je knieen dan meer naar voren kunnen dan in een dressuurzadel,het beste.Maar, dat is slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Een IJslander zadel is niet direct heel anders dan een dressuur zadel hoor. Heeft alleen meestal een vlakkere zit.
Maar die van mij heeft zelfs een wat minder vlakke zit als de meeste IJslander zadels. Althans het is maar net wat je gewend bent.

Dit is het zadel dat ik heb en ja dat is een zadel voor IJslanders van het merk Hrimnir. Past vast en zeker op andere rondgeribte paarden en pony's.

Afbeelding

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16222
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 17:19

Oke alseerste. Ik heb dit topic niet geopend om te horen dat ik niet op mijn pony pas. Ik pas er naar mijn mening op en ik hoef er verder niks meer over te horen. ;)

Ik zal ook wel naar veelzijdigheids zadels gaan kijken. Ik ga gewoon met de zadelmaker even overleggen wat de beste keus is :D

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:06

Ineke2 schreef:
anjali schreef:
Ts is toch van plan om dressuurwedstrijden te gaan rijden. Dan zijn boomloze,ijslander- en dergelijke zadels toch niet het juiste? Mij lijkt dan toch een veelzijdigheidszadel ,waar ze haar lange benen beter in kwijt kan omdat je knieen dan meer naar voren kunnen dan in een dressuurzadel,het beste.Maar, dat is slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Een IJslander zadel is niet direct heel anders dan een dressuur zadel hoor. Heeft alleen meestal een vlakkere zit.
Maar die van mij heeft zelfs een wat minder vlakke zit als de meeste IJslander zadels. Althans het is maar net wat je gewend bent.

Dit is het zadel dat ik heb en ja dat is een zadel voor IJslanders van het merk Hrimnir. Past vast en zeker op andere rondgeribte paarden en pony's.

[ [url=m/sPiq3U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hierop liggen je benen dan wel heel erg recht naar beneden is het niet?Dat zou dan voor ts toch niet zo goed zijn? Overigens is het toch zo dat ijslanders wel 5 gangen hebben en dat je daardoor ook houdingen erop moet aannemen die je bij andere paarden niet hebt?Ik heb 1 keer op een ijslander met zadel gereden en dat zadel was heel groot en had een staartriem.Dat paardje had geen schoft en daardoor lag dat zadel niet stabiel.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:17

Wat ik zeg, dit is een IJslands zadel maar wel dressuur.
Je beenhouding veranderd niet in de verschillende gangen. Ik weet niet hoe jij dat voor je ziet, maar je moet gewoon rechtop zitten. In de tölt ga je met je gewicht iets, met nadruk op iets naar achteren. Dat doe je met je romp en kont niet met je benen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:43

Ineke2 schreef:
Wat ik zeg, dit is een IJslands zadel maar wel dressuur.
Je beenhouding veranderd niet in de verschillende gangen. Ik weet niet hoe jij dat voor je ziet, maar je moet gewoon rechtop zitten. In de tölt ga je met je gewicht iets, met nadruk op iets naar achteren. Dat doe je met je romp en kont niet met je benen.

Nou ik bedoelde dat je geen lichtrijden en geen verlichte zit hebt denk ik.Zodat je dus inderdaad met lange rechte benen rijden moet.Bij dat Ijslanderzadel waar ik een keer opgezeten heb voelde je helemaal niets meer van het paard of zijn bewegingen,omdat het zadel zo kolossaal was.Dat vind ik niet fijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:48

Ik zou eerder naar vzh gaan.
Kijk Edward gal maar.
Iedereen zal het een dressuur zadel noemen omdat hij er toevallig op rijd.
Maar als je ziet hoe ver de zweetbladen naar voren zijn gebouwd zou de naam vzh echt ook passen.
Begrijpelijk met zijn lange benen.
Die steekt anders ook overal onderuit en op een gewoon dressuur zadel kan hij anders ook niet in het midden zitten.
http://cdn.nlhors-mansfield.savviihq.co ... terdam.jpg

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:52

Vreemd dat bokkers hier door blijven mekkeren over TS lengte. Paard Loopt er prima bij, kijkend naar foto's en filmpjes. Wordt meermaals aangegeven dat ze het nu wel weet en dat daar nu niet over doorgeboomd hoeft te worden, maar dat wordt toch nog gedaan. Vreemd.

Ts, bij Country Mill wordt doorgaans heel fijn advies gegeven. Tenminste, toen ik Herman had, was ik heel tevreden! Misschien is dat een optie. ;)

M. 21-07-2017. <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:55

Dit was niet om door te zagen. Ts weet al dat ik de lengte prima vind.
Maar omdat het hier al wat berichten over een ijslands zadel gaat.
Ts aangaf dat ze wil dressuren en daarom twijfel over een vzh.
Vandaar mijn toevoeging.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:00

Met een IJslander zadel kan je prima dressuur rijden , ik weet niet waar sommige mensen raare ideen vandaan halen als dat je op een IJslander zadel niet licht kan rijden of springen, hahaha je kan er namelijk gewoon alles mee. Ik rij toch voornamelijk licht op mijn ijsje, en een sprongetje is ook geen probleem. Daarbij zijn er enorm veelverschillende IJslander modellen bij de modernere is het enigste verschil tussen een IJslander zadel en dressuur zadel dat een IJslander zadel gemaakt is voor paarden en ponys met een kort draagvlak en met wat minder schoft.

Hrimnir zoals hierboven zijn trouwens heerlijke zadels alleen helaas wel een hogere prijsklasse in vergelijk met een tekna bijvoorbeeld. Je zou ook nog thorowgood kunnen proberen die zijn ook een wat lagere prijsklasse en zijn ook wat kortere zadels, mijn paard liep fijner met een tekna maar dat is wisselend per paard natuurlijk.



Afbeelding

Afbeelding

Dit is overgens mijn Tekna op mijn IJslander van 135 dit is de dressuur versie niet de Icelandic en dan heb ik de S line je hebt ook letek dan zijn ze overtrokken met leder. Inderdaad kniewrongen met klitteband veel opties voor singelstote, kopijzer wat verwisselbaar is. En wat ik zelf fijn vind is dat je een vrije zit hebt maar wel veel steun... die van mij wilt wel eens plots 360 graden draaien en tot nu toe blijf ik dan gewoon keurig zitten. Ook vind ik de zitting erg zacht zodra je hem ingereden hebt, vond zelf de thorowgood wat te hard maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Tekna heeft overgens ook vhz zadels thorowgood volgens mij ook.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:08

anjali schreef:
Nou ik bedoelde dat je geen lichtrijden en geen verlichte zit hebt denk ik.Zodat je dus inderdaad met lange rechte benen rijden moet.Bij dat Ijslanderzadel waar ik een keer opgezeten heb voelde je helemaal niets meer van het paard of zijn bewegingen,omdat het zadel zo kolossaal was.Dat vind ik niet fijn.

In draf rijd ik gewoon licht net als op een 3 gangenpaard.
Het zadel dat ik heb sluit heel goed aan en daardoor voel je juist de bewegingen heel goed. Iets wat juist belangrijk is met elk paard, maar al helemaal met extra gangen. Je wil immers dat je paard tactzuiver loopt en niet rommelt met de gangen. Om subtiele hulpen te geven moet je wel alles kunnen voelen. Kortom jij was niet geschikt voor dat zadel :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:12

Het Tekna ijslandzadel lijkt erg op de Kent&Masters cob (of de Thorowgood cob).

Die laatste vindt men wel een dressuurzadel vindt en de 1e blijkbaar niet. Ze zijn toch bijna net zo plat.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:22

bruintje123 schreef:
Dit was niet om door te zagen. Ts weet al dat ik de lengte prima vind.
Maar omdat het hier al wat berichten over een ijslands zadel gaat.
Ts aangaf dat ze wil dressuren en daarom twijfel over een vzh.
Vandaar mijn toevoeging.


Was niet eens aan jou gericht hoor, meer aan de mensen die hier binnenvallen, een sneer uitdelen over de lengte en vervolgens 0,0 advies geven. Dat vond ik vreemd. ;)

M. 21-07-2017. <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:25

Ja dat is ook vreemd.
Commentaar prima maar probeer te zeggen waarom.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16222
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 19:37

Ik ga sowieso geen barefoot nemen :P Vind die zadels echt niet lekker zitten.
Veelzijdigheidszadels wil ik nog wel naar kijken! Ik vond het zelf altijd wel lekker als ik wat opgesloten zit met wat wrong maar als het beter voor mij is dat ik een wat platter zadel neem met minder wrong doe ik dat gewoon!
Ik ga eerst even naar het ijslanderzadel van mijn pleegouders kijken morgen. Ik denk datie niet past maar je kan het altijd proberen :P Zadel zit echt heerlijk haha! Ik wil ook sowieso even naar het teknazadel gaan kijken. Lijken mij ook erg fijne zadels! Maar ik ga dat allemaal maar even aan de zadelmaker vragen :)
Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen Happy Horse en de country mill. stalgenootje wilt ook graag de zadelmaker langs laten komen en dan kunnen we gelijk samen. Ik heb bij de country mill 2x een verkeerd zadel aangemeten gekregen. Dit was door 1 persoon waar ik dus helemaal niet over tevreden was. Ik twijfel nu dus wel een beetje of ik daar weer een zadel aan wil laten meten. Ik denk als ik het bij de country mill laat doen ik gelijk een digitale zadeldrukmeting wil. Dan weet je 90% zeker dat je zadel goed past!


Dat zadel van Ed ziet er inderdaad wat anders uit dan een gemiddeld dressuurzadel ja :j


Zit er bij ijslanderzadels ook verschil tussen dressuurzadels en vzh of zelfs springzadels? Heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord!

edit: Ik ga morgen even vragen of ik er een paar verschillende zadels op mag leggen. Heb bij stage gelopen bij een zadelmaker dus weet wel ongeveer hoe een zadel moet liggen. Natuurlijk haal ik er wel een zadelmaker bij als het zadel naar mijn mening past :D Ik zal morgen wel even wat foto's maken als het lukt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eowyn_95, mooney, OlleBolle, stella92, StonedRomy en 44 bezoekers